Upgrade van AMD naar Intel platform

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-02 12:40
Ik zoek een?
Ik ben aan het kijken naar componenten om mijn huidige pc om te zetten van een AMD naar een Intel platform. Mijn huidige pc heeft de volgende onderdelen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6200 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Asus Sabertooth 990FX€ 215,-€ 215,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 363,95€ 363,95
2Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 42,95€ 42,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 139,84€ 139,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 761,74

Ansich is het niet een verkeerd systeem en werkt het (nog) wel fijn. Aangezien ik zelf nogal veeleisend ben wil ik wel graag het maximale uit mijn systeem persen en aangezien mijn CPU een bottleneck begint te vormen voor mijn GPU wil ik graag upgraden. (daarnaast, een upgrade eens in de zoveel tijd is nooit verkeerd toch? :9 )
Aangezien de prestaties van Intel CPU's over het algemeen een stuk beter zijn wil ik graag overstappen naar Intel in plaats van bijv een FX8400 cpu er in te prikken. Dit omdat de prestaties van vergelijkbare I5's beter zijn én omdat Intel een stuk zuiniger is. Omdat ik sinds kort op mezelf woon en dus zelf de energie rekening moet betalen is dit ook een factor dat meespreelt.

Wat is je budget?
Aangezien ik ook niet té veel geld in deze upgrade wil stoppen probeer ik zoveel mogelijk van de prijs af te schrapen. Momenteel zit ik op €433 maar <b>mijn vraag is wat daar nog vanaf kan met vergelijkbare prestaties </b> Ik zoek hier een sterke balans tussen prijs en prestaties. Zo had ik eerst RAM op het oog dat sneller was (2333MHz) maar aangezien ik zelf niet aan Overklokken doe (of wil beginnen) kan ik ook uit de voeten met goedkopere ram (zoals deze 2133MHz setje).

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Enige voorkeur is Intel omdat die betere prestaties hebben en zuiniger presteren. Tegelijkertijd ben ik ook wel veeleisend. Ik zal niet zomaar voor een goedkopere moederbord willen gaan omdat daar minder functionaliteit of IO op zit. Begrijp me niet verkeerd, ik hoor graag alternatieven maar een uitgeklede mobo is niet voor mij weggelegd, tenzij er een goede onderbouwing voor is natuurlijk :)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik mijn systeem momenteel vooral om te gamen. Games zoals Rainbow Six Siege, Just Cause 3 en Assassin's Creed Syndicate behoren tot games die ik nu speel. In de toekomst wil ik ook The Division gaan spelen en wil ik graag dat het systeem een tijd mee kan.

Het systeem dat ik op het oog heb is:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 212,95€ 212,95
1MSI Z170A KRAIT GAMING€ 142,-€ 142,-
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 433,95

TLDR: Ik wil overstappen van een AMD naar een Intel platform. Graag hoge Bang for Buck. Zijn er nog tips m.b.t. bovenstaand systeem waar ik extra geld kan besparen maar vergelijkbare prestaties heb?

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Alle reacties

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Je hebt gekozen voor een Z170 type moederbord, deze zijn eigenlijk vooral gericht op de K processoren van Intel, gezien dit type moederbord overclocking ondersteund.
Je hebt gekozen voor een standaard intel processor. Die niet kan overclocken. Je geeft ook aan niet te gaan overclocken

Verstandig zou zijn om naar de H170 of B150 moederborden te gaan kijken, die wel vergelijkbare functies hebben. Dat kan je al snel paar tientjes besparen.

• Melantrix
Swordlord schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:01:
Je hebt gekozen voor een Z170 type moederbord, deze zijn eigenlijk vooral gericht op de K processoren van Intel, gezien dit type moederbord overclocking ondersteund.
Je hebt gekozen voor een standaard intel processor. Die niet kan overclocken. Je geeft ook aan niet te gaan overclocken

Verstandig zou zijn om naar de H170 of B150 moederborden te gaan kijken, die wel vergelijkbare functies heeft. Dat kan je al snel paar tientjes besparen.
Is het niet zo dat bijv. de H170 en B150 een kleinere BUS e.d. hebben? En dat ze minder USB's ondersteunen? Als dat niet zo is en dat de Z170 puur een overklokking mobo is, is het inderdaad wel het overwegen waard. Maar ik heb wel een redelijk aantal USB pheriphirals (en Hdd's for that matter) dat ik graag wel een redelijk aantal USB en SATA poorten wil. Daarnaast is een M.2 poort voor de toekomst ook wel handig, teminste zo gaat mijn redenatie. Klopt dat een beetje? Of loop ik nu dingen te roepen dat gewoon niet waar is? :?

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

melantrix schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:05:
[...]

Is het niet zo dat bijv. de H170 en B150 een kleinere BUS e.d. hebben? En dat ze minder USB's ondersteunen? Als dat niet zo is en dat de Z170 puur een overklokking mobo is, is het inderdaad wel het overwegen waard. Maar ik heb wel een redelijk aantal USB pheriphirals (en Hdd's for that matter) dat ik graag wel een redelijk aantal USB en SATA poorten wil. Daarnaast is een M.2 poort voor de toekomst ook wel handig, teminste zo gaat mijn redenatie. Klopt dat een beetje? Of loop ik nu dingen te roepen dat gewoon niet waar is? :?
Hoeveel is veel?

10+ USB apparaten en meer dan 10 harde schijven?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Hier zijn de precieze specs van de chipsets zoals intel het aanlevert.
Intel B150
Intel H170
Intel Z170

Maar vaak zijn het aantal USB poorten of SATA en ook het type ervan, afhankelijk het feit, hoeveel de fabrikant er besluit te gebruiken en van 3rd party chips die een fabrikant kan plaatsen.

