[Python]Programmeren met Python: welke software is benodigd?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loolee
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-09 12:18
Beste tweakers,

Voor het verwerken van grote hoeveelheden data wil ik mij graag verdiepen in python. Belangrijkste reden hiervoor is dat mijn werkgever al een groot aantal scripts klaar heeft liggen die geschreven zijn in python. Mijn programeerervaring: ik ben redelijk bekend met MATLAB en R, en heb inmiddels een aantal online python-tutorials bekeken.

Nu raden een aantal collega's mij aan om een softwarepakket als python(x,y) of anaconda te installeren. Ik ben benieuwd welke softwarepakketten jullie mij (iemand met weinig ervaring in pyhton) aanraden.

Ook zie ik termen als NumPy en SciPy langskomen. Ik heb wat zitten zoeken en volgens mij zijn dit essentiele tools voor data-analyse in python. Voor zover ik heb begrijp zitten deze ?libraries? standaard in een pakket als python(x,y). Zijn er op dit gebied nog andere libraries/modules waarvan het handig is om het bestaan ervan te weten?

Graag hoor ik van jullie.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wellicht is dit ook wel een handige pagina om te bekijken:

Wikipedia: List of Python software

De vraag is namelijk ook een beetje: "Wát zoek je precies?" En "In welke omgeving wordt het gebruikt?" Draai je Linux of Windows? Of wellicht een combinatie van beide tussen jou en je collegae? Zoek je een IDE of ga je met `vim` op de CLI code lopen kloppen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik zou als ik jou was gewoon eerst met de basis beginnen: python en een editor / IDE (ben zelf wel fan van PyCharm) met Python syntax highlighting installeren. Ik raad je wel aan even te checken welke versie Python die bestaande scripts zijn (2.x waarschijnlijk) en de overeenkomstige python versie te installeren. 2 en 3 zijn niet compatible.

Begin dan eerst eens met de basis: files inlezen en daar rapportages op maken. Pas als je dat een beetje doorhebt zou ik met externe libraries als NumPy gaan werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Hydra op 08-01-2016 14:18 ]

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Op windows is de snelste manier om aan de slag te gaan de IDLE editor die samen met python geinstalleerd wordt.

Alternatief kan je eender wat gebruiken. Eenvoudige editors zoals notepad++ en Sublime Text of eventueel Visual Studio als je een volledige IDE wil. IDLE en Visual studio laten je toe om stap voor stap te debuggen.

Dit zijn puur zaken die ik zelf al geprobeerd heb. Ongetijfeld is er nog wel beters te vinden :)

[ Voor 13% gewijzigd door boe2 op 08-01-2016 14:21 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 18:48
Op Windows is Anaconda / Miniconda wel een aardige distributie om mee te beginnen. Je kunt dan heel eenvoudig verschillende omgevingen met ieder eigen packages en versies beheren.

Ander voordeel is dat *conda goed samen kan werken met PyCharm 5. Zelf vind ik dat een goede IDE om mee te werken voor de wat grotere projecten.

Voor exploratieve data analyses en kleine "klooi" projectjes kun je ook iPython met (Jupyter) Notebook pakken. Dat is een interactieve shell in een webomgeving waarmee je vrij eenvoudig kunt spelen.

Qua packages zou ik in eerste instantie kijken naar de SciPy stack (o. a. Numpy, Pandas en Matplotlib) . Die packages zijn het meest relevant voor data analyse an sich. Daarnaast zijn er natuurlijk nog een sloot andere packages voor specifieke use-cases, maar die ga je vanzelf tegenkomen (bijvoorbeeld Facebook of Image processing packages).

Edit: even kort door de bocht ter verduidelijking...

Numpy = implementeert series en arrays (vectoren) en functies daarvoor (zoals gemiddelde of som over hele array). Daarbij ook matrices en matrix algebra.

Pandas = Dataframes (vgl met R) en SQL-achtige funties zoals joins en group by.

Matplotlib = Package voor het plotten / visualiseren van data.

[ Voor 22% gewijzigd door Morrar op 08-01-2016 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Persoonlijk installeer ik Anaconda ivm alle handige packages (Spyder ide zit erbij in), en vervolgens Visual studio express, en daarna Python tools for visual studio. En werk ik in visual studio, want imo gewoon een geniale ide is, ook voor andere talen (C#, IronPython, VB).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

Zelf vind ik Visual Studio (nota: vanaf versie 2015 is "Express" vervangen door "Community Edition"... hier vergelijking van de verschillende 2015 editions) i.c.m. Python Tools for Visual Studio (gemakkelijk te installeren vanuit VS) leuker werken dan Eclipse i.c.m. PyDev.
Disclaimer: enkel basic stuff mee gedaan... mijn voorkeur voor VS komt voort uit kunnen gebruik maken van IntelliSense (alleszins uitgebreider en veel vlotter dan binnen Eclipse) en betere debugging (al kan dat laatste ook liggen aan het feit dat ik meer ervaring heb met VS).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Als je Mac of Linux gebruikt zit Python standaard op het systeem en dan volstaat een programma als Kladblok/Gedit al.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amanush
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 09:30

Amanush

Saai persoon.

Brilsmurfffje schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 16:05:
Als je Mac of Linux gebruikt zit Python standaard op het systeem en dan volstaat een programma als Kladblok/Gedit al.
Python is niet pre-installed op alle Linux distro's.

