Vraag

• martijnm71
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-10-2025
Goed, tijd om met de billen bloot te gaan op Tweakers :+

Een telefoon rooten, roms flashen, sudo commando´s, msdos compleet uit het hoofd allemaal geen enkel probleem. Maar ik heb nog nooit een videokaart omgewisseld. Meestal wisselde ik gelijk van PC :P

Maar nu dus voor het eerst in 30 jaar nerden een kaart wisselen.

Ik ga van een AMD 9200 series naar een AMD r9 390.

Hoe ik denk dat het werkt:

- Drivers voor de nieuwe kaart downloaden maar niet installeren
- PC uit, 9200 eruit r9 erin.
- Booten, nieuwe drivers installeren en klaar.

Zo simpel? Of mis ik nog iets?

Beste antwoord (via martijnm71 op 24-05-2016 22:04)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:23

nelizmastr

Goed wies kapot

martijnm71 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:31:
Excuses voor de enorme rotschop :D

Samengevat, vakantiegeld is binnen, budget voor videokaart is niet zo groot als ik dacht (rond de 300 euro).

Dus na wat zoekwerk (en mijn afwijking voor AMD kaarten) kom ik mij een MSI R9 380 uit.

Past binnen budget en belangrijker heeft geen zware voeding nodig en past in de kast, allemaal hoezee dus.

Heb er geen problemen (meer) mee om een videokaart uit een kast te halen en er een nieuwe in te zetten maar ben net niet ehmmmm, tweaker genoeg om de laatste vraag weg te halen.

De beoogde nieuwe kaart: pricewatch: MSI R9 380 Gaming 4GB
Heeft qua voeding een 2x6 pin aansluiting nodig, en ik twijfel of ik die heb :P

Probleem is dat de huidige kaart: Gigabyte GV-R928WF3OC-3GD pricewatch: Gigabyte GV-R928WF3OC-3GD keer een 8 pin en een keer een 6 pin gebruikt

Goed, kast verder geïnspecteerd en zie geen 2de 6 pins aansluiting uit het moederbord een Asus B85+ komen. pricewatch: Asus B85-PLUS en ook een zoektocht in de papieren van het mobo maakt me weinig wijzer

Is een verloopstuk van 8 naar 6 een optie of zie ik door mijn onwetendheid een betere oplossing over het hoofd.
De meeste voedingen hebben bij de 8-pin connector twee afneembare pinnetjes aan de zijkant waarmee het een 6-pin wordt. Dit noemt men ook wel de 6+2.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Alle reacties

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Misschien de oude drivers echt grondig verwijderen met DDU?

Voor de rest is het inderdaad niet heel moeilijk. Oude eruit, nieuwe erin, drivers installeren, klaar. Kwartiertje werk.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• martijnm71
DDU nog nooit van gehoord, maar even opgezocht lijkt me een puik plan, dank je wel :)

Nog een vraag die in me opkomt, kan ik de monitor gelijk op de videokaart aansluiten of moet die eerst even op de monitor aansluiting op het moederbord? Dan de drivers installeren en dan de monitor op de nieuwe videokaart?

[ Voor 12% gewijzigd door martijnm71 op 07-01-2016 11:03 ]

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:11

superwashandje

grofheid alom

AMD 9200? toch niet de Radeon 9200 (RV280) released April 16, 2003? :P

De monitor kan je gelijk op de videokaart aansluiten en dat moet gewoon meteen en zonder drivers ook al wel werken.
voordat ik naar een nieuwe kaart ga verwijder ik inderdaad wel altijd de drivers en daarna met DDU ook de restanten verwijderen.
dan kaart omwisselen en nieuwe drivers installeren :)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-01 18:40
Wel rekening gehouden met de specs van je pc?
Voeding kan het aan?

• martijnm71
superwashandje schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:04:
AMD 9200? toch niet de Radeon 9200 (RV280) released April 16, 2003? :P

De monitor kan je gelijk op de videokaart aansluiten en dat moet gewoon meteen en zonder drivers ook al wel werken.
voordat ik naar een nieuwe kaart ga verwijder ik inderdaad wel altijd de drivers en daarna met DDU ook de restanten verwijderen.
dan kaart omwisselen en nieuwe drivers installeren :)
Nee, gelukkig zo oud ook weer niet, R9 290, spatie doet wonderen, sorry.

En voeding kan het ook aan, zit een 750 watt voeding in.

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Maar waarom stap je over??
De 290 is nagenoeg hetzelfde als de 390, alleen je hebt meer vram?
In games op 1080p 1440p zijn ze vrijwel identiek.
Als je de 290 overklokt is hij sneller als een standaard 390.
Alleen bij 4k zal hij een beetje sneller zijn dan een 290 omdat hij meer ram heeft. maar 4k met een 390 is ook geen lolletje.

