Core 2 Quad geeft verschillende temperaturen

Pagina: 1
Acties:

• flashingst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-01 22:49
Sinds een aantal weken heb ik mijn (inmiddels vrij oude) Intel Core 2 Quad systeem weer eens aangeslingerd om in te zetten als PC voor internetgebruik en wat lichte online games. Toen ik hem voor de eerste keer startte en in de BIOS terecht kwam, zag ik dat de temperatuur van de CPU rond de 80 graden Celsius zat, wat er ook voor zorgde dat de PC automatisch weer uitschakelde. Inmiddels heb ik de koelkasten vervangen en de stock cooler vervangen voor een Cooler Master Hyper TX3 Evo. Hoewel er een merkbaar verschil is in temperatuur (na meer dan een uur 43 graden in de BIOS), loop ik toch tegen een vreemd probleem aan.

Er zitten verschillen tussen de temperaturen die verschillende temperature monitoring programma's geven. Het gaat telkens om exact 10 graden Celsius (bijvoorbeeld; RealTemp geeft 37 graden voor Core1, HWInfo geeft 47 graden voor Core1). Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat dit verschil te maken heeft met de TjMaxx van de processor. Echter staat op vrijwel elke website wel een ander getal als TjMaxx voor de Q6600 die ik heb. Er zijn ook twee verschillende versies van de Q6600, de G0 en B3, waarbij de B0 volgens mij over het algemeen een stukje warmer wordt (correct me if I'm wrong).

Ik heb het systeem inmiddels ook onderworpen aan verschillende stress tests (Prime95 en Intel Burn Test) en in beide gevallen topt de temperatuur van de CPU achter in de 50 of 60 graden (afhankelijk dus van de gebruikte temperatuur monitoring software).

Heeft iemand enig idee hoe ik er achter kom wat nu de juiste temperatuur is van mijn CPU?

Specificaties:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Quad Q6600€ 0,-€ 0,-
1Asus P5KPL-VM€ 0,-€ 0,-
1EVGA e-GeForce 8600GT DDR2 512MB€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD5000AAKX, 500GB€ 45,21€ 45,21
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 19,95€ 19,95
1Kingston KTH-XW4400C6/2G€ 28,18€ 28,18
1AOpen AO450-12ARMF€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 93,34

• rilo98
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-03-2025

rilo98

BattleTag Rilo98#2407

ik raad een programma zoals Speccy aan, deze heeft bij mij altijd goed gewerkt en kijkt ook naar de temperatuur van de mobo en videokaart etc. ook kun je een monitoring van temperatuur bekijken.

Hopende je hiermee wat te hebben geholpen :)

• flashingst
rilo98 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 14:09:
ik raad een programma zoals Speccy aan, deze heeft bij mij altijd goed gewerkt en kijkt ook naar de temperatuur van de mobo en videokaart etc. ook kun je een monitoring van temperatuur bekijken.

Hopende je hiermee wat te hebben geholpen :)
Ik heb nu HWMonitor, AIDA64 Extreme, Core Temp, SpeedFan en Speccy draaiende en kom daarmee (gemeten op hetzelfde tijdstip uiteraard) op de volgende waardes voor core #0:

HWMonitor: 48C
Speccy: 48C
Core Temp: 48C
AIDA 64: 38C
SpeedFan: 38C

Waar ik inmiddels nog achtergekomen ben, is dat de "average" CPU temperature in AIDA 64 en SpeedFan hoger is (45C) dan welke van de 4 cores individueel dan ook. Deze 45 graden "average" is ook in elk programma gelijk, in tegenstelling tot de individuele core temperatures dus.

[ Voor 6% gewijzigd door flashingst op 08-01-2016 15:37 ]

• rilo98
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-03-2025

rilo98

BattleTag Rilo98#2407

flashingst schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 15:32:
[...]

Ik heb nu HWMonitor, AIDA64 Extreme, Core Temp, SpeedFan en Speccy draaiende en kom daarmee (gemeten op hetzelfde tijdstip uiteraard) op de volgende waardes voor core #0:

HWMonitor: 48C
Speccy: 48C
Core Temp: 48C
AIDA 64: 38C
SpeedFan: 38C

Waar ik inmiddels nog achtergekomen ben, is dat de "average" CPU temperature in AIDA 64 en SpeedFan hoger is (45C) dan welke van de 4 cores individueel dan ook. Er moet dan toch ergens iets misgaan...
Dit is inderdaad vreemd. Toch zou ik kiezen voor de meest betrouwbare (naar mijn mening Speccy) of schaf een fan controller aan met temperatuurmeter erin.

wat je ook kunt proberen is om alle programma's te vergelijken met de temperatuur die in de bios word aangegeven. degene die het er dichts bijzit is het meest betrouwbaar.
Dit is wel veel werk maar zo kun je het ongeveer het beste testen denk ik, of gewoon kiezen voor een programma en die geloven.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:28
De processor geeft de temperatuur in het aantal graden tot throttling (C to Tjmax). Programma's zetten het om naar een absolute waarde, terwijl dat helemaal niet van belang is. Ook niet nauwkeurig, want het is een processor en geen temperatuursensor.
Bekijk de temperatuur met CoreTemp en zet het vinkje "Display distance to Tjmax" aan bij Settings -> Advanced.
Zolang deze boven de 20 blijft is het goed. Onder de 20 kan in de zomer problemen geven. (het is nu immers winter)

