Vervangen van mijn videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Mas-ih
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-01 07:50
Sinds vorige week deed mijn PC die ik in ergens in 2009 (of 2010) had samengesteld het niet meer. Het blijkt dat mijn videokaart een AMD 4870 de geest heeft gegeven. Ik zou graag wat advies willen over het kopen van een nieuwe kaart. Qua prestaties was ik redelijk tevreden met de 4870, dus de nieuwe videokaart moet soortgelijke prestaties kunnen leveren. Het sroomverbruik moet wel lager. De pc gebruik ik voor photoshoppen (hobby) en af en toe gamen (World of Tanks, SC2, Diablo3). Dit zijn de overige onderdelen van de PC:

Mobo: MSI K9A2 platinum (AM2+, 970FX)
CPU: Phenom II X4 940
PSU: CoolerMaster Real Power 520
RAM: 8GB (4x2GB)

Ik zat zelf aan een 7770 te denken. Naar wat ik gelezen heb, betere prestaties als de 4870 en een stuk zuiniger. Het is wel een PCI 3.0 kaart, maar mijn mobo heeft PCI 2.0. Maar dat lijk me geen probleem gezien backward compitabiliteit en niet draaien van crossfire.

Om het nog een stukje moeilijker te maken voor mezelf, dacht ik er ook aan dat het misschien beter is om een upgrade set te kopen aangezien de kaart die ik zal kopen 2e hands zal zijn en minstens een jaartje of 3 oud }:O

Dus mijn vragen:
Vinden jullie de 7770 een goed alternatief om de kapotte 4870 te vervangen en past dat bij de rest van de componenten? Budget ~50 euro
Of is het een idee om een upgrade set te kopen met bijv. een AMD APU processor erin (bijv. A8-7650)? Budget ~150

Sorry voor de lap tekst :+

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Dit echt persoonlijk wat je er aan wil besteden, een 2e hands kaart is een goedkope en snelle oplossing, voor jou voldoende. Hou er wel rekening mee dat de rest van je pc ook wat ouder begint te worden.

Het geld kan je ook investeren in een nieuw upgrade setje, mobo + AMD apu + geheugen DDR3+SSD ;) .
Lijkt mij dat €150 wat aan de lage kant is

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Mas-ih
Bedankt voor je reactie keur0000. De reden dat ik voor 2e hands kaart ga is dat ik niet weet of er nieuwe kaarten te koop zijn die binnen mijn budget vallen en soortgelijke prestaties leveren. Dat zou natuurlijk ideaal zijn :D

Wat betreft de upgrade set: Ik bedenk met net dat ik mijn huidige mobo+cpu+ram dan kan verkopen, dus budget zal rond de 200 komen (zonder de SSD). Maar is een AMD apu voldoende voor mijn taken? Games op min. 1080p en af en toe photoshoppen.

Verwijderd

Een Phenom met een HD7770 of HD7790 presteert beter dan een APU.

• Mas-ih
Daar was ik al bang voor..Dus het wort een nieuwe videokaart. Nu rest alleen de vraag welke?

Nieuwe kaart ergens in de buurt van mijn budget zou de R7 250 zijn, maar dat is gelijk een klap inleveren op performance lijkt mij (kost ook rond de €70).

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:39
Je zou een bod, dat in de buurt ligt van je budget, kunnen doen op 1 van deze kaartjes :

http://tweakers.net/categ...11DHaWSyoLUYiWraKVEpdhaAA

Zijn alle 4 stukken krachtiger, dan een hd7770 ( = r7 250x) en ook nog eens erg zuinig. Hebben niet eens een aansluiting van de voeding nodig :)

Verwijderd

Een 7770 presteert 30% beter dan een R7 250. Geen moeilijke keuze lijkt mij. Wordt vanaf €30,- aangeboden in v&a.

• Baloes
Dat dan weer wel.. Maar allemaal geen garantie. Als dat geen probleem is gewoon doen natuurlijk :) Dan zou ik wel voor de Asus gaan. Goeie kwaliteit en stiller dan de andere versies.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Je geeft aan dat je efficientie belangrijk vind (je wil meer performance en het verbruik moet omlaag). Dan kun je eigelijk niet om Nvidia's Maxwell heen. Ik zou kijken naar een 750ti.

[ Voor 8% gewijzigd door eL_Jay op 07-01-2016 12:58 ]

• Baloes
Nou.. voor het verbruik hoef je het niet te laten :

https://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GTX_750_OC/23.html

• Mas-ih
Bedankt voor de reacties. De gtx570 is een hele mooie kaart, maar ligt toch net buiten mijn budget.

Het wordt denk ik een 2e hands 7770 als ik die rond de 50 euro te pakken kan krijgen, of een R7 250 (gddr5) als die rond de 35/40 zie.
Pagina: 1