• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-10 21:40
Hier een discussievraag:

Ik bezit momenteel een Canon EOS 7D met wat lenzen (zie mijn handtekening voor alle details) en ik merk dat ik hem steeds minder vaak gebruik, vooral omdat ik het zo'n onding vind om dan mee te nemen. Prima als ik ergens heenrij met de auto, maar als je op reis gaat in een vliegtuig is het al gauw lastig en helemaal als je wat lenzen wil meenemen.

De momenten dat ik 'm wel gebruik vind ik 't heerlijk om ermee te fotograferen want het ligt lekker in de hand en je hebt er onwijs veel controle over.

Ik zit er al een tijdje over na te denken om misschien al dat spul weg te doen en het te vervangen met een high-end compactcamera. Waar ik alleen bang voor ben is dat ik er spijt van krijg en als ik 't spul allemaal moet terugkopen ik veel meer geld kwijt ben dan ik er voor uitgegeven heb.

Anyway, wat zijn jullie gedachten hierover?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
De beste camera is die die je bij je hebt. Dus als je een compact wel overal mee heen sleept dan zou ik dat lekker doen. RX serie van sony is wellicht wat voor je.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Voor ons is het ook een bewuste keuze geweest om niet voor een volle DSLR te gaan maar voor een high-end compact. Eerst een Canon Powershot G12, nu een Sony Alpha 6000. Je boet misschien her en der wat in, maar het voordeel van het makkelijk mee kunnen nemen en gewoon snel iets te kunnen schieten wanneer de situatie er naar is vind ik vele malen zwaarder wegen.

Kun je niet van een vriend/bekende een week een goede systeemcamera lenen?

/zit natuurlijk nog wel een verschil tussen een echte compact of de toch iets grotere systeemcamera's, maar die zijn mijns inziens nog immer erg makkelijk mee te nemen..zij het niet in je broekzak :+

[ Voor 18% gewijzigd door Exorcist op 08-01-2016 16:26 ]

• Plekuz
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Sakete schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 16:17:
Hier een discussievraag:

...

Ik zit er al een tijdje over na te denken om misschien al dat spul weg te doen en het te vervangen met een high-end compactcamera. Waar ik alleen bang voor ben is dat ik er spijt van krijg en als ik 't spul allemaal moet terugkopen ik veel meer geld kwijt ben dan ik er voor uitgegeven heb.

Anyway, wat zijn jullie gedachten hierover?
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar misschien kun je ook je 7D spullen houden en een compact er bij kopen? Dan zal het in ieder geval nooit knagen dat je je oude spullen niet had moeten wegdoen. Zo heb ik het wel gedaan in ieder geval (RX100 MKIV, maar de iets oudere modellen zijn ook uitstekend).

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:04

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Voordat je gelijk je camera ditcht zou ik je willen adviseren eens af te vragen of de reden waarom je hem niet vaak mee neemt soms je tas is. Als je geen fijne tas hebt dan kan het erg lastig zijn en demotiverend om hem mee te nemen.

Je geeft aan dat de 7D lekker in de hand ligt, dat is iets dat je bij een systeemcamera (zelfs bij een A7) toch een stuk minder snel hebt. Althans dat is mijn ervaring :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:16
Ik moet zeggen dat ik ook al een tijdje met precies die vraagstelling rond loop.
Heb zelf toevallig ook de 7D met de 17-55 F2.8 IS en een 55-200 STM IS (dacht ik :P).
Maar vaak is het net te veel moeite om hem mee te slepen overal naartoe. Heb wel een fijne rugtas, maar als ik hem mee neem, maak ik tegenwoordig gewoon een keuze qua lens.
Laatste keer was een paar weken geleden naar Sealife Scheveningen. Uiteindelijk is hij de tas niet uit geweest (andere kleinere tas voor camera en lens alleen) en hebben we alleen foto's gemaakt met mijn vrouw haar Canon Powershot 260 oid. Lekker snel en prima.
Ik kan me totaal vinden in jouw dilemma. Wat als je spijt krijgt.

Het kan op dit moment in mijn leven ook zo zijn dat het gewoon te druk is met een dochtertje van bijna 2. Het is ook rond die tijd geweest dat ik hem minder in mijn handen had. Stom eigenlijk, aangezien we hoe dan ook iedere maand op de 19e een foto maken van haar. Dit doen we dan nu ook al bijna 2 jaar.
Eerlijk gezegd, doen we dit met de compact camera of soms mijn oude 350d met kitlens. >_<
Gewoon omdat de 7d boven ligt en op dat moment we even een foto maken als we beneden zijn.

Als we weg gaan, probeer ik hem wel altijd mee te nemen, maar het gebeurd vaak dat ik dan denk, laat maar. Te zwaar, te log, etc etc.

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-11 15:55
En een EOS M3? Met een M mount lens lekker compact maar je kan via een adapter je EF(-s) lenzen gewoon gebruiken. De 17-55 2.8 is een heerlijke lens voor binnen al is het soms nog niet genoeg. EF-M 22mm F2 is een heerlijk compacte lens en samen met de EOS M3 moet die altijd mee te nemen zijn.

• Sakete
Weakling schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 16:27:
[...]

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar misschien kun je ook je 7D spullen houden en een compact er bij kopen? Dan zal het in ieder geval nooit knagen dat je je oude spullen niet had moeten wegdoen. Zo heb ik het wel gedaan in ieder geval (RX100 MKIV, maar de iets oudere modellen zijn ook uitstekend).
Dat is ook zekere een optie die ik aan 't overwegen ben; blijkt dat ik na het aanschaffen van een compact m'n 7D nagenoeg nooit meer oppak kan ik 'm alsnog wegdoen (het meeste geld zit natuurlijk in de lenzen).

