Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik heb het aanbod gekregen van mijn huidige werkgever om voor ons kantoor in Sydney te gaan werken voor minimaal 2 jaar.
Het is altijd al een droom geweest om in het buitenland te werken en Sydney lijkt me ook een prima stad om te wonen.

Ik ben echter niet helemaal tevreden met het aanbod wat ze hebben gedaan. Ik zou omgerekend in AUD hetzelfde verdienen als hier, ook al zijn de kosten daar een stuk hoger en wil ik niet teveel inleveren wbt kwaliteit van leven.

Zijn er mensen die dezelfde stap hebben gemaakt, en zijn jullie er op vooruit gegaan qua salaris?

Ik zou daar 96000 AUD verdienen. In Nederland kan je daar meer dan prima van leven, maar geldt dat ook voor Sydney? De antwoorden die ik online vind zijn erg verschillend :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De vraag is vooral wat ze voor je regelen daar en bij terugkomst. Betalen zij je verblijf daar of moet je dat zelf betalen? En hoe zit het met lunch/diner? Als je terug komt naar Nederland ga je dan weer bij je werkgever hier verder of moet dat dan opnieuw onderhandeld worden?

Je moet eerst kijken welke kosten je daar allemaal kan verwachten. Als namelijk lunch en verblijf al betaald is maakt dat een enorm verschil dan als je dat zelf moet betalen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als het inkomen niet echt significant anders wordt dan in NL dan moet de doorslaggevende overweging sowieso niet het salaris zijn. De impact op je privéleven is natuurlijk groot, daar moet je zin in hebben. Als je het wat dat betreft juist ziet zitten, en het salaris is niet veel te laag, dan zou ik het gewoon doen.

Qua carriëre heeft het ook grote invloed, dat kan zich uiteindelijk vertalen in een financieel voordeel dat heel erg veel groter is dan het verschil waarover je nu met je werkgever onderhandelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:11
Waar je ook op moet letten is sociale zekerheid, ziektekosten en belasting. Deze zaken zijn nogal anders (mijn zusje woont en werk in Australie).

De belasting is lager in ieder geval, want die kan je voor een groot gedeelte (natuurlijk onder bepaalde voorwaarden) terugvragen.

Over kosten van levensonderhoud vs exchangerates: Big Mac Index: http://www.economist.com/content/big-mac-index

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:48

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Kosten wat je hier in Nederland moet onderhouden moet je ook mee rekenen, gok dat je niet al je spullen wilt meenemen of kan meenemen (opslag). Lopende abonnementen ect die zullen ook niet per direct aflopen. Als je weer terug komt heb je natuurlijk ook niet alles direct voor elkaar (start potje Nederland)

Maar goed als het je droom is moet je er natuurlijk ook wat voor over hebben.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jooncheez
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 10:23
Als je er niet op achteruit gaat, waarom niet? Het leven in Sydney is inderdaad een stukje duurder, maar dat salaris is ook niet niks. Het is daar het hele jaar door heerlijk weer en er zijn prachtige national parks en stranden om Sydney heen :)

Even nagevraagd bij mijn vriendin die in Sydney woont, zij bevestigd dat jouw salaris genoeg is om erg comfortabel te leven in Sydney.

Trouwens, er is wel soort van een huizencrisis aan de gang in Sydney. Ik weet niet of je werkgever je verblijf regelt, maar het zou ten minste fijn zijn als ze je kunnen helpen met iets vinden..

[ Voor 41% gewijzigd door jooncheez op 09-01-2016 13:52 ]

[XBO/PSN: BroedersKolk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Kost en inwoning betaal ik zelf. Wel betalen ze hotel/appartement voor de eerste maand dat ik er zit. De verhuizing en vlucht er naartoe wordt betaald. Ziektekostenverzekering wordt ook betaald, maar dat is hier ook het geval.

Ik heb nog even gekeken en met de huidige wisselkoers ga ik er zelfs toch nog op achteruit qua salaris.

