Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 09:51
Beste medeTweakers,

Onlangs ben ik begonnen met een simpele vorm van dienstverlening via marktplaats en andere advertentiesites. Ik heb momenteel nog geen klanten en ik vermoed dat dit deels te wijten valt aan het feit dat ik nog kvk-nummer heb of op wat voor manier dan ook geregistreerd sta.

Nu zou ik dus best eens een 'eigen bedrijf' op willen starten en deze dienstverlening via dit bedrijf laten lopen, niet zo zeer met het oogmerk om alleen voor commerciëel succes te gaan, maar ook om eens te proeven aan het hele gebeuren. Mocht dit doorgaan, dan zou ik hier medio zomer mee willen starten en dit bijvoorbeeld een jaar of twee volhouden, tot m'n studie er op zit.

Wat speelt er nu? Voor deze dienstverlening is het handig, misschien wel noodzakelijk, een laptop/telefoon aan te schaffen. Als ik deze situatie vanuit het perspectief van bijvoorbeeld de belastingdienst bekijk, dan heeft het er toch wel wat van weg dat dit bedrijfje is opgericht om BTW-voordeel te behalen over de aan te schaffen producten, terwijl de intentie toch echt is om een eigen bedrijf te starten en dit naast de studie te gaan reilen en zeilen.

Wat is jullie kijk op de zaak? Ik heb op de belastingdienst website al een aantal zaken gevonden, maar ik vraag me af hoe jullie hier over denken. Het is bijvoorbeeld goed mogelijk dat ondanks de professionalisering van deze onderneming, klandizie uitblijft en er weinig tot geen inkomsten zijn. Is het mogelijk dat hier problemen door ontstaan?

Ik kan er uiteraard voor kiezen de dienstverlening op de huidige manier door te zetten, maar ik wil toch eens wat verder kijken.

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten!

It's dogged that does it

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Volgens mij haal je oorzaak/gevolg door elkaar.

Als jij een onderneming wil beginnen meld je je aan bij de KvK (en daarmee automatisch ook bij de belastingdienst). De belastingdienst beoordeelt dan in hoeverre jij fiscaal gezien een onderneming hebt (ondernemer bent). Voor de BTW ben je al redelijk snel een ondernemer, heel kort door de bocht als jij facturen kunt versturen ben je al ondernemer voor de BTW. Voor de inkomstenbelasting zijn er iets meer eisen, namelijk dat je een bedrijfsrisico moet lopen plus dat er een redelijke winstverwachting zal moeten zijn etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmyUt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-07 16:05
Het aanschaffen van een laptop voor een beginnend bedrijf is niet zo heel gek. Je zult niet de eerste zijn die allerlei spullen aanschaft, de BTW terug vraagt en vervolgens blijk je geen levensvatbaar bedrijfsmodel te hebben. Sterker nog er zijn er een hele hoop waar dat verlies nog vele malen hoger ligt..

Vraag een KvK nummer aan, bij de belastingdienst ben je dan sowieso ondernemer. Echter om in aanmerking te komen voor ondernemersfaciliteiten (aftrek etc.) moet je een minimaal aantal uren (1225) besteden aan je onderneming.

Kijk even hier: https://www.rijksoverheid...-en-ondernemersfaciliteit

Haal je dat nou niet; nog steeds geen probleem, je zult minder uren gemaakt hebben maar de kosten kun je nog altijd van de inkomsten aftrekken. Bovendien kan je gebruik maken van de kleine ondernemersregeling en afgedragen BTW terugvragen: http://www.belastingdiens...leineondernemersregeling/

Gewoon doen dus, je komt er vanzelf achter hoe alles werkt.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspector
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-07 11:41
SavageBrother schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:11:
Beste medeTweakers,

