Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickster076
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-10-2020
Ik heb hier in vogelvlucht een guide over gelezen,
maar mijn vCore gaat iets omlaag onder load tijdens prime.

Moet ik dan mijn offset berekenen op deze Vcore load (1.356) of de normale (1.367)
Ik heb begrepen dat het onder load moet, maar is dat nog steeds het geval als dus de vcore verlaagd onder load?

Zo had ook gelezen dat de VID ook onder load gemonitord moet worden, maar deze veranderd niet onder load. Dus dat is niet iets waar ik me druk om hoef te maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Wat info over al dat soort zaken..
millman schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 20:19:
Ha coen, aardig bezig lees ik. Tussentijdse stapjes vanaf 4400Mhz een uurtje testen is an sich prima, anders zou het een eindeloze rit worden om alles 8u prime te testen, maar je kan er dan niet van uit gaan dat 1,215v stabiel is. Ik begrijp dat je op 1,20v niet door de LinX test kwam, 1,215 voor 50 minuten wel, echter als je langer test kan je er achter komen dat je nog net 0,010v extra nodig hebt om alles stabiel te verklaren.

Ga daarom uit dat 4400Mhz pas op 1,225v echt stabiel zal zijn (misschien niet, maar niet getest, snap je). Bij 4500Mhz een voltage verhoging naar 1,275v is dan ongeveer 0,05v per 100Mhz dus, en volkomen normaal, en naarmate je hoger komt zal je een nog hogere delta hebben voor de volgende 100mhz. Ik vermoed dat je voor 4600Mhz ~1,33-1,34v zal nodig hebben.

Voor je uiteindelijke test raad ik je echt aan de volledige 8 uur Prime95 small FFt instelling uit te draaien. Alle fft's zijn dan geweest. Of een 5 uur linX, kan je meteen in LinX Stable Club

Ik moet zeggen dat ik de Skylakes van jullie allemaal wel opvallend koel vind draaien onder middelmatige koeling. Nice. :*)

Dan nu enige uitleg over vDrop, vDroop, ViD en LLC oftewel loadline calibration.

Het voltage wat je uitleest in bijvoorbeeld Cpu-Z of bios is niet het enige wat een Intel processor te verduren krijgt. Er zijn minieme voltage pieken van enkele miliseconden die nog een stuk hoger liggen dan het ingestelde voltage, dit vanwege de snelle veranderingen in load die de VRMs moeten bijbenen. Om te zorgen dat deze Voltage pieken onder je CPU-VID blijft, zal de chip idle en load voltages aanpassen/reguleren naar gelang het huidige voltage. (LLC op Auto)

Met een ingesteld bios voltage van zeg 1.25v kan het zijn dat je in Windows een lager voltage hebt van bijvoorbeeld 1,23v. Dit noemen we vDrop. Als je dan de processor onder load zet en het voltage zakt nogmaals naar 1,22v, dan noemen we dat vDroop. Dit zijn dus normale veiligheids karakteristieken voor een Intel chip, echter niet geheel wenselijk als je gaat overclocken. Je wilt dan graag het ingestelde voltage zien.

Hiervoor hebben ze loadline calibration uitgevonden. Deze 'overruled' de 'Intel Processor Power Delivery Guidelines' en daarmee ook de beveiliging om niet over je ViD te gaan. Een lage LLC zal dan ook een negatief Voltage geven om een soort vDrop te simuleren, maar naarmate je LCC level hoger zet zal het voltage meer gelijk worden of hoger worden dan het ingestelde voltage in je bios. Ideaal voor overclocken is ingesteld voltage =uitgelezen voltage onder load. Dit zal LLC 75% of level 5 -10, afhankelijk van je moederbord vendor, elk merk kiest zijn eigen interpretatie.

Als je niet met LoadLine Calibration werkt, dan zal de toegestane CPU-VID opschuiven naarmate je je BiosVoltage opschuift, in het geval van Coen zullen de pieken met LLC op auto nooit de 1,322v overschrijden met een voltage van 1,215v.

Zet je LLC aan dan kan het zijn dat de pieken nog hoger komen te liggen dan de CPU-VID en is in theorie dus schadelijk op langere termijn. Echter zijn deze met onze voltages redelijk te verwaarlozen.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht iemand nog vragen hebben dan hoor ik dat wel weer. :D

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'