Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 600922

Topicstarter
Ik heb sinds een paar maanden een probleem met mijn pc.
Qua specificaties is het een oudje, maar hij is een paar jaar geleden opgebouwd.

Het probleem is dat hij moeilijk opstart, ik heb de pc aan een stekkerblok hangen, dus als ik hem probeer op te starten geeft hij meestal zwart beeld, ook geen piepje, na een paar keer, tot soms wel meer dan tien keer moet ik de knop uit doen en de pc weer opnieuw aan doen voordat hij opstart.

Specificaties:
Processor: Intel Core 2 Duo E6550
Geheugen: 2GB Ram
Videokaart: ASUS EAH5450 Series
Harde schijf: 150GB
Besturingssysteem: Windows 7 Professional

Is er iemand die mij kan helpen met mijn probleem?

Laat het weten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:48

Nemesizz

Untouchable

Klinkt als de voeding. Probleem komt nog wel eens voor bij voedings die ouder worden, en dan bij een koude start de piekspanning niet aankan.

Ventilators en die dingen willen nog wel draaien, maar de spanning is dan niet stabiel genoeg voor de belangrijke componenten (zoals CPU, GPU, die houden absoluut niet van een instabiele spanning).

Welke voeding heb je en is die net zo oud als de rest van het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nemesizz schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 20:29:
Klinkt als de voeding. Probleem komt nog wel eens voor bij voedings die ouder worden, en dan bij een koude start de piekspanning niet aankan.

Ventilators en die dingen willen nog wel draaien, maar de spanning is dan niet stabiel genoeg voor de belangrijke componenten (zoals CPU, GPU, die houden absoluut niet van een instabiele spanning).

Welke voeding heb je en is die net zo oud als de rest van het systeem?
Ja, die is net zo oud, is er ongeveer 2.5 jaar geleden in gezet, en die was toen nieuw aangeschaft. Het is een Q-TEC PSU ATX 350W Low Noise

Ik denk niet dat het het waard is om voor deze pc een nieuwe voeding aan te schaffen, heb nog wel een paar gebruikte liggen.

In de pc zelf zit ook een raar buitenlands moederbord die in Nederland officieel niet verkocht mag worden. Er kan maar maximaal 2gb ram geheugen in, windows 7 draait niet erg soepel... Beetje opgelicht paar jaar geleden, volgens computerman kon deze pc toen de betere games aan, dat was dus niet zo en een videokaart van 512mb die hij wou aansmeren was nog slechter als die ik zelf al had, een 1gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:45
Zoals Nemesizz al schreef is het de PSU!

Waarschuwing:
Wees voorzichtig met het telkens opnieuw aanzetten, want voor je weet sloopt die PSU nog veel meer van je PC. (Eigen ervaring! :( )

Kijk eens of je een leuke 2e hands PSU hier op Tweakersnet kan vinden voor een zacht prijsje.
Of misschien even een PSU lenen om te zien of jouw PC dan wel opstart.

Verder is de E6550 CPU nu niet één van de snelste voor W7, maar kan eventueel nog net mee.
Net als de 2 GB geheugen erg weinig is om soepel W7 te draaien. (6 GB is aan te raden.)
Ook de HDD heeft een kleine buffer om iets snel weg te schrijven.

Het is denk ik raadzaam om eens na te gaan wat je wilt en misschien vindt je het wel tijd om deze machine met pensioen te sturen en een echte snelle te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:48

Nemesizz

Untouchable

Anoniem: 600922 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 21:56:
[...]

Ja, die is net zo oud, is er ongeveer 2.5 jaar geleden in gezet, en die was toen nieuw aangeschaft. Het is een Q-TEC PSU ATX 350W Low Noise

Ik denk niet dat het het waard is om voor deze pc een nieuwe voeding aan te schaffen, heb nog wel een paar gebruikte liggen.

