Maximaal zendvermogen pager / mobiele telefoon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282679

Topicstarter
Laat ik voorop stellen dat ik absoluut niets weet van elektronica. Ik ben benieuwd of er een maximum zendvermogen bestaat voor pagers of mobiele telefoons. Is dit frequentieafhankelijk? En op hoeweel Watt ligt dit vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:43

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Pagers zijn naar mijn weten gewone ontvangers en bevatten geen zenders.

Het zendvermogen van een mobiele telefoon is afhankelijk van de signaalsterkte die hij van de zendmast krijgt, dit om energie te sparen. Wat het maximale zendvermogen is weet ik niet maar dat kan je altijd wel opzoeken op de site van Rijkswaterstaat waar de wettelijke regels voor zendapparatuur per band wel terug te vinden moet zijn.
Laat je alleen niet foppen door alleen zendvermogen, de antenne is een hele grote bepaler voor het bereik.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Hier heb je denk ik al een heleboel info over maximale zendvermogens: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-3750.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
memphis schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:44:
Pagers zijn naar mijn weten gewone ontvangers en bevatten geen zenders.
Je hebt gelijk. Je hebt echter wel pagers die informatie terug kunnen leven via een GSM kaartje :).
Het zendvermogen van een mobiele telefoon is afhankelijk van de signaalsterkte die hij van de zendmast krijgt, dit om energie te sparen. Wat het maximale zendvermogen is weet ik niet maar dat kan je altijd wel opzoeken op de site van Rijkswaterstaat waar de wettelijke regels voor zendapparatuur per band wel terug te vinden moet zijn.
Laat je alleen niet foppen door alleen zendvermogen, de antenne is een hele grote bepaler voor het bereik.
Klopt, op dit moment ben ik echter vooral geïnteresseerd in het maximaal toegestane vermogen op basis van de wet ;).

Ik vond zelf terug dat dit 2W betreft op de GSM-900 band en 1W op de GSM-1800. Zou dat kunnen kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Dat klinkt wel ongeveer juist qua orde-grootte, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
AlexanderB schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:53:
Dat klinkt wel ongeveer juist qua orde-grootte, ja.
Ik klinkt ongetwijfeld heel 'dom' (al zei mijn vader altijd dat domme vragen niet bestaan): dus als ik ergens in de specificaties van een product lees dat deze maximaal 2W output heeft op de GSM-900 en maximaal 1W output op de GSM-1800, voldoet hij al aan de Nederlandse norm qua zendvermogen / straling?

Er is dan verder niets 'anders' qua wetgeving?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 282679 op 07-01-2016 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Lijkt me gewoon in orde.
Het enige andere is dat het uiteraard niet moet storen, het moet dus wel gewoon een werkende telefoon/ander GSM apparaat zijn, geen stoorzender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 15:43

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Anoniem: 282679 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:54:
[...]

Er is dan verder niets 'anders' qua wetgeving?
Jawel, de bandbreedte is volgens de EU normen ook vastgelegd.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:23

SA007

Moderator Tweaking
Agentschap telecom heeft heel uitgebreide documenten op welke vermogen en op welke frequentie wat mag.

Vermogen is 1 ding, duty-cycle en antenne gain zijn andere dingen, allemaal belangrijk om te weten of iets legaal is.
De meeste banden zijn in gebruik, ook de GSM banden mag je niet zomaar op uitzenden, je maakt in principe gebruik van de licentie die een t-mobile of kpn heeft.
Pagina: 1