[Google SEO] Nieuwe website, veel broken links en sitelinks

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Hey medetweakers.

Ik ben de webmaster van onze lokale jeugdbeweging. Sinds kort heb ik een nieuwe, volledig herschreven website gelanceerd voor onze werking. Als gevolg hiervan zijn al onze URL's veranderd en daar wordt Google niet zo blij van.

Die nieuwe URL's zijn eigenlijk geen probleem. Er zijn geen andere websites die linken naar onze site, mensen komen gewoon op onze pagina kijken wat er de komende dagen gaat gebeuren en komen op onze site via google of via onze URL.

Nu krijg ik echter al 2 weken aan een stuk mailtjes van het Google Search Console Team: "Toename in het aantal 404-pagina's". Daarin staat dat Google een hoop pagina's niet meer kan vinden. Dat is ook logisch, het is niet meer /index.php?jeweetwel=... maar gewoon netjes /Nieuws en /Info. Er staat in deze mailtjes dat "als de pagina's echt niet meer bestaan, dat ik niets moet doen", maar ondertussen krijg ik deze mailtjes 2x per week en dat is echt lastig.
Daarnaast zijn onze sitelinks stuk (de links die onderaan je google zoekresultaat verschijnen). Die zijn nog zoals op de oude site en die refereren ook naar de oude links (404 dus).

Mijn vraag is nu,
- Wat moet ik nu doen? Ik heb al veel gegoogled en vind eigenlijk geen nuttige informatie
- Hoe fix ik de sitelinks? Ik vind enkel dat ze automatisch worden gegenereerd en je hier zelf niets aan kan aanpassen. De nieuwe website is perfect crawlbaar en zouden ook gewoon netjes moeten geindexeerd worden.

Wat ik zelf al heb gedaan
- Sitemap geupload
- Robots.txt geupload
- Fetch als Google, zowel mobiel als desktop, en dan gesubmit naar de index

Moet ik gewoon langer wachten en lost het zichzelf op?

[ Voor 14% gewijzigd door Mavamaarten op 02-10-2016 20:12 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Beste antwoord (via Mavamaarten op 10-01-2016 10:46)

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-10 13:26

JJ93

Error 418

In de Google Search Console kun je url's verwijderen, dit is echter tijdelijk en zou ook alleen gebruikt moeten worden als het echt 'dringend' is.

Zie ook: https://support.google.com/webmasters/answer/1663419?hl=en

Je moet zorgen dat de oude pagina's een 404 returnen. Wanneer Google je url opnieuw crawled zullen ze vanzelf uit de index verdwijnen. In jou geval bijvoorbeeld met een web.config file. Elk request met een vraagteken erin zou je een 404 kunnen laten returnen.

Die oude url's in de Google index 'werken' nu nog gewoon.

?p=poll/index&id=32 komt gewoon op de homepage uit en zou eigenlijk op een poll o.i.d. uit moeten komen. Dus dat soort requests moet je gaan afhangen in je web.config en het liefst redirecten naar de nieuwe url.

[ Voor 22% gewijzigd door JJ93 op 10-01-2016 00:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:29
Kan je geen 301s aan je htaccess toevoegen voor de broken links?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
418O2 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 14:03:
Kan je geen 301s aan je htaccess toevoegen voor de broken links?
Tgoh... Ja en nee.
Op onze website worden onder andere "maandprogramma's" geupload, documentjes waarin we zetten wat we de volgende maand gaan doen. Die bestanden zijn eigenlijk niet meer nodig wanneer een nieuw jaar begint. De meeste 404's waren links naar maandprogramma's, die zijn dus niet meer relevant en een 404 is daar gewoon de correcte response.

Voor de andere pagina's is er wel het een en ander verhuisd en samengevoegd, maar op zich is dat geen slecht idee. Dat zal ik proberen! :)

EDIT: uhh... Mijn webapplicatie is geschreven in ASP.Net MVC, en dus heb ik Windows hosting (met een Plesk controlepaneel). Htaccess support wordt nergens vermeld, en een .htaccess bestand dat ik maak wordt genegeerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Mavamaarten op 09-01-2016 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:29
Dan kan het alsnog wel via je web.config oid

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-10 13:26

JJ93

Error 418

In de Google Search Console kun je url's verwijderen, dit is echter tijdelijk en zou ook alleen gebruikt moeten worden als het echt 'dringend' is.

Je moet zorgen dat de oude pagina's een 404 returnen. Wanneer Google je url opnieuw crawled zullen ze vanzelf uit de index verdwijnen. In jou geval bijvoorbeeld met een web.config file. Elk request met een vraagteken erin zou je een 404 kunnen laten returnen.

?p=poll/index&id=32 komt gewoon op de homepage uit en zou eigenlijk op een poll o.i.d. uit moeten komen. Dus dat soort requests moet je gaan afhangen in je web.config en het liefst redirecten naar de nieuwe url.

[ Voor 22% gewijzigd door JJ93 op 10-01-2016 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
JJ93 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 00:02:

Oow ja, het is wel logisch dat Google de links niet vervangt aangezien ze niet 404'en. De échte 404's zijn dus het probleem niet, Google vergeet ze binnenkort wel, maar inderdaad moet ik er dus voor zorgen dat de oude pagina's (beginnend met /?p=) een 404 geven. Moet lukken! :)

Pagina: 1