Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Ik heb 6x 24VDC/10Watt LED balken gekocht om mijn werkkamer te verlichten. Dit zijn in feite gewoon witte LED-strips in een mooie behuizing.

Verder heb ik 2 "aansluitpunten" met 2 draadjes uit het plafond hangen voor reguliere lampen. Deze 2 aansluitpunten zijn zoals gebruikelijk schakelbaar met een dubbele schakelaar aan de muur.

Nu wil ik deze 6 LED balken ophangen op het plafond. Mijn idee was om het draadje van de balken allemaal naar 1 punt te laten lopen en dat, eventueel met een voeding ertussen, aan te sluiten op de 220V op het plafond. Als alternatief hoopte ik dat het mogelijk was om de voeding in of bij de schakelaar weg te werken en de 24VDC direct uit de draadjes op het plafond te laten stromen.

Zover ik weet zijn er speciale voedingen, zoals deze en vele andere, alleen waar laat ik zo'n ding? Bovendien wil ik ook de lampen kunnen dimmen als het even kan, met zo'n draaiknop ipv de huidige 2 schakelknoppen.

Ik weet dat ik geen normale dimmer kan gebruiken en dat je een speciale LED-dimmer moet hebben, maar die zijn weer bedoeld voor 220vac LED lampen (die je in een fitting kan draaien) en niet voor 12vdc. Moet ik dan die LED voeding tussen de dimmer en de lampen plaatsen? Moet je daar nog een speciale voeding voor hebben?

Ik heb wat basiskennis van electronica, maar veel praktijk ervaring heb ik niet. Wie kan mij even helpen? Hoe zouden jullie dit oppakken?

[ Voor 11% gewijzigd door Gamebuster op 08-01-2016 12:44 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Gamebuster schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 12:41:
Ik heb 6x 24VDC/10Watt LED balken gekocht om mijn werkkamer te verlichten. Dit zijn in feite gewoon witte LED-strips in een mooie behuizing.

Verder heb ik 2 "aansluitpunten" met 2 draadjes uit het plafond hangen voor reguliere lampen. Deze 2 aansluitpunten zijn zoals gebruikelijk schakelbaar met een dubbele schakelaar aan de muur.

Nu wil ik deze 6 LED balken ophangen op het plafond. Mijn idee was om het draadje van de balken allemaal naar 1 punt te laten lopen en dat, eventueel met een voeding ertussen, aan te sluiten op de 220V op het plafond.
Dat lijkt me de beste manier.
Als alternatief hoopte ik dat het mogelijk was om de voeding in of bij de schakelaar weg te werken en de 24VDC direct uit de draadjes op het plafond te laten stromen.
Dit wil je niet. Echt niet.
Zover ik weet zijn er speciale voedingen, zoals deze en vele andere, alleen waar laat ik zo'n ding? Bovendien wil ik ook de lampen kunnen dimmen als het even kan, met zo'n draaiknop ipv de huidige 2 schakelknoppen.

Ik weet dat ik geen normale dimmer kan gebruiken en dat je een speciale LED-dimmer moet hebben, maar die zijn weer bedoeld voor 220vac LED lampen (die je in een fitting kan draaien) en niet voor 12vdc. Moet ik dan die LED voeding tussen de dimmer en de lampen plaatsen? Moet je daar nog een speciale voeding voor hebben?
Je zou kunnen kijken of je een voeding kunt kopen die dimbaar is.
Ik heb wat basiskennis van electronica, maar veel praktijk ervaring heb ik niet. Wie kan mij even helpen? Hoe zouden jullie dit oppakken?
Dimbare voeding kopen, met een dimmer die een capacitieve belasting kan dimmen lijkt me in jouw geval het meest praktisch. Dimmer in de muur, voeding aan het plafond, LED-strips aan de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Kaj. schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 12:57:
[...]
Dat lijkt me de beste manier.

[...]
Dit wil je niet. Echt niet.

[...]
Je zou kunnen kijken of je een voeding kunt kopen die dimbaar is.

[...]
Dimbare voeding kopen, met een dimmer die een capacitieve belasting kan dimmen lijkt me in jouw geval het meest praktisch. Dimmer in de muur, voeding aan het plafond, LED-strips aan de voeding.
Bedankt voor je reacties :)

Is er nog iets waar je op moet letten bij aanschaf van een dimmer en voeding? Zijn er verschillende protocollen waar ze mee werken of is iedere willekeurige LED dimmer (voor 220v LED peertjes) te combineren met iedere dimbare LED voeding?

Ik heb nl. wel dimbare voedingen gezien maar ik kan me voorstellen dat niet iedere dimmer werkt met iedere voeding.

Verder, met 6 balken van 10 watt... kan ik dan gewoon wegkomen met een 60 watt voeding of is er dan nog sprake van inkomend vermogen en uitgaand vermogen, of dat je beter een beetje extra moet nemen voor de levensduur, zoals bij een PC voeding?

[ Voor 14% gewijzigd door Gamebuster op 08-01-2016 16:18 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden