Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:30
Hallo allemaal,

Na wat zelf aangeklooid te hebben deze avond, ga ik toch maar mijn vraag hier op Tweakers stellen. Het zit namelijk zo dat ik sinds kort een PlayStation 4 heb. Het probleem is dat mijn download snelheid vrij laag ligt (1 mb per seconde), en ik soms bij online gamen wat last heb van lag. Toen ik in mijn router ging kijken, zag ik dat de transmission rate naar de PS4 vaak niet boven de 13 mbps kwam te liggen. Hierdoor ben ik wat in de instellingen gaan zoeken, en daar zag ik dat de transmission rate op Best (auto) stond. Hierna heb ik dit veranderd naar MCS 11 - 52 (108). Hierna stond de transmission rate in de router op 120 mbps, en lijkt het erop dat ik ongeveer 4 mb per seconde binnentrek op de PS4 (heb een 50mbit lijn liggen, dus dat is een nette waarde voor 2.4 ghz). Nu vroeg ik mij alleen af, heeft het nut om naar een hogere transmission rate te gaan? Dit omdat mijn PS4 nog steeds 96% signaalsterkte aangeeft. Tevens vraag ik mij af wat MCS 11,12,13 etc allemaal in houdt. Hoe hoger hoe beter? En waarom werd op de automatische stand deze transmission rate niet automatisch zo hoog ingesteld naar de PS4? En heeft het verhogen van de transmission rate nog nadelen?

Het gaat hier trouwens om een Sitecom WL-309 Gaming router.

Ik hoor graag van jullie, want ik zou graag nog wat extra willen tweaken om het beste uit de verbinding te halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De netwerkingfeatures van de Sony PS4 zijn in mijn ervaring rampzalig (zelfs in vergelijking met z'n voorganger de PS3). Mijn onderbuik zegt dat de kans groot is dat de autonegotiation van transmission rate mis gaat, waarschijnlijk aan PS4-zijde. Dat gezegd, Sitecom's firmwares staan ook niet bepaald bekend om hoge kwaliteit, dus het kan verkeren...

Om te beginnen je vraag over MCS: MCS is een Modulation & Coding Scheme, oftewel een lijst parameters die samen de bandbreedte en de stabiliteit van een WiFi-verbinding bepalen. Bot gezegd betekent een hoger MCS-index dat er meer bandbreedte geleverd wordt ten koste van stabiliteit. Omgekeerd is een lager MCS-index trager maar stabieler. Idealiter spreken AP en client altijd de hoogste MCS af die nog stabiel zal werken onder de actuele netwerkomstandigheden. Dit gebeurt dynamisch: als signaalkwaliteit of -sterkte afneemt is een lager MCS nodig, neemt het toe dan kan een hoger MCS gepakt worden. Als het goed is...

Voor een overzicht van MCS-indices, zie:
Wikipedia: IEEE 802.11n-2009

Nu, voor de rest lijk je je aardig tegen te spreken met de snelheden die je haalt. Ik gok dat je slordig bent met hoofdlettergebruik en bits en Bytes door elkaar (zonder hoofdletters :X ) gebruikt. Doe dat niet! Altijd exact hoofdletters overnemen van je bron. Dus niet "13 mbps" maar 13 Mbps. En niet '4mb ber seconde' maar "4MBps" Dan is het voor iedereen duidelijk exact wat je bedoelt.

In ieder geval moet je uitgaan van een overhead van ongeveer 30%, dus je kunt in praktijk max zo'n 2/3 halen van de aangegeven transmission rate. Staat daar 120Mbps, dan kun je verwachten dat je rond de 80Mbps aan netto throughput kunt realiseren. Als je dat per se in MBps wilt weergeven (afrader...), dan is dat uiteraard 10MBps.

Als je trouwens op MCS-11 120Mbps transmission rate hebt, heb je in ieder geval een instelling fout staan: je hebt in de 2.4GHz de kanaalbreedte op 40MHz gezet. Dat klinkt sneller dan 20MHz, maar in praktijk is het vooral veel storingsgevoeliger en levert het trage verbindingen op. Eerste wat ik zou aanraden is om dat op 20MHz te zetten en kijken wat dat doet.

Transmission rate op iets anders dan auto zetten zou ik ook niet aanraden: dat werkt alleen goed bij vaste clients (dus als je bijv dmv WiFi tussen twee gebouwen bridget). Bij een normale AP met meerdere clients die ook nog kunnen bewegen gaat het mis zodra een client te slecht signaal heeft om nog de ingestelde transmission rate te halen. Dan verlies je verbinding, terwijl het met 'auto' prima verbinding had kunnen behouden op lager MCS.

Andere tip: check de firmware op je WL-309. Sitecom is zo vriendelijk geweest om de firmwares ervoor van hun website te halen ( :( ), maar ze zijn zeker tot aan versie 1.0.6 gekomen. Draai jij iets ouders? Contacteer Sitecom's webcare om te kijken of zij de firmware alsnog beschikbaar kunnen stellen. Sowieso goed idee in kader van compatibility en security.

Als bovenstaande allemaal niet helpt: probeer een andere AP te bemachtigen en kijk hoe de PS4 zich dan gedraagt. Beter? Dan zou het wel eens tijd kunnen zijn om die WL-309 te vervangen. Niet beter? Dan is het Sony. Wen er maar aan, het gaat hoogstwaarschijnlijk niet veranderen :/

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:30
Dankjewel voor je antwoord! Erg duidelijk verhaal, hier kan ik wat mee! Zal onthouden om de juiste aanduiding van snelheden te gebruiken. Dit heb ik altijd een lastig iets gevonden.

Zoals je zei was het voor de fixed transmission rate idd 13 Mbps, maar de PS4 gaf dan een maximale snelheid van van 4Mbps. Na het veranderen naar MCS 11 werd dit een maximale snelheid van 25Mbps volgens de PS4, wat toch een verbetering is. Gisteravond deed hij het ook erg stabiel tijdens het online gamen, maar 1 potje een beetje lag gehad. Des al niet te min ga ik toch even aan de slag met de instellingen die jij mij hebt verteld, want de Channel width stond inderdaad op Auto 20/40 MHz. Ik ga hem nu eens op 20 MHz zetten, met een transmission rate op Auto. Ben zeer benieuwd hoe dit dan uitpakt!

De firmware die ik nu gebruik is firmware versie 1.2.05. Ik durf niet te zeggen of dit de nieuwste versie is. Ik meen mij te herinneren dat dit twee jaar geleden toen ik de router kocht wel het geval was.

Edit: Na het anderhalve dag uitgeprobeerd te hebben, lijkt het inderdaad te werken. Super! Nogmaals bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Kartmans1 op 10-01-2016 13:54 ]