Ben aan een upgrade toe

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zestar75
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-08-2019
Hey, ik gebruik al een jaar of 5 een PC die ik destijds voor 600 euro heb gekocht en ik vind dat ik aan een upgrade toe ben. Het volgende zit erin:

cpu: Intel I3 550 (dual core)
gpu: intel graphics 5000 (denk ik, het is sowieso wel van intel)
Moederbord: MSI 2A9C (het is een 1156 socket ipv het populaire 1150)
4 GB RAM (geen idee of dit vast hangt aan mijn gpu of dat de latjes afzonderlijk zijn, niet veel verstand eigenlijk.)
HDD: 465GB Seagate ST3500418AS (SATA)

Mijn bedoeling is fatsoenlijk gamen, het moet niet 1080p op ultra zijn, maar het mag wel op 'iets' trekken.

Ik zoek een?

CPU: als mijn i3 volstaat, wil ik die gewoon houden, want dat spaart geld uit.

GPU: Sowieso een upgrade nodig. Ik twijfel tussen AMD en Nvidia, ik weet het fijne niet ervan. Mijn budget gaat tegen de 150 à 200 (dwz als die van 200 stukken beter is, betaal ik 50 euro extra, als het niet enorm merkbaar is neem ik toch die van 150)

Moederbord: Indien mijn I3 niet volstaat shakel ik toch best om naar een nieuw moederbord dat een 1150
Socket aan kan van Intel of een AMD.

8 GB RAM extra kan nooit kwaad, toch?

SSD: Geen idee of dat mogelijk is, maar moest ik mijn besturingssysteem van m'n huidige HDD op een nieuwe SSD van pakweg 128GB krijgen zou dat mijn prestaties al fors verbeteren, niet?

rest: Als ik deze upgrade maak, moet ik dan nog kijken voor evt extra koeling of zo of is de basic koeling van HP voldoende?

Wat is je budget?

Als ik mijn huidige processor kan houden zou ik graag rond 350 euro uitgeven als dat mogelijk is. (200 euro GPU, 100 a 200 voor een SSD + RAM etc)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet bepaald

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Vooral gamen op kot/thuis evt af en toe wat programmeren op VB;NET of tekeningen maken op autoCAD. Een pluspunt dat niet bepaald nodig is, is dat hij wel hoorbaar mag zijn maar niet té luid.

Indien je nog vragen of opmerkingen hebt, schiet maar raak.
Dank bij voorbaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny_H
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07 12:21
Aan wat voor games denk jij? Want de I3 die jij hebt gaat met de huidige generatie games niet veel bereiken.

Ps. Je GPU zit gewoon op het moederbord, en je 4 GB ram zijn losse latjes.

The only source of knowledge is experience...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

En grote kans dat je je voeding ook moet upgraden, dus welke voeding heb je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:20
Het is dus een HP prebuild.. Dan zou het mooi zijn als je het modelnummer van de pc even wil vermelden om te zien wat er mogelijk is.

De prebuilds beperken namelijk over het algemeen erg de upgrademogelijkheden.
Vaak krappe kast met weinig ventilatie. Vaak een voeding boven in de kast met niet al te veel vermogen en ook nog van een bepaald formaat en meestal geen aansluitingen voor een videokaart.. soms ook nog eens de afstandsbusjes voor het moederbord op afwijkende plaatsen..Een moederbord dat niet zomaar alles accepteert.. enzovoort..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-06 08:52

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

dingetje over gpu: waarom twijfel je over intel of amd?

als je degelijk wilt gamen ga je sowieso een dedicated gpu nodig hebben dus intel valt sowieso al af.

dus ik zou als ik jou was al amd en nvidea gaan vergelijken in je prijsklasse (ga niet alles voor kauwen)

en ik denk dat je vram en ram door elkaar haalt. vram is wat op je videokaart zit, en ram zijn de sloten op je moederboord.

je hebt dus een 4gb ram kitje en is dat dan in 1 slot of 2? hoeveel sloten heb je over etc. iets meer info graag ;)

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Aan een HP build sleutelen is altijd wat moeilijker.
In jouw geval echter, moet je alles behalve de kast zelf upgraden, en misschien die zelfs ook, als het een klein kastje is.

Kortom, je bent toe aan een nieuwe computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zestar75
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Danny_H schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 08:56:
Aan wat voor games denk jij? Want de I3 die jij hebt gaat met de huidige generatie games niet veel bereiken.

