[Mobile APP] Mobiele App maken, alternatieven voor Xamarin?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvansl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik heb geen ervaring met mobiele applicaties maar wel veel met C#.

Nu wil ik graag een App maken voor Android/iPhone/WindowsPhone.

De app zelf is vrij simpel, simpele mobiele client die werkt met behulp van een WebApi (AspNet/Sql).
Ook komt er een groot administratie gedeelte (via website) voor de app.

Wat is nu het snelste/beste/makkelijkste?
Xamarin lijkt perfect voor mij maar licenties zijn vrij duur, Phonegap/Cordova ziet er ook goed uit om snel iets in elkaar te steken. Alleen heb ik op dit moment weinig echte ervaring met javascript en de 1000den libraries die men op dit moment gebruikt.

De app zelf is vrij simpel. Begin scherm, paar buttons met ieder een subscherm.
Api opties die ik moet hebben is Camera en GPS gegevens.
Uiteindelijk moet het foto + gps gegevens kunnen doorsturen naar de WebApi.

Vrij simpel dus maar geen ervaring.
Volgens google is Xamarin en Cordova het populairste. Is Cordova een goede mogelijkheid voor mijn app met weinig javascript kennis?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via wvansl op 08-01-2016 14:46)

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Als je toch met Cordova aan de gang gaat, kijk dan ook eens naar Ionic. Wij hebben hier zeer positieve ervaringen mee.
Ionic gebruikt Angular icm Cordova, en maakt het allemaal echt een stuk robuuster en meer 'native' (voor zover mogelijk met een JS app)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07 01:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als de app vrij simpel is en het meeste werk toch in de backend zit/gebeurt dan zou je kunnen overwegen om gewoon voor elk platform apart een app te maken. Ja, het is veel dubbel werk, maar aan de andere kant kun je elke app dan wel mooi laten aansluiten op de UI beleving van dat platform.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik heb even geen idee of het mogelijk is, maar dat kan vast wel iemand anders aangeven.

Maar als ik het zo lees zou ik meer zitten te denken aan een soort van responsive site (als je wel html kan) met een cordova/phonegap plugin in een iframe oid die alleen je GPS en Camera doet.

Want het klinkt mij voornamelijk in de oren alsof je gewoon 2 separate dingen wilt :
- Een mobiel invoer/bekijk gedeelte (voor je administratie gedeelte wat al op je site staat als ik het goed begrijp, oftewel alleen dat responsive maken)
- Een mogelijkheid om foto's + gps gegevens door te kunnen sturen

En eigenlijk heb je enkel voor gedeelte 2 xamarin / cordova nodig, kan je dat niet als een soort van los gedeelte / plugin aanbieden die je door een externe laat maken en qua interface een beetje laten smoelen zoals je responsive site.

Want ik vermoed dat in de praktijk het meeste werk gaat zitten in het aansturen van je website, terwijl het 2e gewoon een vaststaand stukje is.
Ik vraag me uberhaupt af of er niet al bestaande scripts zijn waarmee je op een responsive site cordova voor enkel een file-input plugin kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
In principe heb je niet eens Cordova plugins nodig voor deze twee zaken. Met HTML5 heb je al toegang tot foto's en geolocatie.

Dus je zou zelfs gewoon een website hiervoor kunnen gebruiken. Hoe je HTML5 geolocation moet gebruiken is uitgebreid te vinden. Oa hier: http://www.w3schools.com/html/html5_geolocation.asp

Als je wel ervaring hebt met een website bouwen moet dat dus wel kunnen lukken. En wil jij hem wrapped in een App kan je er zelfs nog voor kiezen dat Cordova niets meer dan een schil is die naar een externe website wijst in plaats van in de App zelf verpakt is.

En ook Geolocation en Camera Plugins van Cordova zijn niet heel lastig in gebruiken. Met klein beetje javascript ervaring moet je daar wel uit kunnen komen. De rest hoeft geen javascript te zijn. Zolang je maar een nette responsive "website" erin zet. En dat kan ook met HTML/CSS.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Als je toch met Cordova aan de gang gaat, kijk dan ook eens naar Ionic. Wij hebben hier zeer positieve ervaringen mee.
Ionic gebruikt Angular icm Cordova, en maakt het allemaal echt een stuk robuuster en meer 'native' (voor zover mogelijk met een JS app)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knaak
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-07 12:49

Knaak

It's me, Mario!

React-native, als je het spannend wil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Xamarin heeft ook een gratis starter versie, naar mijn weten best geschikt voor kleine simpele apps.
Wordt tegenwoordig onder andere geleverd bij Visual Studio 2015 (ook de community versie).
https://xamarin.com/starter
Pagina: 1