Overstappen naar Windows 10 met clean install?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-01-2021
Ik krijg steeds berichten of ik over wil stappen naar Windows 10 in mijn Windows 8 OS. Sinds kort bestolen om dat te doen. Ik heb van alles geprobeerd om een clean install te doen via het Windows 10 upgrade menu maar het lukt maar niet. Ik weet wel hoe ik kan upgraden maar dat wil ik niet. Ik wil een clean install doen. Waar kan ik veilig een Windows 10 iso of zo downloaden? Ik wil het niet torrenten omdat ik bang ben voor virussen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:58

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Als je gewoon eenmalig een upgrade doet is je PC windows 10 geactiveerd, vervolgens gewoon de ISO downloaden en deze kaal installeren.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
SinergyX schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 23:05:
Als je gewoon eenmalig een upgrade doet is je PC windows 10 geactiveerd, vervolgens gewoon de ISO downloaden en deze kaal installeren.
Heb ik geprobeerd. Maar die eenmalige upgrade vraagt 2.3 gb op de C: schrijf. Ik heb een 90 gb SSD en helemaal geen ruimte meer dus ik kan die upgrade niet doen. :/

Ik heb ook helemaal niks op mijn C: schrijf staan. Is er een manier om te zien welke apps op de C: schrijf staan?

[ Voor 12% gewijzigd door Tengri op 07-01-2016 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Stap 1: Ga naar https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Stap 2: Download de tool onderin
Stap 3: Maak een Windows 10 USB Stick
Stap 4: Boot van deze stick
Stap 5: Geef je Windows 7 of 8 licentiecode in als gevraagd wordt

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:58

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Tengri schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 23:26:
[...]

Heb ik geprobeerd. Maar die eenmalige upgrade vraagt 2.3 gb op de C: schrijf. Ik heb een 90 gb SSD en helemaal geen ruimte meer dus ik kan die upgrade niet doen. :/

Ik heb ook helemaal niks op mijn C: schrijf staan. Is er een manier om te zien welke apps op de C: schrijf staan?
Programma's als treesize kunnen aangeven hoe groot elke map is, als je toch een clean install wil kan je nagenoeg elk programma wel deinstalleren om dat beetje ruimte te krijgen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Kan ik ook dit doen?

Eerst Windows 10 installeren om de D: schrijf.

Daarna C: formatteren.

D: schrijf omzetten naar C: schrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:33

TheVMaster

Moderator WOS
waarom zou je dat willen? Je kunt beter gewoon de tip van Wim-Bart volgen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Wim-Bart schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 23:29:
Stap 1: Ga naar https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Stap 2: Download de tool onderin
Stap 3: Maak een Windows 10 USB Stick
Stap 4: Boot van deze stick
Stap 5: Geef je Windows 7 of 8 licentiecode in als gevraagd wordt
Let wel op. Dit maakt je Boot Disk helemaal leeg!!!!! Alles is dus weg wanneer je eerst de disk leeg maakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Wim-Bart op 08-01-2016 00:18 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Wim-Bart schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 00:18:
[...]

Let wel op. Dit maakt je Boot Disk helemaal leeg!!!!! Alles is dus weg wanneer je eerst de disk leeg maakt.
TheVMaster schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 00:14:
waarom zou je dat willen? Je kunt beter gewoon de tip van Wim-Bart volgen.....
Daarom wil ik het eerst op de D: schrijf installeren zodat ik de gegevens van C: naar D: kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Tengri schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 00:30:
[...]

[...]

Daarom wil ik het eerst op de D: schrijf installeren zodat ik de gegevens van C: naar D: kan zetten.
En dat kan dus niet.
Een SSD moet je verder dus niet te vol zetten, want dan werkt die niet meer zo goed (lees: hij wordt zeer traag en slijt veel sneller). Een eerste stap is dus om ervoor te zorgen dat je SSD niet meer zo vol is, 60 GB in gebruik maximaal.
Je kan nu dus beter alle gegevens van je SSD naar de HDD zetten, vervolgens een clean install op de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:33

TheVMaster

Moderator WOS
Tengri schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 00:30:
[...]

