Verlies internet snelheid na gebruik switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 11:53
Hallo mensen,

Om maar te beginnen, ik heb vrij weinig verstand van netwerken e.d. en ik merk dat ik op mijn computer niet de 200mbs haal die ik wel krijg op de kabel die de woonkamer binnenkomt. Het zit zo: Netwerk komt binnen van Ziggo in de meterkast, kabel gaat naar de slaapkamer en wordt daar "verlengt" naar de woonkamer (op deze kabel getest en hier krijg ik nog 200mbs). Vervolgens gaat deze kabel in een switch (http://www.routershop.nl/cisco-sg100-16/pid=28569) en vanuit daar naar mijn computer, wifi router, tv, ps4 en 2 losse aansluitingen voor laptops.

Dus de kabel die het signaal aan de switch geeft heeft nog 200mbs en na de switch test ik snelheden van 80-120mbs. Als leek lijkt het me dat een 1gbs switch makkelijk een signaal van 200mbs aan zou moeten kunnen.

Zou iemand mij in leken taal kunnen vertellen waar dit aan ligt en wat voor ander apparaat ik zou kunnen kopen?

Bedankt,
Robin

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-06 16:01
1 Ethernet kabel worst opgesplitst in >4 andere kabels. Als je die allemaal degelijk gebruikt worst de verbinding van 200MBps opgesplitst over alle gebruikers.
Als apparaat 1 een bestand binnenhaalt met een snelheid van 50MBps en apparaat 2 een bestand met een snelheid van 100MBps en apparaat 3 een bestand met een snelheid van 50MBps dan zit je dus aan je 200MBps. Als apparaat 4 erbijkomt en data ophaalt wordt de snelheid van 1, 2 en 3 verminderd.
Ookal heb je er niks anders aan zitten, switches zorgen nog steeds voor snelheidsvermindering.
De switch zelf lijkt me gewoon qualitatief goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 432173

Trek eens alle kabels uit je switch en plug enkel de 'inkomende' kabel in en een utp-kabel naar je computer toe waarmee je test.
En doe dan een speedtest. Normaal moet je dan wel 200 halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:34

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Weet je ook zeker dat je op die test-PC nog wel 1gb verbinding heb als die op de switch zit?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
Bedankt voor de antwoorden. De switch verdeeld dus zijn ingangssignaal van 200mbs over alle apparaten die signaal vragen. Zijn er ook apparaten die aan elk apparaat de 200mbs doorsturen? Nee zeker?
Anoniem: 432173 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:26:
Trek eens alle kabels uit je switch en plug enkel de 'inkomende' kabel in en een utp-kabel naar je computer toe waarmee je test.
En doe dan een speedtest. Normaal moet je dan wel 200 halen.
Zojuist gedaan en dan haal ik alsnog maar 100mbs op mijn laptop. In de switch zitten alleen de ingangskabel die vanuit de meterkast komt en een kabel naar mijn laptop. En ja het zijn CAT6 kabels.

Als ik een speedtest op mijn pc doe wanneer alle andere apparaten (behalve de wifi router) uit staan dan haalt de pc maar 120mbs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:32
Robinstolman1 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:29:
Bedankt voor de antwoorden. De switch verdeeld dus zijn ingangssignaal van 200mbs over alle apparaten die signaal vragen. Zijn er ook apparaten die aan elk apparaat de 200mbs doorsturen? Nee zeker?

[...]

Zojuist gedaan en dan haal ik alsnog maar 100mbs op mijn laptop. In de switch zitten alleen de ingangskabel die vanuit de meterkast komt en een kabel naar mijn laptop. En ja het zijn CAT6 kabels.

