Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

SSHD file type RAW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Afgelopen zondag crashte mijn HP laptop tijdens het spelen van een game. Hierna kreeg ik meteen een bluescreen, welke mij vertelde dat mijn laptop moest worden hersteld: The operating system couldn't be loaded because the system registery file is missing or contains errors.

Druk op enter om het opnieuw te proberen (dan krijg je het zelfde resultaat).
Druk op F8 voor opstartinstellingen (krijg je helaas ook het zelfde resultaat).
Druk op Esc voor EUFI-firmware instellingen.

Als je dus op Esc klikt kun je eigenlijk ook net niks behalve naar de BIOS gaan en system specs bekijken. Echter kun je wel een geheugen en schijf check doen. Er is mogelijkheid voor een quick en een full test. Dit werkt helaas niet omdat het niet op de laptop staat. (Dat zou wel moeten aangezien de laptop origineel is, maar hij kan het waarschijnlijk niet vinden omdat de harde schijf is beschadigd en niet te lezen valt).

De laptop was nog 100% origineel, ook de harde schijf en het besturingssysteem. Ik heb ook geen partities toegevoegd of verwijderd.

Tijdens het opstarten heb je op een HP normaal gesproken ook de mogelijkheid om d.m.v. F11 naar system recovery te gaan. Dit werkte echter ook niet.

Kortom ik kon op dat moment helemaal niets.

Vervolgens heb ik mijn laptop open gemaakt en de SSHD aan een vast pc gehangen. Deze probeerde meteen via mijn schijf op te starten, helaas met het zelfde resultaat: kan geen os vinden.

Daarna via de SSD van die vaste pc opgestart. De pc was ontzettend traag en niet mee te werken. Zodra ik mijn SSHD ontkoppelde werkte hij meteen weer prima. Als ik hem daarna wil aansloot werd de pc weer erg traag.

Uiteindelijk is het met toch gelukt om de pc enigszins werkbaar te krijgen om zo mijn SSHD te repareren op één of andere manier.

Ik heb de volgende dingen geprobeerd:

CMD; sfc/scannow, chkdsk /f /r /x
Opstartherstel
Recuva
ZAR X
M3 RAW Drive Recovery
iCare DATA Recovery Pro
MiniTool Partition Wizard Pro

Al deze tools gaven het zelfde resultaat: helemaal niets.

Echter met de tool test disk heb ik een paar mp3's etc terug weten te krijgen, maar dat was nog geen procent van wat ik eerst had.

Op de schijf staan twee partities, degene waarin ik mijn bestanden zet en een recovery. Beide partities worden herkent door Windows, maar kunnen niet worden geopend o.i.d. kan wel eigenschappen bekijken. De laatste (de recovery partitie) kan na al deze scans etc weer wel worden geopend, maar dan loopt wel heel de pc weer vast.

Het hele probleem is dus dat de schijf niet te lezen valt voor Windows, omdat het file type van de schijf is veranderd naar RAW. Hier kan Windows dus niet mee omgaan.

Kan iemand mij helpen met dit probleem? Ik kom er zelf niet uit en ik ben echt radeloos.

Het liefste zou ik willen dat de schijf weer normaal functioneerde zoals eerst.
Maar ik zou al super blij zijn als ik al mijn bestanden terug had.

Alvast hartelijk dank.
Groetjes,
John!

Alle reacties

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Waarschijnlijk SSHD stuk. Als Windows RAW zegt kan je toegang met Windows eigenlijk wel vergeten. Start eens een Linux Live systeem op, bijvoorbeeld Gparted Magic of Ubuntu. Kijk wat die er van bakt, als daar staat in gparted, Disk Utility of een ander programma dat de partitietabel onbruikbaar is is er waarschijnlijk corruptie opgetreden. In de console zal dmesg ook wat meer vertellen over wat je schijf aan het uitspoken is mocht er een probleem lijk op link-niveau. Windows zet dan meestal in het event log 'doet t niet doei xoxo' waar je niet veel aan hebt, op Linux krijg je meestal net wat meer details over wat er wel en niet goed is met die schijf. Met smartmontools kan je eventuele SMART waardes proberen te lezen, met fdisk de MBR of GPT partitietabel en met testdisk kan je zoeken naar eventuele data en partities als die nog te lezen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel voor de snelle reactie! Ik ga meteen een gparted usb maken. Ik laat het je weten zodra ik iets meer weet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist gparted gestart op een andere pc. Ik kan hier eigenlijk niet veel op doen. Hij ziet de schijf wel, maar ik kan bijvoorbeeld geen bestanden herstellen omdat er geen bestandssysteem word gevonden.

Wat kan ik verder nog doen?

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Lijkt mij een gevalletje van corrupt of stuk. Bij corrupt kan je proberen de schijf te voorzien een nieuwe partitie en vervolgens via de recovery partitie Windows opnieuw installeren. Hiermee krijg jeje bestanden ook niet terug.

Als de SSHD kapot is dan zal je een nieuwe moeten aanschaffen; hangt een beetje van de laptop (ouderdom, specs, etc.) af of dat nog de moeite waard is. Je hebt al een nieuwe SSHD van 1TB voor circa EUR 90.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Verwijderd

Topicstarter
Vidra, dankjewel voor je reactie!

Ja ik zou inderdaad een nieuw installatie kunnen doen, maar daarmee verlies ik mijn bestanden en dat is voor mij echt geen optie.

Het bizarre is dat de laptop zo goed als nieuw is (6 a 7 maanden). En ook niet veel gebruikt. Als ik dit verhaal bij HP neerleg kan ik de laptop natuurlijk opsturen, maar ben ik deze minimaal een maand kwijt. Dit is al helemaal geen optie. Ook gaan hun voor mij niets kunnen doen m.b.t. het terughalen van de bestanden of repareren van de harde schijf.