Ga tot de luiaard, gij mier! Zie haar wegen en wordt wijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Een hoop reacties hier heven antwoord op de vraag 'wat heb ik nodig om met python te beginnen', maar volgens mij is je vraag specifieker 'wat heb ik nodig om met python als alternatief voor matlab/R aan de slag te gaan te beginnen'. Op Windows heb je dan de twee mogelijkheden die je al noemde: python(x,y) en anaconda. Welke van die twee je installeert maakt in de praktijk weinig uit -- beide installeren Python plus een hele sloot aan pakketten.

Vervolgens is de vraag waar je in gaat programmeren. Er zijn twee interfaces die veel worden gebruikt voor wetenschappelijk gebruik. De ene is spyder, een Matlab-achtige IDE. De tweede is IPython Notebook (tegenwoordig: Jupyter), met een workflow die meer lijkt op Mathematica workbooks. Welke je daar moet kiezen? Ik zou gebruiken wat je collega's ook gebruiken -- dat maakt het delen van scripts en resultaten het gemakkelijkst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mijn werk heb ik recentelijk een data-analyse tooltje gebouwd in Python met PyQt GUI met als doel om grote hoeveelheden productie-data sneller te kunnen verwerken, dus dat komt aardig in de buurt. Mijn voorkeur gaat uit naar Python(x,y) en Spyder maar probeer vooral wat uit zou ik zeggen. Wat ik nog kan aanraden is het boek 'Python for Data Analysis' van Wes McKinney. Vooral om te beginnen vond ik het handig om het erbij te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraay89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-09 10:31
Python(x,y) en spyder vond ik inderdaad erg fijn voor wetenschappelijk datacrunchen. Moet ik er wel bijzeggen dat ik python heb geleerd in die omgeving dus ik wist niet beter. Onder andere de feature van spyder dat je interpreter een (zichtbare) lijst bijhoudt van de variables die je aanmaakt vond ik erg relaxed. Maakte mijn prototyping een stuk vlotter destijds.

Je verhaal doet vermoeden dat je hem al kent, maar op deze pagina een powerpoint over "Python as your next Matlab.":
https://ep2013.europython...thonxy-python-next-matlab

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

jjust

Het leven is een strijd

Bedankt voor de link. Dat is zeker interessant om even door te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik zie dat Anaconda en Python(x,y) veel genoemd worden, maar daarbij wordt NumPy standaard niet met mkl geleverd. Bij WinPython (portable!) wel. Voor lineaire algebra is WinPython daarom sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loolee
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-09 12:18
Thanks iedereen voor de aanbevelingen! Ik heb Anaconda gedownload, tot zover hou ik me aardig staande met de bestaande scripts. Indien ik meer vragen heb, laat ik het wel weten :).
ValHallASW schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 23:25:
Een hoop reacties hier heven antwoord op de vraag 'wat heb ik nodig om met python te beginnen', maar volgens mij is je vraag specifieker 'wat heb ik nodig om met python als alternatief voor matlab/R aan de slag te gaan te beginnen'. Op Windows heb je dan de twee mogelijkheden die je al noemde: python(x,y) en anaconda. Welke van die twee je installeert maakt in de praktijk weinig uit -- beide installeren Python plus een hele sloot aan pakketten.
Ik ben sowieso een leek in python, maar mijn vraag was inderdaad of en hoe python een alternatief voor matlab kan zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan94
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-03-2022
Hallo allemaal ik vanaf september beginnen met programmeren. Ik ben dus nog een beginner. Dus ik dacht dat ik alvast paar weken van te voren thuis ga beginnen met oefenen. ik heb al een aantal python versies geïnstalleerd, maar helaas zoek ik niet die versies. Ik zoek namelijk dat je je codes intypt op een lege witte vlak met tekst die gekleurd zijn. En vervolgens als je op uitvoeren klikt dat je codes dan worden uitgevoerd. Ik wee niet of jullie me nu snappen:):)

Wanneer je python opstart dan moeten dus 2 schermen gestart worden naar mijn idee en is ook handiger voor mij. 1 scherm waar je je codes etc gaat typen en een andere witte scherm waar je je codes kunt uitvoeren dus de uitkomst ervan.

Kan iemand mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan94
Net als bijvoorbeeld hoe hij het doet. Zo wil ik het ook hebben. Zie link hieronder.

YouTube: python les 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Dat ziet er uit als IDLE, de editor & shell die standaard bij Python voor Windows zit.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan94
Jaa, het is me gelukt. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
GlowMouse schreef op maandag 11 januari 2016 @ 22:09:
Ik zie dat Anaconda en Python(x,y) veel genoemd worden, maar daarbij wordt NumPy standaard niet met mkl geleverd. Bij WinPython (portable!) wel. Voor lineaire algebra is WinPython daarom sneller.
Anaconda wordt wel degelijk met MKL geleverd.

Als beginner kun je met Anaconda of Python(x,y) (zelf geen ervaring mee) en vervolgens IPython snel aan de slag. Meer dan dat heb je op zich niet nodig om te beginnen, alhoewel dat deels afhankelijk is van hoe gemakkelijk je je voelt zonder grafische omgeving.
Loolee schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:38:
Ik ben sowieso een leek in python, maar mijn vraag was inderdaad of en hoe python een alternatief voor matlab kan zijn ;).
In veel academische gebieden is Matlab bijna helemaal uit de "markt" gedrukt door Python. Persoonlijk heb ik meerdere mensen van Matlab naar Python om zien schakelen en tenzij je specifieke Matlab functionaliteit gebruikt (Simulink?) mis je niets. Om me nog wat sterker uit te drukken, zodra je lekker met Python overweg kan merk je pas wat voor troep Matlab qua taal eigenlijk is >:)

[ Voor 28% gewijzigd door narotic op 08-08-2016 22:32 ]

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

Pagina: 1