Toon posts:

Windows installatie probleem op Samsung 950 Pro 256GB M.2

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Vandaag heb ik de volgende onderdelen binnengekregen.
Intel NUC NUC5i7RYH pricewatch: Intel NUC NUC5i7RYH
Kingston HyperX Impact HX316LS9IBK2/16 pricewatch: Kingston HyperX Impact HX316LS9IBK2/16
Samsung 950 Pro 256GB pricewatch: Samsung 950 Pro 256GB

Alles in elkaar gezet en gestart. Bios kom je netjes in met F2. Nu wil ik vanaf USB stick Windows 8.1 Pro installeren. Windows ziet voordat je installeert de 250Gb Samsung drive. Alleen hij zegt dat hij hem niet kan installeren op deze schijf. Als je nieuwe volume wilt aanmaken dan maakt hij er alleen een primair volume van met de foutmelding dat deze niet gebruikt kan worden voor de installatie. Speciaal een M.2 SSD gekocht en zijn er geen drivers voor om te installeren? Zie ik iets over het hoofd?

Ik ben nu een Windows 10 Pro USB disc aan het maken. Hopen dat deze het wel kan.

Iets hiermee te maken? Till now, it only appears in the Legacy Boot devices list in the BIOS and not in the UEFI Boot devices list. Moet ik dus alsnog een trage 2,5 inch SSD gaan plaatsen zeker?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2016 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:23
Is het mogelijk binnen de installatie-opties iets te kiezen als volledig formatteren en 'm dan in een andere bestandsindeling inrichten? MBR vs GPT wil in sommige situaties wel eens uitmaken:

"Windows can only boot from GPT on UEFI-based computers running 64-bit versions of Windows 10, 8.1, 8, 7, Vista, and corresponding server versions. All versions of Windows 10, 8.1, 8, 7, and Vista can read GPT drives and use them for data — they just can’t boot from them without UEFI."

http://www.howtogeek.com/...hen-partitioning-a-drive/

Anders zou je in de bios nog een beetje met de opties voor legacy en/of UEFI boot kunnen spelen - even googlen toont dat er met de NUC's wel meer mensen last mee hebben.

Ps: ik gok trouwens dat je post binnenkort naar Forum - Softe goederen - Windows Clients verplaatst gaat worden, of iets in die richting, mocht je 'm zo niet kunnen terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik details van het probleem kies dan staat er letterlijk dat de fout in de bios zit. De hardware van deze computer ondersteund mogelijk het opstarten in deze schijf niet. Zorg ervoor dat de schijfcontroller is ingeschakeld in het Bios-menu van de computer.

Met drivers heeft het niets te maken dus. Iemand verstand van een NUC5i7RYH en een Samsung 950 pro m.2 als boot device te activeren in de bios? Je ziet hem wel onder legacy boot devices staan. Niet onder UEFI boot. In de bios onder devices en dan SATA zie je bij SATA port niets. Dat klopt. Dan onder M.2 Sata ook niets. Onder M.2 PCIe SSD zie je wel de Samsung staan als SSD 950 Pro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twam
BIOS downgraden naar 0249, kennelijk. Er wordt aan gewerkt, maar iets in de nieuwere BIOS-versies gooit deze combinatie in de war.

Zie hier voor meer info:
https://communities.intel.com/thread/93274?tstart=0

(Mijn Google-zoekopdracht: NUC5i7RYH nvme uefi issues windows)

[ Voor 13% gewijzigd door Twam op 08-01-2016 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Twam schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:50:
BIOS downgraden naar 0249, kennelijk. Er wordt aan gewerkt, maar iets in de nieuwere BIOS-versies gooit deze combinatie in de war.

Zie hier voor meer info:
https://communities.intel.com/thread/93274?tstart=0

(Mijn Google-zoekopdracht: NUC5i7RYH nvme uefi issues windows)
Dat is precies het probleem! Ik ga gelijk 350 downloaden. Bedankt. Ik laat nog weten of het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:53:
[...]

Dat is precies het probleem! Ik ga gelijk 350 downloaden. Bedankt. Ik laat nog weten of het gelukt is.
Geen probleem! En doe dus versie 249, he, 350 werkte het opeens niet meer. Volgens die thread is 249 voorlopig de laatst werkende, al moet het uiteindelijk wel weer gefixt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Twam schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:57:
[...]

Geen probleem! En doe dus versie 249, he, 350 werkte het opeens niet meer. Volgens die thread is 249 voorlopig de laatst werkende, al moet het uiteindelijk wel weer gefixt worden.
Mag ik u heel hard zoenen? >:) _/-\o_ _/-\o_
Met bios versie 249 werkt het gelijk. Top man. Wel raar dat Microsoft al tot versie 352 is en nog steeds deze hele bizarre fout erin zit in hun topmodellen van de Nuc. Hier gaan geheid heel veel gebruikers last van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-09 18:55

@r!k

It is I, Leclerq

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 14:07:
[...]