Ik heb ook naar een systeemcamera gekeken, maar dan zit je toch weer met de lenzen e.d. en moet je weer een hoop geld uitgeven om goede lichtsterke lenzen te krijgen, terwijl de high-end compact camera's toch behoorlijk lichtsterke lenzen hebben (en ik snap dat de kleinere sensor het effect hiervan beperkt).

Anyway, de Sony RX100 IV is zeker een camera die ik op 't oog heb, net als de Panasonic LX100. De Panasonic is goedkoper en ligt mogelijk iets lekkerder in de hand, maar de Sony RX100 IV heeft fantastische beeldkwaliteit en past gewoon in je broekzak. Ik zou 't lieftst nog een Canon willen hebben, maar Canon is tegenwoordig niet meer zo bijzonder en voor 't zelfde geld heb je bij andere merken gewoon in veel opzichten een betere camera.

Ik zal eens kijken of ik hier in een winkel een paar in de hand kan nemen en er mee kan spelen.

Verwijderd

Een jaartje geleden mijn Nikon D5100 en Sony A6000 verkocht en mij een Panasonic FZ1000 aangeschaft. Wat een verademing, geen gedoe meer met lenzen. De FZ1000 is de meest veelzijdige camera die ik ooit heb gehad.
De IQ en snelheid zijn zeer goed. Tot op heden ben ik nog steeds heel tevreden over dit toestel en beklaag het me zeker niet de andere camera's te hebben weggedaan.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 19:08
Hoe herkenbaar ;)

Ik gebruik m'n D700 met dure lenzen beperkt, maar kan er toch geen afscheid van nemen.

Voor de rest gebruik ik heel veel m'n Canon Powershot G7X (super ding!) en de oude Ixus 210 voor momenten dat het schadelijk kan worden voor de camera.

Ik vind de combi super, even afgezien dat in een werkweek, ik het normaal doe met een smartphone.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:02
.>De FZ1000 is de meest veelzijdige camera die ik ooit heb gehad.

Maar niet echt compact zoals hij vraagt ...

Wellicht de LX100 ....?

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-11 22:37
Wat veel van ons ook doen is een soort reis/light set samenstellen. Een kleine maar vooral handig draagbare cameratas (kijk eens naar een goede holster- of schoudertas) met daarin een body, een of twee lenzen en een extra batterij en geheugenkaart. Dan hoef je niet elke keer alles mee te sjouwen maar heb je toch een kit bij je waar je veel mee kan.

Eventueel zou je daar nog een of twee lichte primes voor kunnen bij kopen, kijk eens naar de Canon EF-S 24mm f/2.8 STM en Canon EF 50mm f/1.8 STM. Goedkoop, compact, lekker licht en nog prima kwaliteit ook!

Anders zou ik inderdaad een compactcamera erbij kopen. De RX100 IV is een fantastische camera, maar bied vooral meerwaarde boven de RX100 III op het gebied van video. Als je alleen fotografeert is de RX100 III waarschijnlijk een betere keus, omdat je toch €400 bespaart. Er zijn al diverse deals langsgekomen waar je de RX100 III voor €599 kon krijgen.

• Sakete
Bedankt voor alle input iedereen. Ik zal eens langs een winkel gaan om te zien wat mij het meeste aanspreekt qua bediening. Of een pure compact, zoals de RX100 / LX100, of iets groters zoals de FZ1000 / RX10. Het zal allemaal uiteindelijk makkelijker mee te nemen zijn dan een grote DSLR. En mocht ik de DSLR nooit meer gebruiken dan doe ik 'm waarschijnlijk in de verkoop.

• Angeloonie
  • Laatst online: 17:17

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Ik zit ook met exact dezelfde situatie. Ik heb een Canon EOS 350D met wat lenzen (70-300tele, 28macro, 17-85), maar omdat het zo'n log groot ding is neem ik het nooit mee als we een tripje maken.
Ik maak nu eigenlijk enkel foto's met mijn iPhone 6..

In mei gaan we naar New York, en om dan dat enorme ding mee te nemen zie ik niet zitten, laat staan er de hele dag mee te sjouwen.

Ik wil echter ook geen bak geld uitgeven voor een kleine compactcamera. Het zou dan een goedkoper model van €200-300 moeten worden.
Dan heb je bijv. zoiets: reviews: Travelzooms vergelijkingstest
Tweakers geeft hem een 8,0, leuk maar zegt mij verder niets in vergelijking met de 350D.

Ik heb nu dus 8MP, zo'n compactding heeft zeg maar 16-20MP. Optische zoom van 16x+ en zoom van 24-720mm.
Hoe vergelijkt zoiets met mijn 350D? Stel ik maak een foto van eenzelfde onderwerp, wat zal dan het verschil zijn? Qua MP's is het meer dan dubbel, maar dat zegt ook weer niets.. Kan niet echt achterhalen wat dan het verschil zou zijn.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:28

Don Quijote

El Magnifico

Exact dezelfde situatie gehad. Ik heb een Sony a77 met uitstekende maar ook grote objectieven (ZA 24-70 f/2.8 - Sony G 70-200 f/2.8). Maar kwam op het punt dat ik mijn camera alleen meenam wanneer ik ergens met de auto naartoe kon. Een weekendje weg naar een stad? Ik sleepte de camera wel mee, maar liet hem vooral veel in het hotel liggen.
Toen ik afgelopen jaar naar New York verhuisde merkte ik al snel dat ik de camera helemaal nergens meer mee naar toe nam. Toen heb ik ook een beslissing genomen om de overstap te maken naar iets kleiners. Voor mij is dat een Sony A7ii geworden en heb nog geen seconde spijt gehad. In combinatie met een kleine lens als mijn Voigtlander of Loxia heb ik het plezier weer teruggevonden en kom ik eigenlijk niet meer buiten zonder dat de camera over mijn schouder hangt. Zelfs elke dag naar mijn werk gaat de camera mee.

