Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Hello,

Sinds afgelopen weekend heb ik tot volle tevredenheid een nieuwe pc draaien. Heb daarbij gekozen voor een mATX bordje van Gigabyte. De B150M-D3H.

Nu vind ik het altijd wel leuk om gelijk het bios in te duiken, en zo kwam ik terecht in de UEFI.
Das wel even wat anders dan die ouderwetse DOS-biossen! Maar in alle eerlijkheid duurt het wel lang voordat het bios scherm voorbij is.

Maar, ik moet zeggen dat ik de informatie in de handleiding wel heel erg summier vind.
Er zijn honderden settings, waarvan de meeste prima zullen zijn, maar wellicht zijn er ook nog allerlei instellingen die standaard niet optimaal staan.

De processor en geheugeninstellingen ben ik vanaf gebleven, maar wat ik wel alvast gedaan heb:
- Ultra Fastboot aangezet
- Seriele en parallelle poort uitgezet
- Fans in Silent mode gezet
- PS2 support uitgezet

Zaken waarvan ik me sowieso afvraag of ze beter kunnen:
- Windows 8/10 support (staat standaard op "Other OS")
- Intel Platform Trust Technology moet ik nog even in duiken
- C6/7/8 powerstate functionality
- Intel VT-D
- ErP
- Platform Power Management / ASPM

Lang verhaal kort; zijn er settings die je sowieso moet maken om e.e.a. optimaal in te stellen? Ik denk dan aan stroomverbruik, opstarttijd en performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Jep, fastboot met OS optimalisatie is wel nice, geen postscreen enz meer, maar binnen paar seconden in je OS. je moet je OS dan wel op de juiste manier geïnstalleerd hebben. Dan krijg je heel dat eufi scherm niet meer te zien. Je gaat dan meestal via 't logo van je moederbord fabrikant meteen door naar je OS. ook kun je vene checken of je werkgeheugen op de juiste snelheid draait (XMP profiel)

Wat zijn de verder specs van je systeem?

[ Voor 5% gewijzigd door warhamstr op 07-01-2016 17:03 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Het lijkt erop dat ik dat dan niet goed gedaan heb. Heb gewoon de dvd erin gegooid en de installatie gedraaid. Ben hierbij vanuit Win7 gestart, en heb de update naar Win10 gedaan.

For what it's worth (wou er eigenlijk een algemene discussie van maken), de specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 191,95€ 191,95
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 81,95€ 81,95
1Cooler Master Silencio 352€ 58,95€ 58,95
1Cooler Master Hyper T4€ 26,50€ 26,50
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D240FSB€ 46,95€ 46,95
1Samsung Writemaster SH-224FB Zwart€ 12,23€ 12,23
1be quiet! Straight Power 10 500W€ 88,95€ 88,95
1Crucial MX200 2,5" 500GB€ 151,95€ 151,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 659,43

edit: intussen over naar uefi. Mooie tutorial gevonden op YT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-07 22:08

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MikeyMan schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:36:
Zaken waarvan ik me sowieso afvraag of ze beter kunnen:
- Windows 8/10 support (staat standaard op "Other OS")
Die kan op W10 support, maar als je ooit een dual boot wilt met een ander OS, zoals bijvoorbeeld Ubuntu, dan kan je er problemen mee krijgen. Dit aanpassen nadat Windows is geïnstalleerd van W10 naar Other kan ook weer wat vaagheden geven met wat pech. Waarom ze dit hebben bedacht snap ik echt niet, het ruikt weer naar het zelf kloten en niet volgen van de standaarden waardoor de consument alleen maar in de war raakt en niet kan doen wat hij wil.
- C6/7/8 powerstate functionality
Dat zijn extra stroomspaarstanden zoals hybrid sleep e.d. volgens mij. Kan je iig op Wikipedia vinden. ;)
- Intel VT-D
Dat is een virtualisatietechniek. Als je geen VMs gaat draaien, is het niet boeiend. Het is bedacht om het makkelijker te maken om hardware naar een VM te sturen. Denk aan een geluidskaart direct beschikbaar maken of in sommige gevallen zelfs een videokaart.
- ErP
Dat is ook bekend als charge-off. Je USB poorten geven stroom terwijl de computer uit staat. Je kan dan je mobieltje opladen zonder dat je wat met de computer hoeft te doen. Het zorgt er dus wel voor dat je systeem iets meer stroom verbruikt. Zoals de omschrijving ook aangeeft, bij aan of uit (dat haal ik altijd door de war) gebruikt 't <1 Watt aan stroom als 't systeem uit staat. Anders is 't meer, zo'n 2-5 Watt.
Heeft verder geen invloed op je OS of boottijd.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Hai Hero, dank voor je antwoord.

Krijg het idee dat een algemene discussie nog niet echt van de grond wil komen, maar ga in ieder geval met je imput aan de slag voor mijn eigen situatie.

Vreemde is overigens wel dat sinds ik in uefi mode draai, er ineens een compoort in apparaatbeheer tevoorschijn is gekomen, terwijl deze in het bios uit staat...

[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 08-01-2016 09:31 ]