Nieuwe fan voor CPU koeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athylus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-07 18:14
Heey luitjes, was laatst bezig met mijn computer omdat ie zo rammelt. Ben toen tegen een paar problemen aangelopen, vooral mijn koeling en fan. Hier is mijn situatie:

Computer rammelt heel erg, eigenlijk altijd wel als ie aan staat. Als ik even mijn CPU fan induw met mijn vinger, stopt ie met draaien en verdwijnt het rammellende geluid.

Mijn conclusie is dus dat het komt door de fan. Heb toen wat filmpjes opgezocht over fans, en het lijkt mij wel verstandig om wat smeerolie op de as aan te brengen. Het is immers al 5 jaar geleden.. Hier is mijn probleem: meeste fans kan je de stikker vanaf halen, en een rubber kapje ervan af halen zodat je bij de 'shaft' kan. Dit kan niet bij mijn fan, er zitten wel een paar plastic rondjes maar die krijg je er niet zomaar af. Wil ook niet mijn fan kapot maken.

Dus ik wilde graag een nieuwe fan kopen, maar de enige die ik zie van 70x70mm is een case fan, met een 3 pins aansluiting. Op mijn moederboord heb ik 3 pins én 4 pins aansluiting, allebei één keer. Is het oke om deze 3 pins fan te kopen en gewoon aan te sluiten op de 'PWR_FAN1' uitgang?

70mm fan: https://www.alternate.nl/...J-z6NrdmsoCFVXGGwod2uQEKw

Is er toch nog een mogelijkheid om mijn 'propellor shaft' in te smeren?

Graag zou ik dit willen weten! Dankuwel vrienden. One love

[ Voor 7% gewijzigd door Athylus op 08-01-2016 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Welk merk en type huidige cpu koeler en welke cpu moet gekoeld worden?

Als het goed is is de cpu koeler nu aangesloten op een CPU FAN header en is deze 4 pins.

Niet smeren. Als er olie uit loopt kan dat een defect veroorzaken. Het lager van de fan is kapot, dat los je niet op door te smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athylus
Ik zou graag willen dat ik erbij kan. Zou idd kunnen dat de lager kapot is, maar zou dat natuurlijk dus zelf graag willen inspecteren.

Merk en type weet ik niet precies, kan het ook niet echt terug vinden. Ik heb een AM3 socket op mijn ASROCK 870 extreme 3 mobo.

Heb inmiddels 2 fans geïnstalleerd, een 70mm 3 pins fan op de CPU cooling uitgang. Die PWR fan is dus voor je voeding heb ik ontdekt. Heb ook nog een 120mm LED fan op de zijkant aangesloten.

Vroeger draaide er een fan aan de voorkant van mijn computer, maar die doet het niet meer. Ooit kapot gegaan tijdens het schoonmaken denk ik. Dus nu heb ik alleen 2 fans die de lucht uit mijn computer blazen. Is het verstandig om mijn fan aan de voorkant te vervangen zodat ie verse lucht inneemt?

Bedankt voor de tip, zal hem niet smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De fan aan de voorkant en zijkant moeten naar binnen blazen, de fan aan de achterkant blaast naar buiten. Voor de airflow is het beter dat de voorste fan ook mee doet.

Welke cpu zit er op dat AM3 socket? Kan je vinden in het bios of bij SYSTEEM in het configuratiescherm. Even belangrijk te weten ivm het geven van het juiste advies.

Post anders even een foto van de binnenkant van de pc zodat we kunnen zien welke cpu koeler er nu op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athylus
Ik heb gelezen dat je airflow naar buiten groter moet zijn dan naar binnen, zodat er minder stof naar binnen komt. Klopt dit?

Ik heb de AMD Athlon(tm) II X2 255 Processor (2 CPUs), ~3.1GHz.

Foto's album: http://imgur.com/a/eTBmm

Hoop dat het werkt zo. Heb uiteindelijk toch de fan aan de voorkant gefixt, hij zat op de verkeerde aansluiting. Heb die andere 120mm fan aan de achterzijde geplaatst, zodat ie lucht eruit blaast.

CPU tempmet league of legends, spotify, firefox en skype: 37 graden celcius
mobo: 26 graden celcius

Zoals je bij één foto kan zien is dat sponsachtige spul aan de voorkante van mijn tower weg nabij de onderkant. Bij de intake fan dus. Zal wrs wel veel stof binnenzuigen nu?

[ Voor 58% gewijzigd door Athylus op 10-01-2016 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, meer intake dan outtake.

De stockkoeler zit er nog op zie ik. Stockkoelertjes op dit soort AMD processors vervang ik nog wel eens voor één van deze twee.http://tweakers.net/pricewatch/compare/304702;286430/. Koelen beter en zijn stiller dan de stockkoeler waarbij de Arctic een lichte voorkeur heeft vanwege het iets lagere geluidsniveau en iets betere koeling. Door de hele lage prijs is de Gelid echter ook geen verkeerde keuze.

Ivm de airflow zou wat kabelmanagement niet gek zijn.

Ook hier en daar wat stof wegblazen oa tussen koelribben zal de levensduur van de pc verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athylus
Oke, ik denk dat ik dan wel goed zit. Heb namelijk die front fan en processor koeler die intaken, en de LED koeler nu dus als outtake. Beetje slappe conclusie, zou eigenlijk dan het deplacement op moeten zoeken van het lucht.

Voor een tientje heb ik zo een betere koeler dus? Ik blaas regelmatig stof weg tussen de koelribben, ook wel eens bij mijn GPU. Heb wel eens helemaal de koelribben en fan van mijn GPU en processor gehaald. Heb ooit ergens gelezen dat ik dan opnieuw thermal paste aan moet brengen. Weet jij hier meer over?

Ik zal even kijken naar de kabelmanagement, en die andere koeler zal ik ook aanschaffen. Ik begrijp dat de standaard stockkoeler (dat zijn de ijzeren koelribben bij elkaar?) niet al te best is, en gewoon voor huis-tuin-keuken.

Bedankt alle hulp tot dusver! Respect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je een nieuwe cpu koeler koopt zit daar al een laagje pasta op. Je hoeft het er dus niet bij te kopen.
Elke keer als je de boel schoonmaakt en je haalt de koeler eraf is het beste de oude pasta te verwijderen en er nieuw op te doen.
Als de videokaart goed functioneert zou ik het zo laten. Ik heb hier videokaarten die in 10 jaar nog niet los geweest zijn en waar de temps nog goed van zijn.
Boxedkoelers zijn zo geconstrueerd dat ze net aan voldoen om de cpu te koelen. De kwaliteit van de ventilatoren houdt ook meestal niet over. Ik verbaas mij er vaak over hou lang sommige pc gebruikers het uithouden met ratelende fans.
Pagina: 1