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 08-01-2016 15:44 ]

• flashingst
jeroen3 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 15:44:
De processor geeft de temperatuur in het aantal graden tot throttling (C to Tjmax). Programma's zetten het om naar een absolute waarde, terwijl dat helemaal niet van belang is. Ook niet nauwkeurig, want het is een processor en geen temperatuursensor.
Bekijk de temperatuur met CoreTemp en zet het vinkje "Display distance to Tjmax" aan bij Settings -> Advanced.
Zolang deze boven de 20 blijft is het goed. Onder de 20 kan in de zomer problemen geven. (het is nu immers winter)
Als ik deze settings toepas dan kom ik op ongeveer 57/60 graden tot TjMax. Echter weet ik dus niet wat de juiste TjMax voor de Q6600 is. De een zegt 90, de ander 80 en weer een ander zegt 100.

• jovadca
  • Laatst online: 01-02 14:57
Naar mijn bescheiden mening moet je zelf de TjMax temperatuur instellen van jouw CPU bij die programma's.
Ik kan het mis hebben, maar ik gebruik zelf Speccy & CoreTemp. Beide zijn zo ingesteld dat ze de temp van de 4 core's aangeven en die getallen zijn bij mij gelijk.
Ik heb de TjMax temp NIET ingesteld en ik vind ze beide goed werken.

Je kan altijd nog de koelpasta verversen. Dan zullen de temps (denk ik) nog iets lager worden, want oude koelpasta voert minder goed de warmte af.

• jeroen3
Tjmax kun je niet instellen. Dat is een specificatie.
60 graden tot tjmax is voldoende om makkelijk nog 40 graden warmer te worden zonder dat de processor zelf zijn multiplier verlaagt.

Tjmax staat voor Temperatuur Junction Maximum. De maximumtemperatuur van het silicium.

• jovadca
  • Laatst online: 01-02 14:57
jeroen3 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 01:17:
Tjmax kun je niet instellen. Dat is een specificatie.
60 graden tot tjmax is voldoende om makkelijk nog 40 graden warmer te worden zonder dat de processor zelf zijn multiplier verlaagt.

Tjmax staat voor Temperatuur Junction Maximum. De maximumtemperatuur van het silicium.
Ik heb zo juist nog even gekeken bij CoreTemp en daar kan je weldegelijk de Tjmax instellen. Dus daar kan het verschil van de temps inzitten.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
jovadca schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 02:51:
[...]

Ik heb zo juist nog even gekeken bij CoreTemp en daar kan je weldegelijk de Tjmax instellen. Dus daar kan het verschil van de temps inzitten.
Je zal vast wel een programma kunnen vertellen wat die als TjMax moet gebruiken, kan handig zijn wanneer het programma de verkeerde TjMax gebruikt, maar dat wijzigt niets aan de echte TjMax van die specifieke CPU, die is en blijft wat de fabrikant ervan gemaakt heeft...

Als je in de BIOS 43 graden haalt na een uur lijkt die 48 graden in Windows die een aantal tools tonen wel mogelijk, verder zijn alle temperaturen laag zat om er niet al te veel zorgen over te maken.

Fixing things to the breaking point...

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Dark

who tweaked the light?

Volgens mij heeft intel nooit een TjMax gegeven voor die generatie cpu's, enkel een TcaseMax.

• flashingst
Dit was ik inderdaad ook al tegengekomen, vandaar dat ik begon te twijfelen aan de standaardwaardes van de programma's. Ik heb inmiddels CoreTemp en SpeedFan ook geïnstalleerd op twee andere systemen en ook daar geven ze verschillende temperaturen aan (verschil van exact 5 en 15 geloof ik). Ik vraag me dan ook af hoe je op deze manier überhaupt aan de goede temperatuur van je systeem moet komen.

[ Voor 10% gewijzigd door flashingst op 09-01-2016 11:52 ]

• jeroen3
Je kunt alleen de relatieve temperatuur aflezen tot TjMax, en deze proberen om te rekenen naar een absolute temperatuur. Dat doen diverse programma's anders, en daarom klopt het vaak niet.
Het zegt het zelfs zo op de website van de CoreTemp:
This is how the program works:

Intel defines a certain Tjunction temperature for the processor. This value is usually in the range between 85°C and 105°C. In the later generation of processors, starting with Nehalem, the exact Tjunction Max value is available for software to read in an MSR (short for Model Specific Register).
A different MSR contains the temperature data. The data is represented as a Delta in °C between current temperature and Tjunction.
Hier nog een paper waarin intel zelf uitlegt dat de third party tools niet nauwkeurig zijn voor processoren die niet zelf de TjMax rapporteren. (daar is de q6600 er een van volgens mij)
http://www.intel.com/cont...oring-dts-peci-paper.html
Pagina: 1