Sinds een aantal weken heb ik mijn (inmiddels vrij oude) Intel Core 2 Quad systeem weer eens aangeslingerd om in te zetten als PC voor internetgebruik en wat lichte online games. Toen ik hem voor de eerste keer startte en in de BIOS terecht kwam, zag ik dat de temperatuur van de CPU rond de 80 graden Celsius zat, wat er ook voor zorgde dat de PC automatisch weer uitschakelde. Inmiddels heb ik de koelkasten vervangen en de stock cooler vervangen voor een Cooler Master Hyper TX3 Evo. Hoewel er een merkbaar verschil is in temperatuur (na meer dan een uur 43 graden in de BIOS), loop ik toch tegen een vreemd probleem aan.
Er zitten verschillen tussen de temperaturen die verschillende temperature monitoring programma's geven. Het gaat telkens om exact 10 graden Celsius (bijvoorbeeld; RealTemp geeft 37 graden voor Core1, HWInfo geeft 47 graden voor Core1). Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat dit verschil te maken heeft met de TjMaxx van de processor. Echter staat op vrijwel elke website wel een ander getal als TjMaxx voor de Q6600 die ik heb. Er zijn ook twee verschillende versies van de Q6600, de G0 en B3, waarbij de B0 volgens mij over het algemeen een stukje warmer wordt (correct me if I'm wrong).
Ik heb het systeem inmiddels ook onderworpen aan verschillende stress tests (Prime95 en Intel Burn Test) en in beide gevallen topt de temperatuur van de CPU achter in de 50 of 60 graden (afhankelijk dus van de gebruikte temperatuur monitoring software).
Heeft iemand enig idee hoe ik er achter kom wat nu de juiste temperatuur is van mijn CPU?
Specificaties:
Er zitten verschillen tussen de temperaturen die verschillende temperature monitoring programma's geven. Het gaat telkens om exact 10 graden Celsius (bijvoorbeeld; RealTemp geeft 37 graden voor Core1, HWInfo geeft 47 graden voor Core1). Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat dit verschil te maken heeft met de TjMaxx van de processor. Echter staat op vrijwel elke website wel een ander getal als TjMaxx voor de Q6600 die ik heb. Er zijn ook twee verschillende versies van de Q6600, de G0 en B3, waarbij de B0 volgens mij over het algemeen een stukje warmer wordt (correct me if I'm wrong).
Ik heb het systeem inmiddels ook onderworpen aan verschillende stress tests (Prime95 en Intel Burn Test) en in beide gevallen topt de temperatuur van de CPU achter in de 50 of 60 graden (afhankelijk dus van de gebruikte temperatuur monitoring software).
Heeft iemand enig idee hoe ik er achter kom wat nu de juiste temperatuur is van mijn CPU?
Specificaties:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core 2 Quad Q6600 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Asus P5KPL-VM | € 0,- | € 0,- |
| 1 | EVGA e-GeForce 8600GT DDR2 512MB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | WD Blue WD5000AAKX, 500GB | € 45,21 | € 45,21 |
| 1 | Cooler Master Hyper TX3 Evo | € 19,95 | € 19,95 |
| 1 | Kingston KTH-XW4400C6/2G | € 28,18 | € 28,18 |
| 1 | AOpen AO450-12ARMF | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 93,34 | |