lichte, vlotte laptop met goede accuduur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 16:24
Beste mede-tweakers,

Ik weet dat hierover al een aantal topics voorbij zijn gekomen, maar ik heb toch niet echt iets kunnen vinden wat bij mijn wensen/ideeen aansluit.

Ik heb mijn huidige laptop, een Toshiba satellite L50-A-16H, nu bijna 2,5 jaar.
Prima krachtige laptop, maar de accuduur begint mij ronduit te irriteren.
Deze gaat amper 2 uur mee tijdens normaal gebruik, browsen, documentje typen, muziekje aan, etc.

Ik ben opzoek naar een nieuwe, lichte laptop van 13,3" of evt 11,3", waarbij een lange accuduur bovenaan mijn lijstje staat. 1080p scherm is een pré. verder moet het gewoon een vlot ding zijn, ook als er een tabblad of 15 openstaat, verschillende documenten in gebruik zijn en een excel sheet word bewerkt.
Dus 4/8gb Ram of in ieder geval de mogelijkheid tot uitbreiding.
Wat betreft SSD, 128gb is wel voldoende, mogelijkheid tot uitbreiding zou fijn zijn.

Qua budget, ik zie op het moment door de bomen het bos niet meer, heb zelfs zitten twijfelen om gewoon voor 1500 euro een MBP te kopen om van het gezoek af te zijn, alleen dit gaat me eigenlijk te ver.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen aan een fatsoenlijke laptop, het liefst zo ergens rond de 500 euro, die lekker portable is, puur voor office/browse werk en zo afentoe netflix en eventueel een potje Hearthstone, maar dat is geen vereiste.

Ik sta eigenlijk voor alle merken wel open, wat ik echter niet wil is een tablet/laptop in 1 ding.

Wat ik tot nu toe zelf heb gezien:
Asus UX305CA; goed scherm, vlotte SSD, echter ontbreken van uitbreidbaar RAM en wisselende reviews wat betreft accuduur maken dat ik hierover twijfel
MBP; voldoet aan al mijn wensen echter, weinig ervaring met OS X(thuis alleen een ipad) en de extreem hoge prijs in verhouding met waar ik de laptop voor ga gebruiken
DELL xps 13; zelfde als MBP + erg slecht verkrijgbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan ook in plaats van een MBP een MB of Air nemen. OSX hoeft geen probleem te zijn, en je kan altijd nog Windows installeren als je dat graag wil. De hardware is gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Ik zou inderdaad naar een Macbook Air kijken.
Een 128GB model met 8GB ram is nu te koop bij MediaMarkt voor €1099,-

Heb je 12 uur batterijduur en de duurzaamheid die je van je iPad gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat wat je er mee doet kan prima met een MacBook Air. Mijn vrouwlief heeft ook de wereld aan tabbladen open staan en is daarnaast bezig met Photoshop en InDesign. Draait gewoon soepel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castelmagno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 11:55
Ik heb eens in de pricewatch gekeken en wat zitten filteren.
De Acer aspire v3 371 lijkt wel aan je eisen te voldoen en niet al te duur te zijn. Hij beschikt daarnaast over een full hd scherm wat ik persoonlijk toch altijd een must vind. Verder is er ook 8gig aan ram voorzien en een SSD van 128 gig. Het enigste dat minder is, is de processor (een i3-5005U) maar voor het werk dat je er normaal gezien mee doet zou dat geen bottleneck mogen zijn lijkt me? Ik heb zelf wel geen ervaring met deze laptop, dit is enkel gebasseerd op wat ik in de pricewatch vond en tegen je richtprijs van rond de 500 euro ligt. Gewicht van de laptop bedraagt 1.5 kg.

Notebookcheck lijkt toch lovend te zijn over deze laptop en de batterijduur hiervan.

[ Voor 13% gewijzigd door Castelmagno op 07-01-2016 21:51 . Reden: extra info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
Dank voor alle vlotte reacties!

Als ik de MB Air en MBP van studiegenootjes van me naast elkaar zet moet ik zeggen dat ik de MBP wel echt superieur en machtig mooi vind qua scherm en aangezien beide laptops toch al boven de 1000 uit komen zou ik dan eerder wat meer neerleggen en voor de MBP gaan.

@Castelmagno, de Aspire doet het inderdaad goed bij de accutest als ik op notebookcheck kijk, als ik onder het artikel echter de reacties van gebruikers lees ben ik er een beetje huiverig voor hoelang de laptop mee zal gaan zonder gebreken.

Ik kwam ook nog de UX305FA tegen, van begin dit jaar. Deze schijnt het beter te doen dan zijn opvolger, de CA, qua performance en accuduur. zijn er tweakers die gebruikerservaring hebben met dit model en mij er iets over kunnen vertellen?