Onlangs ben ik begonnen met een simpele vorm van dienstverlening via marktplaats en andere advertentiesites. Ik heb momenteel nog geen klanten en ik vermoed dat dit deels te wijten valt aan het feit dat ik nog kvk-nummer heb of op wat voor manier dan ook geregistreerd sta.
Goed dat je alles stapgewijs overdenkt, ik betwijfel echter of het gebrek aan klanten ligt bij het niet hebben van een KVK. Sterker nog, in mijn ervaring ontstaat een VOF of ZZP situatie eerder andersom. Persoon X heeft een aantal werkzaamheden wat uitgroeit tot iets dat niet meer zwart kan. Hierbij zou je kunnen besluiten over te gaan op een inschrijving KVK en wit te gaan verdienen. Ik zeg niet dat dit per definitie de gang van zaken is en dat inschrijving bij het KVK niet gaat helpen maar ik zeg wel dat je niet moet verwachten dat als je een KVK hebt de klanten ineens wel zullen toehappen.
Nu zou ik dus best eens een 'eigen bedrijf' op willen starten en deze dienstverlening via dit bedrijf laten lopen, niet zo zeer met het oogmerk om alleen voor commerciëel succes te gaan, maar ook om eens te proeven aan het hele gebeuren. Mocht dit doorgaan, dan zou ik hier medio zomer mee willen starten en dit bijvoorbeeld een jaar of twee volhouden, tot m'n studie er op zit.
Houd er wel rekening mee dat "eraan ruiken" leuk kan zijn maar dat het ook de nodige werkzaamheden met zich meebrengt. Zo dien je elk kwartaal de omzetaangifte in te dienen, krijg je voor je jaarlijkse belastingaangifte een uitgebreider formulier voor ondernemers waarbij je ook je winst/verlies deling zult moeten opgeven en bijhouden en vergeet daarbij de bijkomende belastingvoordelen niet op te geven. Je gaat immers meer belasting betalen dus doe jezelf een plezier en lees ook goed in welke rechten je daar tegenover hebt.

Indien je hier geen verstand van hebt raad ik je aan (zodra je inkomsten hebt) dit toch aan boekhouder over te laten. Indien je dit overlaat aan een ander controleer dan wel altijd alle aangiftes! Je zult dus minimaal een basiskennis moeten opbouwen hieromtrent.
Wat speelt er nu? Voor deze dienstverlening is het handig, misschien wel noodzakelijk, een laptop/telefoon aan te schaffen. Als ik deze situatie vanuit het perspectief van bijvoorbeeld de belastingdienst bekijk, dan heeft het er toch wel wat van weg dat dit bedrijfje is opgericht om BTW-voordeel te behalen over de aan te schaffen producten, terwijl de intentie toch echt is om een eigen bedrijf te starten en dit naast de studie te gaan reilen en zeilen.
De laptop, telefoon, je internetverbinding etc is allemaal aftrekbaar. Je moet wel aangeven hoeveel van deze kosten zakelijk gebruikt worden en dit ook allemaal bijhouden (afschriften, tijdsnotatie etc). De belastingdienst kan dit opvragen. Naast een studie een bedrijf starten kan prima echter is juist in de startup fase tijd en energie wel noodzakelijk. Vergeet ook niet dat je moet beschikken over een facturatie systeem gezien al je facturen aan de wettelijke eisen moeten voldoen.
Wat is jullie kijk op de zaak? Ik heb op de belastingdienst website al een aantal zaken gevonden, maar ik vraag me af hoe jullie hier over denken. Het is bijvoorbeeld goed mogelijk dat ondanks de professionalisering van deze onderneming, klandizie uitblijft en er weinig tot geen inkomsten zijn. Is het mogelijk dat hier problemen door ontstaan?
Als er geen inkomsten zijn is dat geen enkel probleem enkel dat het je geld kost en niets oplevert. Je inschrijving KVK kost geld, je boekhouding kost tijd en geld, je extra zakelijke bankrekening kost geld etc.
Daarnaast kan er een hoop bij komen kijken waar je vooraf wellicht geen rekening mee houd. Al met al wil ik je niet afschrikken en indien je tijd, energie en zin hebt om je in zo'n avontuur te storten zou ik het zeker doen. Verwacht echter niet dat een KVK inschrijving gelijk staat aan succesvol klanten binnenhalen. Ik zou persoonlijk eerst gewoon eens wat werk gaan verzetten en kijken hoe succesvol dat is. Als het loopt kun je altijd nog tot inschrijving over gaan.