• martijnm71
Elmo_b schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:23:
Maar waarom stap je over??
De 290 is nagenoeg hetzelfde als de 390, alleen je hebt meer vram?
In games op 1080p 1440p zijn ze vrijwel identiek.
Als je de 290 overklokt is hij sneller als een standaard 390.
Alleen bij 4k zal hij een beetje sneller zijn dan een 290 omdat hij meer ram heeft. maar 4k met een 390 is ook geen lolletje.
Ik zat na het antwoord al te twijfelen of ik wel de juiste videokaart had aangegeven. En ik zit dus met cijfertjes te goochelen. Sorry voor de puinhoop :X

En ben even aan het zoeken gegaan, het was bij de bouw de bedoeling dat er een 290 in zou komen, das door budget redenen niet doorgegaan en is er een goedkopere AMD kaart ingekomen. En die wordt nu vervangen voor een 390 8gb gaming. Dus een stap vooruit zal het voor mij gelukkig wel zijn.

Ben nu op het werk maar zo uit het blote hoofd wordt de kaart door het AMD programma weergegeven als 9200 of een 7200 series (pin me daar niet op vast).

Tevens huiswerk voor mezelf, vanavond even uitzoeken wat er nu precies inzit.

[ Voor 3% gewijzigd door martijnm71 op 07-01-2016 11:53 ]

• superwashandje

superwashandje

grofheid alom

vandaar o.a. ook mijn vraag inderdaad :)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• martijnm71
superwashandje schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:59:
vandaar o.a. ook mijn vraag inderdaad :)
Dank voor het meedenken in ieder geval :)

Dit zijn de momenten dat ik erg blij ben met de Tweakers community.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Als je van AMD naar AMD gaat is het verwijderen van drivers helemaal niet meer nodig sinds Win Vista.

Gewoon nieuwe kaart er in en voor de zekerheid de nieuwste drivers downloaden en installeren.
Klaar!

• martijnm71
Bon gevonden (met dank aan de bouwers) en het gaat om een Gigabyte GV-R928WF3OC-3GD.

Begin dankzij jullie opmerkingen me af te vragen of een update naar een 390 8gb wel de stap vooruit is die ik wil maken en of dat de moeite waard is.

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-01 16:27

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Dat betekent dat je nu een R9 280 hebt. Dan is de 390 wel degelijk een forse vooruitgang.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Johan9711 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 12:26:
Dat betekent dat je nu een R9 280 hebt. Dan is de 390 wel degelijk een forse vooruitgang.
Dat staat of valt met waar je het voor gaat gebruiken en wat de prijs was. Is dat de investering waard? Lastig te zeggen, maar dat maakt het dus wel makkelijk:

Kaart er uit
Kaar er in
PC aan.

Voila!
En dan eventueel drivers downloaden

• superwashandje

superwashandje

grofheid alom

Hann1BaL schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 12:55:
[...]

Dat staat of valt met waar je het voor gaat gebruiken en wat de prijs was. Is dat de investering waard? Lastig te zeggen, maar dat maakt het dus wel makkelijk:

Kaart er uit
Kaar er in
PC aan.

Voila!
En dan eventueel drivers downloaden
inderdaad, voor ons is dat helemaal niet te zeggen. qua prestaties zou de 390 ongeveer 2x zo snel moeten zijn dus een vooruitgang is het sowieso. :)

• martijnm71
Dan ben ik gelukkig, gebruik hem vooral voor ETS2 en FS15, met een triple monitor er aan vast. ETS2 liep een jaar geleden wel aardig maar na alle updates duikt de framerate regelmatig onder de 25.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:52

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Zit een heel klein lipje op je moederboard zowat onder je videokaart die ervoor zorgt dat je niet zomaar je videokaart eruit kan trekken.

Het gaat niet altijd even makkelijk maar don't force it.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:29

Nemesizz

Untouchable

superwashandje schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 13:00:
[...]

inderdaad, voor ons is dat helemaal niet te zeggen. qua prestaties zou de 390 ongeveer 2x zo snel moeten zijn dus een vooruitgang is het sowieso. :)
Probleem met die test (zoals heel vaak met videokaart reviews) is dat icm een overclocked i7 systeem.
Met een tragere processor kan het dus ook zo zijn dat het verschil niet eens merkbaar is (omdat de CPU dan bijvoorbeeld een bottleneck vormt).

Ik zie helemaal niet wat voor systeem de TS heeft.