In de huidige best buy, reviews: Desktop Best Buy Guide - januari 2016 wordt er een moederbord gebruikt dat al aan veel van jouw punten zou voldoen.
Ikzelf ben alleen niet zo'n fan van uATX en kies meestal voor gewone ATX modellen, die tegenwoordig dan meestal wel prijziger zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Swordlord op 07-01-2016 15:14 ]

• Melantrix
Jeroenneman schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:07:
[...]

Hoeveel is veel?

10+ USB apparaten en meer dan 10 harde schijven?
USB apparaten gelijktijdig zijn tussen de 5 en 10 apparaten. Hardeschijven zijn sowieso 4 momenteel en zit te denken aan een 5e (afhankelijk hoeveel geld ik op deze setup kan besparen :9 ) Ik zie in de specs staan dat de Z platform 6 SATA poorten ondersteund en de H platform 4. Daarintegen heeft de B platform weer ondersteuning voor 6 maar weer minder USB ondersteuning.

Nu was ik in de veronderstelling dat het B platform het 'slechtste' platform van de 3 was maar dat is blijkbaar niet zo?

Dit is alles natuurlijk ook nog eens afhankelijk van de fabrikant maar even puur van platform uitgaande dus kan ik het beste kijken naar een Z of een B platform? (aangezien 4 al eigenlijk te weinig SATA poorten voor mij zijn)
Swordlord schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:08:
...

In de huidige best buy, reviews: Desktop Best Buy Guide - januari 2016 wordt er een moederbord gebruikt dat al aan veel van jouw punten zou voldoen.
Ikzelf ben alleen niet zo'n fan van uATX en kies meestal voor gewone ATX modellen, die tegenwoordig dan meestal wel prijziger zijn.
Dat was in eerste instantie ook mijn uitgangspunt maar aangezien het een uATX was ben ik op basis van die specs verder gaan kijken. Ik kwam uiteindelijk op de KRAIT Gaming kaart uit vanwege de (naar mijn mening interesante) opties m.b.t. de netwerkchip en geluidschip. Daarnaast werd hij niet te duur en voldeed hij natuurlijk aan mijn SATA en USB eisen.

[ Voor 32% gewijzigd door Melantrix op 07-01-2016 15:19 ]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

melantrix schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:16:
[...]

USB apparaten gelijktijdig zijn tussen de 5 en 10 apparaten. Hardeschijven zijn sowieso 4 momenteel en zit te denken aan een 5e (afhankelijk hoeveel geld ik op deze setup kan besparen :9 ) Ik zie in de specs staan dat de Z platform 6 SATA poorten ondersteund en de H platform 4. Daarintegen heeft de B platform weer ondersteuning voor 6 maar weer minder USB ondersteuning.

Nu was ik in de veronderstelling dat het B platform het 'slechtste' platform van de 3 was maar dat is blijkbaar niet zo?

Dit is alles natuurlijk ook nog eens afhankelijk van de fabrikant maar even puur van platform uitgaande dus kan ik het beste kijken naar een Z of een B platform? (aangezien 4 al eigenlijk te weinig SATA poorten voor mij zijn)
Bij de B150 van ASUS zie ik staan dat je 6 SATA poorten hebt, en 6 USB 3.0 poorten, 6 USB 2.0 poorten en nog een ASMedia USB 3.1 poort.

Bij de Z170 Pro Gaming zie ik slechts 4 SATA poorten, 6 USB 3.0 poorten en 8 USB 2.0 poorten.

Je zult dus per moederbord moeten kijken naar de aansluitmogelijkheden.

Is het niet makkelijker om gewoon "grotere" harde schijven te kopen, dan steeds maar meer?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Melantrix
Jeroenneman schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:20:
[...]

Bij de B150 van ASUS zie ik staan dat je 6 SATA poorten hebt, en 6 USB 3.0 poorten, 6 USB 2.0 poorten en nog een ASMedia USB 3.1 poort.

Bij de Z170 Pro Gaming zie ik slechts 4 SATA poorten, 6 USB 3.0 poorten en 8 USB 2.0 poorten.

Je zult dus per moederbord moeten kijken naar de aansluitmogelijkheden.

Is het niet makkelijker om gewoon "grotere" harde schijven te kopen, dan steeds maar meer?
Ja inderdaad. Bedankt!

Ja dat zou zeker makkelijker zijn al ben ik een beetje aan het spelen met een combi van SSD's en HDD's. Ik heb bijv een 250gb SSD voor mijn Windows installatie en wat andere applicaties. Momenteel heb ik plek om 1, max 2 games op een SSD te zetten. Aangezien ik wat meer games tegelijkertijd speel (dus in 1 week meerder games) heb ik behoefte aan een SSD met ruimte voor wat grotere en veeleisende games. Tevens heb ik wat HDD's voor data opslag, foto's/video en de games waarbij ik het niet erg vind als hij wat langer doet over laden/waar hij weinig hoeft te laden. Grotere schijven kan dus wel, maar is bij mij nu nog niet echt een handige optie. (ik vind het zonde om bijv een goed werkende SSD van 250 gb niet meer te gebruiken omdat er een grotere SSD voor in de plaats komt)

Wat is eigenlijk het verschil tussen de Z170 en de Z170A? Ik zie bijv dat er 2x een KRAIT Gaming moederbord beschikbaar is, 1 van elke chipset :?

[ Voor 5% gewijzigd door Melantrix op 07-01-2016 15:52 ]

Pagina: 1