Achtergrond, voltijd werkzaam in loondienst, 6 jaar eigen onderneming in IT als VOF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

BB-One schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:20:
Voor de inkomstenbelasting zijn er iets meer eisen, namelijk dat je een bedrijfsrisico moet lopen plus dat er een redelijke winstverwachting zal moeten zijn etc.
Je moet helemaal niks en er hoeft geen winstverwachting te zijn.

Als jij als zzp'er, daar hebben we het over uiteindelijk, geen winst maakt dan is dat je eigen probleem.

@TS, zorg voor een simpele urenadministratie, Nanda bijvoorbeeld, en een simpel factureringsprogramma, zoals Moneybird, en driekwart van het papierwerk voor de aangifte btw en omzetbelasting is dan al gedaan.

Verdien je niks of zet je niks om? Ook prima voor de belastingdienst als je het maar ergens hebt geregistreerd en verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Nu online
Inspector schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:31:
[...]

Goed dat je alles stapgewijs overdenkt, ik betwijfel echter of het gebrek aan klanten ligt bij het niet hebben van een KVK. Sterker nog, in mijn ervaring ontstaat een VOF of ZZP situatie eerder andersom. Persoon X heeft een aantal werkzaamheden wat uitgroeit tot iets dat niet meer zwart kan. € 196,- per maand (bedrag 2015) en maximaal zes maanden. Hierbij zou je kunnen besluiten over te gaan op een inschrijving KVK en wit te gaan verdienen.
Deze regel van € 196 per maand ken ik niet, waar haal je dat vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Nu online
Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:38:
[...]

Als jij als zzp'er, daar hebben we het over uiteindelijk, geen winst maakt dan is dat je eigen probleem.

@TS, zorg voor een simpele urenadministratie, Nanda bijvoorbeeld, en een simpel factureringsprogramma, zoals Moneybird, en driekwart van het papierwerk voor de aangifte btw en omzetbelasting is dan al gedaan.

Verdien je niks of zet je niks om? Ook prima voor de belastingdienst als je het maar ergens hebt geregistreerd en verantwoorden.
Ik had het over ondernemer voor de inkomstenbelasting, geloof me daar heb je zeer zeker een objectieve winstverwachting nodig. (o ja en ZZP-er bestaat niet als begrip in de fiscael wet en regelgeving als het gaat over al dan niet ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting (maar ook niet voor de omzetbelasting)

Zie ondermeer:
http://www.belastingdiens...oor_de_inkomstenbelasting

[ Voor 8% gewijzigd door BB-One op 08-01-2016 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het enige dat ze vragen bij de KvK is wat je verwacht te gaan omzetten als eenmanszaak.

Volgens de belastingdienst,

◾Maakt u winst? Zo ja, hoeveel?
Als u alleen een heel kleine winst hebt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming.

Dat is het enige wat er uit jouw link valt te halen wat enigszins slaat op jouw opmerking. Je kan dan aangeven dat je verwacht dat er erg weinig omzet of winst word gemaakt. Maar dat kan met een hele grove schatting worden aangegeven. Daar hoeft niets voor op papier gezet te worden of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:49
BB-One schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:41:
[...]

Ik had het over ondernemer voor de inkomstenbelasting, geloof me daar heb je zeer zeker een objectieve winstverwachting nodig. (o ja en ZZP-er bestaat niet als begrip in de fiscael wet en regelgeving als het gaat over al dan niet ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting (maar ook niet voor de omzetbelasting)

Zie ondermeer:
http://www.belastingdiens...oor_de_inkomstenbelasting
Als je niet verwacht geld te verdienen met de onderneming omdat je er weinig tijd en moeite in steekt kan je in plaats van 'winst uit onderneming' ook 'resultaat uit overige werkzaamheden' proberen. Je hebt dan geen recht op zelfstandigen-aftrek of starters-aftrek en je hoeft ook geen uitgebreide administratie met jaarrekening bij te houden. Een snelle winst/verlies-rekening met het resultaat daarvan op je persoonlijke belastingaangifte is dan voldoende.
Mocht de onderneming toch onverwachts groeien kan je een herbeoordeling aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspector
BB-One schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:39:
[...]