Lang verhaal kort; ik snap de keuze waarvoor je staat en kan je de stap van harte aanbevelen ;).

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5769/20338461360_c15475634a_c.jpga7ii by Ravnoss, on Flickr

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:23
Angeloonie schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 19:57:
Hoe vergelijkt zoiets met mijn 350D? Stel ik maak een foto van eenzelfde onderwerp, wat zal dan het verschil zijn? Qua MP's is het meer dan dubbel, maar dat zegt ook weer niets.. Kan niet echt achterhalen wat dan het verschil zou zijn.
Zelf op wide open diafragma in groothoek stand (f/3.3) houd je maximaal 6,7MP aan detail over van die 18MP. Dit als de lens perfect scherp zou zijn. Ga je inzoomen, dan wordt het diafragma kleiner (f/6.4) en houdt je nog maar 1,8MP over. Dus qua kwaliteit ga je er weinig op vooruit. Als de licht omstandigheden minder worden, krijg je ook nog bakken met ruis. Wil je prima kwaliteit in een kleine behuizing, zul je moeten uitwijken naar RX100, maar dan lever je wel bereik in.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• -madison-
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-08 18:54
Heel herkenbaar verhaal! Ik heb mijn 7D met lenzen (70-200 F/2.8, 50 F/1.8 en 17-50 F/2.8) onlangs ingeruild voor een Sony A6000. Vooral met de kitlens is 'ie erg compact en makkelijk mee te nemen en de kwaliteit is meer dan prima! Ik merk dat ik hem nu veel vaker mee neem en dus ook meer gebruik.
(Al ben ik wel begonnen met wat vintage lenzen er bij aan te schaffen, maar dat is meer omdat ik dat gewoon leuk vind)

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zit in dezelfde situatie, maar naast het vervangen van m'n D5100 moet de camera ook gelijk m'n Canon compact video camera vervangen. De laatste heb ik nog niet eens zolang, maar valt vies tegen bij lastige situaties zoals weinig licht.
De camera moet ook zeker compact zijn, ik merk dat ik de cameratas toch te weinig meeneem en vaak met mijn telefoon foto's neem.

Ik kwam uit bij de Sony RX100 III en zeker na het zien van deze video ben ik nu erg enthousiast:
YouTube: Sony RX100 Mark 3 Review - Universal Studios / Diagon Alley [brainyfaceproject]

Grootste zorg van mij is het inleveren van zoom bereik, dat zou gaan van 105mm nu op m'n D5100 naar 70mm bij de RX100 III.

Verwijderd

De nieuwe Panasonic TZ100 heeft een sensor die even groot is als die van de RX100 III. Maar heeft een 10x zoom (25-250mm eq.)
http://www.dpreview.com/p.../compacts/panasonic_zs100

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 09:34
Ik heb zojuist mijn Leica D-lux 109 verkocht. Leuk & Compact. Maar ik mis toch de iets wat betere beeldkwaliteit/mogelijkheden die ik met mijn systeemcamera wél had.

• Exocet
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 09:15:
De nieuwe Panasonic TZ100 heeft een sensor die even groot is als die van de RX100 III. Maar heeft een 10x zoom (25-250mm eq.)
http://www.dpreview.com/p.../compacts/panasonic_zs100
Ook een interessante camera, echter de diafragma is F2.8 - 5.9 tov van de F1.8-2.8 van de RX100 III. Dat scheelt dus redelijk qua lichtsterkte. Dat is voor mij een zeer belangrijke eigenschap van de camera.

• Tadango
De lichtgevoeligheid is een combinatie van de sensor en het optiek. Je kan dus niet simpelweg de F waardes vergelijken. Een grote sensor met grote F waarde kan even gevoelig zijn als een kleine F waarde met een kleine sensor.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:54

Barrycade

Through the...

Zou eens kijken of je niet gewoon wat glas van de hand moet doen. Of gewoon niet meenemen.

Ik gebruik mijn tele bijna nooit. Dus gaat standaard niet mee op reis. Ook mijn macro niet (tenzij op autovakantie) ook mijn 85 1.8 niet ook mijn 50 1.8 niet.

Dus meestal ga ik op reis met mijn 16-85 en D7000 met een polarisatie lens in een Crumpler snuittas en wat oplaad spulletjes en mijn 35 1.8 in de koffer.

Heerlijk, iedere keer weer die fotokwaliteit. Ik heb ook een Pen mini en die komt aardig in de buurt, maar is qua handeling dan weer aardig ruk. Dus iedere keer weer fijn nu om zo te kunnen klikken.

Geen stress, als ik geen tele, prime of macro bij de hand heb, jammer dan. Maar de overige foto's zijn wel altijd naar het zin. Dus mis de lenzen die ik dan niet bij me heb niet.

• Sakete
Barrycade schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 21:06:
Zou eens kijken of je niet gewoon wat glas van de hand moet doen. Of gewoon niet meenemen.

Ik gebruik mijn tele bijna nooit. Dus gaat standaard niet mee op reis. Ook mijn macro niet (tenzij op autovakantie) ook mijn 85 1.8 niet ook mijn 50 1.8 niet.

Dus meestal ga ik op reis met mijn 16-85 en D7000 met een polarisatie lens in een Crumpler snuittas en wat oplaad spulletjes en mijn 35 1.8 in de koffer.

Heerlijk, iedere keer weer die fotokwaliteit. Ik heb ook een Pen mini en die komt aardig in de buurt, maar is qua handeling dan weer aardig ruk. Dus iedere keer weer fijn nu om zo te kunnen klikken.