De MBP blijf ik overigens op m'n lijstje houden, echter wil ik eerst kijken welke mogelijkheden er nog zijn binnen windows OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Je zou nog even kunnen wachten op wat de nieuwe MBA/MPB doen.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-09 09:56
Ik zelf heb de UX303UA hier kan je wel zelf het geheugen uitbreiden van 8gb naar maximaal 12gb.
Er zit 1x 4gb vast gesoldeerd en de andere 4gb is vervangbaar.
Ik wou er een grotere SSD in zetten dit heb ik gedaan en toen meteen het geheugen uitgebreid.

pricewatch: Asus Zenbook UX303UA-R4051T

En hij heeft wel een backlight keyboard.

Edit:
Oops 500 euro budget niet gelezen. :|

[ Voor 5% gewijzigd door Camo op 08-01-2016 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
500 is niet echt mijn budget, maar meer de prijsklasse waarin ik hoopte iets te kunnen vinden.
De ux303 sluit verder wel perfect aan bij waar ik naar opzoek ben.
Van het weekend maar is even langs de winkel om te kijken hoe die aan voelt.
Verder ben ik ook nog uitgekomen bij de Ux305la waar de reviews positief over zijn, dus daar ga ik ook nog eens voor kijken bij de lokale levix.

Edit: @Camo, hoe kom jij uit qua accuduur op je ux303, de enige review die op tweakers staat geeft aan dat het schommelt tussen 6-8 uur op Ubuntu, is dit minder op Windows?

[ Voor 18% gewijzigd door KayJee op 08-01-2016 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BokitoD
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-03-2018
Kijk eens naar de HP Spectre die ik nu heb (i5/8GB RAM). Dezelfde specificaties/prijs zul je bijna niet vinden in dezelfde vormfactor... plus een touchscreen en scherm wat je om kan slaan.... anders idd goede berichten gehoord/gezien over die ASUS UX305... maar m3 en minder rap..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
ik zal me nog is verdiepen in de spectre, maar notebookcheck komt uit op een accuduur van 6 uur, Tegenover 9 uur bij de asus. Hoe is dit in de praktijk bij jou? Overigens Heeft de ux305LA serie van asus waar ik over sprak een 5e generatie i7 en geen m3

[ Voor 3% gewijzigd door KayJee op 09-01-2016 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-09 09:56
KayJee schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 16:06:
500 is niet echt mijn budget, maar meer de prijsklasse waarin ik hoopte iets te kunnen vinden.
De ux303 sluit verder wel perfect aan bij waar ik naar opzoek ben.
Van het weekend maar is even langs de winkel om te kijken hoe die aan voelt.
Verder ben ik ook nog uitgekomen bij de Ux305la waar de reviews positief over zijn, dus daar ga ik ook nog eens voor kijken bij de lokale levix.

Edit: @Camo, hoe kom jij uit qua accuduur op je ux303, de enige review die op tweakers staat geeft aan dat het schommelt tussen 6-8 uur op Ubuntu, is dit minder op Windows?
Denk dat ik er ongeveer 6 uur mee doe op de accu.
Gister heb ik hem gebruikt vanaf half 9 en om half 3 / 3 uur zo'n beetje was hij leeg.
Op Windows overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
XPS 13 heeft geen problemen met levertijd, het is juist de xps 15 met uhd scherm. Ik had mijn xps 13 in ~1,5 week binnen, waarbij transport een week duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
Axente schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 16:18:
XPS 13 heeft geen problemen met levertijd, het is juist de xps 15 met uhd scherm. Ik had mijn xps 13 in ~1,5 week binnen, waarbij transport een week duurt.
Je hebt gelijk, met slecht leverbaar bedoelde ik meer dat alleen de QHD varianten te bestellen zijn in de pricewatch, zag al op de site van Dell dat daar bijna alles te bestellen is.

Ik heb de MBP, ux305la en xps 13 nog eens naast elkaar gezet en denk dat ik eruit ben. Ik ga voor de xps.
Enige probleem is nu dat ik de variant die ik wil, de fhd/8gb/256gb ssd (9343-6775), nergens kan bestellen..
Op de site van Dell kan ik alle modellen bestellen behalve deze..
Dus dat word even contact opnemen met Dell maandag.

Zijn er overigens nog iets van kortingcodes geldig via de Dell site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tenhagen12500
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-09 21:42
Als het geen haast heeft, kijk dan hier eens naar:
productreview: Topstar U931 review door tenhagen12500

Voor rond de 550 euro kun je een laptop met alu behuizing, full hd scherm en prima accuduur kopen. Enige probleem is de behoorlijk lange levertijd, maar het zit wel echt een stuk meer richting je budget dan een Apple en op het logo na lijkt het er als 2 druppels water op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
KayJee schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 22:46:
[...]

Je hebt gelijk, met slecht leverbaar bedoelde ik meer dat alleen de QHD varianten te bestellen zijn in de pricewatch, zag al op de site van Dell dat daar bijna alles te bestellen is.

Ik heb de MBP, ux305la en xps 13 nog eens naast elkaar gezet en denk dat ik eruit ben. Ik ga voor de xps.
Enige probleem is nu dat ik de variant die ik wil, de fhd/8gb/256gb ssd (9343-6775), nergens kan bestellen..
Op de site van Dell kan ik alle modellen bestellen behalve deze..
Dus dat word even contact opnemen met Dell maandag.

