Externe HDD wordt niet meer herkend, hoe fix ik dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• yuchecktsang
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-10-2018
Hallo allemaal,

Nou heb ik een beetje rond zitten neuzen op fora's, maar ik kom echter niet op een antwoord op mijn probleem. Ik heb een Seagate Expansion Portable Drive HDD 1TB model: SRD00F1. Dit is dus een model zonder voeding.

Ik zat dus met mijn laptop op schoot met de externe HDD gekoppeld. Deze was ik aan het formatteren. Echter had ik de USB-kabel perongeluk eruit getrokken toen ik opstond. Als ik de USB-kabel weer in mijn laptop steek, dan hoor ik eerst voor een paar seconden een piepje uit mijn externe HDD en het lichtje knippert. Mijn laptop herkent de schijf niet en ik hoor de externe HDD ook niet meer draaien. Bij schijfbeheer wordt die ook niet herkend.

Mijn vraag is dus: Wat kan het probleem zijn en kan ik dit zelf fixen zonder een professional erbij te halen?

Alle reacties

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:49

D4NG3R

kiwi

:)

Aangezien je er geen data van af wil halen zou ik dat ding gewoon uit de behuizing halen, intern in een PC aansluiten en kijken of je hem daar wel kan benaderen (en kan formateren).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• yuchecktsang
D4NG3R schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 01:53:
Aangezien je er geen data van af wil halen zou ik dat ding gewoon uit de behuizing halen, intern in een PC aansluiten en kijken of je hem daar wel kan benaderen (en kan formateren).
Ik wil eerst graag kijken of die nog te redden valt zonder dat ik hem open hoef te maken. Ik wilde deze namelijk gebruiken om mee te nemen wanneer ik mijn laptop niet bij me heb. Anders is het weggegooid geld :/

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Even opstarten met bijvoorbeeld ubuntu live versie van USB en dan kijken of die hem herkent.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
yuchecktsang schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 02:09:
[...]

Ik wil eerst graag kijken of die nog te redden valt zonder dat ik hem open hoef te maken. Ik wilde deze namelijk gebruiken om mee te nemen wanneer ik mijn laptop niet bij me heb. Anders is het weggegooid geld :/
Hoezo, hoe oud is ie dan? Als ie jonger dan 2 jaar is, zou ik garantie claimen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• yuchecktsang
Room42 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 02:28:
[...]

Hoezo, hoe oud is ie dan? Als ie jonger dan 2 jaar is, zou ik garantie claimen.
Het is zo'n 3 jaar oud, dus de garantie is sowieso al vervallen. Hij werkte prima voordat dit allemaal gebeurde, dus ik vroeg mij af of die nog te redden valt.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
yuchecktsang schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 02:36:
[...]

Het is zo'n 3 jaar oud, dus de garantie is sowieso al vervallen. Hij werkte prima voordat dit allemaal gebeurde, dus ik vroeg mij af of die nog te redden valt.
Waarom is het dan weggegooid geld als je hem (met beleid) open maakt? Daar wordt ie dan toch niet slechter van?

Hier maakt er iemand hem open, wellicht helpt dat:
YouTube: How to disassemble your Seagate Expansion Portable 1TB Hard drive

En dit kan ook educatief zijn:
YouTube: How to fix a broken hard drive Beeping noise or clicking

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Probeer eens op een andere desktop pc.

Met een ubuntu livecd, kun je ook proberen,
dan met gparted formateren(misschien eerst de mbr nieuw maken(kies in gparted wel de goede schijf).

Laat ook eerst de pc opstarten, en dan pas de externe hd erin doen, doe dit meerdere keren totdat de hd herkent wordt.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Tijdens het verliezen van stroom is de laatste actie een Auto-Park. Gevaar hiervan is dat wanneer de disk een opdonder krijgt (bijvoorbeeld een tikje aan de boven- of onderkant van de disk, hoeft niet eens heel hard te zijn) dan graaft de kop zich door afnemend toerental in de oppervlakte en is het fysiek einde verhaal.

Geluid bij starten is "tikken" in combinatie met "kaboutertje met nagels op een schoolbord" piepen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Wim-Bart schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 12:54:
Tijdens het verliezen van stroom is de laatste actie een Auto-Park. Gevaar hiervan is dat wanneer de disk een opdonder krijgt (bijvoorbeeld een tikje aan de boven- of onderkant van de disk, hoeft niet eens heel hard te zijn) dan graaft de kop zich door afnemend toerental in de oppervlakte en is het fysiek einde verhaal.
Een HDD kan echt wel autoparken tijdens een unexpected power-loss.

Daar los staat een opdonder van, wat je zegt kan gebeuren bij een opdonder, maar een moderne HDD en helemaal 2.5 heeft val sensoren en genoeg power over voor een safe shutdown.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

it0 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:05:
[...]

Een HDD kan echt wel autoparken tijdens een unexpected power-loss.

Daar los staat een opdonder van, wat je zegt kan gebeuren bij een opdonder, maar een moderne HDD en helemaal 2.5 heeft val sensoren en genoeg power over voor een safe shutdown.
En toch is het niet uitgesloten. Net zoals een HDD die draait gewoon een meter naar beneden kan vallen zonder een enkele schade en door blijft werken en als ie maar een fractie gedraaid is of anders valt totaal destroyed is. Het zerlfde geldt voor andere scenario's waarbij een hele simpele zachte tik het ding kapot kan maken terwijl een klap niks doet.

En Autoparken gaat echt wel goed tijdens een power loss, maar het gaat er om wat er tijdens die powerloss gebeurd. Dat schreef ik, niet dat hij niet kan Autoparken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Het scenario wat jij beschrijft kan gebeuren zowel tijdens een powerloss of wanneer hij gevoed zal worden en dus staat het er los van en daarom is het niet relevant.

• yuchecktsang
Ik wil jullie allemaal graag bedanken voor het meedenken. Ik ga 'm binnenkort open maken en kijken of ik 'm kan fixen, zoniet, dan heb ik gewoon even pech. Er staan voor de rest niets veel bijzonders op, dus beter proberen dan helemaal niets doen :)
Pagina: 1