Diskspace weergeven van Networkdrives

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benne
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-12-2023
Ik zoek een manier om voor mensen met client windows 7 de beschikbare ruimte van meerdere volumes op meerdere NASen weer te geven.
Wanneer je deze drives mapped in windows zie je de beschikbare ruimte enz.
Echter doordat we veel volume's hebben en andere mappings (van server) hebben we niet genoeg driveletters om al de volumes te mappen.
Voor die reden gebruiken we shortcuts naar alle gedeelde volumes.
Echter zie je dan niet meer wat de beschikbare ruimte is.

Heeft er iemand ervaring met een tooltje of scriptje om volumes (Op een Synology, kan met ssh naartoe verbonden worden) om de vrije/gebruikte ruimte uit te lezen en deze om een eenvoudige manier te kunnen weergeven aan de gebruikers.

Ik heb monitoring tools die dit allemaal laten zien, maar ik wil niet iedereen toegang geven hiertoe.
Liefst heb ik het gewoon in explorer zichtbaar of eventueel op de desktop.
Thnx

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:04

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Meer mappings is niet mogelijk:
http://superuser.com/ques...ers-from-windows-defaults

Linux heeft iets ingebouwd, ik ken het OS van Synology niet, maar normaal kan dit via SSH:

http://www.cyberciti.biz/faq/check-free-space/

Als je in Windows verkenner details weergave selecteert, kan je wel de totale grote van een netwerklocatie zien die als map word weergegeven. Dan zie je echter niet de vrije ruimte.

[ Voor 153% gewijzigd door Johan9711 op 07-01-2016 13:37 ]

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Niet genoeg drive letters? Hoeveel schijven wil je hebben?
Automatisch drive mapping is misschien toch handinger imho.

Dit?
https://social.technet.mi...ters?forum=w7itprogeneral

[ Voor 38% gewijzigd door Hann1BaL op 07-01-2016 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benne
Ja niet genoeg drive letters. We hebben al een reeks standaard mappen voor iedereen dan een reeks mappings per afdeling (die alleen mensen van die afdeling krijgen ) en dan hebben we er 9 nodig voor de opslag(de volumes hierboven).
Omdat die volumes al 9 driveletters in beslag nemen en er waarschijnlijk binnenkort nog een NAS van +-150TB op 3 volumes bijkomt komt dit al op 12.
Voor die reden heb ik dus daarvoor een mapje met shortcuts gemaakt naar de verschillende NASen en deze gemapped met een driveletter zodat ik 1 driveletter heb voor alle volumes.
Echter zie je dan niet meer hoeveel ruimte er in gebruik/vrij is.

Ik zal eens kijken naar Mounted drives of dit werkt. Wist niet dat dit kon in windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-07 23:04
Tijd voor DFS en schijfruimte kan je monitoren met PRTG ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dit is precies de reden waarom DFS namespaces in het leven geroepen is.
A namespace is a virtual view of shared folders in an organization.

If you want to give users a single place to locate data, but you want to host data on different servers for availability and performance purposes, you can deploy a namespace similar to the one shown in the following figure. The elements of this namespace are described following the figure.
Afbeeldingslocatie: https://i-msdn.sec.s-msft.com/dynimg/IC195178.gif

User krijgen dan één share, met daaronder allemaal folders. Die folders verwijzen onderhuids weer naar shared folders op verschillende systemen. Je kunt zelfs instellen dat gebruikers alleen maar de folders zien waar men rechten op heeft.

Dit voor wat betreft je issue met drive-letters. Wat precies je probleem is met het inzichtelijk krijgen van de drive-ruimte is het mij even niet duidelijk wat daar nu het probleem is?

Waarom zou een eindgebruiker dit moeten zien? Zij krijgen een lokatie toegewezen om hun bestanden op te slaan, de beheerder regelt maar dat dit techisch mogelijk is.
hhoekstra schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 13:52:
Tijd voor DFS en schijfruimte kan je monitoren met PRTG ?
één minuut eerder... Oh well.... :P

[ Voor 8% gewijzigd door Question Mark op 07-01-2016 13:54 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benne
DFS had ik al aan gedacht. Maar het probleem is dat er dan weer een server tussen zit.
We doen metingen die weken lang lopen en data wegschrijven op die synology's. Wanneer we deze via DFS beschikbaar maken ben ik bang dat wanneer er iets mis gaat met de server , alle metingen die al dagen lopen onderbroken worden.
Een 2de DC met DFS zou dan heel handig zijn , maar dat willen ze hogerop niet.

