Kwaliteit leren schoenen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:42
Ik heb recentelijk een paar leren schoenen gekocht bij een niet nader te noemen bekende schoenenwinkel. Ik heb deze schoenen voor het dragen ingesmeerd met de door de winkel aangeraden spray. Ik heb ze inmiddels ongeveer 7 keer aan gehad. Na elke "rit" met de schoenen ontstaan er nieuwe krassen of beschadigingen op. Geen normale draagplekken maar echt beschadigingen. Op dit moment zo danig dat ik ze eigenlijk niet meer kan gebruiken op kantoor. Ik draag al heel lang leren schoenen en heb dit nog nooit meegemaakt, normaliter doe ik zeker een jaar met een paar zo niet langer. Ik ga overigens heel secuur om met mijn schoenen. Nu ben ik met deze schoenen terug gegaan naar de winkel en gevraagd of ik deze kon inruilen. Daar werd mij verteld dat zulke slijtage normaal is en dat ik hier eigenlijk niks aan kan doen, alle leren schoenen zouden zo slijten. In het geval van normale krasjes kan ik dat nog begrijpen, echter de schuurvlek aan de voorkant (welke ontstaan is door een rondje in de auto te rijden, waarschijnlijk heb ik een pedaal aangetikt) vindt ik niet normaal.

Aan de ene kant kan ik me echt niet voorstellen dat schoenen zo enorm snel slijten, want ze zijn praktisch ondraagbaar op deze manier. Aan de andere kant ben ik geen schoen expert en kan ik er geen zekerheid over geven. Zou ik dit moeten pikken, of sta ik wel degelijk in mijn recht in deze kwestie? Nu heb ik uiteraard nagekeken wat de wet hierin zegt. Die geeft aan dat de bewijslast bij de schoenenwinkel ligt, maar als wat hun zeggen klopt heb ik weinig kans natuurlijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Slapen is een hobby

Ga er ff mee langs een schoenmakert, vraag hem de kwaliteit van het leer te beoordelen!

De rest is vrije tijd. Breathe in breathe out

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:50
Geen vage spray(s) gebruiken op leren schoenen, maar gewoon (ouderwetse) schoenpoets. En dan elke week poetsen, zeker als je ze elke dag draagt. Grote kans dat je veel krasjes zo al wegwerkt. Denk dat het merk schoenen ook meer zegt dan de naam van de schoenwinkel. Tenzij je bij een schoenwinkel dat alleen het eigen merk verkoopt iets hebt gekocht.

Wat voor spray was het eigenlijk? Kan me niet voorstellen dan een spray iets kan uithalen. Op zijn hoogst waterdicht maken, maar volgens mij limiteert dat ook de mogelijkheid van het leer om te ademen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

Slapen is een hobby

Eens met Yaldair. Invetten en houten schoenspanners gebruiken, om te 'herstellen'. Als die spray 'rotzooi' is kan je er de winkel ook op aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:27
Wat voor merk schoenen is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
Yaldair schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 22:36:
Geen vage spray(s) gebruiken op leren schoenen, maar gewoon (ouderwetse) schoenpoets. En dan elke week poetsen, zeker als je ze elke dag draagt. Grote kans dat je veel krasjes zo al wegwerkt. Denk dat het merk schoenen ook meer zegt dan de naam van de schoenwinkel. Tenzij je bij een schoenwinkel dat alleen het eigen merk verkoopt iets hebt gekocht.

Wat voor spray was het eigenlijk? Kan me niet voorstellen dan een spray iets kan uithalen. Op zijn hoogst waterdicht maken, maar volgens mij limiteert dat ook de mogelijkheid van het leer om te ademen.
Ik ben even het merk kwijt, maar het is een bepaald merk met groene verpakkingen. Ik heb dit i.i.g. in meerdere schoenwinkels zien liggen, ook de duurdere dus ik neem aan dat het enigszins kwaliteit is.

De beschadiging op de schoen lijkt echt de toplaag van het leer te zijn, alsof er een dun vliesje over de schoen zit welke weggeschuurd is. Ik heb een foto bijgevoegd, het is net alsof er een stuk uit is maar zowel de vlek als rest van de schoen is even glad. Je voelt het ook niet als je er over wrijft, dus het is geen diepe veeg o.i.d. Net alsof er een folie over heen zit welke op die plek er af is.