[...]

Eh..je kunt toch ook vooraf even je files backuppen op een usb stick ofzo? Of de files verplaatsen naar de huidige D schijf, vervolgens windows installeren en alleen de C partitie weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubixd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-09 14:06
Ik heb voor mijn clean install de iso gedownload en op een cdtje gezet.
Daarna opnieuw geïnstalleerd dan is hij helemaal clean.
Weet niet zeker of je dan ook een bestands map met je oude versie op je bootschijf staat.

Ryzen 7 9800x3d - MSI MAG X870 Tomahawk - [Asus GTX 1070 OC] - 32gb DDR5 RAM - Fractal north TG Black - Noctua D15S - 2TB 980 pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:34

DarkSide

theres no place like ::1

Je wou al beginnen met een clean install.
En nu opeens moeilijk doen met installeren op D. En dan verplaatsen etc.
Zorg gewoon dat je je bestanden idd even op een USB stick. Of externe HD zet. (sowieso is een backup handig voor het geval je SSD crashed oid).
En dan idd via de media creation tool van MS zelf de W10 is downloaden.
Sinds de 1511 release kan je "upgraden" met de key van win7/8 zelf door een clean install te doen.
Ipv eerst upgraden vanuit windows. En na activatie een clean install te doen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
DarkSide schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:24:
Je wou al beginnen met een clean install.
En nu opeens moeilijk doen met installeren op D. En dan verplaatsen etc.
Zorg gewoon dat je je bestanden idd even op een USB stick. Of externe HD zet. (sowieso is een backup handig voor het geval je SSD crashed oid).
En dan idd via de media creation tool van MS zelf de W10 is downloaden.
Sinds de 1511 release kan je "upgraden" met de key van win7/8 zelf door een clean install te doen.
Ipv eerst upgraden vanuit windows. En na activatie een clean install te doen.
Mijn USB is ook al stuk. Ik kan de huidige bestanden op mijn USB niet verwijderen. Ik heb heel lang geprobeerd om dat te doen maar het lukt niet.
Rubixd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:23:
Ik heb voor mijn clean install de iso gedownload en op een cdtje gezet.
Daarna opnieuw geïnstalleerd dan is hij helemaal clean.
Weet niet zeker of je dan ook een bestands map met je oude versie op je bootschijf staat.
Is de ISO downloaden makkelijker of media creation tool?
TheVMaster schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:19:
[...]

Eh..je kunt toch ook vooraf even je files backuppen op een usb stick ofzo? Of de files verplaatsen naar de huidige D schijf, vervolgens windows installeren en alleen de C partitie weggooien.
De reden waarom ik Windows 10 op mijn D: schijf wil hebben is omdat mijn D: schrijf 120gb is en mijn C: schrijf maar 90 gb. Ik denk dat het beter is als ik mijn Windows op de 120 gb schrijf installeer.
Reepje schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 04:34:
[...]

En dat kan dus niet.
Een SSD moet je verder dus niet te vol zetten, want dan werkt die niet meer zo goed (lees: hij wordt zeer traag en slijt veel sneller). Een eerste stap is dus om ervoor te zorgen dat je SSD niet meer zo vol is, 60 GB in gebruik maximaal.
Je kan nu dus beter alle gegevens van je SSD naar de HDD zetten, vervolgens een clean install op de SSD.
OK, dat wist ik niet. Dan denk ik dat het handig zal zijn als ik mijn 120 gb SSD gebruik als Windows schrijf maar dan moet ik wel een manier vinden om D: schrijf om te zetten naar C:

[ Voor 54% gewijzigd door Tengri op 08-01-2016 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor een tientje heb je een nieuwe stick.

Het gaat niet allemaal uit de lucht komen vallen voor je. Je zal toch echt zelf iets moeten gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Tengri schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:19:
[...]