Geen stress, als ik geen tele, prime of macro bij de hand heb, jammer dan. Maar de overige foto's zijn wel altijd naar het zin. Dus mis de lenzen die ik dan niet bij me heb niet.
Ik merk dat ik mijn tele bijna nooit gebruik omdat ik hem haast nooit meeneem vanwege de omvang en gewicht; maar als ik hem dan wel een keer meeneem vind ik 't hartstikke fijn om mee te schieten (misschien ook omdat het een L lens is, die dingen werken heel fijn). Met tele kan je toch hele leuke composities maken

Ik heb laatst in de winkel gespeeld met de geavanceerdere bridge camera's, zoals de Panasonic FZ1000 en Sony RX10 II en ga die denk ik eens goed uitproberen. Vooral de RX10 II spreekt me aan vanwege de f/2.8 constante diafragma over het heel zoombereik van 24-200MM. De FZ1000 gaat dan weliswaar van 24-400MM, maar weet ik niet of ik zoveel zoombereik nodig heb. Bovendien is de Sony een tikje kleiner en heeft volgens alle recensies gemiddeld genomen iets betere beeldkwaliteit. Hij is wel véél duurder. Maar ik ga nog eens goed met beide spelen in de winkel om te zien welke mij het meeste bevalt.

Een kleine compact camera valt in elk geval af, daar heb ik ook mee gespeeld maar dat is gewoon niet zo prettig fotograferen.

Verwijderd

Heb eigenlijk hetzelfde "probleem" heb hier nog liggen een nikon d300s en een d800 met 70x200 2,8 de 24x70 2,8 een 50mm 1,4. gebruik ik bijna nooit de laatste 2 vakanties alleen een Sony A6000 meegenomen met de standaard kitlens. In het begin had ik er wel problemen met de camera omdat Sony de instellingen nou net weer anders hebben dan Canon of Nikon maar wil nu niet meer zonder.
Gebruik de Sony ook in combinatie met oude Canon FD lenzen.
In ieder geval heb mijn camera's nog misschien dat ik ze later nog eens gebruik.

• Sakete
Ja, het enige wat ik eventueel ga missen is een APS-C sensor, omdat die een stuk mooier beeld kunnen vastleggen dan een 1" sensor. Maar ik wil eigenlijk ook gewoon van dat gedoe met lenzen af dus denk dat een systeemcamera ook niet voor mij is weggelegd. Maar zal dat in elk geval nog in overweging nemen.

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Same here.
Heb een Canon 5D mark 3, maar ben ook van plan te switchen naar mirror less.
Zat mensen die willen switchen, je bent niet de enige.
zeker nu Sony steeds beter aan het worden is

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• LearnDriver
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-11 01:06
Nog een potentiële switcher, afgelopen vakantie is mijn Sony DSLR overleden, dus nu is de vraag wat te doen. A-mount lijkt minder populair sinds ze met de E-mount zijn gekomen, dus als ik naar de 7 serie wil overstappen moet ik sowieso nieuw glas of adapters kopen.
De RX100 serie klinkt interresant, maar is misschien te beperkt. En ook weer zonde om al je filters etc ook af te schrijven. Dus ik wacht nog even wat er gebeurt met de A6100/A7000 misschien dat ik daar op overstap.

• Sakete
LearnDriver schreef op zondag 10 januari 2016 @ 20:24:
Nog een potentiële switcher, afgelopen vakantie is mijn Sony DSLR overleden, dus nu is de vraag wat te doen. A-mount lijkt minder populair sinds ze met de E-mount zijn gekomen, dus als ik naar de 7 serie wil overstappen moet ik sowieso nieuw glas of adapters kopen.
De RX100 serie klinkt interresant, maar is misschien te beperkt. En ook weer zonde om al je filters etc ook af te schrijven. Dus ik wacht nog even wat er gebeurt met de A6100/A7000 misschien dat ik daar op overstap.
Kijk ook naar de RX10 / RX10 II, ik vind die momenteel zeer interessant. f/2.8 over een zoombereik van 24-200MM (het 35mm equivalent is een scherptediepte van f/8 ongeveer). Vrij lichtsterk. Zo'n lichtsterke lens met zo'n bereik bestaat niet in DSLR/ILC land of je moet er een kapitaal voor neerleggen. Mijn Canon EF-S 17-55mm f/2.8 kostte me destijd tussen de € 800 - € 900 en dan heb je alleen een lens. Wil je hetzelfde ook tot 200mm, dan moet je nog eens € 2000 neertellen bij Canon.

• Universal Creations
Sakete schreef op zondag 10 januari 2016 @ 20:31:
[...]

Kijk ook naar de RX10 / RX10 II, ik vind die momenteel zeer interessant. f/2.8 over een zoombereik van 24-200MM (het 35mm equivalent is een scherptediepte van f/8 ongeveer). Vrij lichtsterk. Zo'n lichtsterke lens met zo'n bereik bestaat niet in DSLR/ILC land of je moet er een kapitaal voor neerleggen. Mijn Canon EF-S 17-55mm f/2.8 kostte me destijd tussen de € 800 - € 900 en dan heb je alleen een lens. Wil je hetzelfde ook tot 200mm, dan moet je nog eens € 2000 neertellen bij Canon.
Je zegt het zelf al: te vergelijken met f/8 (f/4.7 met Canon aps-c) en dat moet je dan ook doen en niet met een f/2.8 aps-c gaan vergelijken en ook niet 200mm aps-c, want met 135mm aps-c ben je er al. Kortom: een aps-c camera (mirrorless of dslr) met een 16-135mm f/4.7 is equivalent aan de RX10.
Lever een klein beetje groothoek en iets lichtsterkte aan de tele-kant in en je komt op bijvoorbeeld de zeer goede en best voordelig Canon 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM uit.

