• tapkcir
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-05-2022
Ik wilde de bios van een MS 7502 v 1.2 OEM moederbordje uit een oude Medion upgraden. Dat was bezig toen de groenteboer voor de deur stond. Leek goed te gaan maar toen ik terug kwam stond de pc uit. Als ik hem nu aanzet hoor ik heel even de hard disc enz en gaat hij uit. Vanaf dat moment gaat hij vanzelf weer aan en raakt hij in een eindeloze loop. Krijg verder geen beeld, niets. Ik heb de batterij eruit gehad. en alle hardware verwijderd op 1 dimm, de cpu en een simpel vga kaartje na, maar ook dat helpt niet. Iemand een tip of is het bordje dood?

Verwijderd

CLRCMOS jumper omgezet?

• tapkcir
Nee nog niet daar ik driftig op zoek ban naar de handleiding.

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-01 16:52

Joran

<3 natalee

Manual

Je hebt de JBAT1 jumper nodig, naast de sata poorten.

Send me your gameboys

• tapkcir
Inmiddels geprobeerd maar helaas geen resultaat.

• tapkcir
Wel bedankt trouwens! Ben zo aan het zoeken dat ik dat helemaal vergeet!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:33

Nemesizz

Untouchable

Ik wilde de bios van een MS 7502 v 1.2 OEM moederbordje uit een oude Medion upgraden.
Even uit nieuwsgierigheid maar....met wat voor doel? (BIOS update is niet hetzelfde als een software update, BIOS updates moet je ook alleen doen als het een probleem oplost waar je mee te maken hebt, niet doen om alleen maar de laatste versie te hebben zoals andere software).

Toch geen BIOS update van een (ongeveer) gelijk MSI bordje gepakt in de hoop dingen te 'unlocken' ?
(weet dat het soms geprobeerd word/werd bij bepaalde OEM PC's, maar heel vaak kwam je dan van een koude kermis thuis).

Heb regelmatig Medion PC's onder handen gehad, maar wat heel vaak een probleem was (na een paar jaar), was dat de voeding niet stabiel meer was (metname problemen bij inschakelen en later bij belasting) en dat er vaak bolle elco's op het moederbord waren (komt stabiliteit ook niet ten goede).

Als bijvoorbeeld de voeding niet goed is/was, en je doet een BIOS update en hij ploft uit tijdens het flashen dan kun je er vanuit gaan dat je het moederbord 'gebrickt' hebt. Borden hebben soms een BIOS reddings programma, maar vaak is dat bij die OEM PC's afwezig.

• tapkcir
Nee niets van dat. De bedoeling was het pc-tje met een een quad core te laten draaien voor vrouw en kinderen. Ik ondervond wat problemen met de installatie van windows 7 en dacht ik ga de bios upgraden want die stamde uit 2007. Net terwijl de pc bezig was belde de groenteboer aan en liep ik weg. Toen ik terug kwam stond de pc uit en heb ik dit.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Je BIOS is kapot ,als het een losse BIOS chip is kan je hem laten herflashen.
Blijkbaar is er toch iets mis gegaan in de tijd die je even afwezig was.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Waar heb je de BIOS update vandaan gehaald? Wat voor type BIOS is het? AMI? Phoenix?

• tapkcir

• tapkcir
Speedy-J schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 19:07:
Je BIOS is kapot ,als het een losse BIOS chip is kan je hem laten herflashen.
Blijkbaar is er toch iets mis gegaan in de tijd die je even afwezig was.
Ik zie in de handleiding geen bios chip aangeduid en heb zelf geen flauw idee welke het is. Degene zonder koelblokje zijn iig gesoldeerd

• tapkcir
https://forum-en.msi.com/faq/article/how-to-recover-the-bios
https://techjourney.net/undo-award-bios-flash-and-recovery/

Bovenstaande info heb ik doorgenomen. Aangezien de bios zelf al groter is dan 1,44mb gaat een floppy niet lukken denk ik. Wat me wel opvalt is dat wanneer ik de pc aanzet de cd rom als enige device een teken van leven geeft. Ik zit er dus aan te denken deze recovery methode eens uit te proberen.

Ik moet dan denk ik een bootable cd-tje downloaden. De autoexec.bat daarvan aanpassen zoals in bovenstaande links omschreven. Alleen zegt de ene dat ik een aantal commands aan de regel in autoexec toe moet voegen en de ander niet. Hoe denken de vakmannen hierover?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:30
Je download dus een bios van één of andere site vandaan en gaat die flashen?
Denk dat je gewoon je bios gesloopt hebt.