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/nxps78w5j/IMG_4342.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:49
Ik draag altijd Giorgio's en daarvan slijten alleen de zolen... Maar die poets ik dan ook een keer per maand. Zulke slijtage bij jou vind ik dan ook niet normaal.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:33
Tis wisselend :)

Ik heb met name ervaring met Manfield en Floris van Bommel.
Ik merk dat het leer van de manfields "taaier" is en daardoor langer meegaat.

Het leer van van Bommel lijkt van hogere kwaliteit te zijn met mooiere patronen, en ook met een zachtere feel. Deze beschadigen wel sneller als ik niet voorzichtig ben.

Ik zie dit echter niet als een gebrek aan kwaliteit, maar dat het door de luxere uitstraling en feel kwetsbaarder is.

Ik heb bv ook een kalfsleren colbertje welke veel kwetsbaarder is dan mijn leren winterjas die van een ordinaire koe zal komen. Daar ben ik zelfs ooit eens mee van een scooter gevallen met 50 km/h en zie je alleen wat vage plekken. Was dat met het colbertje geweest dan was er ongetwijfeld niks van overgebleven.

Ik zie overigens weinig geks aan je foto, maar dat kan aan mij liggen.

Ik zou iig de winkel niet meteen in twijfel trekken :)

[ Voor 4% gewijzigd door KnoxNL op 07-01-2016 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
KnoxNL schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 23:18:

Ik zie overigens weinig geks aan je foto, maar dat kan aan mij liggen.

Ik zou iig de winkel niet meteen in twijfel trekken :)
Ik ben het met je eens dat leer "verouderd", dat hoort er bij. Maar dit ziet echt uit als een beschadiging, niet als leer slijtage. Op de foto is het misschien niet helemaal duidelijk, maar in normaal licht lijkt het alsof er een flinke vlek op de punt zit. De voorkant van de schoen is donkerder dan de rest, de winkel gaf aan dat dit gebrand was om het donkere effect te creëren. Het lijkt alsof dat laagje er af geveegd is op die plek. Dus het valt extra op, een lichte vlek in een heel donker stukje leer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Tja als je er zo van overtuigd bent dat het niet klopt, dan zul je er toch met de winkel uit moeten zien te komen.

Uiteindelijk heb jij een standpunt wat voor jou wel acceptabel is en wat niet, dat kan alleen jij zelf beoordelen.

Als alleen het toplaagje bewerkt is, is het inderdaad wel aannemelijk dat het bij een wat harder contact snel verdwijnt.

Maar je gaat wel voorbij aan mijn hele punt over kwaliteitsverschil in leer. Gek genoeg is het echt zo dat betere kwaliteit leerproducten in bepaalde gevallen veel kwetsbaarder kunnen zijn.

Om nog een voorbeeld aan te halen: Ik heb ook wat goedkopere schoenen, met uiteraard goedkoper leer, die ik zelfs naar kroegen etc. aan doe nu ze wat ouder zijn. Die zijn al 3 keer verzoold en het leer heeft nog geen noemenswaardige beschadigingen. Dat hoef ik met de van Bommels echt niet te proberen.

Anyways, zoals ik zei zul je daar zelf een standpunt over in moeten nemen.

Wat je altijd kan proberen is je schoenen een goede poetsbeurt geven, om het verschil zoveel mogelijk te minimaliseren. Ik zou je dat willen adviseren en dan kijken hoe je er dan tegenaan kijkt.

Succes iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:53

Shunt

Boe

VulcanRaven schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 23:27:
[...]

Ik ben het met je eens dat leer "verouderd", dat hoort er bij. Maar dit ziet echt uit als een beschadiging, niet als leer slijtage. Op de foto is het misschien niet helemaal duidelijk, maar in normaal licht lijkt het alsof er een flinke vlek op de punt zit. De voorkant van de schoen is donkerder dan de rest, de winkel gaf aan dat dit gebrand was om het donkere effect te creëren. Het lijkt alsof dat laagje er af geveegd is op die plek. Dus het valt extra op, een lichte vlek in een heel donker stukje leer.
Ik zie dat je spray's gebruikt maar meerdere mensen gaven aan dat je leren schoenen ook moet poetsen met ouderwetse schoenpoets. Je kunt er voor kiezen om een gekleurde schoenpoets te gebruiken je hebt natuurlijk puristen die alleen maar naturel schoenpoets gebruiken zodat je de slijtage in de schoenen nog wel ziet maar het leer blijft dan wel goed soepel.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:54
Ik zou nooit naturel creme of wax gebruiken, op donkere schoenen kan dit vlekken achterlaten en waarom zou je slijtage willen benadrukken?

