Nieuwe All-round PC max 1.200 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Van alles en nog wat. Gamen, programmeren, media en internet

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maakt niet zo heel veel uit. Inclusief de later aan te schaffen videokaart wil ik graag onder de 1.200 euro blijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Samsung Evo 850 SSD

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles behalve randapparatuur. Ik wil er op een later tijdstip nog een dikke videokaart is stoppen. Waarschijnlijk weer een GTX970 of GTX980. Voorlopig gebruik ik even de onboard videokaart.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stilte is wel een eis. Niet onhoorbaar, maar zeker niet luid.

Ga je overklokken?
Hier wil ik me eigenlijk wel eens in verdiepen en mee spelen.

Wat verwacht je van ons?
Waar ik niet helemaal uit kom zijn de volgende vragen.

1) Stel dat ik overklokken helemaal niets vind, is het dan een probleem dat je voor de overklokbare CPU hebt gekozen?

2) Ik heb voor de Scythe Mugen 4 gekozen op basis van de recensies en prijs. Nu las ik wat verontrustende berichten over deze koeler i.c.m. Skylake processoren. Wat is een goed alternatief? Ik heb alle populaire lijstjes doorgenomen en verder in gelezen, maar ik kan geen keuze maken.

3) Ik heb voor de Seasonic G-series 550w voeding gekozen. Maar ik twijfel nu of dit wel zwaar genoeg is als ik ga overklokken. Ik heb wat berekeningen gemaakt en op stock temperaturen moet het ruim voldoende zijn. Maar het is mijn niet duidelijk wat er met het wattage gebeurt bij een flinke overklock. Kan ik beter voor de Corsair RM650x gaan?

Dit is het lijstje wat ik nu heb samengesteld. Een aantal onderdelen zijn al besteld.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 248,80€ 248,80
1Asus Z170 PRO GAMING€ 150,95€ 150,95
1Fractal Design Define S€ 81,-€ 81,-
1Scythe Mugen 4€ 38,95€ 38,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 102,-€ 102,-
1Seasonic G-series 550 watt€ 88,74€ 88,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 710,44

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Beste antwoord (via BillSpaarbank op 08-01-2016 14:46)

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

BillSpaarbank schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:28:

Maakt niet zo heel veel uit. Inclusief de later aan te schaffen videokaart wil ik graag onder de 1.200 euro blijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Samsung Evo 850 SSD

Alles behalve randapparatuur. Ik wil er op een later tijdstip nog een dikke videokaart is stoppen. Waarschijnlijk weer een GTX970 of GTX980. Voorlopig gebruik ik even de onboard videokaart.

Nee

Ga je overklokken?

Wat verwacht je van ons?

1) Stel dat ik overklokken helemaal niets vind, is het dan een probleem dat je voor de overklokbare CPU hebt gekozen?

2) Ik heb voor de Scythe Mugen 4 gekozen op basis van de recensies en prijs. Nu las ik wat verontrustende berichten over deze koeler i.c.m. Skylake processoren. Wat is een goed alternatief? Ik heb alle populaire lijstjes doorgenomen en verder in gelezen, maar ik kan geen keuze maken.

3) Ik heb voor de Seasonic G-series 550w voeding gekozen. Maar ik twijfel nu of dit wel zwaar genoeg is als ik ga overklokken. Ik heb wat berekeningen gemaakt en op stock temperaturen moet het ruim voldoende zijn. Maar het is mijn niet duidelijk wat er met het wattage gebeurt bij een flinke overklock. Kan ik beter voor de Corsair RM650x gaan?

Dit is het lijstje wat ik nu heb samengesteld. Een aantal onderdelen zijn al besteld.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 710,44
Lijstje ziet er prima uit.

Antwoorden op je vragen:

1: nee hoor, maakt niet uit. De K modellen heb immers een hogere kloksnelheid dan de non-K versies.
2: klopt. Ik zelf heb ook de koeler, maar ik gebruik hem op een Haswell Refresh platform. Als je de koeler binnen hebt, kun je meteen een mail sturen voor een vervangende set. Is overigens allemaal te lezen in dit artikel: nieuws: Enkele Skylake-koelers van Scythe kunnen hardware beschadigen - update. Als je echt een alternatief wilt, zou je eerst dit moeten lezen: nieuws: Fabrikanten reageren op claims dat koelers Skylake-chips kunnen besch.... Scythe is dus niet de enige.
3: is ruim voldoende. Zelfs met de videokaart er bij. Met videokaart + overklok systeem zult je pc iets van 400 watt gebruiken, gok ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Anonymoussaurus op 08-01-2016 09:06 ]

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

BillSpaarbank schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:28:

Samsung Evo 850 SSD

Nee

Ga je overklokken?