Hoe dan ook, ik neig er wel naar om het toch maar te doen, al is het alleen voor de ervaring. Ik vind het wel slecht dat ze weigeren om in onderhandeling te gaan. Zeker aangezien ze daar dringend iemand nodig hebben en ze mij ervoor hebben benaderd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
Sydney is idd vrij duur, maar met 96000 dollar per jaar moet dat volgens mij makkelijk lukken.
ik weet niet precies hoe het zit met de belastingmaar volgens: https://www.ato.gov.au/rates/individual-income-tax-rates/ zou je dan ongeveer 23.6k aan belasting betalen.
dan houd je dus nog 72.4k over
huis (600$/week ff genomen) = 31.2k
over: 41.2k = 3.4k per maand over.
heb zelf een tijd een sydney gewoont (wel als student, maar met een ruim budget) en het klopt dat het daar duurder is, maar met 3.4k peer maand is dat echt meer als prima!

woonkosten zijn alleen heel erg afhankelijk van waar je wilt wonen, dus daar moet je wel even goed over nadenken, sommige suburbs zijn namelijk wel heel ver weg van het centrum (sydney is ongeveer 1/3 van nederland).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 17:30:
Ik heb nog even gekeken en met de huidige wisselkoers ga ik er zelfs toch nog op achteruit qua salaris.
Wisselkoers is niet relevant, het gaat erom hoe het zich verhoudt tot de "cost of living". Wisselkoersen zijn verneukeratief.
Ik vind het wel slecht dat ze weigeren om in onderhandeling te gaan.
Ook zij hebben grenzen aan wat ze aanbieden, die heb je blijkbaar bereikt. Dan is het ja of nee tijd. Ik ging er ook niet op vooruit qua salaris toen ik emigreerde, het gaat om het werk en de uitdaging.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:18

Don Quijote

El Magnifico

Ik zit nu voor mijn werkgever in New York, en bij ons is het normaliter zo dat wanneer je op uitzending gaat je betaald krijgt naar wat je peers in het desbetreffende land betaald krijgen. Dit met het idee dat wanneer de lokale mensen er van kunnen rondkomen, jij dat ook moet kunnen. Ik gok dat dit in jouw geval ook zo is.
Om te checken of de 96000 AUD gelijk is aan wat je peers verdienen, zou ik er gewoon even met eentje schatten/mailen. Ik heb dit ook gedaan, waardoor ik wist dat mijn offer marktconform was.

Overigens, de relatie tot Nederland daarin is niet zo van belang. Als voorbeeld ik ging netto 3x meer per maand verdienen dan in Nederland, maar dit betekent zeker niet dat mijn kwaliteit van leven met 3x is verbeterd. Sterker, ik ging van een volledig huis in het centrum de stad in NL, naar een 1 slaapkamer appartement in het centrum, en betaal 3x zoveel :). Het is pas sinds mijn vrouw hier werk heeft gevonden dat het financieel ook een interessante stap is geworden.

Ik zou in ieder geval het financiële plaatje niet de doorslag laten geven, ja je moeten even doorrekenen of het uit kan, maar als je collega's het kunnen moet jou dat ook lukken. Ik zou me veel meer focussen op de geweldige ervaring die het bedrijf je aanbiedt, zowel op professioneel gebied (goed voor je ontwikkeling, goed voor je carrière) als persoonlijk gebied. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad en kan het een ieder aanraden om zo'n stap te zetten wanneer je daar de mogelijkheid voor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-09 17:44

FFW

Bereid je voor op een heel erg dure stad. Mensen met een salaris van 100.000 $ (of equavalent ivm gunstig belastingtarief) reizen ongeveer een uur om op hun werk te komen. De binnenstad is gewoon onbetaalbaar. Voor de appartmenten met uitzicht op de baai of in de buurt van CBD gelden Centrum Londen prijzen. Als je niet van plan bent te sparen en er gewoon twee jaar wilt wonen kun je een apartement delen om de kosten te dekken, is ook nog gezellig :)

Het is misschien ook wel belangrijk om er al eens op vakantie geweest te zijn. Australiers hebben een reputatie kwa persoonlijkheidstrekjes die niet door iedereen wordt gewaardeerd. Het is gruwelijk ver weg om naar toe of vandaan te reizen en je vrienden en familie hebben 12 uur tijdsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
1) denk idd ook aan het verschil in belasting. Vergelijk de netto salarissen eens.

2) Sydney is een super stad als je het mij vraagt maar het wordt er in de zomer (nu) wel snik heet tot wel 40 graden! Moet je wel leuk vinden.

3) ik zou het voor de ervaring doen. Woon zelf in NZ en vind het hier heerlijk!
Pagina: 1