Zijn er overigens nog iets van kortingcodes geldig via de Dell site?
9343 is model met oude cpu die zijn er niet meer er zit nu een skylake en modelnr is 9350. In aanbiedingen en kortingen forum is een thread voor kortingen. Ik had via mijn werk zijn mail 10% korting kan ook met studentenmail. Hoe en wat kun je daar vinden.

edit. Ik heb ook de xps13 zelfde config super laptopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
tenhagen12500 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 23:29:
Als het geen haast heeft, kijk dan hier eens naar:
productreview: Topstar U931 review door tenhagen12500

Voor rond de 550 euro kun je een laptop met alu behuizing, full hd scherm en prima accuduur kopen. Enige probleem is de behoorlijk lange levertijd, maar het zit wel echt een stuk meer richting je budget dan een Apple en op het logo na lijkt het er als 2 druppels water op.
Toevallig kwam ik die gisteren ook tegen, heb er wat reviews over gelezen. Moet toch zeggen dat ik er wel mijn twijfels bij heb.
Accuduur schijnt te variëren, ene gebruiker spreekt over 7-8 uur, de ander over 4-5, bij een vergelijkbaar gebruikersprofiel.
Ook de bouw kwaliteit is niet iedereen over te spreken.
Verder zit er single-channel geheugen in, wat ik toch ook wel een minpuntje vind. Al met al geen verkeerde laptop voor 550 euro, maar ik ben toch wel opzoek naar iets wat minimaal een goede 4 jaar meegaat. Vandaar dat ik nu ook voor de xps 13 ga.

De topstar(ookwel chillblast helios 2 of lafitté genoemd) is overigens gewoon in Nederland te verkrijgen, www.laptopplus.nl bied ze aan met verschillende configuratie mogelijkheden.
Axente schreef op zondag 10 januari 2016 @ 15:15:
[...]

9343 is model met oude cpu die zijn er niet meer er zit nu een skylake en modelnr is 9350. In aanbiedingen en kortingen forum is een thread voor kortingen. Ik had via mijn werk zijn mail 10% korting kan ook met studentenmail. Hoe en wat kun je daar vinden.

edit. Ik heb ook de xps13 zelfde config super laptopje.
Heb jij hem via de Dell site besteld? Want in de pricewatch staat alleen de 9343.
Wat betreft de korting; in het topic word gezegd dat de VIP student club niet meer geldig is, dat is wel jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
KayJee schreef op zondag 10 januari 2016 @ 19:52:
[...]

Toevallig kwam ik die gisteren ook tegen, heb er wat reviews over gelezen. Moet toch zeggen dat ik er wel mijn twijfels bij heb.
Accuduur schijnt te variëren, ene gebruiker spreekt over 7-8 uur, de ander over 4-5, bij een vergelijkbaar gebruikersprofiel.
Verder zit er single-channel geheugen in, wat ik toch ook wel een minpuntje vind. Al met al geen verkeerde laptop voor 550 euro, maar ik ben toch wel opzoek naar iets wat minimaal een goede 4 jaar meegaat. Vandaar dat ik nu ook voor de xps 13 ga.

De topstar(ookwel chillblast helios 2 of lafitté genoemd) is overigens gewoon in Nederland te verkrijgen, www.laptopplus.nl bied ze aan met verschillende configuratie mogelijkheden.

[...]

Heb jij hem via de Dell site besteld? Want in de pricewatch staat alleen de 9343.
Wat betreft de korting; in het topic word gezegd dat de VIP student club niet meer geldig is, dat is wel jammer...
Klopt via de dell site besteld. Het idee is er dat er maar af en toe een kortingscode gegeven wordt een paar keer proberen en het komt goed. Via chat of mail en is toch lekker die 10%. Anders kun je hem via centralpoint kopen geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tenhagen12500
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-09 21:42
KayJee schreef op zondag 10 januari 2016 @ 19:52:
[...]

[...]

Ah, grappig. Ik hem hem nu zelf bijna 2 maand (had je doorgelinkt naar m'n eigen review) en ben er echt heel erg tevreden mee al snap ik je punt betreft dual channel RAM en andere twijfels. De reden dat je variërende accuduren leest ik denk ik omdat thuisgebruikers geen standaard tests gebruiken om het te meten. Het lijkt wel of de accuduur compleet afhangt van de mate van internetgebruik. Gedurende mijn treinreis vandaag (geen internet gebruikt) heeft hij nog geen 15% gebruikt in meer dan 2u, bij normaal browsen zal hij 5-6u meegaan en ga je continue streams/fullhd youtube kijken dan zal hij denk ik rond de 4u meegaan.

Mocht je alleen een beetje tekstverwerken, emailen en browsen dan heb je sowieso meer dan genoeg aan single channel geheugen, ik werk ook vaak met ~10 tabbladen, meerdere Word files en SPSS open met slechts 4Gb. Succes met de zoektocht iig!
Pagina: 1