Mag ik u heel hard zoenen? >:) _/-\o_ _/-\o_
Met bios versie 249 werkt het gelijk. Top man. Wel raar dat Microsoft al tot versie 352 is en nog steeds deze hele bizarre fout erin zit in hun topmodellen van de Nuc. Hier gaan geheid heel veel gebruikers last van krijgen.
Intel bedoel je neem ik aan :) Microsoft maakt geen nuc.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
Kijk, heel goed! Blij dat het werkt :)

Inderdaad wel heel slordig, helemaal als je bedenkt dat in die thread dus al in november wordt aangegeven dat het bij Intel intern al bekend is. Laten we hopen dat het door de feestdagen even wat langzamer ging, en er de komende weken een nieuwe bios-versie uitkomt waar het wel weer mee werkt. Juist voor NUC's en dergelijke kleine apparaten wil je die kleine schijven gewoon goed ondersteund hebben, lijkt mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dit is niet helemaal het juiste subforum... Schopje naar WOS; hoewel het al is opgelost is de kans dat andere mensen met hetzelfde probleem daar de oplossing vinden groter.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Sprite_tm schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 16:43:
Dit is niet helemaal het juiste subforum... Schopje naar WOS; hoewel het al is opgelost is de kans dat andere mensen met hetzelfde probleem daar de oplossing vinden groter.
Wat heeft Windows Clients met een BIOS-update te maken? Dan hoort dit toch in PMG? (Of iig een alias daar.)

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 08-01-2016 17:06 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is er trouwens nog een oplossing voor de temperatuur? Dat ding wordt gewoon 80 graden, De CPU dus. Met downloaden en installeren gebeurd dat. Als je niets doet wordt hij 45 graden. Beetje te warm lijkt mij.

Update:

In de bios op Cool gezet in plaats van Balanced. Dat scheelt een stuk ja. Schijnbaar is het normaal dat hij standaard 78 graden mag worden. Ik heb hem nu maximaal op 65 gezet. De fan is toch muisstil.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2016 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Zoals ik ook al op het Intel forum schreef ligt het niet aan de bios versie, want ik heb dezelfde hardware configuratie en bij mij (en ook andere) werkt het wel met de nieuwste bios versie.

Maar wat gebeurd er als je de volgende stappen doet, en bij welke stap gaat het dan mis ?

<>
  1. Download the latest W10 Pro with the Microsoft utility (MediaCreationTool.exe)
  2. Create a new installation USB stick with the Microsoft utility
  3. Disassamble the SATA SSD (if you have one)
  4. Going to Bios and Update to the last version and activate "default settings"
  5. Boot from the installation stick and use your Windows Key
  6. With the installation you install the last Samsung driver: Samsung NVMe driver v1.4.7.16 WHQL
  7. Delete all partitions on the Samsung 950 Pro and make this new for the installation ... format ...
  8. Windows 10 Pro is up´n`running
</>

[ Voor 8% gewijzigd door DON PAPA op 10-01-2016 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
EJSEJS schreef op zondag 10 januari 2016 @ 11:34:
Zoals ik ook al op het Intel forum schreef ligt het niet aan de bios versie, want ik heb dezelfde hardware configuratie en bij mij (en ook andere) werkt het wel met de nieuwste bios versie.

Maar wat gebeurd er als je de volgende stappen doet, en bij welke stap gaat het dan mis ?

<>
  1. Download the latest W10 Pro with the Microsoft utility (MediaCreationTool.exe)
  2. Create a new installation USB stick with the Microsoft utility
  3. Disassamble the SATA SSD (if you have one)
  4. Going to Bios and activate "default settings"
  5. Boot from the installation stick and use your Windows Key
  6. With the installation you install the last Samsung driver: Samsung NVMe driver v1.4.7.16 WHQL
  7. Delete all partitions on the Samsung 950 Pro and make this new for the installation ... format ...
  8. Windows 10 Pro is up´n`running
</>
Default settings is hij al. Daar zit ik niet aan. UEFI moest ik wel aanvinken. Staat standaard uit.
Dan booten van de installatiedisk gaat goed. Na code in te vullen krijg je de Samsung 950 disk te zien. Deze verwijder je helemaal en je maakt een nieuwe aan. Stadaard wordt er ook een MBR aangemaakt van paar honderd MB. Gelijk hierna zie je al de melding dat deze disk niet gebruikt kan worden omdat de hardware niet ondersteund om te booten vanaf deze disk. Zelfde melding als in dat Intel forum bij een andere gebruiker. Dus installeren gaat niet. Onder bios 249 gaat dat weer wel. Ik heb dezelfde bios settings als jou alleen mist de bootmanager van Windows onder UEFI.