Probleem met schijfruimte;
Onze mensen starten metingen naar een NAS. Deze kunnen dagen tot weken duren en genereren bestanden van een paar TB.
Het probleem is dat ze dus nu niet zien hoeveel TB er vrij is voor ze een meting starten en dus kunnen inschatten of dit wel gaat passen.
Ja ik kan dat voor iedereen gaan beslissen wie waar neerzet , maar dan moet ik een extra persoon aannemen voor dit af te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:29
Is het niet mogelijk om die NAS periodiek een rapport te laten mailen met zijn schijfruimte? Iets andere invalshoek waar je misschien iets aan hebt.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benne
Ik ben al idd aan het kijken of ik de rapportages van de NASen op een of andere manier makkelijk inzichtbaar kan maken of data uithalen en die op elk volume laten neerzetten elke aantal uren.
Mail gaat niet werken aangezien we op dit netwerk geen internet/mail/enz hebben.
Kan wel een mailserver maken , maar niemand gaat een mailclient enkel voor dat doel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Benne schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:03:
DFS had ik al aan gedacht. Maar het probleem is dat er dan weer een server tussen zit.
We doen metingen die weken lang lopen en data wegschrijven op die synology's. Wanneer we deze via DFS beschikbaar maken ben ik bang dat wanneer er iets mis gaat met de server , alle metingen die al dagen lopen onderbroken worden.
Als er nu iets fout gaat met de enkelvoudig uitgevoerde NAS heb je ditzelfde probleem. Zelfde met je enkele DC. (ik intepreteer je post even als dat jullie nu maar één DC hebben).

Jullie omgeving is dan niet redudant opgezet (en dat hoeft geen enkel issue te zijn), het is alleen wat vreemd dat een DFS namespace service dit dan wel moet zijn...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benne
Klopt. Maar we kunnen al die NASen niet redundant uitvoeren. Ze zijn nu tezamen zo'n 380TB groot en het is te duur om deze redundant uit te voeren. Ze hebben wel allemaal een raid 6 zodat er wel 2 schijven kunnen stuk gaan zonder alles kwijt te zijn.

Het gebeurd heel soms dat we onze server is een keertje rebooten. Soms gepland soms uit nood. Wanneer we dan die shares via DFS aanbieden worden , denk ik , alle metingen onderbroken.
Voor die reden probeer ik zo min mogelijk objecten tussen de meetpc's en de opslag(nas) te zetten die voor een onderbreking kunnen zorgen.

De data lokaal opslagen is ook al overwogen , maar dit brengt dan weer een ander set van problemen mee die een NAS niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Benne schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:34:
Het gebeurd heel soms dat we onze server is een keertje rebooten. Soms gepland soms uit nood. Wanneer we dan die shares via DFS aanbieden worden , denk ik , alle metingen onderbroken.
Als de DFS root niet beschikbaar is, op het moment dat een DFS client deze wil uitvragen dan krijg je idd. issue's. Vandaar dat het vaak aanbevolen wordt om de DFS root vanaf twee servers aan te bieden. :)

Distributed File System: Namespace Availability Questions

Kan (of mag) dit niet, dan introduceer je inderdaad een extra single point of failure in je keten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

We kunnen 't ook simpel houden: het aloude dir command werkt ook op unc paden:
C:\Users\Brahiewahiewa>dir \\172.16.172.7\sdcard
 Volume in drive \\172.16.172.7\sdcard is SDCard
 Volume Serial Number is DBE6-2B4E

Directory of \\172.16.172.7\sdcard

22-12-2015  18:24    <DIR>          .
31-12-2015  10:40    <DIR>          ..
15-08-2015  00:47                96 View.xml
22-12-2015  18:41    <DIR>          extensions
               1 File(s)             96 bytes
               3 Dir(s)   1.795.248.128 bytes free

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benne
Thnx. Dit wist ik niet en is lekker simpel en handig. Hier kan ik wel iets mee verzinnen om dit in een scriptje te laten doen elk uur en het resultaat ergens weer te geven desnoods in .txt op het betreffende volume.
Pagina: 1