Deze regel van € 196 per maand ken ik niet, waar haal je dat vandaan?
http://schrijf.land/2722/hoeveel-mag-ik-in-2015-bijverdienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Nu online
Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:52:
Het enige dat ze vragen bij de KvK is wat je verwacht te gaan omzetten als eenmanszaak.

Volgens de belastingdienst,

◾Maakt u winst? Zo ja, hoeveel?
Als u alleen een heel kleine winst hebt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming.

Dat is het enige wat er uit jouw link valt te halen wat enigszins slaat op jouw opmerking. Je kan dan aangeven dat je verwacht dat er erg weinig omzet of winst word gemaakt. Maar dat kan met een hele grove schatting worden aangegeven. Daar hoeft niets voor op papier gezet te worden of iets dergelijks.
Zie artikel 3.4 van de wet inkomstenbelasting plus de daarbij behorende jurisprudentie.
Uit Hoge raad uitspraak 21 april 1993, nr. 28.189, BNB 1993/185 blijkt dat de volgende factoren van belang zijn bij de beoordeling of sprake is van een onderneming:

de duurzaamheid en de omvang van de werkzaamheden;
de grootte van de brutobaten;
de winstverwachting;
het lopen van (ondernemers)risico;
de beschikbare tijd;
de bekendheid die naar buiten aan de werkzaamheid wordt gegeven;
het aantal opdrachtgevers; en
het spraakgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Nu online
Dat is geen grens voor "zwart" mogen bij verdienen, dat mag gewoon 'wit'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BB-One schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:02:
[...]

Zie artikel 3.4 van de wet inkomstenbelasting plus de daarbij behorende jurisprudentie.
Uit Hoge raad uitspraak 21 april 1993, nr. 28.189, BNB 1993/185 blijkt dat de volgende factoren van belang zijn bij de beoordeling of sprake is van een onderneming:

de duurzaamheid en de omvang van de werkzaamheden;
de grootte van de brutobaten;
de winstverwachting;
het lopen van (ondernemers)risico;
de beschikbare tijd;
de bekendheid die naar buiten aan de werkzaamheid wordt gegeven;
het aantal opdrachtgevers; en
het spraakgebruik.
Je maakt het ingewikkelder dan dat het eigenlijk is. Het is mij ook onduidelijk wat je nu precies wil aangeven met alles wat je aandraagt.

Het is allemaal niet zo ingewikkeld als dat je wil doen vermoeden. Als TS lekker bij de KvK binnen loopt en zich laat inschrijven kan hij alle vragen stellen die hij wil. Als blijkt dat na een jaar zijn inschattingen niet juist waren dan kan dat gewoon gecorrigeerd worden. Maar om erachter te komen of en hoe hij uiteindelijk ondernemer voor de belasting is zal hij toch een administratie moeten bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspector
BB-One schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:06:
[...]

Dat is geen grens voor "zwart" mogen bij verdienen, dat mag gewoon 'wit'.
Je hebt gelijk, ik pas het aan in mijn post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Nu online
Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:12:
[...]

Je maakt het ingewikkelder dan dat het eigenlijk is. Het is mij ook onduidelijk wat je nu precies wil aangeven met alles wat je aandraagt.

Het is allemaal niet zo ingewikkeld als dat je wil doen vermoeden. Als TS lekker bij de KvK binnen loopt en zich laat inschrijven kan hij alle vragen stellen die hij wil. Als blijkt dat na een jaar zijn inschattingen niet juist waren dan kan dat gewoon gecorrigeerd worden. Maar om erachter te komen of en hoe hij uiteindelijk ondernemer voor de belasting is zal hij toch een administratie moeten bijhouden.
Ik probeerde het juist simpel te maken voor TS. Namelijk dat voor de BTW er niet zo heel veel problemen zijn te verwachten (volgens mij was dat zijn vraag). Waarbij ik de aanvulling maakte dat dit niet zo maar 1-2-3 ook geldt voor de inkomstenbelasting omdat daar (ondermeer) een winstverwachting moet zijn.Niets meer niets minder.

Volgens mij was jou reactie daarop dat dat 'onzin' was. Waar ik dan weer op heb gereageerd.
Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:38:
[...]