Wat verwacht je van ons?

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 710,44

Antwoorden op je vragen:

1: nee hoor, maakt niet uit. De K modellen heb immers een hogere kloksnelheid dan de non-K versies.
2: klopt. Ik zelf heb ook de koeler, maar ik gebruik hem op een Haswell Refresh platform. Als je de koeler binnen hebt, kun je meteen een mail sturen voor een vervangende set. Is overigens allemaal te lezen in dit artikel: nieuws: Enkele Skylake-koelers van Scythe kunnen hardware beschadigen - update. Als je echt een alternatief wilt, zou je eerst dit moeten lezen: nieuws: Fabrikanten reageren op claims dat koelers Skylake-chips kunnen besch.... Scythe is dus niet de enige.
3: is ruim voldoende. Zelfs met de videokaart er bij. Met videokaart + overklok systeem zult je pc iets van 400 watt gebruiken, gok ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Anonymoussaurus op 08-01-2016 09:06 ]

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 11:50
Waarom je de videokaart later aankoopt ontgaat me? De GPU-markt gaan betrekkelijk hard, over welke termijn spreken we?

• MightyPenguin
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-11 19:40

MightyPenguin

Ik weet even weinig als jij

Ziet er goed uit. Als je nog een paar euro's wilt besparen, dan zou je eventueel nog voor wat goedkoper RAM kunnen gaan: pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA, maar dat is zeker niet nodig. Geloof niet dat je veel van het prestatieverschil zal merken(2,6 GHz Kingston VS 2,4 GHz Crucial).

Voeding zat voor een hongerige GPU, dus helemaal top!

[ Voor 7% gewijzigd door MightyPenguin op 08-01-2016 09:04 ]

Ryzen 5 3600 | ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4 | 16GB DDR4 3000 MHz | Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming | Eclipse P400S | MX200 500GB | RM550x | AOC 24G2U | HD558

• BillSpaarbank
  • Niet online
Anonymoussaurus schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:59:
[...]

Antwoorden op je vragen:

Bedankt, dat is geruststellend :) Maar met de aangepaste schroeven, is het probleem dan opgelost of zijn er alternatieve koelers met andere bevstigingsschroeven die veiliger zijn voor Skylake. Ik zal de computer niet vervoeren, behalve als we volgend jaar gaan verhuizen.
freelh schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:03:
Waarom je de videokaart later aankoopt ontgaat me? De GPU-markt gaan betrekkelijk hard, over welke termijn spreken we?
Ik heb wat verzamelspullen verkocht en vind het leuk om er weer eens een PC van te bouwen. Ik heb nog een aantal spullen te koop staan en als het geld daarvan binnen is schaf ik een videokaart aan. Ik vind het altijd verstandig om dit soort aankopen buiten het spaargeld om te doen. Dus ik denk een weekje of 2 max.
MightyPenguin schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:04:
Ziet er goed uit. Als je nog een paar euro's wilt besparen, dan zou je eventueel nog voor wat goedkoper RAM kunnen gaan: pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA, maar dat is zeker niet nodig. Geloof niet dat je veel van het prestatieverschil zal merken(2,6 GHz Kingston VS 2,4 GHz Crucial).

Voeding zat voor een hongerige GPU, dus helemaal top!
RAM is al besteld O-) Bedankt voor de bevestiging over de voeding :)

[ Voor 4% gewijzigd door BillSpaarbank op 08-01-2016 09:14 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
Als je overclocken niets vind maakt dat geen verschil (misschien leuk als je het in de toekomst wilt doorverkopen)

Wel investeer je dan 70 euro extra in de CPU (vergeleken met een i5 6400) en ook nog eens 50 euro extra in een moederbord. Qua prijs/performance is overclocken helemaal niet interessant. Als je dus twijfelt of je gaat overclocken dan zou ik aanraden om het te laten zitten. Tegen de tijd dat een i5 6400 of 6500 niet meer snel genoeg is, gaat de i5 6600K op stock speeds het ook niet veel beter doen. Alleen met significante overclock zou je verschil kunnen merken, maar zelfs dan is het geld wat je nu bespaard dan uit geven aan een nieuwe CPU + mobo een stuk interessanter.

