Aankoopadvies netwerkswitch 16 poorten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09-2024
Ik wil een switch aanschaffen voor gebruik in mijn huis. Ik heb 12-13 LAN aansluitingen in mijn huis, van de zolder tot de woonkamer en de keuken zeg maar. Iedere kamer heeft één of meerdere aansluitingen voor allerlei diverse apparatuur.

Dus ik wil een gigabit switch met (minimaal) 16 LAN poorten. Ik wil deze graag lang kunnen gebruiken en er geen omkijken naar hebben.

Vragen:

- Heb ik een managed switch nodig?

- Heb ik PoE nodig? Momenteel heb ik nog geen apparaten die het gebruiken. Wellicht komt er ooit nog een IP-camera. Bestaat er een kans dat doorsnee huiskamer apparatuur ooit gevoed gaat/kan worden door PoE? Denk aan Sonos, AppleTV etc.

- Is het energieverbruik van een switch nog relevant? Ik probeer mijn huis enigszins energiezuinig te maken, dus als er grote verschillen in zitten is dit iets om rekening mee te houden.

- Ik wil de switch in de meterkast op een houten plaat monteren met de onderkant van de switch tegen de plaat en de aansluitingen aan de bovenkant. Hebben alle switches bevestigingspunten om dit voor elkaar te krijgen?

Ik heb geen vast budget gesteld, maar natuurlijk het liefst zo goedkoop mogelijk.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:12

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

1. Zo te horen niet. Scheelt ook weer geld :) Managed switches worden pas interessant bij VLAN's, port security etc.
2. Natuurlijk is dit persoonlijk, maar indien je enkel 1 of 2 camera's verwacht heb je hier prima adapters voor die je tussen je switch en camera kan zetten om die zo te voeden.
3. Zeker un-managed zal dit niet veel uit elkaar lopen. Dat ding hoeft niet veel te doen.
4. Dit hebben niet alle switches, iets om in gedachten te houden bij het kiezen.

Nog een suggestie, heb je een probleem met een switch met ventilatoren? Zeker in je meterkast staat dat ding dan wel de hele dag te zoemen. Maar passief zal iets duurder zijn.

Ik zal straks wat suggesties plaatsen.

Geen ervaring hiermee... wordt geadverteerd als 24 poorts 1gb/s switch met passieve koeling en klein formaat. Echter geen idee of deze ook mounting points heeft aan de onderkant. pricewatch: D-Link DGS-1024D

Dit ziet er erg leuk uit. TP-Link heb ik persoonlijk nooit problemen mee gehad, maar dat zegt natuurlijk niks. Wederom unmanaged, geen ventilator, 24 1gb/s poorten. Maar nogmaals... weinig informatie over de mounting mogelijkheden. pricewatch: TP-Link TL-SG1024D

Behoorlijk duurder, maar wel passief, managed, heeft mounting points om hem op een plankje hout te monteren en is deels POE! pricewatch: Zyxel GS1900-24

[ Voor 38% gewijzigd door Yariva op 06-01-2016 23:53 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Yariva schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:34:
1. Zo te horen niet. Scheelt ook weer geld :) Managed switches worden pas interessant bij VLAN's, port security etc.
2. Natuurlijk is dit persoonlijk, maar indien je enkel 1 of 2 camera's verwacht heb je hier prima adapters voor die je tussen je switch en camera kan zetten om die zo te voeden.
3. Zeker un-managed zal dit niet veel uit elkaar lopen. Dat ding hoeft niet veel te doen.
4. Dit hebben niet alle switches, iets om in gedachten te houden bij het kiezen.

Nog een suggestie, heb je een probleem met een switch met ventilatoren? Zeker in je meterkast staat dat ding dan wel de hele dag te zoemen. Maar passief zal iets duurder zijn.

Ik zal straks wat suggesties plaatsen.
Alvast bedankt voor je hulp tot nu toe. Ik heb in principe niet zo'n probleem met ventilatoren in de switch, als ik ze maar niet hoor wanneer de deur van de meterkast dicht zit. Waar ik wel mee zit is dat ventilatoren kunnen slijten/vervuilen en dan meer geluid kunnen gaan maken of stuk kunnen gaan. Passieve koeling lijkt mij dus toch wel fijn, maar is geen vereiste.