Als ik een speedtest op mijn pc doe wanneer alle andere apparaten (behalve de wifi router) uit staan dan haalt de pc maar 120mbs.
dus op het moment dat je nu de kabel van ziggo in je pc stop heb je nog maar 120mbit ? zonder tussenkomst van de switch. kijk eens op je pc naar zijn netwerksnelheid. dit lijkt geen gigabit meer te zijn namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
Nee als ik de pc direct aansluit op de ziggo zonder de switch er tussen is het gewoon 200mbs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Switch verdeelt dit enkel als ze allemaal ook zoveel vragen, als je 5 apparaten er op hebt zitten, maar slechts 1 vraagt 1gbit, krijg je ook gewoon 1 gbit op dat apparaat.

Maar wat zegt je netwerkadapter op je PC? Gigabit of 100mbit?

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamanl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-06 10:42

Lamanl

So little done, so much to do

SinergyX schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:34:

Maar wat zegt je netwerkadapter op je PC? Gigabit of 100mbit?
Robinstolman1 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:34:
Nee als ik de pc direct aansluit op de ziggo zonder de switch er tussen is het gewoon 200mbs
Gaan bijde lampjes groen branden?
Meestal is bijde lampjes dat de verbinding door de kabel heen 1gb is.
Afbeeldingslocatie: http://www.computerhope.com/jargon/l/lanport.jpg
Ik heb een keer gehad dat er een kabelbreuk in de netwerkkabel zat waar door hij niet meer zijn volle snelheid haalde.

[ Voor 40% gewijzigd door Lamanl op 07-01-2016 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
SampleUser schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:16:
1 Ethernet kabel worst opgesplitst in >4 andere kabels. Als je die allemaal degelijk gebruikt worst de verbinding van 200MBps opgesplitst over alle gebruikers.
Als apparaat 1 een bestand binnenhaalt met een snelheid van 50MBps en apparaat 2 een bestand met een snelheid van 100MBps en apparaat 3 een bestand met een snelheid van 50MBps dan zit je dus aan je 200MBps. Als apparaat 4 erbijkomt en data ophaalt wordt de snelheid van 1, 2 en 3 verminderd.
Ookal heb je er niks anders aan zitten, switches zorgen nog steeds voor snelheidsvermindering.
De switch zelf lijkt me gewoon qualitatief goed.
Veel niet kloppende dingen in deze post. Zal ze hieronder puntsgewijs aangeven.

1) Een switch split geen Ethernetkabels, het verbind slechts computers met elkaar,
2) een goed aangesloten switch met een backplane die groot genoeg is zorgt ervoor dat ieder apparaat gelijktijdig op 1gbit kan praten,
3) Je spreekt over MBps. Ik denk dat je mbps (ofwel mbit/s) bedoeld,
4) Een switch zorgt niet voor snelheidsvermindering van je internet, het gelijktijdig gebruik van internet kan er natuurlijk wel voor zorgen dat dingen langzamer gaan.

Voor de TS: zorg er wel voor dat alle kabels geschikt zijn voor gbit verbindingen. Als er een kabel op 100mbit zit, dan kan je de genoemde slowdowns ervaren.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 432173

Robinstolman1 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:29:
[...]
Dus als ik het goed begrijp, kabel komende van ziggo router direct in laptop geeft je 200 Mbps.
Kabel komende van ziggo router in je switch en dan 2de kabel tussen je switch en laptop geeft maar 100 Mbps?

Doe ook eens een pingtest? (pingtest.net) Ik heb ooit eens een defecte switch gehad maar die had eerder up's en down's van zijn snelheid door teveel package loss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Misschien een goed merk switch kopen.Ik weet zeker dat de hardware in de switch de snelheden niet kan verwerken.Ik heb zo'n zelfde geintje bij een klant gehad met een budget switch van 12,50.Wat voor merk en type is de switch?

