Vraag over opslagproblemen en preventie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SchaapD
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-09-2023
Al een tijd heb ik regelmatig gevechten met mijn opslagmedia (interne hdd's en ssd's) i.c.m. besturingssystemen. Problemen met herkenning, crashen bij opstarten etc.

Sinds kort heb ik hierom een WD Elements Desktop Storage 5TB Zwart, want ik wil immers mijn data veilig stellen ondanks de problemen die ik soms ervaar met mijn andere schrijven.

Mijn eerste vraag: Kan ik deze externe hdd (of externe hdd's) standaard 'aan' laten en aan het systeem verbonden laten? Het antwoord is natuurlijk 'Ja', echter kan dit ook zonder nadelige gevolgen?

Reden voor de vraag: Bij het opstarten met de externe schijf erin krijg ik een crash (moederbord-scherm blijft hangen). Daarnaast werd na een tijdje zelfs de externe hdd helemaal niet meer herkend |:( . Toch vandaag weer eens aangesloten en dat bleek geen valse hoop want terwijl ik dit schrijf maak ik een extra backup van mijn belangrijkste data (nu wordt de externe schijf weer even herkend). Ik weet niet precies of ik dit de eerste keer ook al had, maar volgens mij begon de ellende nadat ik mijn data erop had gezet.

Bonusvraag: Wat zou er met mijn systeem (of data) mis kunnen zijn :? ? Ik heb vanwege eerdere opslagproblemen al een clean install gedaan van win8 op mijn 1e ssd. Het zou nu volgens mij dus in orde moeten zijn, maar toch vind ik het probleem met mijn nieuwe externe schijf verdacht. Ideeën zijn welkom.

Voel je trouwens vrij om alleen te antwoorden op de 1e vraag en de rest als achtergrondinfo te beschouwen. Bij voorbaat dank voor de bijdrage!

Ik ben de trotse eigenaar van de volgende setup 8) waarbij ik win8.1 gebruik (i.v.m. superieure directx voor oude games):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570S Boxed€ 199,05€ 199,05
1MSI B85-G41 PC Mate€ 71,96€ 71,96
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 363,95€ 363,95
1Toshiba PA429xE-1HN0, 3TB€ 89,-€ 89,-
1Corsair Carbide 200R€ 60,95€ 60,95
1WD Elements Desktop Storage 5TB Zwart€ 154,95€ 154,95
1HP s2231a (WR737AA) Zwart€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit€ 109,-€ 109,-
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 19,95€ 19,95
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 43,50€ 43,50
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 24,99€ 24,99
1Corsair RM650€ 117,80€ 117,80
2Samsung 840 EVO 250GB€ 139,84€ 279,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.011,66

Alle reacties

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:27
Ik denk dat je de vraag beter had kunnen stellen vóór je 150 euro uit gaf aan een externe harde schijf. Een NAS is namelijk een veel beter idee.

De nadelen kun je zelf wel bedenken. Bij een virus of andere rariteiten kan ook je extre harde schijf geraakt worden. Bij kortsluiting hetzelfde. Los van risico's moet het gewoon kunnen werken.

Verder zie ik een paar rare dingen. Wat voor superieure DirectX zou Windows 8 moeten bevatten? Nooit van gehoord...

Ook zie ik 2x een Samsung 840 EVO, heb je die in raid staan? Dat werkt namelijk ivm journaling problematisch bij een onverwachtse power loss.

Maar goed, ik zou even in de bios/uefi kijken naar de opstart volgorde, mogelijk staat USB te hoog en probeert je systeem vanaf de externe harde schijf te booten. Verder kan een 5 TB partitie alleen met GPT wat in de OS/bios hoek soms ook weer problematisch is.

Verder zijn problemen die je hebt vóór Windows start niet op te lossen met een herinstallatie van Windows (bijvoorbeeld niet gedetecteerde schijf). Dan moet je het echt zoeken in bios updates of defecte hardware.

Het lijkt erop dat je nu te veel problemen op één hoop probeert te gooien. Het kan zo veel zijn, problematisch moederbord, problematische sata kabel. Ik heb zelfs een keer een DVD drive gehad die errors genereerde op de sata kabel en het hele systeem bevroor.

[ Voor 47% gewijzigd door sdk1985 op 08-01-2016 01:30 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• SchaapD
Bedankt voor je reactie!
Ik was vergeten te zeggen dat ik eerder de bios opstartvolgorde al had aangepast en dat had geen effect. De superieure directx t.o.v. win10 noemde ik vanwege het feit dat win10 niet backwards compatible is en ik hierdoor niet rome tw 1 kan spelen (i.v.m. de directx versie dus), welke nog altijd beter is dan rome tw 2 ;).

Als ik jouw bericht lees neig ik ernaar om het moederbord de schuld te geven. Ik heb inderdaad ook problemen gehad met een andere dvd speler die mijn systeem bevroor. Nooit enig verschil gemerkt welke sata ik gebruikte echter.