Leren schoenen gaan langer mee, als je ze goed behandeld:
- Niet op achtereenvolgende dagen dragen, het leer moet rusten;
- Na gebruik vuil afpoetsen en schoenspanners erin;
- Periodiek oppoetsen met lotion/creme/wax. Geen sprays, alleen waterafstotende spray voor suede schoenen.

Gezien de lijmresten tussen de zool en de upper en het erop lijkt dat het stiksel halverwege de neus ophoudt, zou ik deze proberen te retourneren en, afhankelijk van je budget, kijken naar schoenen die wat degelijker in elkaar zitten en waarbij fatsoenlijk leer gebruikt is.

Mocht je ze toch willen behouden, zou je kunnen proberen tijdens het poetsen het effect op de neus met een klein beetje zwarte wax te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 21:07

Typhone

Who Dares Wins

Mocht je op zoek gaan naar een andere schoenwinkel en in de buurt van Duitsland wonen. Kämpgen Schuhe (redelijk grote keten) hebben kwalitatief zeer goede echte leren schoenen (prijsklasse per paar tussen 130-200 euro).

Ik heb ongeveer 12 paar schoenen daarvan en behandel deze altijd met hun huismerk schoonpoets en een op internet gezochte schoenpoets kit. Eens per maand poets ik alle schoenen dan netjes op. Nadeel is dat ik ook voor alle schoenen schoenspanners heb. Ik heb bij de meeste modellen na een jaar nog geen slijtage in elk geval en draag ze 5 dagen per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
Ik heb na gebruik van de spray meermaals gebruik gemaakt van de juiste kleur schoenpoets om de vlek te maskeren. Helaas lukt dit niet, hij blijft goed zichtbaar. Gek genoeg gaf de winkel juist aan dat schoenpoets funest zou zijn voor leer...

Ik ga er vandaag of morgen even mee naar de schoenmaker en laat hem beoordelen of het idd normale slijtage is.

@KnoxNL, wat is voor jou dan het voordeel van duurdere merken zoals van Bommel als de kwaliteit minder is dan van goedkopere merken. Ik zou juist kiezen voor zo'n merk wegens de kwaliteit en slijtvastheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
VulcanRaven schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:48:
Ik heb na gebruik van de spray meermaals gebruik gemaakt van de juiste kleur schoenpoets om de vlek te maskeren. Helaas lukt dit niet, hij blijft goed zichtbaar. Gek genoeg gaf de winkel juist aan dat schoenpoets funest zou zijn voor leer...
Het kan zijn dat de spray een laag over het leer heeft gevormd, waardoor het pigment uit de schoenpoets niet meer opgenomen wordt.

Schoenpoets is niet funest voor leer. Leer is een huid en kan daardoor wel wat hebben. Wil je dat je schoenen langer dan een seizoen meegaan en er nog een beetje presentabel uitzien naar verloop van tijd, dan zou ik ze toch wel onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:45

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Zal je vraag aan een vriend voorleggen die 15 jaar Orthopedisch schoenmaker is geweest.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:41

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Gebruik zelf URAD leercreme.

Is kleurloos en werk zeer goed.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 403357

Ik heb meerdere schoenen van Manfield, leer en suède en ben er zeer tevreden over. De suède heb ik van de Manfield spray voor, de leren schoenen heb ik bij de schoenmaker (was wel vrij aan de prijs) schoenpoets, in de kleur van de schoenen (geen transparante dus), zodat die verkleurde delen weer wat terugkleuren in de originele kleur.

Als ik verder zo naar je schoenen kijk, ik denk dat weinig ze zo mooi houden als ze nu zijn. Die "gebruikssporen" horen er gewoon beetje bij. Juist als ik voor het eerst een gesprek heb (bijv. met een sollicitant) ziet het er wat vreemd uit als ze piekgaaf zijn, alsof ze nooit gedragen worden. Het kleine beetje slijtage laat juist beetje zien dat je in zulke schoenen thuishoort en ze veel draagt. (Ja het klinkt echt heel raar nu ik het zo intik, maar ik hoop dat je begrijp wat ik bedoel haha)

Wat vooral erg belangrijk is zijn schoenspanners (ik heb ze ooit hier gehaald: http://schoenspannersshop.nl/) en je schoenen geen hele week dragen. Zorg voor 2 of 3 paar goede schoenen en wissel ze elke paar dagen een beetje af. Goede schoenspanners zijn ook aan de prijs, maar ik heb ze ooit gekocht en neem ze gewoon van schoen naar schoen mee.