De Samsung driver kan je pas installeren als Windows erop staat omdat het een installatie bestand is. Ik had zelfs van een site de NVMe drivers gedownload en stuurprogramma's laden gekozen. Zelfs dat werkt niet. Hij blijft zeggen dat de hardware niet ondersteund om te booten vanaf deze disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:25:
Iets hiermee te maken? Till now, it only appears in the Legacy Boot devices list in the BIOS and not in the UEFI Boot devices list. Moet ik dus alsnog een trage 2,5 inch SSD gaan plaatsen zeker?
Je moet met RUFUS een UEFI bootable Windows installatie USBstick maken. Daarna dien je in de UEFI, CSM uit te schakelen.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lip schreef op zondag 10 januari 2016 @ 11:44:
[...]

Je moet met RUFUS een UEFI bootable Windows installatie USBstick maken. Daarna dien je in de UEFI, CSM uit te schakelen.
Ga ik proberen gelijk. Maar ik heb geen DVD ROM speler meer. Alleen de NUC. Dus ik neem aan dat het ook met een bestaande USB-stick kan waarop Windows 10 staat? Gisteren vers gemaakt met de mediacreationtool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2016 @ 11:42:
[...]
Default settings is hij al. Daar zit ik niet aan. UEFI moest ik wel aanvinken. Staat standaard uit.
Dit is al vreemd want ik heb UEFI helemaal niet handmatig aan hoeven zetten. Nu weet ik alleen niet of die voor de Windows installatie ook al automatisch aan stond maar nu (na de Windows installatie) staat UEFI een ieder geval wel automatisch aan (net als Legacy).

Dus misschien moet je toch eens gewoon de stappen volgen en je bios setting wel even op default zetten, en gewoon de rest van de stappen volgen zonder iets handmatig aan of uit te zetten in de bios.

En stap 6 moet inderdaad pas als laatste, die heb ik ook pas gedaan toen Windows er helemaal op stond.

[ Voor 21% gewijzigd door DON PAPA op 10-01-2016 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

die m.2 SSD is GEEN legacy boot device. Niks aannemen, in de mediacreation tool moet je de ISO downloaden. Met rufus kan je dan een UEFI boot installatie stick maken.

Create UEFI Bootable USB Of Windows 10

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Dat heb ik echt allemaal niet hoeven doen, ik heb gewoon met de mediacreation tool een USB stick gemaakt en die zonder poes pas zo gebruikt in de NUC5i7RYH

[ Voor 128% gewijzigd door DON PAPA op 10-01-2016 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:10

TheVMaster

Moderator WOS
Dit heeft helemaal niets met Windows Clients te maken, dus schopje naar PMG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
EJSEJS schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:21:
Dat heb ik echt allemaal niet hoeven doen, ik heb gewoon met de mediacreation tool een USB stick gemaakt en die zonder poes pas zo gebruikt in de NUC5i7RYH
Dat werkt bij mij niet. Ik heb nu weer bios 353 erop staan. Met geen mogelijkheid wordt deze gezien als bootable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lip schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:11:
die m.2 SSD is GEEN legacy boot device. Niks aannemen, in de mediacreation tool moet je de ISO downloaden. Met rufus kan je dan een UEFI boot installatie stick maken.

Create UEFI Bootable USB Of Windows 10
Ik heb de stick klaar. Bios 353 staat er ook op met alles standaard in de bios. Alleen bestaande Windows installatie staat er nog op. Dus met installeren zegt hij dat de geselecteerde schijf een MBR-partitielabel bevat. Op EFI systemen kunt u Windows alleen op GPT schijven installeren. De USB stick is als GPT gedaan met dat tooltje. Dus alles verwijderen en kijken of het dan wel lukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

GPT partition scheme for UEFI, FAT32. Je hebt het bij het juiste eind.

[ Voor 87% gewijzigd door Lip op 10-01-2016 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lip schreef op zondag 10 januari 2016 @ 13:07:
GPT partition scheme for UEFI, FAT32. Je hebt het bij het juiste eind.
Wtf hahahaha. Nu doet hij het wel. Lol. Dus je moet voor een Samsung SSD 950 Pro M.2 een echte UEFI boot USB stick gaan maken via een Windows ISO bestand. Nou dat moet ook bekend gemaakt gaan worden in dat Intel forum. Zat gebruikers die wachten op een bios update onterecht. Zal dadelijk als alles weer geinstallerd is ook mijn review aanpassen.

