Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HackingDutchman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-07 17:59

HackingDutchman

Scientia potestas est

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb sinds kort een probleem met mijn Canon 550D. De 550D heeft normaal gesproken 9 autofocuspunten die uitstekend werken. Echter, sinds 2 dagen is dat bij mij niet meer het geval. Van de ene op de andere dag lijkt er nog maar 1 van de 9 punten te werken, rood oplichten tijdens het focussen.
Het enige punt wat nog rood oplicht en waar hij zijn focus vandaan lijkt te halen is het punt linksonder.

Ik heb al geprobeerd om met verschillende soorten metingen (spot meerpunts etc) te spelen, meerdere lenzen geprobeerd en verschillende shot modes(ai servo one shot etc). Maar het mag allemaal niet baten.

Voorderest is er niks aparts gebeurd, naar mijn weten.
Dezelfde sd kaart zit er al een week in, de lens is er de afgelopen 4 weken niet af geweest en de instellingen zijn niet veranderd.
Het enige wat ik me nog kan bedenken is dat ik de camera buiten heb gezet(+-10 min), op een droge plek, om hem aan de temperatuur te laten wennen toen ik foto's wou gaan maken. Dit doe ik wel vaker, nog niet eerder problemen mee ondervonden.

Kan iemand mij hiermee helpen of is het toestel verloren op AF gebied?

~~~~ From Agfa to Zeiss .... and beyond ~~~~

Beste antwoord (via HackingDutchman op 07-01-2016 17:37)

Anoniem: 670812

Je hebt de AF selection aangepast door onbewust mogelijk op een aantal knoppen te drukken. Het is namelijk mogelijk om AF punten te wisselen van automatisch (Alle 9 actief) naar één enkel punt actief. Dit kan 1 van de 9 zijn, nu toevallig het punt linksonder.

Bekijk dit filmpje even en je moet nu weten hoe het allemaal werkt:

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 670812 op 07-01-2016 17:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Je hebt de AF selection aangepast door onbewust mogelijk op een aantal knoppen te drukken. Het is namelijk mogelijk om AF punten te wisselen van automatisch (Alle 9 actief) naar één enkel punt actief. Dit kan 1 van de 9 zijn, nu toevallig het punt linksonder.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 670812 op 07-01-2016 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HackingDutchman

HackingDutchman

Scientia potestas est

Topicstarter
Anoniem: 670812 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:31:

[video]
Ongelooflijk, wat een domme fout van mij |:(

Hartelijk bedankt voor de hulp! Hier was ik zelf nooit achter gekomen!

Niet echt een handige optie om de focuspunten zo te kunnen veranderen lijkt mij, gelukkig is me dit nog nooit eerder overkomen. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:02
Je weet nu in ieder geval waar je van focus punt kan veranderen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HackingDutchman schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:40:
[...]

Niet echt een handige optie om de focuspunten zo te kunnen veranderen lijkt mij, gelukkig is me dit nog nooit eerder overkomen. }:O
Is erg persoonlijk.

Ik gebruik zelf bijna altijd maar 1 punt en verplaatst ze dan ook regelmatig om zo het punt op de juiste plek te hebben voor mijn compositie. Vind het zelf erg handig dat ik zelf kan kiezen. Camera wil niet altijd kiezen wat ik wil als ie op automatisch staat.

Zoals Ventieldopje al zegt je weet nu hoe je het kan veranderen mocht het nog een keer gebeuren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Daarbij is het middelste punt als enige van alle 9 ook bruikbaar bij wat minder licht. Door hem vast te zetten op het middelste punt heb je minder snel dat hij gaat zitten zoeken naar het juiste focus punt en daarbij nog eens uberhaubt naar focus. Zo kun je sneller je foto maken ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HackingDutchman

HackingDutchman

Scientia potestas est

Topicstarter
Ventieldopje schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 19:02:
Daarbij is het middelste punt als enige van alle 9 ook bruikbaar bij wat minder licht. Door hem vast te zetten op het middelste punt heb je minder snel dat hij gaat zitten zoeken naar het juiste focus punt en daarbij nog eens überhaupt naar focus. Zo kun je sneller je foto maken ;)
Dat is inderdaad wel een goed punt. Ik switch dan al snel naar handmatig. Nu kan ik snel naar een middelste AF punt switchen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:35

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ventieldopje schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 19:02:
Daarbij is het middelste punt als enige van alle 9 ook bruikbaar bij wat minder licht. Door hem vast te zetten op het middelste punt heb je minder snel dat hij gaat zitten zoeken naar het juiste focus punt en daarbij nog eens uberhaubt naar focus. Zo kun je sneller je foto maken ;)
Ja, ik gebruik ook alleen het middelste punt want deze is ook accurater dan de andere punten.
Ik heb hem dan vast op het midden staan en focus op wat in focus wil hebben door de sluiterknop half in te drukken. Vervolgens beweeg ik de camera zo dat ik ook de juiste compositie heb en altijd zeker ben dat er op het goede punt gefocust is.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mr Pingu schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 20:47:
[...]

Ja, ik gebruik ook alleen het middelste punt want deze is ook accurater dan de andere punten.
Ik heb hem dan vast op het midden staan en focus op wat in focus wil hebben door de sluiterknop half in te drukken. Vervolgens beweeg ik de camera zo dat ik ook de juiste compositie heb en altijd zeker ben dat er op het goede punt gefocust is.
Met wel het nadeel dat het niet altijd bruikbaar is. Heb je beweeglijke onderwerpen of bewegende onderwerpen is het niet bruikbaar. Dan heeft je onderwerp bijvoorbeeld zijn hoofd al gedraaid tijdens de recompose en ben je te laat en is de foto niet in focus.

Maar het is ook erg persoonlijk, je moet wat dat betreft gebruiken waar je zelf het juiste resultaat mee haalt. Op mijn oude 350D gebruikte ik ook het AF punt wat in de buurt was en ondanks dat ze niet even goed zijn als de middelste weinig problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Met normaal licht zul je geen problemen ondervinden en is focus-recompose alleen voor de gene die daar een voorkeur voor hebben. Zelf vind ik het alleen fijn als er een AF-on knop is (of de AE-lock knop er voor te misbruiken is).

Ook rekening mee houden dat AI focus en AI servo minder accuraat zijn dan one-shot AF voor statische onderwerpen, voor de rest zijn AI focus en AI servo beter geschikt ;)

Maar wat je ook gebruikt, nu weet je hoe je kan wisselen :)

www.maartendeboer.net

Pagina: 1