Suède schoenen zie je trouwens iets minder beschadigingen op (het valt wat minder op dan bij leer vind ik) dus die draag ik ook graag, maar als het regent pak ik liever mijn leren schoenen. Ik weet er het fijne niet van, maar regen en suède lijken mij niet goed samen te gaan.

Wat overigens funest is voor zowel suède en leer is als je met scherpe voorwerpen erlangs komt, zo heb ik ooit mijn schoen onder de pedaal gehad en die kras krijg je zelf niet meer weg, dat ligt denk ik niet zo zeer aan de kwaliteit van de schoenen, maar meer dat leer gewoon niet tegen dat soort belasting kan.

Als je ontevreden bent zou ik gewoon terug gaan naar de winkel, goede schoenen kosten snel 200 euro en daar mag je ook wat van verwachten. Als je niet het type bent dat bij elk krasje aan de deur staat en een goede klant bent die nog wel eens wat geld uitgeeft daar dan mag je ook wat terug verwachten van een winkel, anders zoek ik liever een andere plek. Wat je altijd kan doen is even langs een schoenmaker en vragen wat die ervan vind, als die je verteld dat dit onacceptabel is en je verteld bij je schoenenwinkel dat je schoenmaker dat vond dan sta je misschien wat sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Het lijken mij van die schoenen waarbij de voorkant 'geverfd' is om het een wat donkerdere neus te geven. Zulke schoenen heb ik ook wel eens gehad, gewoon een heel klein beetje zwarte poets op de uiterste punt en de rest met bruin. Wel oppassen dat je de kleuren niet te veel gaat mengen. Het duurt wel even voordat de zwarte pigmenten een beetje in het leer getrokken zijn.

Sprays ben ik zelf niet dol op, ook al probeert de Ziengs me dat ook altijd te verkopen. Voor mijn gevoel spuit je dan de huid dicht met een soort lak, terwijl ik liever heb dat mijn huid een beetje ademt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Kijk eens op de Facebook pagina van de Schoenenfabriek wat ze daar aan afgetrapte schoenen weer laten glimmen. Als dat kan dan zul je dit ook wel moeten kunnen fixen met een goede poets beurt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

VulcanRaven schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 23:10:
[...]

Ik ben even het merk kwijt, maar het is een bepaald merk met groene verpakkingen. Ik heb dit i.i.g. in meerdere schoenwinkels zien liggen, ook de duurdere dus ik neem aan dat het enigszins kwaliteit is.

De beschadiging op de schoen lijkt echt de toplaag van het leer te zijn, alsof er een dun vliesje over de schoen zit welke weggeschuurd is. Ik heb een foto bijgevoegd, het is net alsof er een stuk uit is maar zowel de vlek als rest van de schoen is even glad. Je voelt het ook niet als je er over wrijft, dus het is geen diepe veeg o.i.d. Net alsof er een folie over heen zit welke op die plek er af is.

[afbeelding]
Tsja, dat heb je met leer dat geverfd is. Deze schoenen noemen ze "gevlamd", omdat de punt donkerder is. Normaal gebeurt dit naarmate je ze langer draagt, vaker poetst en ze inslijten. Nu is het alvast voor je gedaan, net zoals met slijtplekken op spijkerbroeken :+

Als je een goede doorzichtige schoenpoets gebruikt poets je het zo weg. Wellicht ff aanstippen met een kleurtje. Uiteindelijk maakt het je minder uit en zie je het niet meer. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL

@KnoxNL, wat is voor jou dan het voordeel van duurdere merken zoals van Bommel als de kwaliteit minder is dan van goedkopere merken. Ik zou juist kiezen voor zo'n merk wegens de kwaliteit en slijtvastheid.
Qua slijtvastheid geen, geef ik eerlijk toe :+

Puur het uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Volgens mij is de kwaliteit hoger; maar ik bedoel dan ook veel meer dan slijtvastheid.
Pasvorm, souplesse, "het ademen", het "fijne" uiterlijk / afwerking, niet grof, slijtvastheid.

Ik denk aan de afwerking ook iets te kunnen zien mbt de kwaliteit / degelijkheid van de afwerking.

[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 08-01-2016 22:35 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
onetime schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 22:33:
[...]