-knip-

[ Voor 8% gewijzigd door Universal Creations op 10-01-2016 23:22 ]

Verwijderd

Ik heb hier 3 camera in gebruik
Een dslr
Een bridge
Een mft43 compact losse lenzen

Ga ik met de auto of prachtige fotos neem ik me dslr mee
Ga ik met ov of fiets dan neem ik de mft43 mee
Ga ik feestje verjaardag of uitleen dan de brige camera

Meestal gebruikte ik de dslr dit omdat het toch veelzijdige is dan de rest

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Off-topic? Hij rept zelf over een high-end compact/systeemcamera, dus dat is in no-way off-topic. Het gaat om een vervangende camera welke handzamer is maar waar je weinig/minder inboet op mogelijkheden.

[ Voor 23% gewijzigd door Universal Creations op 10-01-2016 23:23 . Reden: Niet meer relevant ]

• Universal Creations
-knip-

[ Voor 112% gewijzigd door Universal Creations op 10-01-2016 23:23 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dus een compacte systeemcamera is per direct offtopic omdat de TS er niet zelf om vraagt? Wie zegt dat hij het zelf overwogen heeft? Een systeemcamera is niet per definitie groter/minder handzaam dan een compact, en het kan weldegelijk een keuze worden voor de TS. Dat hij het er zelf niet direct over heeft wilt niet zeggen dat het geen keuze zal gaan vormen; het is immers een idee. Als we kaders moeten handhaven in een TS kun je nooit buiten de lijnen treden en dus geen enkele suggestie opperen.

[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 10-01-2016 23:24 . Reden: Niet meer relevant ]

• Sakete
Wat ik me nog ff afvraag gezien de recente discussie hierboven, als je f/2.8 op een kleinere 1" sensor hebt, is de lichtopbrengst dan ook relatief minder, dus vergelijkbaar met f/8 op een full-frame (en dat je dus ook je ISO omhoog moet doen om nog een goede foto te kunnen maken)? Ik snap hoe het werkt met scherptediepte maar niet hoe het werkt met de lichtopbrengst.

• Universal Creations
Sakete schreef op maandag 11 januari 2016 @ 01:27:
Wat ik me nog ff afvraag gezien de recente discussie hierboven, als je f/2.8 op een kleinere 1" sensor hebt, is de lichtopbrengst dan ook relatief minder, dus vergelijkbaar met f/8 op een full-frame (en dat je dus ook je ISO omhoog moet doen om nog een goede foto te kunnen maken)? Ik snap hoe het werkt met scherptediepte maar niet hoe het werkt met de lichtopbrengst.
Je moet dan op full-frame inderdaad de iso omhoog gooien (dit werkt kwadratisch), waardoor je vergelijkbare ruis krijgt als met f/2.8 op 1" en de standaard iso.

Voorbeeld
1" 10mm f/2.8 iso100 1/100sec geeft hetzelfde beeld als FF 27mm f/7.6 iso730 1/100sec.

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Exorcist schreef op zondag 10 januari 2016 @ 22:44:
[...]

Off-topic? Hij rept zelf over een high-end compact/systeemcamera, dus dat is in no-way off-topic. Het gaat om een vervangende camera welke handzamer is maar waar je weinig/minder inboet op mogelijkheden.
Canon 7D: 149 x 112 x 78 mm
Sony A7R2: 127 x 96 x 60mm

Canon 7D: 910 g (body only)
Sony A7R2: 625g including battery

En nu de klapper:
Canon 7D: Crop sensor
Sony A7R2: Full Frame !

Dus en compacter en lichter en FULL FRAME !
Je boet helemaal niet in, integendeel zelfs.
Dat Sony meer terrein wint kijk ik niet van op: reviews: Samsungs aftocht en Sony's opmars: Wat speelde er op cameragebied in...
Zoals gezegd: ook ik wil wel overstappen op Sony.

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:00

matroosoft

Lone Christian

Als ik bovenstaande zo lees, kun je maar het beste zo snel mogelijk je lenzen gaan verkopen voordat de prijs gaat dalen door een stijgend aanbod.. :D

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:04

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

In plaats van een prachtig nieuw "vraag" topic, is besloten er toch een discussie topic van te maken. 8)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-11 13:36
Sakete schreef op zondag 10 januari 2016 @ 20:12:
Ja, het enige wat ik eventueel ga missen is een APS-C sensor, omdat die een stuk mooier beeld kunnen vastleggen dan een 1" sensor. Maar ik wil eigenlijk ook gewoon van dat gedoe met lenzen af dus denk dat een systeemcamera ook niet voor mij is weggelegd. Maar zal dat in elk geval nog in overweging nemen.
Ik heb een compact met APS-C, de Ricoh GR. Voor mij echt de oplossing tussen handzaamheid en kwaliteit.
Maar het is wel een liefhebbers ding. Je kunt er niet alles mee zoals zoomen, maar dat doe ik met mijn voeten.

Wat ik ook mis is DSLR AF, iets wat ik ook niet gevonden heb in ILC. Mijn af van mijnRicoh is best goed eigenlijk.

Er is ook nog een DP Merril van sigma serie met APS-C, ook goede kwaliteit, geen zoom, en slechte lowlight, maar tot iso 400 ongevenaard voor een compact.

Het blijft altijd concessies doen tussen mogelijkheden, kwaliteit en size.

• Sakete
GoT schreef op maandag 11 januari 2016 @ 07:52:
[...]

En nu de klapper:

Dat Sony meer terrein wint kijk ik niet van op: reviews: Samsungs aftocht en Sony's opmars: Wat speelde er op cameragebied in...
Ja, en dat kost hier in de VS $3200. Maak jij 't geld ff naar me over? Want ik heb 't niet :) En dan moet ik er ook nog een zooi lenzen bij kopen.