Bedankt man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Yw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Installeren lijkt sneller te gaan. Althans, het booten naar Windows toe is maar 4 seconden. Lijkt soepeler te lopen allemaal. Zo snel was hij eerst niet vanaf de powerknop indrukken. Software installeren is niets.
Nu even Office 2016 installeren en wat custom tools en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2016 @ 14:20:
[...]

Installeren lijkt sneller te gaan. Althans, het booten naar Windows toe is maar 4 seconden.
Vervang lijkt door is. :)

Hier nog wat meer informatie over de UEFI (die geen BIOS is!!!!) :)
Maak kennis met UEFI : print("hello, world\n");;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2016 @ 14:20:
[...]
Installeren lijkt sneller te gaan. Althans, het booten naar Windows toe is maar 4 seconden. Lijkt soepeler te lopen allemaal. Zo snel was hij eerst niet vanaf de powerknop indrukken.
Mooi dat het nu allemaal goed werkt :)

En wat zijn nu je lees en schrijf snelheden van de Samsung 950 pro als ik vragen mag ?
En hoe staan nu je bios setting (UEFI & Legacy), nu je het via een UEFI boot USB stick heb gedaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
EJSEJS schreef op zondag 10 januari 2016 @ 15:08:
[...]

Mooi dat het nu allemaal goed werkt :)

En wat zijn nu je lees en schrijf snelheden van de Samsung 950 pro als ik vragen mag ?
En hoe staan nu je bios setting (UEFI & Legacy), nu je het via een UEFI boot USB stick heb gedaan ?
Ik zal zo kijken. Ben eerst een back-up aan het maken op een externe schijf want iedere keer opnieuw installeren word je ook niet vrolijk van. Voor de rest is alles klaar. Draait nu zoals ik wilde:-) In de bios staat er nu trouwens wel Windows boot manager onder UEFI. Maar dat gebeurd pas na de installatie van Windows. Dus precies hetzelfde als bij jou nu. Alleen moest ik een aparte Windows 10 Pro UEFI USB-stick gaan maken met de indeling GPT. De standaard mediacreationtool van Microsoft gaat dus niet werken bij deze NUC.

Update:
Dit is de test van nu http://ic.tweakimg.net/im...inal/1Aih0W4hp46R9HY.jpeg
Niet veel verschil eigenlijk. Maar een 2,5inch SSD kan daar niet tegenop 8)

AS SSD geeft een score van 3039.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2016 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Dat ziet er goed uit, alleen mijn schrijfsnelheden zijn wat hoger, maar dat zal komen door 256GB vs 512GB. Maar denk dat je daar weinig van zal merken in de praktijk, net wat je zegt ten opzichten van een 2,5 inch SSD is het echt super snel, vooral van de boot-time sta ik elke keer weer verstelt :)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/UmmeHM69PF9bHXtqbgd0ucnp/full.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door DON PAPA op 10-01-2016 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
EJSEJS schreef op zondag 10 januari 2016 @ 16:06:
Dat ziet er goed uit, alleen mijn schrijfsnelheden zijn wat hoger, maar dat zal komen door 256GB vs 512GB. Maar denk dat je daar weinig van zal merken in de praktijk, net wat je zegt ten opzichten van een 2,5 inch SSD is het echt super snel, vooral van de boot-time sta ik elke keer weer verstelt :)

[afbeelding]
Klopt http://tweakers.net/pricewatch/compare/463644;463643/
De 512GB is weer sneller met schrijven. Maar ik zal er inderdaad weinig van merken. Opstarten gaat zeker snel. Op moment dat je het powerknopje indrukt en je kijkt naar je televisie dan staat hij al op het inlogscherm van Windows 10. Dat nog zonder Fastboot aan te hebben in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb in mijn nieuwe systeem een Samsung 960 EVO 250GB zitten.
Momenteel draai ik nog Windows 10 op de "oude" Samsung 840 EVO 120GB omdat ik de 960 niet aan de gang krijg.

Ik heb geprobeerd de 840 naar de 960 te klonen met Samsung Data Migration, dat werk helaas niet.
Windows start wel even maar loopt dan vast :(

Onderstaand mijn setup, bestaat er een mogelijkheid om de 840 naar de 960 te klonen?
Bios vh moederbord is de laatste versie

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 191,80€ 191,80
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 91,50€ 91,50
1Asus GTX750TI-PH-2GD5€ 127,95€ 127,95
1LG 34UM95-P Zilver€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 4€ 39,95€ 39,95
1Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)€ 52,11€ 52,11
1Logitech G602 Wireless Gaming Mouse€ 54,99€ 54,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 105,95€ 105,95
1Samsung 960 EVO 250GB€ 131,17€ 131,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 795,42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Heb je dat SATA poorten op AHCI ingesteld i.p.v IDE compatible?

Pagina: 1