Als ETS2 en FS15 (neem aan Euro Truck Simulator en Farming Simulator) de games zijn, vind ik het al raar dat die al onder de 25fps komen op een Radeon 280 kaart. Ik speel zelf ook wel FS15, op een Geforce 660Ti en heb tot nu toe weinig framerate problemen gehad (al moet ik zeggen, sommige mods zijn bugged en kunnen zelfs een high-end systeem op de knieën krijgen, maar daar gaat een 390 ook niet helpen).
Komt bij dat die 2 games, als ik me niet vergis, veel meer op de CPU leunen dan op de GPU.
Een zware videokaart met bijvoorbeeld een zwakke CPU heeft nog steeds weinig nut.
En voeding kan het ook aan, zit een 750 watt voeding in.
Wélke 750W? Want je hebt goede 750W voedingen (die meestal, zeker bij single GPU opstellingen, zwaar overkill zijn) en je hebt rommel '750W' voedingen die al ploffen bij 50% belasting (amper 300W kunnen leveren).

• martijnm71
Nemesizz schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:39:
[...]

Probleem met die test (zoals heel vaak met videokaart reviews) is dat icm een overclocked i7 systeem.
Met een tragere processor kan het dus ook zo zijn dat het verschil niet eens merkbaar is (omdat de CPU dan bijvoorbeeld een bottleneck vormt).

Als ETS2 en FS15 (neem aan Euro Truck Simulator en Farming Simulator) de games zijn, vind ik het al raar dat die al onder de 25fps komen op een Radeon 280 kaart. Ik speel zelf ook wel FS15, op een Geforce 660Ti en heb tot nu toe weinig framerate problemen gehad (al moet ik zeggen, sommige mods zijn bugged en kunnen zelfs een high-end systeem op de knieën krijgen, maar daar gaat een 390 ook niet helpen).
Komt bij dat die 2 games, als ik me niet vergis, veel meer op de CPU leunen dan op de GPU.
Een zware videokaart met bijvoorbeeld een zwakke CPU heeft nog steeds weinig nut.

[...]

Wélke 750W? Want je hebt goede 750W voedingen (die meestal, zeker bij single GPU opstellingen, zwaar overkill zijn) en je hebt rommel '750W' voedingen die al ploffen bij 50% belasting (amper 300W kunnen leveren).
i7 (4790K), 16gig werkgeheugen (beetje overkill, maar de tweede 8 gig waren gratis), dat alles op een Asus B85+ moederbord, kortom middle of the road systeem.

En de oorzaak van de framerate problemen kan ik zelf aanwijzen, als ik ETS2 (inderdaad eurotruck) op 1 monitor draai op 1920*1080 is er niets aan de hand. Maar van 5760*1080 wordt de videokaart iets minder enthousiast. :P

Voeding is een coolermaster, dus dat valt voor mij niet in de categorie slechte voedingen.

Framerates hoeven trouwens niet over de top, gewoon lekker stabiel tussen de 40 en 60 zou ik al meer dan gelukkig mee zijn. Alles daarboven is een bonus. Dus vandaar (samen met het budget) de keuze voor een R9 390.

[ Voor 5% gewijzigd door martijnm71 op 07-01-2016 14:58 ]

• superwashandje

superwashandje

grofheid alom

Nemesizz schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:39:
[...]

het lijkt me dat de onderlinge verhoudingen tussen de videokaarten niet veel zal verschillen bij verschillende systemen? Als je naar de framerate kijkt zal die natuurlijk wel veel (kunnen) verschillen. Vandaar ook de link naar de overall performance.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:29

Nemesizz

Untouchable

martijnm71 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:51:
[...]

i7 (4790K), 16gig werkgeheugen (beetje overkill, maar de tweede 8 gig waren gratis), dat alles op een Asus B85+ moederbord, kortom middle of the road systeem.

En de oorzaak van de framerate problemen kan ik zelf aanwijzen, als ik ETS2 (inderdaad eurotruck) op 1 monitor draai op 1920*1080 is er niets aan de hand. Maar van 5760*1080 wordt de videokaart iets minder enthousiast. :P

Voeding is een coolermaster, dus dat valt voor mij niet in de categorie slechte voedingen.

Framerates hoeven trouwens niet over de top, gewoon lekker stabiel tussen de 40 en 60 zou ik al meer dan gelukkig mee zijn. Alles daarboven is een bonus. Dus vandaar (samen met het budget) de keuze voor een R9 390.
Ja, op 3 schermen word het inderdaad wel wat zwaar.

M'n post bedoelde ik ook niet verkeerd, maar het is vaak handiger als mensen iets meer info geven in hun openingspost. Heel vaak word er maar wat geroepen "je moet dit doen" "je moet die kaart nemen" , terwijl er helemaal niks bekend is over het systeem en/of een nieuwe videokaart het probleem oplost, vandaar.
(voor het zelfde geld zit er een oude Core2Duo of een thermal throttelende AMD octacore in :P )

Ook met de voeding, je ziet nog erg vaak mensen gewoon een meuk voeding van MSTech nemen en gaan er dan vanuit dat die ook daadwerkelijk 750W levert.
Coolermaster is volgens mij nog wel eens wisselend qua kwaliteit, maar inderdaad altijd beter en veiliger dan een c-merk 'plofvoeding' ;) .