Ps. Je GPU zit gewoon op het moederbord, en je 4 GB ram zijn losse latjes.
Liefste zoveel mogelijke recente eigenlijk.
Baloes schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 09:19:
Het is dus een HP prebuild.. Dan zou het mooi zijn als je het modelnummer van de pc even wil vermelden om te zien wat er mogelijk is.

De prebuilds beperken namelijk over het algemeen erg de upgrademogelijkheden.
Vaak krappe kast met weinig ventilatie. Vaak een voeding boven in de kast met niet al te veel vermogen en ook nog van een bepaald formaat en meestal geen aansluitingen voor een videokaart.. soms ook nog eens de afstandsbusjes voor het moederbord op afwijkende plaatsen..Een moederbord dat niet zomaar alles accepteert.. enzovoort..
het gaat om een HP G5215be. Eigenlijk was ik van plan om gewoon alles inlcusief de kast te vervangen en mijn huidige pc weg te geven, maar het komt veel goedkoper uit dacht ik als ik het een en het een en het andere van mijn huidige pc kan recuperen.
Anoniem: 683497 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 09:04:
En grote kans dat je je voeding ook moet upgraden, dus welke voeding heb je precies?
Waar kan ik precies vinden wat ik momenteel heb?
PaRaDoX4 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 09:28:

dingetje over gpu: waarom twijfel je over intel of amd?

als je degelijk wilt gamen ga je sowieso een dedicated gpu nodig hebben dus intel valt sowieso al af.

dus ik zou als ik jou was al amd en nvidea gaan vergelijken in je prijsklasse (ga niet alles voor kauwen)

en ik denk dat je vram en ram door elkaar haalt. vram is wat op je videokaart zit, en ram zijn de sloten op je moederboord.

je hebt dus een 4gb ram kitje en is dat dan in 1 slot of 2? hoeveel sloten heb je over etc. iets meer info graag ;)
Klopt, ging over een typfout, ik bedoelde Nvidia en AMD. Ik zal mijn post wijzigen :)
Het is in 2 slots en daarnaast heb ik 2 slots over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

zestar75 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:35:
Waar kan ik precies vinden wat ik momenteel heb?
Je pc openmaken en het label van de voeding bekijken. Het is denk wel handig om er een foto van te maken en hier te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

zestar75 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:35:

[...]

Klopt, ging over een typfout, ik bedoelde Nvidia en AMD. Ik zal mijn post wijzigen :)
Het is in 2 slots en daarnaast heb ik 2 slots over.
wat je dan het beste kan doen is kijken of je kan vinden welke ram kitjes het zijn en deze nog 2 bij halen zodat je in totaal 8 hebt (meer dan genoeg voor gaming)
nu kan je ook een ander merk gebruiken maar denk aan dezelfde snelheid en dat je ze dan wel samen in de juiste poort stopt om conflicten te voorkomen.
over het algemeen kan je zien aan de kleur van de slots welke bij elkaar horen

verder wacht ik nog steeds op een eigen opzetje. even zelf googlen en uitzoeken en van daaruit kunnen we je dan verder advies geven

[ Voor 5% gewijzigd door PaRaDoX4 op 07-01-2016 10:47 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Er is ook helemaal geen foto van de binnenkant van die kast te vinden..
Zou mooi zijn als je een foto van de binnenkant kan plaatsen zodat er een beetje in te schatten valt wat er mogelijk is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zestar75
Aan de reacties te horen lijkt het veel slimmer dat ik gewoon inderdaad een nieuwe pc maak en bijvoorbeeld HDD hou en de rest wegdoe of zo. ;)

ik was aan het volgende aan het denken:

GIGABYTE GA-H81M-H (rev. 1.0), socket 1150 moederbord
(Gb-LAN, Sound, µATX) - 48 euro

Intel® Core i5-4460, 3,2 GHz (3,4 GHz Turbo Boost) socket 1150 processor - 200 euro

NVIDIA GeForce GTX 750 Ti of 950 (150 of 200 euro)

Kingston SSD van 120 GB - 50 euro

Corsair 8 GB DDR3-1600 Kit - 50 euro

Een voeding van 500W - 50 euro

Behuizing van 25 euro.