In de pc zelf zit ook een raar buitenlands moederbord die in Nederland officieel niet verkocht mag worden. Er kan maar maximaal 2gb ram geheugen in, windows 7 draait niet erg soepel... Beetje opgelicht paar jaar geleden, volgens computerman kon deze pc toen de betere games aan, dat was dus niet zo en een videokaart van 512mb die hij wou aansmeren was nog slechter als die ik zelf al had, een 1gb.
Qtec valt helaas onder de categorie 'c-merk plofvoeding' en kan dus potentieel gevaarlijk zijn voor je hardware. Nu is je systeem geen echte energievreter, maar denk dat die Qtec z'n 'beste' (goed zijn ze nooit) tijd wel gehad heeft.

Het is aan jezelf of je het nog waard vind om een nieuwe (of degelijke 2e hands) voeding te kopen, maar je ziet soms al 2e hands systemen met een i3 die sneller zijn voor een prikkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nemesizz schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 13:00:
[...]

Qtec valt helaas onder de categorie 'c-merk plofvoeding' en kan dus potentieel gevaarlijk zijn voor je hardware. Nu is je systeem geen echte energievreter, maar denk dat die Qtec z'n 'beste' (goed zijn ze nooit) tijd wel gehad heeft.

Het is aan jezelf of je het nog waard vind om een nieuwe (of degelijke 2e hands) voeding te kopen, maar je ziet soms al 2e hands systemen met een i3 die sneller zijn voor een prikkie.
Andere voeding erin gezet, nog steeds hetzelfde probleem.
Ik denk zelf dat deze pc gewoon aan het einde van zijn leven is gekomen.
Ik haal alle bestanden eraf en koop of maak zelf een degelijke pc.

Iedereen bedankt voor de snelle reacties :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Anoniem: 600922 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:33:
[...]

Andere voeding erin gezet, nog steeds hetzelfde probleem.
Ik denk zelf dat deze pc gewoon aan het einde van zijn leven is gekomen.
Ik haal alle bestanden eraf en koop of maak zelf een degelijke pc.

Iedereen bedankt voor de snelle reacties :D
Met welke PSU (merk, type en wattage) heb je dit uitgeprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:24

Compizfox

Bait for wenchmarks

Anoniem: 600922 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 21:56:
[...]

Als die voeding daadwerkelijk net zo oud is als de rest van het systeem is dat wel wat langer dan 2,5 jaar geleden. De Intel Core 2 serie is uit 2006-2008...

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Compizfox schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 00:11:
[...]

Als die voeding daadwerkelijk net zo oud is als de rest van het systeem is dat wel wat langer dan 2,5 jaar geleden. De Intel Core 2 serie is uit 2006-2008...
Onderdelen (behalve voeding en kast) waren 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Je had een Q-TEC PSU ATX 350W Low Noise PSU er eerst inzitten schrijf je. Maar met welke PSU (merk, type en wattage) heb je uitgeprobeerd dat het niets geholpen had en nog hetzelfde probleem er was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meximus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Controleer de condensatoren van je mobo eens.

Who the fuck is general failure and why the hell is he reading my disk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Lijkt mij ook een probleem met de voeding of mainboard.

De beeldkaart heeft al een advies voeding van 400watt, kan je zo opzoeken (google) .
Je cpu is max 65watt.
Gokje harddisk gezien de leeftijd tussen 8-15 watt.
Je moederboard verbruik ook nog wat stroom.. etc.. usb apparaten, etc..

Ik zou zeggen leeg ergens een voeding van minimaal 450 watt en kijk of dat werkt,
werkt dat niet, dan is je moederboard aan het stuk gaan..

Waarom denk ik dan, als je moederboard goed is en je voeding ook, dan zou je piepjes moeten krijgen..

en.. wat Meximus ook aangeeft, een hele goede, kijk naar de condensatoren of ze bol staan of lijken te lekken.

suc 6..

[ Voor 4% gewijzigd door Thc_Nbl op 20-01-2016 21:03 ]

ehhh.. noppes

Pagina: 1