Hoe vind ik vervangende voeding voor custom hardware uit '94

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvoo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-09-2020
Ik heb een oude console development kit, maar de voeding ervan is stuk (geen output). De originele voeding, in dit geval voor de Japanse markt, heeft een input van 100 of 110 volt AC. De output is 5 volt DC, 6 ampere. PS_ON moet verbonden kunnen worden met ground

Hieronder tekeningen van de input en output connector (uit de datasheet), en een grote foto van de originele voeding.

Deze moet ik dus vervangen, maar ik weet niet zo goed hoe ik een voeding kan vinden. De vervangende voeding hoeft niet dezelfde afmetingen te hebben, als de input, output en de connectoren maar gelijk zijn (input mag eventueel ook 220 volt zijn, dat scheelt een step-down converter in de setup).

Kan iemand mij op weg helpen?

Input:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/diAkYH3.png

Output:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eo1GiF2.png

Voeding:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mKX1XPB.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:37
Ik denk dat je dit type dan wel zou kunnen gebruiken, is iets compacter qua afmetingen. Het merk is bij mij heel bekend om z'n goede kwaliteit.

Leverancier: http://www.meanwell.nl/pr...U-pcb-5V-6A__PS-35-5.aspx
Datasheet: http://www.meanwell.nl/Images/pdf/datasheets/PS-35-spec.pdf

Pinout is iets afwijkend , maar de pennetjes zijn meestal makkelijk om te zetten. Ik zie in de oorspronkelijke voeding niets over een PS_ON signaal, waar komt dat vandaan?

[ Voor 36% gewijzigd door lazybones op 09-01-2016 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvoo
@layzybones Dank je wel!

De input connector lijkt inderdaad anders te zijn, op de originele voeding worden pin 1, 3 en 5 gebruikt, en zijn pin 2 en 4 weggelaten. Op de Meanwell voeding gebruikt de input connector pin 1, 2 en 3. Die connector is dus smaller zijn.

Ik heb zelf weinig verstand van hardware (ik ben een software developer :-) maar ik heb nagevraagd bij iemand anders die hetzelfde apparaat heeft, en hij zei:

"The easiest way is to use small PC power supply that can output 6.0 A at 5.0 V. Just tie PS_ON signal to ground, and it acts as a dumb switching-mode power supply."

Dus ik heb dat aan mijn vraag toegevoegd, omdat ik denk dat het relevant kan zijn. Er is een draad van de voeding die is vastgemaakt aan het chassis (binnenkant van de behuizing), ik denk dat hij dat bedoelt?

[ Voor 17% gewijzigd door michielvoo op 09-01-2016 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
PS_ON is een puntje van pc voedingen, heeft in principe niks hiermee te maken.

Dat draadje zal de FG zijn, namelijk Frame Ground, zodat de behuizing geaard is.

Zelf zou ik de de oude voeding repareren, meestal is dat vrij makkelijke bij oude voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 12:20
In dit geval zou ik juist de oude voeding niet repareren. Het is namelijk een 110V model, dus moet je er alsnog een converter er tussenin stoppen. Het enigste wat je nodig lijkt te hebben is gewoon een 5V 6A adapter. Die zijn er redelijk wat te vinden. Bijvoorbeeld de voeding die lazybones aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvoo
Ik ga eerst een nieuwe voeding proberen, als de unit zelf werkt, dan is het wel de moeite waard om de oude voeding te (laten) repareren.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
heggico schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 14:19:
In dit geval zou ik juist de oude voeding niet repareren. Het is namelijk een 110V model, dus moet je er alsnog een converter er tussenin stoppen. Het enigste wat je nodig lijkt te hebben is gewoon een 5V 6A adapter. Die zijn er redelijk wat te vinden. Bijvoorbeeld de voeding die lazybones aangaf.
En een nieuwere voeding is waarschijnlijk nog efficienter ook, de techniek heeft niet stil gestaan in de tussentijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slopert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 19:30
Ik zou eens kijken naar C7, die ziet er al een beetje wankel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Als het puur gaat om te testen kun je het misschien ook anders doen.

Misschien kun je een 5v voeding lenen of inderdaad even testen met een pc voeding. Onzin om geld uit te geven aan een nieuwe voeding als het puur gaat om te testen van de verdere hardware en je de originele voeding wilt herstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
5V 6A uit 220~240V zelfbouw is niet zo moeilijk denk ik.. alleen ergens een PCBtje laten maken zal het moeilijkste zijn denk ik.

voordeel is wel dat je de huidige connectoren kan hergebruiken :) en volgens mij kan je de "footprint" van het geheel wel zo te krijgen dat ze niet groter wordt dan de huidige ( grote kans op kleiner )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

SMSfreakie schreef op zondag 10 januari 2016 @ 13:51:
5V 6A uit 220~240V zelfbouw is niet zo moeilijk denk ik.. alleen ergens een PCBtje laten maken zal het moeilijkste zijn denk ik.

voordeel is wel dat je de huidige connectoren kan hergebruiken :) en volgens mij kan je de "footprint" van het geheel wel zo te krijgen dat ze niet groter wordt dan de huidige ( grote kans op kleiner )
Volgens mij denk je verkeerd ;) pcb's laten maken is peanuts, ontwerpen van een degelijke voeding daar in tegen.

Ik zou al een proberen met deze voeding uit te tekenen en misschien is het daarna een paar componenten vervangen en heb je een 230V versie.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Damic schreef op zondag 10 januari 2016 @ 13:57:
[...]
Volgens mij denk je verkeerd ;) pcb's laten maken is peanuts, ontwerpen van een degelijke voeding daar in tegen.

Ik zou al een proberen met deze voeding uit te tekenen en misschien is het daarna een paar componenten vervangen en heb je een 230V versie.
voor mij zal een nieuwe ontwerpen ( aan de hand van het internet ) makkelijker zijn dan een PCB maken ( tekenen en ergens laten maken.. )

404 Signature not found

Pagina: 1