Dan zit ik aan een ~570 euro zonder extra koeling voor m'n processor en met enkel de ventilatie die met m'n behuizing komt. Zijn er al problemen met deze build?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny_H
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07 12:21
Let op de voeding, zorg voor een kwalitatief goede ;)

The only source of knowledge is experience...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

zestar75 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:18:

GIGABYTE GA-H81M-H (rev. 1.0), socket 1150 moederbord
(Gb-LAN, Sound, µATX) - 48 euro

Intel® Core i5-4460, 3,2 GHz (3,4 GHz Turbo Boost) socket 1150 processor - 200 euro

NVIDIA GeForce GTX 750 Ti of 950 (150 of 200 euro)

Kingston SSD van 120 GB - 50 euro

Corsair 8 GB DDR3-1600 Kit - 50 euro

Een voeding van 500W - 50 euro

Behuizing van 25 euro.

Dan zit ik aan een ~570 euro zonder extra koeling voor m'n processor en met enkel de ventilatie die met m'n behuizing komt. Zijn er al problemen met deze build?
zo te zien ga je nog voor ddr3 ram, waarom dan niet een 4gb kitje halen en je oude mee nemen, scheelt je weer een paar centen (veel is het niet)

verder heb ik zelf de i5 4460 boxed ook en de koeling die je mee krijgt koelt prima aangezien het toch een locked cpu is en overclocken dus geen optie is.

verder goed oppassen met de voeding. 500w is niet persé nodig maar kijk vooral naar de certificering(bronze plus etc.)

[ Voor 6% gewijzigd door PaRaDoX4 op 07-01-2016 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zestar75
PaRaDoX4 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:24:
[...]

zo te zien ga je nog voor ddr3 ram, waarom dan niet een 4gb kitje halen en je oude mee nemen, scheelt je weer een paar centen (veel is het niet)

verder heb ik zelf de i5 4460 boxed ook en de koeling die je mee krijgt koelt prima aangezien het toch een locked cpu is en overclocken dus geen optie is.

verder goed oppassen met de voeding. 500w is niet persé nodig maar kijk vooral naar de certificering(bronze plus etc.)
het scheelde maar 10 euro voor nieuwe latjes eigenlijk.
Ik zal goed kijken naar de certificaten enz.
Voor de rest: volstaat de gtx 750 of neem ik toch beter de 950? Zijn er geen extra fans nodig in de behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Koop gewoon een nieuwe behuizing voor 3 10tjes :)

Betere airflow, stoffilters, en weet je zeker dat alles past.

Ik zou zeker ook in V&A kijken voor bepaalde onderdelen want daar kun je heel wat mee winnen qua build.

een voorbeeldje : V&A aangeboden: Intel Core i5 4570 Tray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zestar75
Baloes schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:39:
Koop gewoon een nieuwe behuizing voor 3 10tjes :)

Betere airflow, stoffilters, en weet je zeker dat alles past.

Ik zou zeker ook in V&A kijken voor bepaalde onderdelen want daar kun je heel wat mee winnen qua build.

een voorbeeldje : V&A aangeboden: Intel Core i5 4570 Tray
Ja, ik heb ook gedacht aan v&a maar het is veelal een Nederlandse site en ik woon in België, maakt alles toch stukken moeilijker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drowzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-01 01:28
zestar75 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:41:
[...]

Ja, ik heb ook gedacht aan v&a maar het is veelal een Nederlandse site en ik woon in België, maakt alles toch stukken moeilijker?
Ach, beetje tweaker wil het ook wel naar belgië toe gooien hoor. Kost je alleen paar euro meer, maar dat valt ook nog te overzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
Yup. Gewoon vragen. Wordt voor die tweaker niet veel moeilijker.
en dan heb je dit nog : http://www.postnl.nl/over...haalpunten-in-belgie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zestar75
Drowzz schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:43:
[...]

Ach, beetje tweaker wil het ook wel naar belgië toe gooien hoor. Kost je alleen paar euro meer, maar dat valt ook nog te overzien.
Mooi zo! Is er iets specifieks waarop ik moet letten als ik een 2dehands gpu/cpu koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Voldoende garantie en een tweaker met voldoende goede beoordelingen is meestal the safest way to go.

Let wel even op dat een tray processor zonder koeler geleverd wordt. die zul je dan moeten aanschaffen, maar dat hoeft niet perse een dure te zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door Baloes op 07-01-2016 12:03 ]

Pagina: 1