nieuwe router advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06 21:56
Mijn oude router, een sitecom WL-350 is aan vervanging toe. Begint onstabiel te worden.

Het is voor thuisgebruik, maar wel met een paar specifieke eisen.
WAN: Ik heb een 200mbit internetverbinding, dus een 100mbit gaat niet voldoen.

LAN: 1000mbit. Ik gooi nogal wat veel/grote bestanden heen en weer over mijn netwerk. Voor de LAN poorten is gewoon de eis dat ze volledig gigabit halen. Met mijn oude router haal ik het ook, maar alleen als er verder niets draait over het netwerk. Daar wil ik vanaf. Dus ook nog hoge doorvoer als ik met 2 machines bezig ben. Of dat downloads niet mijn werk op het LAN zwaar beinvloeden.
LAN performance heeft bij mij echt prio.
4 poorten is het minimum wat ik nodig heb.

WiFi: Daar heb ik niet zulke hele hoge eisen aan. Heb hier 2 laptopjes met een 150N verbinding. 2 consoles en 2 smartphones. Zolang het maar stabiel is op 300N vind ik het best.

Dingen als ftp, streaming etc vind ik totaal niet interressant. Daar draait een server voor.
Langdurige support is wel een pre, mijn huidige sitcom heeft al in geen jaren meer een update gezien. Ivm veiligheid niet een heel lekker gevoel.

Ben al wat aan het zoeken geweest en zag onder andere deze 2:
pricewatch: Asus RT-AC66U Zwart
pricewatch: Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000)

Wie heeft wat ervaringen met deze of andere routers?

Max prijs: rond de 200 euro.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Als je 200 eur als budget zet dan heb je echt serieuze routers in je bereik. Aan de andere kant geef je eisen op die je met een fractie van dat budget te krijgen zijn. Echter de eisen op je WLAN nemen in de regel ieder jaar aardig toe, andere devices zullen ongetwijfeld sneller worden en ook profiteren van betere WLAN, en je koopt een router ook weer voor laten we zeggen een jaartje of 5? Elke reboot is er één te veel, dus als je het geld hebt zou ik gewoon een goede pakken. Overigens mag geen enkele redelijke router in deze klasse problemen hebben met je LAN prestaties.

Beide genoemde modellen zijn keurig, de R7000 zou je zelfs de go-to 150 euro router willen noemen. Vaak aangeraden, nimmer klachten. Ook de Asus is echt dik in orde en zet ik opgelijke voet (heb ik zelf ook staan, nu als access point) en ook een prettig apparaat in gebruik. Je zou evt nog even naar de -87 of -68 kunnen kijken voor een 'upgrade' bij Asus. Ik zou ook de Fritz!Box 3490 even willen noemen, ik heb zelf een aantal 7490's (dat zijn 3490's met ingebouwde voip/dect/etc), en die dingen zijn ook retestabiel. Pure wifi prestatie blijft welicht iets achter, maar Fritz!OS is wel uitgebreid (al kan je dat weer minder gebruiksvriendelijk kunnen noemen dan een wat eenvoudigere TL-Link software). Ik heb hier ook een Linksys EA6900 staan die vooralsnog keurige resultaten neer zet. In een aankomende review ga ik aan de slag met een serieuze stress test, 10+ devices die allemaal zitten te torrenten, downloaden, file sharen, etc, en de EA6900 heeft die foutloos doorstaan (net als de EA8500 en de Fritz 7490 overigens).

Een andere overweging met het oog op de toekomst is MU-MIMO, dit staat een beetje voor de deur en is een mooie stap op voor je wifi verbinding. Zodra je 1-2 clients hebt die het ondersteunen (en dit zal vermoedelijk in de komende jaren zeker geen issue geven) en deze gelijktijdig noemenswaardig verkeer willen genereren ga je daar wel wat voordelen zien. We staan aan het begin van MU-MIMO, maar als je nu een router nodig hebt is het een overweging. Ik heb zelf de EA8500 staan van Linksys (250eur) en een Greyhound van Sitecom (300 eur), waarbij ik enkel de eerste heb getest en het ook opvalt dat het een compleet en gebruiksvriendelijke bak is. Beide zitten echter buiten je prijsklasse, en je gaat toch wel geld uitgeven voor wat toekomstmuziek waarbij het de vraag gaat zijn of het voor jou interessant wordt in 2016, 2017, of ooit. Echter heb je voor <200 euro ook de TP-Link C2600 die die functie biedt. Ik heb daar geen ervaring mee, maar food for thought wellicht. Voordeel van deze drie nieuwe Qualcomm MU-MIMO chips is dat ze ook gewoon aardig je-van-het zijn wat rekenkracht betreft. Je hebt evt nog tri-band routers die op wifi bij meerdere 5GHz -ac apparaten nog sneller zijn, simpelweg door extra antennes en een extra band, maar dan schieten we nog verder in prijs omhoog en die zijn vooral interessant als je veel 5G/-ac apparaten aan zou sluiten met veel data.

tl;dr? Met je twee suggesties in je startpost kan je beide niet mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
De Fritzbox gaat het in elk geval niet worden:
Niet ADSL gebruikers leveren LAN poort 1 in voor een WAN aansluiting.
Daarmee hou ik er maar 3 over.