• tapkcir
Dat denk ik ook. Daar ben ik zelfs wel van overtuigd. Begon deze draad ook in de hoop iemand te vinden die me kan helpen de boel te recoveren. Dat schijnt te kunnen met zelfs (nog) oudere retail bordjes. Ik denk dan dat het ook met deze moet kunnen. De dingen die ik hier en daar lees zijn allen min of meer gelijk. Ik loop echter tegen een grotere bios aan. De originele is dat ook. Had nog wel een helder moment en een backup daarvan gemaakt met de tool. Nouja. Tenzij de tool zo aangepast is dat hij ook een backup maakt van dezelfde grote als deze "nieuwe" bios. Wat ik iig wil proberen is hem te recoveren, maar ik loop vast op het formaat van de bios. Hem het nog wel gebrand op een cd met de autoexec en de flashtool erbij maar helaas geen resultaat. Tot slot wil ik vragen om reacties die mij mogelijk verder kunnen helpen en niet meer om reacties met verwijten of mededelingen hoe onnozel ik wel niet was. Dat had ik meteen al door toen ik de pc probeerde op te starten na die ellendig verlopen flash.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Arunia schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:06:
[...]

Je download dus een bios van één of andere site vandaan en gaat die flashen?
Denk dat je gewoon je bios gesloopt hebt.
Zo 'een of andere site' is dat niet :z

Dat is een site bijgehouden door een OEM helpdesker die alle zooi die hij tijdens het werk niet mag vertellen toch beschikbaar te stellen. Bona fide is het in ieder geval wel. De vraag is of de QA op orde is. Aangezien TS net op cruciaal moment weg was van computer kunnen we weinig zeggen over exact wat er fout gegaan is. Het kan net zo goed een stroomonderbreking oid geweest zijn als een foute BIOS.

Moraal: als je een BIOS aan het flashen bent mag iedereen de pot op, tenzij rook naar binnen komt en je brandweersirenes hoort.

Oslik blyat! Oslik!

• tapkcir
Vanaf nu zal ik noooooit meer weglopen. Zelfs bij een brandje stel ik het nog even uit :). Tot op heden was het altijd goed gegaan. Probleemloos eigenlijk. Maja. Ezel. Nu zorgen dat het me echt geen tweede keer overkomt!

Mijn grootste vraag blijft. Is er nog hoop voor het bordje.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb ook wel eens een bios gesloopt met een foute versie (ook al kwam die van de fabrikant). Ik heb een nieuw bios-chippie besteld (een euro of 14, wat vooral verzendkosten zijn), en een paar dagen later draaide alles weer als een zonnetje. Ik zal even opzoeken waar ik de chip vandaan had.

Update: www.BIOSFLASH.com
De eigenaar reageert ook op emails trouwens.

[ Voor 11% gewijzigd door KabouterSuper op 08-01-2016 20:09 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:33

Nemesizz

Untouchable

KabouterSuper schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 20:09:
Ik heb ook wel eens een bios gesloopt met een foute versie (ook al kwam die van de fabrikant). Ik heb een nieuw bios-chippie besteld (een euro of 14, wat vooral verzendkosten zijn), en een paar dagen later draaide alles weer als een zonnetje. Ik zal even opzoeken waar ik de chip vandaan had.

Update: www.BIOSFLASH.com
De eigenaar reageert ook op emails trouwens.
Probleem alleen is, heel veel moederborden hebben de BIOS chip gesoldeerd op het bord, dan word het al een stuk lastiger (en het zijn echt kleine 'prut' chipjes tegenwoordig :P ).

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Nemesizz schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 20:27:
[...]

Probleem alleen is, heel veel moederborden hebben de BIOS chip gesoldeerd op het bord, dan word het al een stuk lastiger (en het zijn echt kleine 'prut' chipjes tegenwoordig :P ).
Dat maakt het wel een stuk moeilijker inderdaad. En hebben medions niet een rescue-diskette? Asus heeft bijvoorbeeld de functionaliteit dat je op een floppy een bios-versie kunt zetten met een speciale naam, die dan automatisch wordt opgepikt bij het booten van de pc.

When life gives you lemons, start a battery factory

• tapkcir
Oh dat weet ik niet. In ieder geval niet bij deze. Deze had ik ooit eens van marktplaats geplukt.
Pagina: 1