[ Voor 8% gewijzigd door vincedd op 07-01-2016 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Volgens mij gebruik je gewoon een 100MB switch of router.
Als je Ziggo's middelzware of zwaarst abonnement hebt moet je bij het kopen van switches en router specifiek in de gaten houden dat A: De netwerkpoorten 1Gbit kunnen doorgeven en B: Je WAN poort (dat poortje dat meestal met "internet" aangeduid word) óók een gigabit poort is.
Bij veel budgettoestellen heb je bijvoorbeeld wel een gigabit netwerk maar een 100mbit wan poortje...

Indien dit wel het geval is moet je allicht even je bekabeling nalopen want dan lijkt het me het meest voor de hand liggen dat er een andere variabele is die zorgt dat je hardware op 100MB terugvalt wat dan vaak neer komt op slechte kabels of gebroken adertjes in een kabel. Een goede, kloppende kabel is voor een gigabit uplink wel tamelijk essentieel.
Je hebt ook nog wel eens van die chinese 100 meter voor een euro kabels die bestaan voor een belangrijk deel uit pisbakken staal ipv fatsoenlijk koper, niet goed...

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 80487 op 07-01-2016 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
Anoniem: 432173 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:58:
[...]

Dus als ik het goed begrijp, kabel komende van ziggo router direct in laptop geeft je 200 Mbps.
Kabel komende van ziggo router in je switch en dan 2de kabel tussen je switch en laptop geeft maar 100 Mbps?

Doe ook eens een pingtest? (pingtest.net) Ik heb ooit eens een defecte switch gehad maar die had eerder up's en down's van zijn snelheid door teveel package loss.
Ja inderdaad, precies zoals je het zegt.
Pingtest gedaan om computer (ziggo router > switch > computer) = ping 14ms, jitter 3ms, line quality B* (mos 4.34), unable to test packet loss
Pingtest gedaan op laptop (ziggo router > switch > laptop) = ping 33ms, jitter 3ms, line quality B* (mos 4,33), unable to test packet loss
Pingtest gedaan op laptop (ziggo router > laptop) = ping 33 ms, jitter 2 ms, line quality B* (mos 4,33), unable to test packet loss
Anoniem: 80487 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 20:36:
Volgens mij gebruik je gewoon een 100MB switch of router.
Als je Ziggo's middelzware of zwaarst abonnement hebt moet je bij het kopen van switches en router specifiek in de gaten houden dat A: De netwerkpoorten 1Gbit kunnen doorgeven en B: Je WAN poort (dat poortje dat meestal met "internet" aangeduid word) óók een gigabit poort is.
Bij veel budgettoestellen heb je bijvoorbeeld wel een gigabit netwerk maar een 100mbit wan poortje...

Indien dit wel het geval is moet je allicht even je bekabeling nalopen want dan lijkt het me het meest voor de hand liggen dat er een andere variabele is die zorgt dat je hardware op 100MB terugvalt wat dan vaak neer komt op slechte kabels of gebroken adertjes in een kabel. Een goede, kloppende kabel is voor een gigabit uplink wel tamelijk essentieel.
Je hebt ook nog wel eens van die chinese 100 meter voor een euro kabels die bestaan voor een belangrijk deel uit pisbakken staal ipv fatsoenlijk koper, niet goed...
Welk poort bedoel je precies? Die 16 poorten op mn switch of de internet poort op mijn pc? Het enige dat op de switch onder 1 poort staat is: LINK ACT Gigabit.

Mn moederbord is Gigabyte GA-Z87-HD3 http://tweakers.net/price.../gigabyte-ga-z87-hd3.html. Daar staat bij dat hij beschikt over 1Gbps.