Volgens mij is de kwaliteit hoger; maar ik bedoel dan ook veel meer dan slijtvastheid.
Pasvorm, souplesse, "het ademen", het "fijne" uiterlijk / afwerking, niet grof, slijtvastheid.

Ik denk aan de afwerking ook iets te kunnen zien mbt de kwaliteit / degelijkheid van de afwerking.
Dit is dus min of meer wat ik al een aantal keer probeer te verwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Zover ik vanaf de foto kan beoordelen is er een beetje kleur weg en is het leer niet beschadigd.
Je neuzen hebben (zoals eerder gezegd) een donkerdere kleur opgepoetst gekregen. Deze dus je regelmatig met donkere poets bij moeten werken.

Heel irritant trouwens want het valt niet mee dit mooi zoals af fabriek te doen. Zeker niet als je leer echt beschadigd is dan "vul" je dat op met schoensmeer.

Die sprays en dergelijke zijn vaak commerciële onzin als je het mij vraagt. Een goede leren schoen bescherm je met wat ledervet. In jou geval zul je de kleur eerst moeten herstellen.

Ik draag zelf graag Floris van Bommel of Greve. Ik ben een schoenensloper eerste klas :-) Ik draag ze te vaak, meestal dagelijks (om de dag zou ideaal zijn ook ivm transpiratie enzo), rij 2 tot 4 uur per dag auto en kijk nergens naar. Ondanks dat gaan deze merken bij mij 1 a 2 jaar mee voordat ze niet meer draagbaar zijn voor zakelijk. Er mag trouwens wel leven in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-07 13:00
Wat is het nut van een schoenspanner? Nog nooit gebruikt en heb nooit problemen? (met 40+ paar schoenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Ik lees hier ook een aantal keer dat je ze niet dagen achter elkaar zou moeten draaien. Dat is echt nieuw voor mij, en van Bommel zelf heb ik hier ook nog nooit over gehoord.

Als ik thuis kom na werk om 5-6 uur vindt ik dat ze tot de volgende ochtend genoeg kunnen rusten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

Slapen is een hobby

Leer is een natuurproduct. Herstellen, rust voor het product. En ja houten schoenspanners die onttrekken overtollig vocht indien van toepassing :) en zorgen dat de schoen mooi in model blijft, je kent het wel die wreef waar vouwen in de schoen komen.

Meerdere van Lier's en van Bommels netjes gehouden zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
GerardVanAfoort schreef op zondag 10 januari 2016 @ 14:46:
Leer is een natuurproduct. Herstellen, rust voor het product. En ja houten schoenspanners die onttrekken overtollig vocht indien van toepassing :) en zorgen dat de schoen mooi in model blijft, je kent het wel die wreef waar vouwen in de schoen komen.

Dit. Maar koop enigszins degelijke schoenspanners, in jouw maat en die ondersteuning biedt in zowel de lengte als de breedte, niet van die plasticen of met zo'n bal op het einde, die trekken je schoen alleen maar uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Lijkt mij niets aan de hand met deze schoenen.

Hier ook verschillende merken oa v Lier en v Bommel versleten en opgelapt tot het niet meer kon.

Maar nog nooit schoenspanners gebruikt. Wel bij thuiskomst uit doen en in de bijkeuken zetten te "luchten". Het ook wel eens fijn eens iets nieuws te moeten kopen ;)

In militaire dienst vroeger wel geleerd hoe je (gelakte) schoenen moet poetsen :+
Bij ongelakte schoenen zou ik leervet of transparante schoenpoets gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-07 20:09
Bij de leren/suede outdoorschoenen word al jaren geen schoenpoets of leervet meer gebruikt, maar wax

ik vraag me af waarom dat niet op dit soort leren schoenen kan worden gebruikt ?

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Detonator op 10-01-2016 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

JAHRASTAFARI schreef op zondag 10 januari 2016 @ 10:16:
Wat is het nut van een schoenspanner? Nog nooit gebruikt en heb nooit problemen? (met 40+ paar schoenen)
Jij hebt kleine voeten neem ik aan? Mijn neuzen gaan als clownsschoenen omhoog staan na gebruik wanneer ik geen schoenspanner gebruik (maat 48).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

GerardVanAfoort schreef op zondag 10 januari 2016 @ 14:46:

Als je echt knappe schoenen hebt die je dagelijks draagt is het verstandig 2 paar te kopen en deze om de dag te dragen. Op die manier krijgen de schoenen voldoende tijd om te drogen.

