warmwater voorziening door zonnepanelen of zonneboiler?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamkazz
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-05-2022
Ik heb afgelopen jaar een nieuw huis gekocht waar een oude boiler van 155liter in zit (smith). Daarnaast wordt het huis verwarmd door een Brink HR heteluchtsysteem. Dit systeem heeft geen warmwater voorziening vandaar de boiler.
Nu ga ik komend jaar flink verbouwen en wil ik in ieder geval 20 tot 25 zonnepanelen plaatsen. Daarnaast twijfel ik over de keuze voor een zonneboiler met cv ketel voor naverwarming of een elektrische boiler met ongeveer 10 extra zonnepanelen.

De cv moet zijn restwarmte kwijt kunnen en hier heb ik weinig mogelijkheden voor daarom wil ik toch graag de optie voor een elektrische boiler van 150 liter overwegen.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij adviseren welke keuze ik zal moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heb je ook aan een lucht/water wamtepomp gedacht?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Volgens mij blijft een zonneboiler effectiever om tapwater te verwarmen als zonnepanelen en/of een warmtepomp. Eventueel kan je ook een pelletkachel overwegen om "bij te stoken".

Alle boven genoemde opties hebben subsidie of BTW vrijstelling, zeker interessant om erin te verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-07 15:07
Het grote voordeel van een zonneboiler zijn de hoge temperaturen, nadeel is dat je niets met het overschot aan energie kan.

Voor tapwater hoeven de temperaturen niet extreem hoog te zijn, dus dan is een warmtepomp (al dan niet icm met zonnepanelen) een goede optie.

https://www.facebook.com/hausbrandeck