(ik merk namelijk in mijn werk dat heel veel mensen (en op basis van jouw opmerking schaar ik jou daar ook onder) denken (op zich heel logisch) dat als je ondernemer voor de omzetbelasting bent dat je dan ook gelijk ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. De belastingdienst controleert dat laatste vaak pas na een X-aantal jaar en dan moet er in één keer een groot bedrag aan IB terugbetaald worden omdat men tot de conclusie komt dat voor de inkomstenbelasting het wellicht aangemerkt moet worden als hobby(!) (=geen aftrek van kosten mogelijk) danwel ROW (resultaat overige werkzaamheden) waarbij je nog wel sommige kosten in aftrek kan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Niet online
TS:
Je kan ook gewoon eens praten met de KvK.
Zij geven uiteindelijk de gegevens door aan de belastingdienst en die bepaalt uiteindelijk waar je onder valt.

Om een beetje een inschatting te kunnen maken:
Ik ben eind vorig jaar ook een eenmanszaak begonnen.
Aan de belasting heb ik het volgende opgegeven:
winst eerste jaar € 14.000 (omzet € 16.000 - € 2.000 kosten).
Aangegeven dat ik ca. 8 uur per week eraan besteed.
De belastingdienst heeft mij beoordeeld als ondernemer voor de omzetbelasting (en dus niet ook als "ondernemer").
Hierdoor heb ik dus "resultaat uit overige werkzaamheden".

Wat ik moet doen:
- juiste facturen versturen naar mijn "klanten"
- urenregistratie bij houden
- 4x per jaar aangifte omzetbelasting doen (rekening houdend met de KOR), ook als dit bijvoorbeeld 0 is
- bij mijn prive inkomstenbelasting de zakelijke inkomsten/uitgaven vermelden

Als je niet veel klanten/facturen hebt etc. is het vrij goed zelf te doen in het begin.

[ Voor 29% gewijzigd door geenstijl op 08-01-2016 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 09:51
Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de uitgebreide inbreng, ik ben er van 't weekend mee aan de slag gegaan en ik moet zeggen dat ik een stuk verder ben dan voor 't weekend. Echter merkte een vriend van mij op dat 't wel goed zou zijn om uit te zoeken wat de gevolgen zijn van het volgende scenario;

1. Start bedrijf op
2. Schaf inventaris aan (laptop/telefoon/printer)
3. Run bedrijf voor een x aantal maanden
4. Studie neemt teveel tijd in beslag en daardoor geen tijd over om in het bedrijfje te steken

Kun je dit dan zomaar opzeggen of zitten hier dan ook nog haken en ogen aan, ook m.b.t. de inventaris?

Ik heb deze link al gevonden; https://www.rijksoverheid...inhoud/stoppen-als-zzp-er

[ Voor 9% gewijzigd door SavageBrother op 11-01-2016 08:12 ]

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Je kunt toch gewoon een 0 opgave doen, doe ik al paar jaar. Werk weer voor een baas, maar wil mijn bedrijfje niet zo maar opdoeken af en toe heb ik een opdrachtje.

http://www.belastingdiens...anneer_btw_aangifte_doen/

Misschien eens naar de startersbijeenkomst gaan bij kvk. Best leerzaam, heb ik ook ooit gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 319464 op 12-01-2016 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vraag een KvK nummer aan, bij de belastingdienst ben je dan sowieso ondernemer.
Ehm, nee. Je kan prima KvK nummer aanvragen en geen ondernemer zijn (meest simpele door gewoon niets te doen). Omgekeerd kan je wel ondernemer zijn volgens de belastingdienst (verschilt ook nog voor IB / OB) naar aanleiding van je activiteiten (als jij bijvoorbeeld als 'particulier' 100.000 euro omzet uit Marktplaats haalt dan zal je al snel als ondernemer gezien worden en niet als hobbyist).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-07 10:32
ik heb al jaren een KVK nummer en doe er soms maanden niks mee, en soms weer een paar klantbezoekjes in een maand.
De enige "last" die ik er van heb: elk kwartaal even inloggen op de website van de belastingdienst en kwartaalaangifte doen.
Daarnaast natuurlijk een factuur opstellen en naar de klant sturen (en in de gaten houden of er betaald wordt)
Pagina: 1