Warmteverlies tussen CV-ketel en radiator: 11 graden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Hulp van het forum is nodig voor het volgende :

Ben begonnen met mijn CV te tunen en dit gaat de goede kant op. Wat mij afgelopen periode opvalt is dat het warmte verlies over de radiatoren maar ca 3 graden meer is dan het warmte verlies tussen de CV ketel (op zolder) en ingang van de radiatoren.Er is een verlies van ca 11 graden tussen wat er uit de CV ketel komt en wat er in de radiator komt.

Is dit iets wat de andere leden ook hebben of is 11 graden standaard ??

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 13:58

MieJuul

3970Wp

11 graden verschil tussen uittrede van de ketel en intrede bij de radiatoren lijkt me onwenselijk veel.
Hoe heb je dit gemeten?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Is dit als je woonkamer al op temperatuur is en de pomp heel weinig draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Lopen de leidingen over een slecht geïsoleerde zolder / koude garage wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hoe, met welke apparaat en waar meet je?
Zitten er aftakkingen op dat stuk leiding, is er voldoende doorstroming? Enz enz...

Hoe ben je gaan tunen?
Veel mensen die hun cv tunen, knijpen de boel zover dicht dat de doorstroming om zeep is. Die kijken alleen naar dT, niet naar de warmte behoefte in de ruimte.

Zoals iemand al aangaf, als de pomp erg langzaam draait kun je best wat kwijt raken onderweg.
Maar 11 graden is best veel.
Ik gok op een afwijking tussen twee thermometers.
Als je met een ir thermostaat meet dan snap ik het wel, die dingen zijn zwaar onbetrouwbaar en niet meer dan een indicatie.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Ik heb de uitgang van de CV ketel gemeten met de meter van de ketel zelf. Deze staat op 70 graden. Het gaat om 3 radiatoren die ik gemeten heb op de begane grond. ééntje is een standaard T22 die helemaal open staat, daar komt 59 graden binnen. De andere is een radiator in een convectorput, ook daar komt water van 59 graden binnen. Ook deze staat helemaal open. Ook de radiator in de gang (ook een T22) staat helemaal open die ook daar komt water van 59 graden aan.

De pomp van de CV ketel staat inderdaad op 1 (laagste stand). Het temperatuur verschil is constant, dus niet alleen wanneer de ketel vanuit de nachtsituatie de boel aan het opwarmen is, maar ook wanneer de ruimte al op temperatuur is.

Ik heb met twee dezelfde soort thermometers gemeten (deze dus http://www.ebay.nl/itm/32...3D321131669223%26_rdc%3D1) niet met een IR meter, daar ben ik al achter, die zijn best leuk, maar toch helemaal fout.

De leidingen op zolder zijn geïsoleerd met grijze gamma isolatie buizen en de buizen gaan vervolgens door de vloer ergens naar beneden. Ik woon nog niet zo lang in dit huis, dus ben nog aan het checken hoe alles loop. In de kruipruimte heb ik geen radiator buizen gevonden, dus deze zouden in de wanden en in de vloeren moeten zitten. In de garage lopen wel twee leidingen voor een radiator daar. Die zijn geïsoleerd, voelen niet warm aan de buitenkant. De radiator zelf staat laag, heeft niet veel zin om een enkel steens garage te verwarmen naar +18 graden oid.

Wat is een normale waarde die je zou verwachten bij de radiatoren ? Is dat ca 5 graden verlies ? of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:17

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Om getallen met elkaar te kunnen vergelijken moet je beginnen om alle metingen met hetzelfde apparaat te doen. Die ebay dingen blinken niet uit in nauwkeurigheid. Heb er zelf ook 2 en ze kunnen zomaar enkele graden afwijken. Meet dus eerst met dat ding bij de aanvoer bij je ketel, en dan bij de radiatoren. Kijk dan nog eens of het verschil zo groot is.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Top idee, ga ik direct installeren, zal straks even de getallen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
We zijn er uit, Wanneer ik beide temeratuur meters direct op de uitgang van de CV ketel plaats dan meten ze beide geen 70 graden, maar 61 graden. Dus daar komt het grootste temperatuur verschil vandaan. Maak ik mij de hele tijd druk om niets :(

Pagina: 1