Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-07 00:11

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Bestes.

Voor een non-profit organisatie ben ik op zoek naar een camera waarmee zij interviews (binnen en buitenshuis) mee zullen opnemen.

Nu heb ik enkele eisen waaraan de camera moet voldoen.
  • 4K 30FPS of beter
  • Minimaal 3X optische zoom
  • externe microfoonaansluiting voor de microfoon
  • €600-€1000
Ik twijfel zeer tussen de traditionele videocamera's en de nieuwere systeemcamera'ss zoals de Samsung NX500.

Hoe kijken jullie tegen dit probleem aan? :) Zijn systeemcamera's een no-go voor interviews?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-07 09:12
Is er veel handwerk bij of zal er altijd van een statief gebruik gemaakt worden? Het B.O.S.S. van de Sony FDR-AX33 is geniaal voor handwerk dus als je niet altijd een statief gebruikt is dat zeker een voordeel. Andere systemen zijn ook niet slecht en ook erg goed bij veel wide angle werk (gezien je opmerking over 3x optische zoom verwacht ik niet veel tele werk).

Waarom 30 FPS? PAL standaard is 25FPS (FDR-AX33 is ook PAL dus maar 25FPS). Als de aanschaf nog even kan wachten is de FDR-AX53 ook een optie. Deze heeft betere prestaties bij minder licht. De FDR-AX33 doet dat iets minder.

Gebruik je vaak (altijd) een statief zou ik zeker niet voor een FDR-AX33 of andere camcorder gaan. Deze tele lenzen zijn gewoon lang niet zo goed als van een systeem camera met een korter bereik. Het grote voordeel van een camcorder is vaak de stabilisatie bij handwerk en een powered zoom optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-07 14:36
Let op dat een systeem camera veelal recording limits kent van 29 minuten (op de Panasonic GH4 na), bij sommige zal dit nog korter zijn bij 4k.

Als je gaat opnemen zonder belichting zou ik kijken naar de Panasonic G7, deze is binnen budget en heeft 4k, externe mic input en een mooie keuze van beschikbare lenzen.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Furfoot schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:37:
Let op dat een systeem camera veelal recording limits kent van 29 minuten (op de Panasonic GH4 na), bij sommige zal dit nog korter zijn bij 4k.

Als je gaat opnemen zonder belichting zou ik kijken naar de Panasonic G7, deze is binnen budget en heeft 4k, externe mic input en een mooie keuze van beschikbare lenzen.
Ik ben erg gecharmeerd van de B.O.S.S.-functie, weer een extra laagje optische stabilisatie. Het gebruik van een statief is niet altijd mogelijk (wel bijna altijd).

De producties zullen altijd in 4K30 of 1080P60 worden geschoten (omdat het via het internet wordt gedistribueerd). 50FPS op een 60HZ scherm is niet vloeiend genoeg. :)

Met de CES wacht ik eigenlijk op de opvolgers van de camera's, maar als ik het goed begrijp is de AX53 de opvolger van de AX33? :D

Helaas kan de G7 niet in 30FPS opnemen, dus die valt dan af.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Je moet dan de NTSC versie van de FDR-AX53 hebben, die heeft 30P. De PAL versie heeft alleen 25P. Ik weet niet of je dat softwarematig kan omzetten? Dacht het niet. Weet ook niet of je de NTSC versie hier kan krijgen?

De FDR-AX53 is inderdaad de opvolger en vervang de FDR-AX33 1 op 1, dus ook qua prijs. Voordeel is dat de FDR-AX33 gaat zakken in prijs, kan ook aantrekkelijk zijn. De FDR-AX53 moet in maar beschikbaar zijn. Ik gok net iets onder de 999 (vermoedelijke advies prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-07 22:58
SalimRMAF schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 22:42:
[...]

Ik ben erg gecharmeerd van de B.O.S.S.-functie, weer een extra laagje optische stabilisatie. Het gebruik van een statief is niet altijd mogelijk (wel bijna altijd).

De producties zullen altijd in 4K30 of 1080P60 worden geschoten (omdat het via het internet wordt gedistribueerd). 50FPS op een 60HZ scherm is niet vloeiend genoeg. :)

Met de CES wacht ik eigenlijk op de opvolgers van de camera's, maar als ik het goed begrijp is de AX53 de opvolger van de AX33? :D

Helaas kan de G7 niet in 30FPS opnemen, dus die valt dan af.
Het probleem met 30fps is kunstverlichting in Europa die op 50Hz netspanning werkt. Het is niet voor niets dat ze nog steeds PAL en NTSC in camera's hebben zitten. Volgens mij kun je beter 25fps filmpjes maken en die converteren naar 30fps, ipv met 30fps schieten met flikkerende TL verlichting in beeld.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Tadango schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 23:26:
Je moet dan de NTSC versie van de FDR-AX53 hebben, die heeft 30P. De PAL versie heeft alleen 25P. Ik weet niet of je dat softwarematig kan omzetten? Dacht het niet. Weet ook niet of je de NTSC versie hier kan krijgen?

De FDR-AX53 is inderdaad de opvolger en vervang de FDR-AX33 1 op 1, dus ook qua prijs. Voordeel is dat de FDR-AX33 gaat zakken in prijs, kan ook aantrekkelijk zijn. De FDR-AX53 moet in maar beschikbaar zijn. Ik gok net iets onder de 999 (vermoedelijke advies prijs)
Hier had ik helemaal niet op gerekend, 8)7 :X Ik dacht dat de 4K cams altijd in 30FPS konden opnemen (van deze range).

Nu heb ik de NX5 XDCAM gehad, en die kon inderdaad ook niet met 30FPS opnemen. O-)

Als ik het goed heb kunnen de meeste systeemcameras wel gewoon in alle FPS-sen opnemen?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ligt aan het merk lijkt me. Kwestie van de specs doorlezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
De enige waar ik weet dat je van PAL naar NTSC kan switchen zijn een aantal Sony cameras. Mijn RX100 kon dat iig. Maar je zit wel met je verlichting dat ziet er niet uit @ 30 fps.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Furfoot schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 13:38:
De enige waar ik weet dat je van PAL naar NTSC kan switchen zijn een aantal Sony cameras. Mijn RX100 kon dat iig. Maar je zit wel met je verlichting dat ziet er niet uit @ 30 fps.
Maar hoe zit dat dan met iPhones? Op de mijne kan ik uitsluitend op 30 en 60fps opnemen. :D

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
Die kun je dan weer niet terug zetten naar 25 fps waar ik dus idd van baal met mijn 6s :)

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Ik ben eruit. Het wordt de nieuwste Sony AX53 4K camera.
Je kunt hiermee niet in 4K30 opnemen, maar dat is niet echt een probleem meer.

Importeren uit Engeland? :X

Gulfstream G650

Pagina: 1