• martijnm71
-The_Mask- schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:35:
Cooler Master heeft ook gewoon rommel, GX750 bijvoorbeeld.
Laat ik die nu net hebben :'(

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 17:32
Ouch, maar lijkt mij sterk dat die geen 390 kan trekken.

• martijnm71

Samengevat, vakantiegeld is binnen, budget voor videokaart is niet zo groot als ik dacht (rond de 300 euro).

Dus na wat zoekwerk (en mijn afwijking voor AMD kaarten) kom ik mij een MSI R9 380 uit.

Past binnen budget en belangrijker heeft geen zware voeding nodig en past in de kast, allemaal hoezee dus.

Heb er geen problemen (meer) mee om een videokaart uit een kast te halen en er een nieuwe in te zetten maar ben net niet ehmmmm, tweaker genoeg om de laatste vraag weg te halen.

Probleem is dat de huidige kaart: Gigabyte GV-R928WF3OC-3GD pricewatch: Gigabyte GV-R928WF3OC-3GD keer een 8 pin en een keer een 6 pin gebruikt

Goed, kast verder geïnspecteerd en zie geen 2de 6 pins aansluiting uit het moederbord een Asus B85+ komen. pricewatch: Asus B85-PLUS en ook een zoektocht in de papieren van het mobo maakt me weinig wijzer

Is een verloopstuk van 8 naar 6 een optie of zie ik door mijn onwetendheid een betere oplossing over het hoofd.

[ Voor 8% gewijzigd door martijnm71 op 24-05-2016 21:32 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

martijnm71 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:31:

De meeste voedingen hebben bij de 8-pin connector twee afneembare pinnetjes aan de zijkant waarmee het een 6-pin wordt. Dit noemt men ook wel de 6+2.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• martijnm71
nelizmastr schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:52:
[...]

En dat kan ik controleren door de 8 pins even los te maken?

Dit zijn trouwens de aansluitingen op foto vast aan de kaart, dat nog wel.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/J4GY31E.jpg

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Op de foto zie ik twee losse pinnetjes op de PCIE stekker met die zwarte kabeltjes. Even loshalen inderdaad. De R9 280 zou officieel geen 8-pin nodig moeten hebben, had de 7950 namelijk ook niet en die gebruikt dezelfde chip.

• martijnm71
Ik wil even zeggen dat ik van jullie hou.

Heb even gekeken en inderdaad een 6 pins en daarnaast 2 losse :)

Dank allemaal voor de snelle reacties _/-\o_

Kaart besteld, kan niet wachten om eindelijk weer eens te zien wat fatsoenlijke framerates zijn 8)

[ Voor 24% gewijzigd door martijnm71 op 24-05-2016 22:12 ]

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Maar je mag wel eens stofvrij maken :X
Zorgt er ook voor dat je onderdelen wat langer mee gaan.

[ Voor 44% gewijzigd door J.S. Bach op 24-05-2016 22:18 ]

Johann Sebastian Bach

• martijnm71
Nivida_intel schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 22:17:
Maar je mag wel eens ga stofvrij maken :X
Dat zag ik ook ja :X O-)

Maar goed, heb vakantie dus alle tijd om dat morgen eens rustig te gaan doen :*)

• Baloes
Niet om de pret te drukken hoor, maar een r9 380 is toch niet veel krachtiger dan een r9 280?

• martijnm71
Neuh, het zullen geen wereldschokkende verschillen zijn daar ben ik helemaal op voorbereid :)

Ben snel tevreden, speel geen nieuwe snelle actiegames oid op pc, alles wat ik speel is ondertussen minimaal 2 jaar oud en draait nu allemaal al redelijk stabiel tussen 30 en 35 fps op medium dus alles daarboven is mooi meegenomen.

En als het niets is kan ik toch mooi zeggen dat ik nog iets nieuws geleerd heb voor ik 45 ben :P

• Baloes
Zou wel een duur lesje zijn dan :)

• martijnm71
Baloes schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 22:58:
Zou wel een duur lesje zijn dan :)
Ze zeggen dat je slimmer wordt naarmate je ouder wordt 8)

Maar komt helemaal goed, heb mijn huiswerk gedaan zoals het hoort en de games die ik speel moet ik gewoon een aardige perfomance boost mee krijgen. Zal niet wereldschokkend zijn maar goed daar betaal ik dan ook voor, als ik meer wil moet ik meer betalen :9
Pagina: 1