• Universal Creations
GoT schreef op maandag 11 januari 2016 @ 07:52:
[...]

En nu de klapper:

Beetje suffe vergelijking. De 7D is de grootste aps-c camera op de markt en met een reden zo gebouwd. Zo kan ik ook vergelijken... Zet een 100D eens naast de A7R2: http://camerasize.com/compare/#448,624
Heel ander gezicht. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat een mirrorless doorgaans niet compacter is dan een dslr van dezelfde soort en dat de groothoeklenzen met gelijke eigenschappen kleiner (kunnen) zijn. Maar je moet wel appels met appels vergelijken.

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Universal Creations schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:13:
[...]

Beetje suffe vergelijking. De 7D is de grootste aps-c camera op de markt en met een reden zo gebouwd. Zo kan ik ook vergelijken... Zet een 100D eens naast de A7R2: http://camerasize.com/compare/#448,624
Heel ander gezicht. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat een mirrorless doorgaans niet compacter is dan een dslr van dezelfde soort en dat de groothoeklenzen met gelijke eigenschappen kleiner (kunnen) zijn. Maar je moet wel appels met appels vergelijken.
Wil je wel ontopic blijven, de TS heeft duidelijk aangegeven wat voor toestel hij momenteel gebruikt.
offtopic:
Als je dan toch gaat vergelijken: De Sony A7R2 is een Full Frame high-end model, de Canon 5D mark3 komt hiervoor het meest in aanmerking.
Sakete schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:00:
[...]
Ja, en dat kost hier in de VS $3200. Maak jij 't geld ff naar me over? Want ik heb 't niet :) En dan moet ik er ook nog een zooi lenzen bij kopen.
Canon lenzen kunnen met een adapter werken met behoud van AF.
De A7R uit 2013/2014 is al goedkoper: pricewatch: Sony Alpha A7R Zwart
En de Canon 7D is niet bepaald instapmodel, je hebt daar ook al veel aan uitgegeven en staat nu te verstoffen.
pricewatch: Canon EOS 7D Zwart
Er zijn ook meerdere modellen met crop sensor: http://www.sony.nl/electr...enzen?cameramount=e-mount die nog goedkoper zijn.
Prijzen gaan uiteindelijk alleen maar dalen, mijn 5D mk3 heb ik echt niet tegen introductieprijs gekocht.
Ik heb ook een set aan lenzen: inventaris: Camera's maar ik ben niet van plan om cold turkey te gaan en alles verkopen. Eerst maar rommelen met een adapter en geleidelijk overgaan.

[ Voor 42% gewijzigd door GoT op 11-01-2016 22:30 ]

• Sakete
GoT schreef op maandag 11 januari 2016 @ 21:26:
[...]
Wil je wel ontopic blijven, de TS heeft duidelijk aangegeven wat voor toestel hij momenteel gebruikt.
offtopic:
Als je dan toch gaat vergelijken: De Sony A7R2 is een Full Frame high-end model, de Canon 5D mark3 komt hiervoor het meest in aanmerking.

[...]
Canon lenzen kunnen met een adapter werken met behoud van AF.
De A7R uit 2013/2014 is al goedkoper: pricewatch: Sony Alpha A7R Zwart
En de Canon 7D is niet bepaald instapmodel, je hebt daar ook al veel aan uitgegeven en staat nu te verstoffen.
pricewatch: Canon EOS 7D Zwart
Er zijn ook meerdere modellen met crop sensor: http://www.sony.nl/electr...enzen?cameramount=e-mount die nog goedkoper zijn.
Prijzen gaan uiteindelijk alleen maar dalen, mijn 5D mk3 heb ik echt niet tegen introductieprijs gekocht.
Ik heb ook een set aan lenzen: inventaris: Camera's maar ik ben niet van plan om cold turkey te gaan en alles verkopen. Eerst maar rommelen met een adapter en geleidelijk overgaan.
De 7D heeft me destijds zo rond de EUR 1000 gekost toen ik 'm kocht, maar dat doet er verder niet toe want het is nu een sunk cost. Ik waardeer het voorstel van een Sony A7R, maar alsnog is dat een relatief groot ding (naast dat het verschrikkelijk duur is) en ik zit dit dan nog steeds met het gedoe van verschillende grote/zware lenzen.

En daar gaat het mij nou net om, de bulk en gewicht van een DSLR systeem met meerdere lenzen wil je over een grote focal range goede foto's kunnen maken. Dat gaat prima als je ergens met de auto gaat, maar ik reis nogal vaak met het vliegtuig en dan schiet het niet op (en de afgelopen tijd neem ik 'm nauwelijks mee, ook niet zo vaak meer als ik ga hiken hier in Colorado, ook al is er vaak wat moois te fotograferen dan). Dat gewicht op je rug voel je wel na een paar uurtjes wandelen in de bergen.

En soms neem ik m'n 70-200 lens mee, maar ik heb dan geen zin om de ene lens eraf te schroeven en dan weer de andere lens erop om een foto net wat meer in te kaderen (en ja, je kan met je benen zoomen, maar dat is soms lastig als je van de ene berg een foto van de andere berg maakt). Dan vind ik een alles-in-1 oplossing me steeds meer aanspreken tegenwoordig.

Ik heb een Sony RX10 II in de bestelling gedaan. Weliswaar nog steeds redelijk groot en niet erg plat/rechthoekig in omvang zoals een traditionele compact camera (maar in elk geval een stuk kleiner dan m'n 7D), maar verder wel alles in 1 en redelijk licht. Ik ga daar goed mee spelen. Vind ik de trade-off in foto kwaliteit en bediening het niet waard, dan pas zal ik me verdiepen in een systeem-camera met wellicht 1 of 2 lensjes. Maar ik heb zo'n gevoel dat uiteindelijk de 7D helemaal niet meer opgepakt wordt en dat ik die dan in de verkoop doe samen met al m'n Canon lenzen om de nieuwe aankoop te financieren.

