Toon posts:

Gtx 980 ti videokaart icm i5 4430 processor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb in 2013 de BBG van juli gebouwd maar als ik (augustus 2015) spellen op Ultra speelde liep het niet meer heel lekker. Nu heb ik een nieuwe videokaart gekocht, GTX 980 ti en ja nu draait alles wel weer erg mooi. Nu vraag ik mij alleen af of mijn processor (i5 4430) nog wel bij de videokaart past.

Bij Oculus minimale systeem specs krijg ik de melding bijvoorbeeld dat mijn computer niet aan de vereiste voldoet.

Vandaar dat ik deze vraag stel het zou natuurlijk zonde zijn als ik een dure kaart in mijn systeem heb zitten die helemaal niet wordt benut omdat mijn processor de bottleneck is.

Alle advies is welkom,

Bij voorbaat dank!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-02 10:37
Die 4430 voldoet nog prima, met een krachtiger processor heb je wellicht 1 a 2 frames meer, maar dat verschil merk je niet. Officieel zit je cpu inderdaad onder de vr eis, maar dat scheelt maar heel weinig, de 4590 is een beetje sneller.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
Ligt aan de game en de settings: op low en 800X600 resolutie zal je cpu idd de bottleneck zijn. Op 4K zal je 980TI het niet meer bijhouden. Over performance met een rift durf ik niets te zeggen, maar met een average scherm van 60 Hz zou je cpu nog sterk genoeg moeten zijn (in de zin van dat die nog wel een steady 60fps kan tonen)

• snemmel
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-07-2021
de minimale specs zijn:
NVIDIA GTX 970 / AMD 290 equivalent or greater
Intel i5-4590 equivalent or greater
8GB+ RAM
Compatible HDMI 1.3 video output
2x USB 3.0 ports
Windows 7 SP1 or newer
maar in principe zou die van jou het gwn moeten doen wel met wat minder frames maar het zou moeten werken

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-02 23:11
Als dit de eisen minimaal zijn,dan zal je dit neem ik aan ook wel er voor nodig. De eisen zijn er niet voor niets lijkt me ?
Om het goed te laten werken bedoel ik dan

• snemmel
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-07-2021
freaky35 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 15:25:
Als dit de eisen minimaal zijn,dan zal je dit neem ik aan ook wel er voor nodig. De eisen zijn er niet voor niets lijkt me ?
Ja om alles soepel en mooi te laten verlopen wel maar meestal kun je een stapje omlaag ook nog wel gebruiken maar dan ziet ut er wat minder uit.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-02 23:11
Het zijn de minimale eisen, niet optimale, kans is aanwezig dat het niet ok werkt met deze cpu.
zo denk ik er dan in elk geval over

Edit: mijn fout 8)7 , het zijn de recommend specs :o

[ Voor 17% gewijzigd door freaky35 op 08-01-2016 15:47 ]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

freaky35 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 15:45:
Het zijn de minimale eisen, niet optimale, kans is aanwezig dat het niet ok werkt met deze cpu.
zo denk ik er dan in elk geval over

Edit: mijn fout 8)7 , het zijn de recommend specs :o
En ook die stellen weinig voor.

Zoals altijd:
rustig afwachten, en dan pas upgraden. Niemand kan voorspellen wat je écht nodig gaat hebben.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:01
freaky35 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 15:25:
Weet jij nog niet dat je minimum en recommended specifications altijd met een korrel zout moet nemen? Je ziet meestal twee soorten systeemvereisten passeren: eisen van technische aard of men vernoemt heel specifiek en modeltype (zoals hier een CPU).

Eisen van technische aard zijn meestal hard, bv je hebt een DirectX 11 videokaart nodig, en zonder krijg je geen beeld, of je hebt een bepaald Shader Model nodig, etc, maar dat gaat dus over specifieke hardware die aanwezig moet zijn en meestal zijn die ook GPU gerelateerd (hoewel soms ook CPU, als die 64 bit moet zijn). De eis voor een HDMI 1.3 uitgang is bv één waar je niet onder uit kunt, lagere HDMI varianten ondersteunen de resolutie van de Rift niet. Gelukkig hebben videokaarten die standaard al jaren.

Aan de andere kant heb je die minimum/recommended modellen en daar nemen ze meestal maar ongeveer wat. In dit geval is de vereiste een Core i5 4590, maar er is geen enkel verschil met de Core i5 4430 op 300MHz na. Nu zou het mij héél sterk lijken als de Oculus Rift prima zou werken op de 4590 en niet vooruit te branden zijn als die 300MHz trager was. Het verschil tussen de twee gaat zoals op altijd hoogstens een paar FPS zijn. Jij denkt dat de eisen er niet voor niets zijn, welnu het zou je verbazen maar ze testen heus niet de Rift op àlle processors die er ooit bestaan hebben en bepalen dan welke je nodig hebt. Ze kijken welke processors ze in hun test-pc's hebben die vlot werkten en vermelden dan die. Nu is dat de i5 4590, maar het kan goed zijn dat dat gewoon de traagste i5 was die ze getest hebben. Net zo met oudere processors, die hebben ze niet meer in hun testsystemen, dus die is niet meer recommended, ook al maakt Intel eigenlijk al jaren nauwelijks vooruitgang.