Mocht het toch aan de switch liggen, zouden jullie een alternatief kunnen aanbevelen? Waarmee ik wel de meeste snelheid houd? Zelf zat ik te kijken naar de http://tweakers.net/pricewatch/243800/netgear-wndr3700.html Maar dat is puur omdat hij 111 reviews heeft en gem 4-5 sterren. Voor de rest heb ik geen idee of dat is wat ik nodig heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Robinstolman1 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:27:
Mocht het toch aan de switch liggen, zouden jullie een alternatief kunnen aanbevelen? Waarmee ik wel de meeste snelheid houd? Zelf zat ik te kijken naar de http://tweakers.net/pricewatch/243800/netgear-wndr3700.html Maar dat is puur omdat hij 111 reviews heeft en gem 4-5 sterren. Voor de rest heb ik geen idee of dat is wat ik nodig heb..
Dat is een router, geen switch.

http://tweakers.net/categ...twerk-switches/producten/

Elke 1gbit switch kan z'n werk aardig doen, ik heb zelf al eentje jaar of 5 staan en doet het nog steeds goed. Vorige had het probleem dat hij poorten onderling niet kon laten connecten, zodat bv data van PC A naar B altijd via de router liep en niet direct via de switch (layer 2?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-06 21:07
Nieuwe hardware kopen is niet nodig, hooguit die Linksys (Ik weiger die dingen Cisco te noemen :P ) onder garantie om laten ruilen bij Routershop, als hij daadwerkelijk defect zou zijn.

Ik zeg: Meten is weten. Neem een laptop (of PC) en een netwerkkabel en prik dit rechtstreeks in je Ziggo modem. Test de snelheid. Zo te lezen haal je dan 200 mbps? Dat is je baseline meting.

Nu breid je het steeds een stukje uit. Neem die laptop mee naar de slaapkamer en stop de kabel die in de slaapkamer uit de muur komt er in en test opnieuw. Wat haal je dan?

Steek vervolgens de kabel in de slaapkamer in de switch, steek de kabel die je in stap 1 tussen het Ziggo-modem en de laptop had zitten nu tussen de switch en de laptop, zorg dat de andere poorten van de switch leeg zijn, en test opnieuw. Wat haal je nu?

Op die manier breid je de keten steeds uit met één onderdeel. Zodra je van 200 naar 80~120 gaat weet je welk onderdeel de schuldige is :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-06 13:03
Robinstolman1 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:27:
[...]

Ja inderdaad, precies zoals je het zegt.
Pingtest gedaan om computer (ziggo router > switch > computer) = ping 14ms, jitter 3ms, line quality B* (mos 4.34), unable to test packet loss
Pingtest gedaan op laptop (ziggo router > switch > laptop) = ping 33ms, jitter 3ms, line quality B* (mos 4,33), unable to test packet loss
Pingtest gedaan op laptop (ziggo router > laptop) = ping 33 ms, jitter 2 ms, line quality B* (mos 4,33), unable to test packet loss
Valt me op dat je computer in je eerste pingtest (is dat je vaste pc?) een ping van 14ms heeft, terwijl beide andere een pingtest van 33ms geven, volgens je omschrijving gaan die naar je laptop, kan ik daaruit concluderen dat dit ook daadwerkelijk vanaf een ander device getest is in vergelijking met je eerste pingtest??

Heb je Wifi op je laptop uitgeschakeld staan? Kan het niet per ongeluk zijn dat je je speedtesten over wifi zit te doen ipv over je ethernet?

Toen je je verbinding rechtstreeks aan je ziggo router testte, was dat ook met je laptop?

Zoals door mijn bovenbuurman ook al voorgesteld, ga een voor een zaken uitsluiten, en dan ook steeds met hetzelfde apparaat en instellingen. Want in je berichten heb je het wisselend over computer en laptop, en het is mij dan niet duidelijk of je dan hetzelfde device bedoeld of dat het ook metingen op verschillende devices zijn juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:36

Nox

Noxiuz

Sluit je PC aan op poort 1 tm 4. Overal 1gbps?

Sluit dan je Modem aan op poort 1 op de switch en je pc op poort 2. Log in op je modem en kijk wat de snelheid onderling is. Ook 1gbps?

Ping je modem: ping 192.168.178.1 -t (check t ip adres). Continu <1ms?

Anders kan het nog de QoS zijn, maar dat vermoes ik niet.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1