Toon posts:

Advies gevraagd.....

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag is hoever ik mijn CPU kan opvoeren? Aangezien dit een PIII is een geen celly (Zie hier alleen maar cellies staan) vraag ik me af of iemand succesvol een pIII heeft opgevoerd. Aangezien de CPU ook een boxed versie is (en ik weinig geld over heb) vraag ik me af of het zin heeft om mijn CPU op te voeren, en hoever dat dan zou kunnen.

Mijn Specs:

(meeste is niet belangrijk, maar gewoon een copy/paste.)

PIII 450 (Boxed)
Abit BE6 (with BIOS upgrade)
128 Mb (PC 100)
13 Gb U66 HD (7200 RPM)
6,4 U66 HD (5400 RPM)
Aureal SQ2500 (soundcard)
Creative TnT2 Ultra Gamer edition (Video card)
Dynalink ISDN (64K,128K. Connect at 64K though)
14" Proview monitor (don't know type, sorry)
32x Aopen CD player
windows 98 2nd Edition

Verwijderd

Het opvoeren van die Pentium III (Katmai) gaat dmv de FSB. De multiplier is locked, dus daar valt niks mee te rommelen. Met de Abit BE6 (heb ik zelf ook) kan je wel een aantal FSB settings proberen.
Dit gaat gewoon in het BIOS van de computer (CPU SoftMenu II). Hier moet je effuh de Speed Error Hold uitzetten en aanzetten dat je de instellingen zelf wilt instellen.

Begin maar eens met een FSB van 112 Mhz. Dit geeft al aardig wat prestatie winst zonder dat er al te veel problemen onstaan met stabiliteit

suc6

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-09 12:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Mijn 450 op BE6 wil tot de 124 FSB. Da's dus 4,5*124=558MHz, maar ivm jouw PC100 geheugen kan het zijn dat die het niet trekt.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Mwoa, geheugen zou de bottleneck niet mogen zijn bij een FSB van 124. Normaal gesproken zit op PC100 geheugen 8 ns RAM-chips. Theoretisch zouden die een snelheid van 125 Mhz aan moeten kunnen. En in de praktijk ligt dat vaak nog wel iets hoger, omdat de fabrikanten vaak een bepaalde veiligheidsmarge aanhouden.

Normaal gesproken zou je met 8 ns RAM op 133 Mhz FSB moeten kunnen draaien. Vaak moet je dan wel de CAS-latency in de BIOS even opkrikken van 2 naar 3, maar dan is de kans van slagen wel behoorlijk groot.

Verwijderd

mijn pen3 450@527 overgeklokt kon niet verder met de aopen mobo ax6bc met de pc100 geheugen maar toen ik de zelfde geheugen in een msi dulon mobo kon ik ze wel op 133mhz krijgen volgens mij heefd het ook te maken met wat voor type moederbord is merk en chipset denk ik

Verwijderd

Normaal gesproken zou je met 8 ns RAM op 133 Mhz FSB moeten kunnen draaien. Vaak moet je dan wel de CAS-latency in de BIOS even opkrikken van 2 naar 3, maar dan is de kans van slagen wel behoorlijk groot.
En bij mij begint mijn geheugen al te jammeren bij 127Mhz, met CAS-3 aan en 8ns RAM, ik baal daar best van want als ik mijn pIII450 hoger wil krijgen dan 558Mhz moet ik dat dure pc133 ram kopen, en ik ben al zo arm ;)

Ik heb btw een msi ms-6163, is het iemand gelukt om daar mee een hogere fsb te krijgen dan 124Mhz?

Verwijderd

Heb ook een BE6 met o.a 128 MB PC100 geheugen, lees mijn topic op:
http://gathering.tweakers.net/Forum5/HTML/003220.html

Verwijderd

Topicstarter
Leuk artikeltje, maaruh...ik weet dat ik 1 cas2 heb en 1 cas3, wat nu? (via een of ander tweak progje ofzo...)

Ik bedoel hoe weet ik wat ik allemaal kan, en dat mijn systeem stabiel is ed. Ik heb geen benchmarks (behalve spellen) en zou graag hierbij wat hulp krijgen dmv links naar goede benchmarks en stabiliteit controle progjes...

Verwijderd

Met stabiel bedoel ik dat als je bijv. de Quake3 benchmark draait je deze zonder problemen een aantal keer achter elkaar kan herhalen. D.w.z. het spel blijft niet hangen, knalt er eruit of veroorzaakt een Windows error. En reken er maar op dat je op deze manier heel snel weet of je systeem stabiel is.
Het is gewoon een kwestie van experimenteren met de FSB en al die andere mooie parameters in SoftMenu. In principe heb je geen tweak progje nodig. Het meeste regel je met SoftMenu. Een BIOS update kan wel handig zijn.

Het meest bekende diagnose programma is SANDRA: http://www.sisoftware.co.uk/sandra

Verwijderd

Topicstarter
Sandra Loopt bij mij vast meteen al als ie mijn Moederboard gaat checken...ja ik weet het, dan moet ik een paar dingen uitschakelen etc (staat in FAQ), maar nog geen tijd/zin in gehad...

Verwijderd

Wat houdt dat CAS-latency precies in?
Pagina: 1