Ik heb vorig jaar leren schoenen op maat laten maken bij een kleine winkel in London, en vooraf mijzelf door een andere bron goed laten informeren wat eigenlijk elke keer weer wordt gevestigd. Het kost wat meer vooraf, maar het zorgt er wel voor dat op lange termijn 2 paar schoenen betere blijven dan 4 paar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melniek
Koop dan twee verschillende modellen in een andere kleur, zodat je nog een beetje kan afwisselen.

Voorlopig is mijn schoenencollectie nog niet groot genoeg om de behoefte te voelen twee identieke paren aan te schaffen. Ik denk ook niet dat die behoefte er ooit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Mr. Detonator schreef op zondag 10 januari 2016 @ 22:14:
Bij de leren/suede outdoorschoenen word al jaren geen schoenpoets of leervet meer gebruikt, maar wax

ik vraag me af waarom dat niet op dit soort leren schoenen kan worden gebruikt ?
Goeie vraag ja.
Misschien omdat wax niet op kleur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-07 13:00
Typhone schreef op maandag 11 januari 2016 @ 13:52:
[...]

Jij hebt kleine voeten neem ik aan? Mijn neuzen gaan als clownsschoenen omhoog staan na gebruik wanneer ik geen schoenspanner gebruik (maat 48).
Maat 45 / 46 afhankelijk van model. Steeds meer maat 46. Nergens last van. Maar ik draag een paar schoenen 1x in de twee weken hooguit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:33
nokiaan958GB schreef op maandag 11 januari 2016 @ 21:41:
[...]

Goeie vraag ja.
Misschien omdat wax niet op kleur is?
Als het goed is, zit de kleur niet op het leer, maar in het leer. Ik was bij Duyf (schoenmaker) om mijn nieuwe schoenen op te halen, en heb daar het proces kunnen zien. Na het kleuren van leer, wordt het verhit. Met een speciale bout. Daarmee schroeien ze het leer dicht en zit de kleur in het leer. En blijft daar als het goed is ook.

Ik heb veel schoenen, allemaal in het "hoge segment": Santoni en Duyf. Ik gebruik nooit schoenpoets. Blanke wax en creme van Saphir, meer niet.
KnoxNL schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 20:58:
[...]

Qua slijtvastheid geen, geef ik eerlijk toe :+

Puur het uiterlijk.
Ik ben het hier niet mee eens. Ik heb schoenen die ik al 6 jaar zeer regelmatig draag. Het leer heeft zijn plekjes, maar is nog bijzonder mooi. Als je goedkopere schoenen hebt, gebruiken ze goedkoop leer. Uit de nek met name. Dit blijft minder mooi en scheurt vele malen sneller. Dat schaar ik ook slijtvastheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:57
Typhone schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:47:
Mocht je op zoek gaan naar een andere schoenwinkel en in de buurt van Duitsland wonen. Kämpgen Schuhe (redelijk grote keten) hebben kwalitatief zeer goede echte leren schoenen (prijsklasse per paar tussen 130-200 euro).

Ik heb ongeveer 12 paar schoenen daarvan en behandel deze altijd met hun huismerk schoonpoets en een op internet gezochte schoenpoets kit. Eens per maand poets ik alle schoenen dan netjes op. Nadeel is dat ik ook voor alle schoenen schoenspanners heb. Ik heb bij de meeste modellen na een jaar nog geen slijtage in elk gevalen draag ze 5 dagen per weekk.
Jij trekt meerdere keren per dag een paar andere schoenen aan, dan is dat blijkbaar het geheim?

Gelakt leer soepel houden kan ook goed met bijenwas, dit voedt het leer, beschermt en houdt soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Gadgeteer schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:08:
[...]

Jij trekt meerdere keren per dag een paar andere schoenen aan, dan is dat blijkbaar het geheim?

Gelakt leer soepel houden kan ook goed met bijenwas, dit voedt het leer, beschermt en houdt soepel.
Zo kan je het lezen maar het totaal van 12 paar wordt gemixed gedragen over 5 dagen per week. Niet meerdere keren per dag een ander paar schoenen. Alleen in de auto altijd andere schoenen aan omdat ik anders elke 2 maanden nieuwe automatten kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1358832

Om reclame te mogen maken op Tweakers kun je contact opnemen met onze sales-afdeling. Op het forum is het sowieso niet toegestaan.

[ Voor 89% gewijzigd door Ardana op 24-03-2020 22:06 ]

Pagina: 1