Mijn USB is ook al stuk. Ik kan de huidige bestanden op mijn USB niet verwijderen. Ik heb heel lang geprobeerd om dat te doen maar het lukt niet.
Zo duur zijn ze niet. Dus een nieuwe kopen is misschien handig. Ook voor andere zaken later
Is de ISO downloaden makkelijker of media creation tool?
Is het zelfde. Je kan kiezen wat je wilt doen. ISO downloaden of meteen USB "branden"
De reden waarom ik Windows 10 op mijn D: schijf wil hebben is omdat mijn D: schrijf 120gb is en mijn C: schrijf maar 90 gb.
Heb zelf nog een laptop met 60gb SSD. Is prima voor windows en updates.
Data staat dan op de D: die 120gb is. Kan ik altijd ook makkelijk windows opnieuw installeren.
Zonder me zorgen te maken over de documenten die op D staan.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:21:
Voor een tientje heb je een nieuwe stick.

Het gaat niet allemaal uit de lucht komen vallen voor je. Je zal toch echt zelf iets moeten gaan doen.
Ik geef liever niet onnodig geld uit. Ik ga proberen om Windows 10 op een cd te installeren.
DarkSide schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:25:
[...]

Zo duur zijn ze niet. Dus een nieuwe kopen is misschien handig. Ook voor andere zaken later

[...]

Is het zelfde. Je kan kiezen wat je wilt doen. ISO downloaden of meteen USB "branden"

[...]

Heb zelf nog een laptop met 60gb SSD. Is prima voor windows en updates.
Data staat dan op de D: die 120gb is. Kan ik altijd ook makkelijk windows opnieuw installeren.
Zonder me zorgen te maken over de documenten die op D staan.
Ik heb ook al mijn bestanden op de D: schrijf staan en bijna niks op C: maar voor een of andere reden is mijn C: schrijf toch vol. Er is heel veel rotzooi zoals Appdata etc. Volgens mij is het beter als ik 120 gb als C: gebruik omdat 90gb met de tijd vol raakt.

[ Voor 53% gewijzigd door Tengri op 08-01-2016 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je stick was toch al kapot toch? Die had je toch niet voor niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:27:
Je stick was toch al kapot toch? Die had je toch niet voor niks?
Tegenwoordig heb je Everest, Dropbox, etc. USB is zo 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prima, veel succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archi_wouter
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-11-2020

archi_wouter

Weebee

Tengri schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:31:
[...]

leen een usb stick van vrienden?

Form follows whatever the f*ck I want

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubixd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-09 14:06
Kijk anders even op youtube hoe je het moet installeren. Als je het voor de eerste keer installeert kan dat handig zijn! :) Succes!

Ryzen 7 9800x3d - MSI MAG X870 Tomahawk - [Asus GTX 1070 OC] - 32gb DDR5 RAM - Fractal north TG Black - Noctua D15S - 2TB 980 pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Tengri schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:31:
[...]

CD's zijn zo 2007 ;)
Juist voor booten van life cd's etc. Zijn sticks handig. Maar uiteindelijk maakt het niet uit.
als je maar krijgt wat je wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtig
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 14:43
Tengri schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:26:
[...]

Ik geef liever niet onnodig geld uit. Ik ga proberen om Windows 10 op een cd te installeren.

[...]

Ik heb ook al mijn bestanden op de D: schrijf staan en bijna niks op C: maar voor een of andere reden is mijn C: schrijf toch vol. Er is heel veel rotzooi zoals Appdata etc. Volgens mij is het beter als ik 120 gb als C: gebruik omdat 90gb met de tijd vol raakt.
Heb je voor de gein windows cleanup gedraaid al eens gedraaid? Oude installatie bestanden verwijderen etc.
Mogelijke andere (tijdelijke) besparing is je virtuele geheugen op 0mb zetten.
Ik weet dat als je computer kan afsluiten met het wegschrijven van geheugen naar de HDD ook ruimte wordt gereserveerd. Zet dit plan ook uit.

Met genoeg ruimte kan je upgraden, na upgrade vanuit win10 een fresh install activeren.

[ Voor 5% gewijzigd door houtig op 08-01-2016 13:48 ]

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
DarkSide schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:45:
[...]

