PC valt uit tijdens windows update -> HDD stuk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:13
Vorige week werd ik gebeld met het probleem dat de PC compleet uitvalt wanneer windows update gedraaid wordt. Ik ben gaan kijken en het was inderdaad het geval, maar ook op andere momenten. Ik ben de schijf gaan verdenken door de geluiden die die maakte voordat de pc compleet stroomloos werd. De bekende klik geluiden als een HDD gaat overlijden.

Ik heb de HDD (een oudje uit 2005, HDS722516VLAT80) uit de PC geschroeft en meegenomen naar huis om te klonen en vervangen. Heb ik ervaring mee dus geen probleem.

Thuis aangekomen wilde ik met acronis de boel gaan klonen, maar ik blijf haken bij het BIOS omdat de HDD nu niet meer goed kan opspinnen. Met software valt er dus niet tegenaan te praten omdat de PC niet doorstart totdat ik de molex van de HDD loshaal.

De gegevens zijn niet van crusiaal belang (er staan wel backups op, maar die hebben ze deels ook ergens anders) maar het zou mij wel tijd sparen om de boel te kunnen klonen.

Veel sites en video's gaan ervan uit dat de HDD herkend wordt en dat je er iets mee kan. Omdat ik niet verder kwam toch maar de HDD opengeschroeft en een video van het probleem gemaakt. Ik las dat de head aan de platter geplakt kan zijn, maar dat is ook niet het geval, bleek na het openmaken. De platters waren nog in goede staat, geen krassen e.d.

YouTube: Kapotte HDD

Wat kan ik doen om de gegevens er nog af te krijgen? :)

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Nu niets meer, omdat die open is geweest wat normaal gesproken in een afgesloten en stofvrije ruimte moet (cleanroom). De head is waarschijnlijk gewoon stuk hier zitten hele kleine lees/schijf koppen op.Om deze te vervangen heb je ten eerste een nieuwe head nodig, en ten 2e heb je de tools nodig om dit te doen.

Ik zou het opgeven :)

[ Voor 20% gewijzigd door rikadoo op 07-01-2016 18:02 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je kan het volgende proberen.HDD aansluiten zonder power maar wel de signaal kabel. De BIOS zal hem niet herkennen maar je kan gewoon in je Windows of Linux doorstarten. Daarna Power connector er op drukken, met een beetje mazel start de disk. Wanneer deze gestart is zal Windows hem als plug n play herkennen.

Alleen dat open maken was niet zo slim.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:13
Wim-Bart schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 18:06:
Je kan het volgende proberen.HDD aansluiten zonder power maar wel de signaal kabel. De BIOS zal hem niet herkennen maar je kan gewoon in je Windows of Linux doorstarten. Daarna Power connector er op drukken, met een beetje mazel start de disk. Wanneer deze gestart is zal Windows hem als plug n play herkennen.
Ik denk dat dat alleen werkt met SATA of niet? Dit is een IDE schijf :P
rikadoo schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 18:01:
Nu niets meer, omdat die open is geweest wat normaal gesproken in een afgesloten en stofvrije ruimte moet (cleanroom). De head is waarschijnlijk gewoon stuk hier zitten hele kleine lees/schijf koppen op.Om deze te vervangen heb je ten eerste een nieuwe head nodig, en ten 2e heb je de tools nodig om dit te doen.
Dus dan maakt het ook niet uit dat ie open geweest is ;)

Hoe kan het zo zijn dat de HDD in de originele PC nog gewoon 'goed' werkte (als in opstarten) en nu niet meer?

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-07 21:07
Je hebt het gewoon helemaal verkeerd aangepakt: toen de harddisk in jouw eigen systeem niet werd herkend, had je meteen terug moeten gaan naar het originele systeem. Je had daar moeten opstarten van een externe medium (bv. een CD met analyse- en backupsoftware zoals bv. Hiren's Boot-CD), NADAT je je éérst inleest hoe dat werkt. Als eerste had je de SMART-parameters moeten uitlezen ( zonder tests uit te voeren) en de resultaten als printscren moeten opslaan. Daarna had je direct (zonder opnieuw opstarten) een backup-poging moeten doen om in veiligheid te brengen wat je in veiligheid kon brengen, en dat herhalen totdat je het hebt of strandt.
Daarna had je herstelacties kunnen uitvoeren, afhankeleijk van wat de SMART-parameters melden.
Dit staat ook elders op dit forum beschreven en dit verhaal staat ook tig keer in de topics uitgelegd.
Jammer als mensen zich op Youtube filmpjes en aanverwante informatiebronnen baseren voor dit soort situaties.

Je opties zijn nu:
1. hang de harddisk terug in het originele systeem en voer het hierboven aangeraden verhaal uit zonder het SMART-verhaal ( je hebt immers de harddisk opengemaakt, die is nu verloren). Lukt dit: mazzel gehad.
Deze optie kan je echter ook geld kosten omdat je de situatie verslechtert als je de data professioneel wil laten recoveren.
2. Schakel professionele datarecovery in, afhankelijk van de waarde van de te recoveren data (reken op meerdere honderden euro's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

wautah91 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 06:52:
[...]

Ik denk dat dat alleen werkt met SATA of niet? Dit is een IDE schijf :P

[...]

Dus dan maakt het ook niet uit dat ie open geweest is ;)

Hoe kan het zo zijn dat de HDD in de originele PC nog gewoon 'goed' werkte (als in opstarten) en nu niet meer?
Dat ie open is geweest maakt wel uit, meestal start ie daarna nog een paar keer maar is het meestal na 4 of 4 boots wel afgelopen (afhankelijk hoe veel er beschadigd is geraakt aan magnetische oppervlakte).

Het nadeel van een IDE disk is dat geometrie wel eens roet in het eten kan gooien, cylinders, tracks, sectors. Wanneer dit handmatig was ingesteld en nu anders is zal de disk wel starten maar data is onleesbaar wanneer je originele waarden niet meer weet.

Porteren van een IDE disk is niet zo eenvoudig als een SATA. Bovendien, heb je al gekeken naar Master/Slave/Cable Select???

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1