Ik heb recentelijk een paar leren schoenen gekocht bij een niet nader te noemen bekende schoenenwinkel. Ik heb deze schoenen voor het dragen ingesmeerd met de door de winkel aangeraden spray. Ik heb ze inmiddels ongeveer 7 keer aan gehad. Na elke "rit" met de schoenen ontstaan er nieuwe krassen of beschadigingen op. Geen normale draagplekken maar echt beschadigingen. Op dit moment zo danig dat ik ze eigenlijk niet meer kan gebruiken op kantoor. Ik draag al heel lang leren schoenen en heb dit nog nooit meegemaakt, normaliter doe ik zeker een jaar met een paar zo niet langer. Ik ga overigens heel secuur om met mijn schoenen. Nu ben ik met deze schoenen terug gegaan naar de winkel en gevraagd of ik deze kon inruilen. Daar werd mij verteld dat zulke slijtage normaal is en dat ik hier eigenlijk niks aan kan doen, alle leren schoenen zouden zo slijten. In het geval van normale krasjes kan ik dat nog begrijpen, echter de schuurvlek aan de voorkant (welke ontstaan is door een rondje in de auto te rijden, waarschijnlijk heb ik een pedaal aangetikt) vindt ik niet normaal.
Aan de ene kant kan ik me echt niet voorstellen dat schoenen zo enorm snel slijten, want ze zijn praktisch ondraagbaar op deze manier. Aan de andere kant ben ik geen schoen expert en kan ik er geen zekerheid over geven. Zou ik dit moeten pikken, of sta ik wel degelijk in mijn recht in deze kwestie? Nu heb ik uiteraard nagekeken wat de wet hierin zegt. Die geeft aan dat de bewijslast bij de schoenenwinkel ligt, maar als wat hun zeggen klopt heb ik weinig kans natuurlijk.
Aan de ene kant kan ik me echt niet voorstellen dat schoenen zo enorm snel slijten, want ze zijn praktisch ondraagbaar op deze manier. Aan de andere kant ben ik geen schoen expert en kan ik er geen zekerheid over geven. Zou ik dit moeten pikken, of sta ik wel degelijk in mijn recht in deze kwestie? Nu heb ik uiteraard nagekeken wat de wet hierin zegt. Die geeft aan dat de bewijslast bij de schoenenwinkel ligt, maar als wat hun zeggen klopt heb ik weinig kans natuurlijk.