Ik zal de optie van de NAS gaan onderzoeken. I.v.m. beperkte ruimte heb ik niet eerder een NAS overwogen, maar als het de genoemde voordelen daadwerkelijk biedt (al zie ik niet in waarom een virus niet ook mijn NAS zou kunnen binnendringen, ben niet zo bekend daarmee) zou het een uitkomst kunnen zijn.

De 2x samsung gebruik ik op de standaard manier btw, dus niet in een raid.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

SchaapD schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:57:
Bedankt voor je reactie!
Ik was vergeten te zeggen dat ik eerder de bios opstartvolgorde al had aangepast en dat had geen effect. De superieure directx t.o.v. win10 noemde ik vanwege het feit dat win10 niet backwards compatible is en ik hierdoor niet rome tw 1 kan spelen (i.v.m. de directx versie dus), welke nog altijd beter is dan rome tw 2 ;).
DirectX 9 Downloaden. En kan je gewoon installeren op Windows 10. Eventueel de DirectPlay feature aanzetten in Windows 10.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• SchaapD
Wim-Bart schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 12:50:
[...]

DirectX 9 Downloaden. En kan je gewoon installeren op Windows 10. Eventueel de DirectPlay feature aanzetten in Windows 10.
Mmmm. Het was mij niet gelukt na een uurtje googlen. Maar misschien had ik de verkeerde link. Zal het onthouden als ik ga upgraden. Thanks!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

SchaapD,

Probeer je vraag te beperken tot onderwerpen die met opslagtechnologie te maken hebben. Voor vragen over Windows en DirectX en bepaalde spellen kun je in andere fora terecht.

Vriendelijke groet,
CiPHER
Moderator OT

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:27
SchaapD schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:57:
Bedankt voor je reactie!
Om een extra topic te voorkomen: http://www.twcenter.net/f...185-Rome-1-and-Windows-10 , en dan de past van HawkDreams op June 21, 2015, 03:15 PM.
Als ik jouw bericht lees neig ik ernaar om het moederbord de schuld te geven. Ik heb inderdaad ook problemen gehad met een andere dvd speler die mijn systeem bevroor. Nooit enig verschil gemerkt welke sata ik gebruikte echter.

De 2x samsung gebruik ik op de standaard manier btw, dus niet in een raid.
Als je echt in de bios al problemen met herkenning hebt dan is wat mij betreft of de schijf/ssd (te checken met andere pc) , of een kabel, of het moederbord.
Ik zal de optie van de NAS gaan onderzoeken. I.v.m. beperkte ruimte heb ik niet eerder een NAS overwogen, maar als het de genoemde voordelen daadwerkelijk biedt (al zie ik niet in waarom een virus niet ook mijn NAS zou kunnen binnendringen, ben niet zo bekend daarmee) zou het een uitkomst kunnen zijn.
Virus is vaak niet slim en zelfdenkend. Denk aan een scenario dat je wordt gefopt en een .exe start die je bestanden begint te versleutelen. Die zal niet zomaar overspringen naar een andere pc. Zeker niet als daar ook enige vorm van bescherming op draait.

Je hoeft overigens niet persé een kant en klare nas te gebruiken. Je kunt ook zelf knutselen, kost een euro of 200 (exclusief harde schijven). Denk aan een Celeron G1840, moederbordje, ram , voeding, kast. Daar kun je dan aardig wat schijven in kwijt. Je kunt er ook je huidige 5 TB USB schijf op aansluiten. Bedraad Gigabit LAN (120 MB/s) is grappig genoeg nog een stuk sneller dan USB 2.0 (20 MB/s). USB 3.0 is natuurlijk net nog wat sneller. Maar zolang je een kabeltje kunt leggen is een NAS al snel een prettige optie om wat schijven uit je eigen pc kwijt te raken :).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• SchaapD
U allen bedankt. _/-\o_ Ik ben weer een aardig stuk verder gekomen met deze duidelijke antwoorden.

Samenvattend:
Ja, ik mag mijn externe hdd altijd aangesloten laten want moet gewoon kunnen. :)

Zelf ga ik eerst eens experimenteren of het ligt aan mijn bord, mijn schijven of de kabels. Ik kan dit nu nog niet 100% zeker zeggen, dus dat lijkt me stap 1.

Verder bedankt voor de overige nuttige tips, daar kan ik wat mee. Ik hou ook wel van een beetje knutselen en heb nog een voeding en een fan liggen, dus ik ga maar eens kijken of ik binnenkort een leuke NAS kan bouwen (eerst maar eens inlezen op de beschikbare NAS en server-topics). Heb zelfs onverwacht wat bruikbaars bijgeleerd over gamen en OS (sorry moderator O-) ).
Pagina: 1