Vraag

• rudinie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik kwam deze tegen:
http://www.hardkernel.com....php?g_code=G143452239825
wat me een prima oplossing lijkt om als mediaspeler te gaan gebruiken. Omdat ik nog een oude versterker heb zonder hdmi zou ik er een http://www.hardkernel.com....php?g_code=G140081048224 bij moeten bestellen om audio naar mijn versterker te krijgen.
Ik zou dan al met al iets goedkoper uitkomen dan met bijvoorbeeld een
http://www.asrock.nl/nett...box%20Series/index.us.asp maar daarop kan ik mocht ik dat alsnog gaan willen een windows op zetten. Ik ben daar toch wat handiger mee dan linux of android. Alleen zit op die asrock ook geen losse audio uit.
Zijn er losse hdmi -> spdif dingen of is die usb-spdif van hardkernel specifiek alleen voor die Odroid gemaakt?

Heeft iemand ervaring met die Odroid of weet iemand een recent systeem waarbij je wel audio out hebt. Alle nieuwere kastjes die ik zie lijken die audio out niet meer te hebben, of heb ik gewoon nog niet goed genoeg gekeken?

Alle reacties

• Exor
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Zoek je een Android box? Volgens mij hebben de bekendere merken als minix wetek, beelink, tronsmart verschillende modellen met spidf toslink aansluitingen. Indien je coaxial spidf nodig hebt dan gewoon een converter (toslink naar coaxial) kopen? Als je niet om geluid geeft dan een 3.5mm naar rca kabeltje kopen :p.

• rudinie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-12-2025
Bedankt voor je reactie. Het hoeft geen Android box te zijn, ik sluit in principe geen Os uit. Ben er wel achter intussen dat de keus voor een nieuwe versterker enorm beperkt wordt als hdmi in een vereiste is.
Geluidskwaliteit is wel belangrijk voor me, maar ik kan denk ik wel leven met slechts 2 speakers, mits die wel heel mooi en ruimtelijk geluid geven.Arcam heeft een AR250 aan gekondigd, een stereo variant van een HT-receiver, maar die is vrijwel uniek in zijn soort.
Ik ben een beetje aan het orienteren in de wat hogere hifi segmenten maar kom bij merken als Hegel, Primare, Moon, Naim e.d. amper versterkers tegen met hdmi in.
Als ik nou een mediaspeler zou kopen die het geluid goed output in stereo, dan zou dat mijn keus kwa versterker minder beperken.

Ik ben wel heel benieuwd naar ervaringen van mensen.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb net dit apparaatje aangeschaft en ben er heel tevreden van. Het vervangt mijn Zotac AD10 (Zacate E-350) die dienst deed als MPD-servertje (muziek staat op mijn thuisserver).

Ik ben er erg van onder de indruk, de ventilator stoort me, maar ik heb de A15-kernen geplafonneerd op 1,5 GHz, waardoor de ventilator niet meer aanspringt, tenzij bij het opstarten. Ik heb er een 8 GB eMMC-module ingeprikt, de plastic behuizing van Hardkernel er ook bijgenomen, en het ziet er netjes uit.

Bizar genoeg voelt het apparaatje ook een stuk sneller aan dan de AD10 (eerlijk is eerlijk, dat was geen snelheidsmonster). Evengoed, ik had niet verwacht dat ARM-spul zo vinnig kon zijn. Ik heb er Debian opgezet, net zoals op m'n AD10. De configuratie is niet zo complex als bv. met een HTPC, en projecten zoals Volumio zijn niet altijd even up to date (en voor dingen die uiteindelijk ook contact maken met het internet heb ik dat toch graag). Dus een stabiele distro erop hoeft geen probleem te zijn, ook niet met frequente updates. De kernel die Hardkernel voorziet is niet de recentste, maar wel een LTS-versie, dus dat zit goed een tijdje.

Ik gebruik ook de HDMI-uitgang voor het afspelen, alles wordt door de receiver gedecodeerd, dus geen kwaliteitsverlies. Hiervoor een Raspberry Pi B gehad en een Beaglebone Black, die hadden allebei hun eigen problemen...

Idle draait het ding op een 2W volgens de Odroid fora. Dus je kan het eigenlijk bijna de hele dag aan laten staan... De aan/uitknop is ook handig, maar houd er rekening mee dat het ding gewoon opstart als je de stroom insteekt. Dus niet zoals bij een x86 PC dat je nog steeds op de startknop moet drukken :).

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 21-03-2016 20:59 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje