Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 15:12:
Beste Tweakers,
Ik heb in 2013 de BBG van juli gebouwd maar als ik (augustus 2015) spellen op Ultra speelde liep het niet meer heel lekker. Nu heb ik een nieuwe videokaart gekocht, GTX 980 ti en ja nu draait alles wel weer erg mooi. Nu vraag ik mij alleen af of mijn processor (i5 4430) nog wel bij de videokaart past.
Bij Oculus minimale systeem specs krijg ik de melding bijvoorbeeld dat mijn computer niet aan de vereiste voldoet.
Vandaar dat ik deze vraag stel het zou natuurlijk zonde zijn als ik een dure kaart in mijn systeem heb zitten die helemaal niet wordt benut omdat mijn processor de bottleneck is.
Alle advies is welkom,
Bij voorbaat dank!
Ik zal je uit de waan helpen. Ik volg al sinds DK1 oculus rift en ik mag zelf wel zeggen dat ik aardige dosis ervaring ermee heb en gelezen heb.
De recommended specs zijn er alleen maar om aan te geven dat de games die er zijn en die elk moment kunnen uitkomen gedraaid kunnen worden op 90fps (wat dus ook de benodigde snelheid ook zal moeten zijn om geen freaky screen te krijgen)
Om je een voorbeeld te geven, de resolutie van CV1 is 2160 x 1200 dus (1080x1200 per lens het is namelijk 3D SBS per lens) en ik quote
"
On the raw rendering costs: a traditional 1080p game at 60Hz requires 124 million shaded pixels per second. In contrast, the Rift runs at 2160×1200 at 90Hz split over dual displays, consuming 233 million pixels per second. At the default eye-target scale, the Rift’s rendering requirements go much higher: around 400 million shaded pixels per second. This means that by raw rendering costs alone, a VR game will require approximately 3x the GPU power of 1080p rendering"
Je moet je voorstellen dat je een game speelt van 2160 x 1200. Nu moet je niet denken in de termen a la Witcher 3, want op die resolutie en minimaal 90fps te behalen zou je moeten denken in de termen van SLI of CFX en dit wordt dus niet ondersteund momenteel.
De games zijn software matig aangepast dat een GTX970 met de gecombineerde cpu de 90fps kan behalen. Je bezit een i5 met GTX980Ti en ja jouw cpu is ruimschoots voldoende.
De games voor CV1 zijn meer GPU intensief dan CPU intensief, dus je hoeft je echt geen zorgen te maken of jouw pc te weinig power zal hebben.
Zij hebben een aantal systemen getest met een aantal games die zij zelf ontwikkelt hebben of hebben laten ontwikkelen door andere partijen. Uit deze test kwam naar voren dat de recommendend specs makkelijk en zonder problemen de 90Hz refresh rate haalt.
Ze willen de mensen een indicatie geven om niet straks de peperdure CV1 in huis te halen en uiteindelijk blijkt dat het shit speelt en mensen misselijk of duizelig worden omdat het niet de benodigde 90Hz haalt, daarom geven zij de recommended specs aan.
Ook al zou jij een i5 2500K hebben overklokt, dan alsnog zou jij de spellen makkelijk draaien zolang je GPU zelfde of hoger is dan de recommended specs. Zoals gezegd, de games zijn meer GPU intensief dan CPU.
Tenzij je doodleuk BF4 MP 64player map gaat spelen met je CV1 op, dan kun je het wel vergeten met je i5-je op 90Hz.
De games voor DK2/CV1 zijn specifiek voor gemaakt dat de recommended specs ten aller tijde de game op min. 90Hz zal gaan draaien met de daarbij behorende 1080 * 1200 x 2 resolutie.
[
Voor 10% gewijzigd door
Xtr3me4me op 09-01-2016 00:37
]