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 15:12:
Beste Tweakers,

Ik heb in 2013 de BBG van juli gebouwd maar als ik (augustus 2015) spellen op Ultra speelde liep het niet meer heel lekker. Nu heb ik een nieuwe videokaart gekocht, GTX 980 ti en ja nu draait alles wel weer erg mooi. Nu vraag ik mij alleen af of mijn processor (i5 4430) nog wel bij de videokaart past.

Bij Oculus minimale systeem specs krijg ik de melding bijvoorbeeld dat mijn computer niet aan de vereiste voldoet.

Vandaar dat ik deze vraag stel het zou natuurlijk zonde zijn als ik een dure kaart in mijn systeem heb zitten die helemaal niet wordt benut omdat mijn processor de bottleneck is.

Alle advies is welkom,

Bij voorbaat dank!
Ik zal je uit de waan helpen. Ik volg al sinds DK1 oculus rift en ik mag zelf wel zeggen dat ik aardige dosis ervaring ermee heb en gelezen heb.

De recommended specs zijn er alleen maar om aan te geven dat de games die er zijn en die elk moment kunnen uitkomen gedraaid kunnen worden op 90fps (wat dus ook de benodigde snelheid ook zal moeten zijn om geen freaky screen te krijgen)

Om je een voorbeeld te geven, de resolutie van CV1 is 2160 x 1200 dus (1080x1200 per lens het is namelijk 3D SBS per lens) en ik quote

"On the raw rendering costs: a traditional 1080p game at 60Hz requires 124 million shaded pixels per second. In contrast, the Rift runs at 2160×1200 at 90Hz split over dual displays, consuming 233 million pixels per second. At the default eye-target scale, the Rift’s rendering requirements go much higher: around 400 million shaded pixels per second. This means that by raw rendering costs alone, a VR game will require approximately 3x the GPU power of 1080p rendering"

Je moet je voorstellen dat je een game speelt van 2160 x 1200. Nu moet je niet denken in de termen a la Witcher 3, want op die resolutie en minimaal 90fps te behalen zou je moeten denken in de termen van SLI of CFX en dit wordt dus niet ondersteund momenteel.

De games zijn software matig aangepast dat een GTX970 met de gecombineerde cpu de 90fps kan behalen. Je bezit een i5 met GTX980Ti en ja jouw cpu is ruimschoots voldoende.
De games voor CV1 zijn meer GPU intensief dan CPU intensief, dus je hoeft je echt geen zorgen te maken of jouw pc te weinig power zal hebben.
Zij hebben een aantal systemen getest met een aantal games die zij zelf ontwikkelt hebben of hebben laten ontwikkelen door andere partijen. Uit deze test kwam naar voren dat de recommendend specs makkelijk en zonder problemen de 90Hz refresh rate haalt.

Ze willen de mensen een indicatie geven om niet straks de peperdure CV1 in huis te halen en uiteindelijk blijkt dat het shit speelt en mensen misselijk of duizelig worden omdat het niet de benodigde 90Hz haalt, daarom geven zij de recommended specs aan.
Ook al zou jij een i5 2500K hebben overklokt, dan alsnog zou jij de spellen makkelijk draaien zolang je GPU zelfde of hoger is dan de recommended specs. Zoals gezegd, de games zijn meer GPU intensief dan CPU.

Tenzij je doodleuk BF4 MP 64player map gaat spelen met je CV1 op, dan kun je het wel vergeten met je i5-je op 90Hz.
De games voor DK2/CV1 zijn specifiek voor gemaakt dat de recommended specs ten aller tijde de game op min. 90Hz zal gaan draaien met de daarbij behorende 1080 * 1200 x 2 resolutie.

[ Voor 10% gewijzigd door Xtr3me4me op 09-01-2016 00:37 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Verwijderd

Topicstarter
Beste Xtr3me4me,

Bedankt voor je heldere uitleg.

Nu gaan bedenken wat een verstandige keuze is. Heel even wachten om te kijken wat de concurrentie doet en of dit de prijs drukt. Of gewoon CV1 kopen en een jeugddroom uit laten komen..

p.s. geduld is niet mijn sterkste kant maar 750 euro had ik niet verwacht.

Nogmaals bedankt

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties,

I heb een duidelijk beeld gekregen dat hoog waarschijnlijk mijn systeem CV1 wel gaat draaien.

Vriendelijke groet,

Patrice
Pagina: 1