De R7000 heeft toch wat wisselende reviews wat betreft stabiliteit

Maar wat noem jij serieuze routers? Heb in eerste instantie 200 euro neergezet, maar dat bedrag is niet een absoluut plafond voor mij.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Ga toch maar 50 euro meer uitgeven na wat uitzoekwerk. Het word de linksys EA8500.
Dank voor je input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Wat is precies je motivator om zo veel geld uit te geven aan een router? Voor ongeveer de helft haal je je doel ook wel.
Met deze bijvoorbeeld, eerste wat ik tegenkom in de PW: pricewatch: Asus RT-AC68U Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:11
arbraxas schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 01:19:
Ga toch maar 50 euro meer uitgeven na wat uitzoekwerk. Het word de linksys EA8500.
Dank voor je input.
Wat is de meerwaarde daarvan? Zo te zien zijn je eisen relatief laag. Voor 50 euro heb je al een prima routertje dat aan al jouw wensen voldoet. Nu zou ik dat niet direct aanraden, zeker gezien je budget zou ik minstens een AC-router neerzetten. Maar die heb je ook wel voor 100-150 euro (zie modellen in je OP). Eigenlijk zou ik niet zo snel een scenario weten waarin je nog meer uit zou willen geven. Behalve misschien als je met 10 man tegelijk draadloos wilt kunnen gamen terwijl er ook een paar torrents aan staan of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

arbraxas schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 16:35:
De Fritzbox gaat het in elk geval niet worden:

[...]

Daarmee hou ik er maar 3 over.

De R7000 heeft toch wat wisselende reviews wat betreft stabiliteit

Maar wat noem jij serieuze routers? Heb in eerste instantie 200 euro neergezet, maar dat bedrag is niet een absoluut plafond voor mij.
Ik noem een R7000 en een Asus 66 / 68 / 87 'serieuze routers'. Beetje spreektaal zinnetje van mij, excuses. 'Serieus' zou ik zetten op ~115+ dan op 200+, dat laatste is meer 'extreem' of 'early adopter'.

Zoals ik al zei denk ik dat dat (of andere in die prijsklasse) hele redelijke keuzes zijn voor wat je noemt. Voldoen ruimschoots, geen budget prut, en normaliter voldoende voor nog aardig wat toename in je wifi gebruik.

Ik wilde MU-MIMO enkel aanhalen als iets om toch even over na te denken, niet dat je direct in de doelgroep lijkt te vallen, maar meer dat je met een beetje gericht zoekwerk een keuze kan maken waar je van overtuigd bent. Het is lastig in te schatten hoe jouw draadloze gebruik de komende jaren gaat veranderen, laat staan als ik dat probeer te doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Mijn reden om voor die router te kiezen is simpel, nu heb ik alles zoveel mogelijk bedraad. Inclusief consoles en tv. Mijn huidige tv gaat straks naar de slaapkamer en een nieuw 4K model komt in de kamer te hangen.
Ik ben op het ogenblik een verbouwing aan het plannen en als ik die allemaal probleemloos op wireless kan hangen plus al mijn andere wireless apparaten zonder dat het elkaar in de weg zit scheelt dat veel kabels en outlets. Aangezien ik die dan niet hoef aan te schaffen kan dat in principe weer van de aanschafprijs van de router afgetrokken worden.

Verder hou ik ook wel van een beetje overkill. Met niets ga ik precies op het randje zitten. Mijn oude WL-350 was destijds ook een redelijk dure (150 euro), maar ik heb dat ook niet mijn router hoeven vervangen toen ziggo met verhogingen boven de 100mbit begon. Veel kennissen hebben dat wel moeten doen.

Maar ik ga nog even meer onderzoek doen, ben uiteindelijk wel een groninger, ons bin`n zuunig. Misschien kan ik inderdaad wel met een wat goedkoper model af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Het word de nighthawk, dat lijkt voor mij toch de betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:11
Als je denkt draadloos dezelfde stabiliteit te halen als bekabeld ga je bedrogen uit komen. Al zou je 1000 euro aan netwerkapparatuur er tegenaan gooien, dat maakt het er niet beter op. Die nighthawk lijkt me economisch iig een veel betere keus ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Nee, dat denk ik niet. Ik ben en blijf fan van bekabeld. Zodra de router binnen is ga ik wat testjes doen om te zien of het voor de tv/consoles/laptopjes stabiel en snel genoeg is. Mijn eigen bak en de server blijven sowieso bekabeld. Mocht het tegenvallen dan gaat alsnog plan A in werking en leg ik gewoon weer netwerkkabels.
Alleen nu stuiteren mijn wifi netwerken er constant uit, dus die vervanging/upgrade is wel nodig.

Pagina: 1