[Advies] Pakketje uit Japan invoerbelasting betalen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-06 11:39
Vanuit Japan is een pakket gestuurd door een vriend, dit pakket is verzonden als "gift" en de lijst met producten zit in de doos. Het pakket werd aangeboden bij mij aan de deur en de postbode zei dat ik 108 euro invoer belasting moet betalen. Aangezien ik dit geld niet in huis had word het pakket nu bij het dichtstbijzijnde postkantoor bezorgd.

Het bedrag vind ik behoorlijk hoog voor een partij kadotjes die deze vriend heeft opgestuurd. Ik ga het bedrag wel betalen, maar ik vraag me toch af of er wat af kan? Via de belastingdienst heb ik gevonden dat ik een bezwaarschrift kan indienen. Deze weg wil ik dan ook volgen, maar de vraag is wat zijn de beste stappen?

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Beste antwoord (via JerX op 08-01-2016 14:26)

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:52

Maestro

Kritik an Roten ist verboten!

Inklaringskosten (dit zijn de kosten die NL Post of een andere partij in rekening brengt voor het verwerken van de invoering van het pakket) zijn 13,50 euro. De overige kosten (94,50) zullen BTW en mogelijk ook invoerrechten zijn. Invoerrechten gelden op sommige producten en variëren per categorie.

Als er geen invoerrechten zijn op de producten die je hebt ontvangen, dan is er BTW berekend over een waarde van ongeveer 500 euro. Het is aan jou om aan te tonen dat deze waarde onjuist is en m'n advies is echt je best te doen de juiste waarde zo goed mogelijk in je bezwaarschrift aan te tonen. Iedereen wil graag zo min mogelijk belasting betalen. Als de douane twijfelt, sta je altijd aan de verkeerde kant van de lijn.

/edit: Oeps, je edit gemist, venster stond hier al even open :) Ik zie dat je er zelf ook al achter bent waarom één en ander zo hoog is...

[ Voor 8% gewijzigd door Maestro op 08-01-2016 14:23 ]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:06

Perkouw

Moderator General Chat
We missen zo wel erg veel informatie. Wat is de daadwerkelijke waarde? Invoerbelasting ontduiken gaan we je niet bij helpen....laat ik dat op voorhand zeggen.

Er is aardig wat over te vinden op GoT en natuurlijk Google. Ik hoop dat je volgende post dan ook eigen inzet terug te zien.

[ Voor 46% gewijzigd door Perkouw op 08-01-2016 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
Perkouw schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:23:
We missen zo wel erg veel informatie. Wat is de daadwerkelijke waarde? Invoerbelasting ontduiken gaan we je niet bij helpen.
Ik zou serieus niet weten wat de waarde is, aangezien het allemaal kadotjes zijn... ik weet dat er wat speelgoed, zoals kleine anime figures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:06

Perkouw

Moderator General Chat
JerX schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:24:
[...]

Ik zou serieus niet weten wat de waarde is, aangezien het allemaal kadotjes zijn... ik weet dat er wat speelgoed, zoals kleine anime figures.
Dan zou ik de waarde bij je vriend maar even navragen. Als hij de waarde kan aantonen kan je verder op zoek of de invoerbelasting die geheven wordt juist is en zo ja of je hier nog wat tegen kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

JerX schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:24:
[...]

Waarom ga je er vanuit dat je geen invoerbelasting hoeft te betalen als het een 'gift' is?

http://www.belastingdiens...lieren_aan_particulieren/
http://www.belastingdiens...k_de_belasting_bij_invoer

Je zal gewoon inklaringskosten en eventueel belasting moeten betalen.

[ Voor 14% gewijzigd door JackBol op 08-01-2016 13:28 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
Ik ga er niet van uit dat ik geen invoerbelasting hoeft te betalen. Ik geef zelfs aan dat ik bereid ben om het te betalen. Waar mij het om gaat is waarom het bedrag zo hoog is en of het eventueel verlaagd kan worden via officiële wegen.

Aan de vriend heb ik nagevraagd wat de waarde is van de doos is. Via websites kan ik dan een redelijke berekening maken of het klopt.

Bedankt voor het meedenken.

Edit: ik weet nu de waarde en snap nu ook waarom de belasting zo hoog is uit gevallen. De vriend is goed los gegaan om voor bijna 500 euro aan kados te sturen 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door JerX op 08-01-2016 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_1983
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-06 23:30
Geloof dat geschenkzendingen, van particulier naar particulier, tot €45 belastingvrij zijn, of waren, weet niet of die regel nog bestaat.

Omdat zoveel webshops pakketjes standaard al als gift markeren dat de douane hier niet naar kijkt en voor alles het tarief van €22 belasting vrij aanhoud.

Als er wel een lijst met producten in de doos zit maar geen prijzen, of deze is niet geloofwaardig dan kan de douane een schatting doen, of er volgt eerst een brief op het afleveradres met de vraag om een factuur, blijkbaar hebben ze bij jou een schatting gemaakt, die wellicht te hoog is.

Verder betaal je niet alleen belasting maar ook "douanerechten" en "inklaringskosten" die tegenwoordig ook al richting de €20 gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Roel_1983 op 08-01-2016 13:43 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:52

Maestro

Kritik an Roten ist verboten!

Inklaringskosten (dit zijn de kosten die NL Post of een andere partij in rekening brengt voor het verwerken van de invoering van het pakket) zijn 13,50 euro. De overige kosten (94,50) zullen BTW en mogelijk ook invoerrechten zijn. Invoerrechten gelden op sommige producten en variëren per categorie.

Als er geen invoerrechten zijn op de producten die je hebt ontvangen, dan is er BTW berekend over een waarde van ongeveer 500 euro. Het is aan jou om aan te tonen dat deze waarde onjuist is en m'n advies is echt je best te doen de juiste waarde zo goed mogelijk in je bezwaarschrift aan te tonen. Iedereen wil graag zo min mogelijk belasting betalen. Als de douane twijfelt, sta je altijd aan de verkeerde kant van de lijn.

/edit: Oeps, je edit gemist, venster stond hier al even open :) Ik zie dat je er zelf ook al achter bent waarom één en ander zo hoog is...

[ Voor 8% gewijzigd door Maestro op 08-01-2016 14:23 ]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16963

Volgens mij moeten ze vanuit Japan ook gewoon een waarde invullen op de verzend / douane papieren bij het verschepen, dus grote kans dat daar een verkeerde waarde of een te hoge waarde op ingevuld staat.
Ik krijg ongeveer 4-8 pakketjes per maand uit Japan en daar staat altijd een lijst met items en de waarde op de verzend / douane papieren.

We hebben het onlangs eens gehad met een pakketje naar mijn vrouw uit Amerika, waar de verzender een veel te hoge waarde had ingevuld. Toen mochten we ook 90 euro aan de deur betalen, toen hebben we het pakketje geweigerd, is toen retour naar de verzender gegaan. Die heeft het toen nogmaals verzonden met het juiste bedrag erop.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 16963 op 08-01-2016 15:19 ]

Pagina: 1