Maar verder een leuke discussie hier en ik merk dat ik niet de enige ben die met dit 'probleem' rondloopt :) Ik zal mijn bevindingen zeker delen hier.

• Exocet
  • Niet online
Kwam hier wat sample foto's tegen van de Panasonic TZ100:
https://flic.kr/s/aHskp7hrWK

• Balance
Gefeliciteerd met de aankoop! Je gaat vooral onder de indruk zijn van de lens, ragscherp wide-open op het hele bereik. Ook over de bediening hoef je je geen zorgen te maken, je hebt genoeg wieltjes voor ISO, sluitertijd, apature en exposure compensation. Zorg wel dat je een keer de tijd neemt om alle functie knoppen voor jezelf handig in te richten.

Ik ben erg benieuwd naar de review :).

• Sakete
Balance schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:20:
[...]

Gefeliciteerd met de aankoop! Je gaat vooral onder de indruk zijn van de lens, ragscherp wide-open op het hele bereik. Ook over de bediening hoef je je geen zorgen te maken, je hebt genoeg wieltjes voor ISO, sluitertijd, apature en exposure compensation. Zorg wel dat je een keer de tijd neemt om alle functie knoppen voor jezelf handig in te richten.

Ik ben erg benieuwd naar de review :).
Ik heb een hekel aan het doen van reviews, maar zal hier wel in het kort mijn bevindingen plaatsen :) Ik houd ook nog de FZ1000 in 't vizier als alternatief voor de Sony mocht die me niet bevallen.

• Sakete
Nou ik heb nu 2 avonden een beetje kunnen spelen met de camera (Sony RX10 II), vooral gekeken naar beeldkwaliteit van in-camera JPEGs en RAW. Ik kan gelijk vooropstellen dat je betere foto's krijgt met RAW. De in camera verwerking van JPEGs is veel te grof en je krijgt daardoor iets minder mooie foto's, zeker bij hogere ISOs.

Beeldkwaliteit uiteraard niet zo goed als m'n 7D maar dat had ik ook niet verwacht. Denk verder dat dit een prima cameraatje wordt voor op reis en voor wanneer ik m'n 7D niet wil meenemen. f/2.8 glas tot 200mm, wat een prima bereik is voor all-round gebruik. Ik denk overigens dat ik voorlopig m'n 7D nog niet wegdoe. Voor die momenten dat beeldkwaliteit het allerbelangrijkst is wil ik die nog kunnen gebruiken.

Verder bevalt deze Sony me prima dus ik denk dat het een blijvertje is.

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Je kan ook kijken naar de Panasonic GM5
Nog grotere sensor dan de lx100 of de rx100.

En er zijn hele goede compacte lenzen beschikbaar voor het m43 systeem.
Denk aan de Panasonic 15mm f1.7, Panasonic 20mm f1.7, Panasonic 42.5mm f.17, Panasonic 12-32mm f3.5-5.6, Panasonic 35-100mm f/4-5.6.

De Olympus E-M10 II is trouwens ook een geweldige compacte camera.

[ Voor 10% gewijzigd door leendertv op 14-01-2016 17:12 ]

• Sakete
Nog een update, ik heb nu definitief de keuze gemaakt voor de RX10II. Zeer tevreden met de beeldkwaliteit gezien de sensor grootte. De lens is ook van prima kwaliteit. Heb nog een keer de FZ1000 in de hand gehouden maar die is fysiek toch te groot (ongeveer even groot als een Canon xxxD), terwijl de RX10 nog in m'n jaszak past. Perfect om mee op reis te gaan en voorlopig hou ik m'n 7D nog erbij voor de roadtrips hier in de VS (dan kan die makkelijk mee).

Anyway, een high-end bridge camera kan een goed alternatief zien voor iemand die geen gedoe met verschillende lenzen wil hebben.

• h4ns
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
De FZ1000 is inderdaad een stukje groter, maar dat er nou echt een wereld van verschil in zit vind ik wel weer mee vallen. Er zit slechts rond 1cm verschil in de breedte en hoogte afmetingen. De lens is wel een stukje groter, maar je hebt dan ook veel meer bereik.

En het verschil in gewicht is slechts 18gram, beide camera's zijn dus erg vergelijkbaar wat "meeslepen" betreft.

Afbeeldingslocatie: http://3zgehi1uaxi23dphbrgqa50r6z.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/06/gservo-1190275-20140604-680x270.jpg

Heb zelf net de FZ1000 besteld, was het formaat van mijn Canon DSLR ook een beetje zat en wil meer met video gaan doen. Wat ik in de toekomst met mijn EF glas ga doen weet ik nog niet, ik hoop dat Canon nog een keer met een interessante M komt hier voor.

Heb de FZ1000 een tijdje in mijn handen gehad bij de Mediamarkt en vond deze gewoon erg prettig in mijn hand liggen. Helaas hadden ze de RX10 niet want die had ik ook in overweging.
Maar over het algemeen lijkt het menu en de bediening van de Panasonic naar mijn smaak toch iets prettiger, en de prijs is gewoon heel erg vriendelijk: Een 640,- Euro (bij Amazon.de, zonder de Mehrwertsteuer kom ik op 540,- uit)

De RX10 kost bijna honderd Euro meer, maar is verouderd en bied veel minder.
De RX10 II kost ruim het dubbele van de FZ1000. De keuze was voor mij dus snel gemaakt.