Is het niet mogelijk het bestandstype terug te zetten naar NTFS?

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:23

Zalmanman

So long,

Hmm, het is een gok, ik ben namelijk niet zo thuis in dataherstel, maar misschien is het Linux-programma "testdisk" wat voor je: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk Het heeft mij wel vaker uit de penarie geholpen, ook als er spontaan partities verdwenen waren. Je kunt dit programma gewoon via een live-sessie draaien. Het installeren van Linux is dus niet zo nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door Zalmanman op 07-01-2016 20:29 ]

and thanks for all the fish.

Verwijderd

Topicstarter
Hey Zalmanman,

Test Disk heb ik inderdaad al geprobeerd. Met dit programma heb ik de schijf niet kunnen repareren. Wel heb ik een recovery gestart. Deze liep keer op keer vast na een minuut of 10. Dan werden er uiteindelijk iedere keer de zelfde 209 bestanden teruggehaald. Van die bestanden waren er ongeveer 150 bruikbaar.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 20:26:
Vidra, dankjewel voor je reactie!

Ja ik zou inderdaad een nieuw installatie kunnen doen, maar daarmee verlies ik mijn bestanden en dat is voor mij echt geen optie.

Het bizarre is dat de laptop zo goed als nieuw is (6 a 7 maanden). En ook niet veel gebruikt. Als ik dit verhaal bij HP neerleg kan ik de laptop natuurlijk opsturen, maar ben ik deze minimaal een maand kwijt. Dit is al helemaal geen optie. Ook gaan hun voor mij niets kunnen doen m.b.t. het terughalen van de bestanden of repareren van de harde schijf.

Het lijkt me bijna overbodig te zeggen dat in dat geval je altijd backups moet maken. Dataverlies is altijd een reeel gevaar.
Ik zou meteen stoppen waar je nu mee bezig bent. Maak eerst een kopie van de schijf, en ga daarvan proberen je data te recoveren. Alle pogingen die je nu doet maken potentieel nog meer stuk.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Maak inderdaad even een disk image. Je hebt dan wel een plek nodig om zo'n disk image op te slaan, die meestal net zo groot als de totale grootte van de schijf wordt. dd_rescue kan een uitkomst bieden voor blokken op de schijf die niet gelezen kunnen worden, die worden dan namelijk overgeslagen in plaats van dat de kopie stopt. Gparted en Disk Utility in Linux kunnen over het algemeen ook prima disk images maken.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 20:26:
Voor het algemeen begrip: Windows bestempelt een bestandssysteem als type 'RAW' op het moment dat de schijf of nieuw is of in zo'n staat dat hij er helemaal niks meer van kan maken. Oftewel: RAW is geen echt filesysteem zoals NTFS of FAT32, maar meer een soort 'overig' soort.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Terug zetten naar NTFS of een andere simpele fix kan je helaas vergeten. Wanneer een schijf als RAW gezien word is er iets goed mis. Van wat je beschrijft lijkt het er op dat de schijf defect is. Ik geloof er weinig van dat er softwarematig iets mis is.

Je zou nog het programma GetDataBack kunnen proberen. Ik heb hier altijd wel goede resultaten mee gehad. Ik vermoed echter dat deze heel langzaam gaat zijn en veel errors gaat geven. Als de data echt belangrijk is kom je dan toch op een datarecoverybedrijf uit. Ik weet dat Seagate hier in NL op Schiphol een punt heeft zitten waar ze deze dingen doen. Laatste keer dat ik dit opgezocht heb was het 700 euro no-cure no-pay.

Verwijderd

Topicstarter
Bizar verhaal zeg, nu ben ik dus al mijn bestanden kwijt door een defect schijfje van een paar tientjes. Toch maar contact opnemen met HP want dit is gewoon te gek voor woorden. Een gloednieuwe laptop van over de 1.000 euro.

Backups zijn gemaakt, maar de meest recente is overschreden door mijn geliefde vader.

Ik kan het inderdaad beter aan een professioneel bedrijf over laten.

Kan dat GetDataBack nog eens proberen maar zal wel het zelfde resultaat geven als de andere 23 programma's. Ben echt teleurgesteld in HP.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heeft erg weinig met HP te maken he, harde schijven gaan gewoon kapot. Aan jou om je backups in orde te hebben.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
HP maakt voor zover ik weet ook geen HDD's en SSD's. Dus je had net zo goed teleurgesteld kunnen zijn in Asus of Apple. Dit staat echt compleet los van HP of de prijs van de laptop. Als de laptop 5000 euro was geweest of 500 euro had ook geen verschil gemaakt.

Helaas is het bij HDD's en SSD's gewoon zo dat ze een keer kapot gaan. Het is niet of ze kapot gaan, het is wanneer ze kapot gaan. Of een laptop 2 maanden is of 5 jaar maakt helaas ook weinig uit. Gelukkig zijn SSD's wel wat betrouwbaarder tegenwoordig dan HDD's, maar backups maken is altijd belangrijk. Dit is alleen een bagger manier om dit te leren.

Wat betreft recovery heb ik voor klanten goede ervaringen met Seagate. Ze doen dit ook relatief goedkoop als je het vergelijkt met andere bedrijven.

• Tripple20
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

Dit kan misschien ook nog, mocht dat nog niet genoemd zijn. Ik weet niet meer zeker maar volgens mij was het deze:

http://www.easeus.com/datarecoverywizard/recover-raw-drive.htm

Dit programma heeft mij geholpen in een soortelijke situatie.

Hou er wel rekening mee dat het herstellen meerdere dagen kan gaan duren. Lees: 1GB per uur maximaal.

Om hoeveel data gaat het eigenlijk?
Pagina: 1