Goedkope htpc als plex server/NAS voor o.a. transcoding

Pagina: 1
Acties:

• Sven2912
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-11 15:39
Beste allemaal,

Ik wil graag een htpc bouwen en heb onderstaande criteria, ik heb graag jullie feedback om tot de beste keuze te komen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Dit systeem zal als plex server/NAS gaan dienen, moet 1080p en 3d kunnen streamen naar de plex cliënt op de tv. Als laatste wil mijn vriendin zeer graag films en series (1080p) op een galaxy tab A kijken. Het systeem moet dit dus kunnen transcoden. Bij voorkeur wil ik het systeem passief koelen en moet hij zo zuinig mogelijk zijn. Wat mij betreft kan er een Linux distro op draaien

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Hoe minder, hoe beter. Hij moet wel aan bovenstaande wensen voldoen. Hopelijk is max 300 euro realistisch? (de hdd's heb ik al)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

De seagate-schijf in de onderstaande lijst heb ik 2x in bezit en zullen gebruikt gaan worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Zelf dacht ik aan het volgende systeem. De case twijfel ik over. Het systeem zal in de tv-kast komen te staan, achter een gesloten deur, dus niet in het zicht. Een ssd voir metadata us wellicht nuttig? Alle aanbevelingen zijn verder welkom.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock N3700-ITX€ 110,95€ 110,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM004, 1TB€ 59,-€ 59,-
1Inter-Tech Mini ITX-E-i7 Zilver€ 81,51€ 81,51
1Crucial CT2KIT51264BF160B€ 40,70€ 40,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 292,16

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Alle aanbevelingen zijn welkom.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Weinig geluid en laag verbruik zijn zeer wenselijk. Het systeem moet in de woonkamer komen te staan

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Overclocken lijkt me niet nodig?

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Kunnen jullie me vertellen of dit systeem geschikt is voor mijn doel. Het lijkt mij namelijk van wel. Als ik meer bang for buck kan krijgen wil ik dat graag van jullie weten.

11x Jinko cheetah 325wp/SE3000HD op zzo

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:13

Tribits

Onkruid vergaat niet

De N3700 processor op dat moederbord valt eigenlijk in dezelfde categorie als de J1900 processoren. De N3700 is vooral wat zuiniger dan de J1900. Het zijn beide quad cores met zeer lage prestaties per core. Ik vermoed dat ze wel snel genoeg zijn om te transcoden (vooral omdat transcoding volgens mij goed gebruik kan maken van meerdere cores) hoewel dat waarschijnlijk ook wel van de content af zal hangen. Bang for buck is een beetje relatief in deze context. Je kan makkelijk een stuk meer rekenkracht krijgen voor je geld, maar dan heb je geen passief systeem meer. Op deze pagina kan je een meer uitgebreide review lezen van diverse N3700 boardjes.

[ Voor 5% gewijzigd door Tribits op 09-01-2016 01:50 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Sven2912
Dank je wel voor je reactie,

Passieve koeling is iets wat eventueel zou kunnen vervallen zolang het systeem maar stil is. De rekenkracht is natuurlijk wel van belang gezien de streaming eisen. Ik heb in reviews gelezen dat het streamen van 2x full HD content, geen probleem is.

Wat zou je aan kunnen raden als alternatief wanneer je het hebt over rekenkracht en meer bang voor buck?

Bedankt,

Sven

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

https://support.plex.tv/h...d-for-my-Server-computer-

Voor 2 1080p streams moet je dus van ongeveer 4000 passmarks uit gaan.

Kijk hier ook even: https://docs.google.com/s...0jdj3tmMPc/htmlview?pli=1

Daar zie je dat de NASjes met een J1900 dus moeite kunnen hebben met zelfs maar 1 1080p stream.

Heb zelf eens Celeron G1820 in mn NAS en zitten en die trekt een 1x een 1080p stream wel goed, maar een tweede trekt ie niet.

(Alles gaat over transcoden, zonder transcoding kan zelfs de meest simpele ARM cpu nog wel meerdere streams aan)

[ Voor 52% gewijzigd door Rye op 09-01-2016 08:52 ]

www.ping-win.nl

• Sven2912
Heb je een advies over een andere samenstelling. Kan ik dan toch beter gaan voor een systeem met een i5 S serie?

Alvast bedankt.

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Iig een cpu die dus meer dan 4000 passmarks haalt

www.ping-win.nl

Pagina: 1