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Ardjee schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:17:
Als je overclocken niets vind maakt dat geen verschil (misschien leuk als je het in de toekomst wilt doorverkopen)

Wel investeer je dan 70 euro extra in de CPU (vergeleken met een i5 6400) en ook nog eens 50 euro extra in een moederbord. Qua prijs/performance is overclocken helemaal niet interessant. Als je dus twijfelt of je gaat overclocken dan zou ik aanraden om het te laten zitten. Tegen de tijd dat een i5 6400 of 6500 niet meer snel genoeg is, gaat de i5 6600K op stock speeds het ook niet veel beter doen. Alleen met significante overclock zou je verschil kunnen merken, maar zelfs dan is het geld wat je nu bespaard dan uit geven aan een nieuwe CPU + mobo een stuk interessanter.
BillSpaarbank schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:12:
[...]

Bedankt, dat is geruststellend :) Maar met de aangepaste schroeven, is het probleem dan opgelost of zijn er alternatieve koelers met andere bevstigingsschroeven die veiliger zijn voor Skylake. Ik zal de computer niet vervoeren, behalve als we volgend jaar gaan verhuizen.

[...]

Ik heb wat verzamelspullen verkocht en vind het leuk om er weer eens een PC van te bouwen. Ik heb nog een aantal spullen te koop staan en als het geld daarvan binnen is schaf ik een videokaart aan. Ik vind het altijd verstandig om dit soort aankopen buiten het spaargeld om te doen. Dus ik denk een weekje of 2 max.

[...]

RAM is al besteld O-) Bedankt voor de bevestiging over de voeding :)
Plus dat je met non-K modellen ook kan overklokken ;). Kan helaas nog maar bij enkele fabrikanten qua moederborden. Met een K model kan je wél hogere kloksnelheden halen. Meer info is hier te vinden: nieuws: Overklokken van non-K Skylake-processors binnenkort misschien mogelijk

[ Voor 6% gewijzigd door Anonymoussaurus op 08-01-2016 09:43 ]

• BillSpaarbank
  • Niet online
De 6600K en het moederbord passen in het budget, dus ik denk dat ik die gok gewoon neem. Daarnaast schijnt er met dit moederbord ook heel makkelijk een automatische stabiele overklok in te stellen te zijn. We zien het wel.

• BillSpaarbank
  • Niet online
Als laatste twijfel ik dan nog tussen deze 2 koelers. Welke zouden jullie kiezen?

pricewatch: Noctua NH-U14S

pricewatch: Scythe Mugen 4

• rik452
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-11 20:49
BillSpaarbank schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 14:04:
Als laatste twijfel ik dan nog tussen deze 2 koelers. Welke zouden jullie kiezen?

pricewatch: Noctua NH-U14S

pricewatch: Scythe Mugen 4
Als geld geen probleem is zou ik voor de Noctua NH-U14S gaan! Heb hem zelf ook in mijn PC en werkt nog beter dan mijn oude h100 van corsair!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-12 16:51
Ik zou er nog wel een hdd'tje voor opslag bij doen, 250 gb zit zo vol als je er naast OS, spellen ook nog al je muziek/films/projecten op moet slaan

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• rik452
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-11 20:49
shadvet schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 14:27:
Ik zou er nog wel een hdd'tje voor opslag bij doen, 250 gb zit zo vol als je er naast OS, spellen ook nog al je muziek/films/projecten op moet slaan
Deze bevalt mij erg goed! pricewatch: WD Blue WD20EZRZ, 2TB

• BillSpaarbank
  • Niet online
shadvet schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 14:27:
Films en dergelijke handel ik allemaal af via mijn Synology NAS.

Ik heb 2 Samsung 850 Evo's van 250 GB. Dat was niet geheel duidelijk in de startpost.

Bedankt voor de suggestie :)
rik452 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 14:18:
[...]

Als geld geen probleem is zou ik voor de Noctua NH-U14S gaan! Heb hem zelf ook in mijn PC en werkt nog beter dan mijn oude h100 van corsair!
Ok. Dan wordt dat hem denk ik. Thnx

[ Voor 25% gewijzigd door BillSpaarbank op 08-01-2016 14:39 ]

Pagina: 1