CD's zijn zo 2007 ;)
Juist voor booten van life cd's etc. Zijn sticks handig. Maar uiteindelijk maakt het niet uit.
als je maar krijgt wat je wilt
Klopt maar CD's heb ik nog in huis. USB moet ik kopen. :)
houtig schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:47:
[...]

Heb je voor de gein windows cleanup gedraaid al eens gedraaid? Oude installatie bestanden verwijderen etc.
Mogelijke andere (tijdelijke) besparing is je virtuele geheugen op 0mb zetten.
Ik weet dat als je computer kan afsluiten met het wegschrijven van geheugen naar de HDD ook ruimte wordt gereserveerd. Zet dit plan ook uit.

Met genoeg ruimte kan je upgraden, na upgrade vanuit win10 een fresh install activeren.
Heb ik gedaan. Windows cleanup lukt niet. Ik ga proberen om op de ouderwetse manier Appdata (in documenten) weg te gooien.
Rubixd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:44:
Kijk anders even op youtube hoe je het moet installeren. Als je het voor de eerste keer installeert kan dat handig zijn! :) Succes!
Installeren is geen probleem. Ik zit te kutten met C: en D: :/

[ Voor 63% gewijzigd door Tengri op 08-01-2016 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Aan TS, je kan Windows zonder problemen op de tweede disk installeren. Dit wordt dan je C: disk. Volumes en disks is een leuk, maar je Windows boot disk wordt gewoon C: en de andere partities worden vervolgens D: E: F: et cetera. Dus wanneer je Windows op de tweede disk installeerd, wat in jouw hoofd D: is, wordt dit na een clean install gewoon C:. Het enige wat wel van belang is...... Dat je in je BIOS aangeeft dat dit je boot disk is, anders wordt de bootsector op je eerste disk geinstalleerd en zal dat in de toekomst alleen maar ellende geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
C en D zijn alleen maar optische zaken. De OS partitie noemt zich altijd C
Als je een schijf die C heet in een andere computer steekt, dan zal die D of G of whatever letter toegewezen krijgen.
Dus wat heb je nu in je computer zitten? 1 schijf met 2 partities (die C en D heten) of 2 schijven? En als het 2 schijven zijn, wat voor schijven hebben we het dan over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tengri
Wim-Bart schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:52:
Aan TS, je kan Windows zonder problemen op de tweede disk installeren. Dit wordt dan je C: disk. Volumes en disks is een leuk, maar je Windows boot disk wordt gewoon C: en de andere partities worden vervolgens D: E: F: et cetera. Dus wanneer je Windows op de tweede disk installeerd, wat in jouw hoofd D: is, wordt dit na een clean install gewoon C:. Het enige wat wel van belang is...... Dat je in je BIOS aangeeft dat dit je boot disk is, anders wordt de bootsector op je eerste disk geinstalleerd en zal dat in de toekomst alleen maar ellende geven.
Thanks voor de BIOS tip. Ik zal dat onthouden. Ik denk dat ik eerst de upgrade doe om Windows 10 te activeren en daarna een clean install doen op D:
Reepje schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 14:00:
C en D zijn alleen maar optische zaken. De OS partitie noemt zich altijd C
Als je een schijf die C heet in een andere computer steekt, dan zal die D of G of whatever letter toegewezen krijgen.
Dus wat heb je nu in je computer zitten? 1 schijf met 2 partities (die C en D heten) of 2 schijven? En als het 2 schijven zijn, wat voor schijven hebben we het dan over?
Schrijf C:
90 gb SSD

Schrijf D:
120 gb SSD

Schrijf F:
1 tb HDD

[ Voor 25% gewijzigd door Tengri op 08-01-2016 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tengri schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:48:
[...]

Klopt maar CD's heb ik nog in huis. USB moet ik kopen. :)
Veel succes dan om 3 GB op een 700 MB cd te krijgen. CD's zijn zo vorige eeuw. :P

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Als je zoveel schijven hebt, dan is het toch een peuleschilletje om al je data naar 1 van de 3 schijven te krijgen, om vervolgens windows op de 1e of de 2e ssd te instaleren?

updaten hoeft helemaal niet, gelijk win10 erop en activeren met je windows 7 of 8 key.
Pagina: 1