De bouw kwaliteit van de Panasonic is wel iets minder, maar voor mijn gebruik zou dat geen probleem moeten zijn. Wat ik de afgelopen dagen zo gelezen en gezien heb van de FZ1000 is dat het gewoon echt een hele goede camera is, zeker gezien de lage prijs. Een paar tientjes nog voor een goed extern microfoontje en ik ben de komende jaren gewoon voorzien. En geen gesleep meer met een grote tas!

Heb de "echte" compacts zoals de RX100 serie ook in overweging gehad, maar die zijn gewoon veel te klein naar mijn zin. In dat geval gebruik ik dan maar gewoon mijn iPhone 6S.

[ Voor 6% gewijzigd door h4ns op 21-01-2016 09:48 ]

• Sakete
@h4ns, veel plezier met je aankoop, de FZ1000 is zeker een hele goede camera. Voor mij was het uiteindelijk ook het glas in de RX10II die mij de knoop deed doorhakken. f/2.8 over het hele bereik sprak me toch wel aan, kan goed van pas komen bij weinig licht. De FZ1000 heeft f/2.8 alleen op 25mm, daarna springt het al gelijk naar f/3.0 and en vanaf ~180mm is het op f/4.0 tot 400mm. Het extra tele bereik op de FZ1000 is erg handig, zeker, maar voor mij is 200mm goed genoeg om mee op reis te gaan :)

Daarnaast is de video functionaliteit van de RX10II ook weer een stuk geavanceerder dan de FZ1000 al was dat voor mij persoonlijk geen belangrijke factor.

Maar idd, geen gezeul meer met een zware tas om al je glas bij je te hebben op reis. Nu gewoon een relatief compacte camera :)

• Balance
Wel even een paar aanmerkingen

De RX10 is niet 'verouderd'. Er zit een moderne BIONZ X processor in en een zeer goede BSI EXMOR R sensor. Bij 1080p video gebruikt de RX10 de volledige 17 megapixels (16:9 uitsnede) die hij downsampled tot 1080p video, terwijl de FZ1000 eerst de sensor 2x2 pixel binned, en daarmee maar ~4,2 megapixel gebruikt. Hierdoor levert de RX10 veel scherper 1080p beeld met veel minder ruis, aliasing en moire.

Op 100-200mm zit de FZ1000 al op f/4 terwijl de RX10 dan gewoon f/2.8 aanhoud. Ook focust de lens veel dichterbij, vooral aan het tele eind, voor veel betere macro.

De RX10 is weerbestendig, een flinke regenbui overleeft hij zonder enige moeite. Ook heeft hij een ingebouwd 3 stops ND-filter wat ook automatisch bediend kan worden. Verder heeft hij een headphone jack voor geluid output en monitoring.

De FZ1000 heeft 2 wieltjes voor ISO, diafragma, sluitertijd en exposure compensation. De RX10 heeft er 4 (!) waardoor je elk van de variabelen een eigen wieltje kan geven.

Tuurlijk, de FZ1000 heeft ook z'n sterke(re) punten, maar de RX10 doet er zeker niet voor onder. Uiteraard heeft de RX10 II ook al deze voordelen, plus vele meer.

• Tadango
2.8 op een kleinere sensor blijft minder dan op een APS-C. 2.8 met APS-C heeft binnen heeft al een flitser nodig.... Direct mijn vraag, welke ettl flitser past er op? Voor canon en nikkon heb je flinke keuze.

• Sakete
Tadango schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 18:38:
2.8 op een kleinere sensor blijft minder dan op een APS-C. 2.8 met APS-C heeft binnen heeft al een flitser nodig.... Direct mijn vraag, welke ettl flitser past er op? Voor canon en nikkon heb je flinke keuze.
Ja tuurlijk, maar we vergelijken het hier niet met APS-C, maar met een andere 1" sensor camera.

• h4ns
  • Niet online
Balance schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:44:
[...]

Wel even een paar aanmerkingen

De RX10 is niet 'verouderd'.
Daarom had ik het ook tussen haakjes staan, het is wel een iets oudere camera ;)

Belangrijkste voordeel van de FZ1000 is voor mij toch wel de veel betere EVF, die is in de RX10 een stuk minder. Mijn ogen worden slechter, dus ik heb een goede EVF nodig.

Verder: Meer focus punten en sneller, 400mm tegenover 200mm, 4K = toch wat meer future proof, en de bediening is naar mijn smaak dik op orde.

De voor en nadelen gaan ongeveer gelijk op, 12 tegen 10 voor de FZ1000 als je dit moet geloven:

http://cameradecision.com...-Sony-Cyber-shot-DSC-RX10

Wat de doorslag is moet iedereen voor zichzelf bepalen. Met de EVF van de RX10 wil ik niet werken.
Uiteraard heeft de RX10 II ook al deze voordelen, plus vele meer.
Maar die is dan ook ruim 2x duurder, dan mag je ook heel wat voordelen verwachten !

• Balance
h4ns schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 00:41:
...
De voor en nadelen gaan ongeveer gelijk op
...
Wat de doorslag is moet iedereen voor zichzelf bepalen.
...
Dit is inderdaad de essentie, ik wilde gewoon even de andere kant van het verhaal schetsen ;).

• h4ns
  • Niet online
Ik had ook liever de RX10-II gehad eerlijk gezegd, maar voor mijn gebruik zijn de kosten gewoon te hoog.
De FZ1000 is gewoon vriendelijk in prijs, dit heeft voor mij het gevolg dat ik over een tijdje weer een mooie Canon body voor mijn glas bij kan kopen. Op dit moment valt Canon gewoon even af voor mij, in de tussentijd verwacht ik met de Panasonic vooruit te kunnen.

En wie weet wat er over een jaar weer te koop is.. ik heb momenteel gewoon geen zin om een berg geld in een camera te stoppen.
Pagina: 1