Of deze apparaten moeten veel heter worden wat de levensduur van het de switch verkort, maar dat zal wel niet het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Ik zie inderdaad dat er PoE adapters zijn. Dat is natuurlijk ideaal, mochten we het nog ooit nodig gaan hebben zet ik er gewoon zo'n blokje tussen. Die vraag is dus al beantwoord.

Voor thuisgebruik (tv/Ziggo/computer/Sonos/AppleTV/zonnepanelen etc.) heb ik dus geen managed switch nodig? Ik ga geen bijzondere dingen doen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:12

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Wat mij betreft heb je inderdaad geen managed switch nodig. Natuurlijk is het leuk, maar je heb het niet nodig.

Maar het is wel fijn om dat niet enkel van mij te horen ;) Even kijken of iemand anders mijn mening deelt.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Yariva schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:56:
Wat mij betreft heb je inderdaad geen managed switch nodig. Natuurlijk is het leuk, maar je heb het niet nodig.

Maar het is wel fijn om dat niet enkel van mij te horen ;) Even kijken of iemand anders mijn mening deelt.
Ik ben ook benieuwd, ik moet hem binnen een week of 2 in huis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinshz
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-05 09:41
Een korte vraag, kan jij elke ethernet poort gebruiken voor je TV (heb je IPTV?).

Zo ja dan voldoet als het goed is een unmanaged switch al, maar zo niet dan heb je een managed nodig met VLAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
sinshz schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:46:
Een korte vraag, kan jij elke ethernet poort gebruiken voor je TV (heb je IPTV?).

Zo ja dan voldoet als het goed is een unmanaged switch al, maar zo niet dan heb je een managed nodig met VLAN.
Ik gebruik momenteel Ziggo als aanbieder, dus met een coaxkabel vanuit de Humax decoder naar de tv. De kans bestaat dat ik over ga stappen naar Vodafone/KPN/Onsbrabantnet glasvezel op relatief korte termijn.

De internetverbinding naar de tv wordt momenteel alleen gebruikt voor smart tv functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinshz
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-05 09:41
Misschien is het dan even belangrijk om te kijken hoe IPTV werkt, bij xs4all zijn ze aan het omschakelen naar een systeem waarbij alle ethernet poorten IPTV doorgeven maar dat was dus eerst alleen poort 4 op de router.

Voor deze situatie had je dus een managed switch met VLAN nodig om meerdere TV's te kunnen ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Ik heb 2 switches uitgekozen die het kunnen gaan worden:

TP-Link SG1016DE
pricewatch: TP-Link TL-SG1016DE

of de:

Netgear Prosafe GS716T-200
pricewatch: Netgear Prosafe GS716T

Voordelen van de TP-Link
- Fanless
- Kleinere afmeting
- Nieuwer model

Voordelen van de Netgear
- Zakelijk product, hogere kwaliteit?
- Lifetime garantie t.o.v. 5 jaar op TP-Link
- Iets goedkoper (15 euro)

Energieverbruik is belangrijk voor mij, maar kan ik helaas niet goed terugvinden voor deze modellen.
Welke zouden jullie kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 06:52

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik zou zeker voor de Netgear gaan. Al is dit al wel een erg oud model (vandaar ook de lage prijs denk ik) De opvolger Netgear Prosafe GS116v2 is weer een stuk zuiniger, heeft geen ventilatoren maar mist de SFP poorten. Het verschil in energieverbruik zal in de praktijk misschien maar een paar euro per jaar schelen.

Update: Ik lees net in de spec dat de GS716T helemaal geen fan heeft. (wel het rooster maar geen fan)

"Fanless Design (GS716T and GS724T)"

[ Voor 18% gewijzigd door Tweak-Freak op 29-02-2016 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Tweak-Freak schreef op maandag 29 februari 2016 @ 00:29:
Ik zou zeker voor de Netgear gaan. Al is dit al wel een erg oud model (vandaar ook de lage prijs denk ik) De opvolger Netgear Prosafe GS116v2 is weer een stuk zuiniger, heeft geen ventilatoren maar mist de SFP poorten. Het verschil in energieverbruik zal in de praktijk misschien maar een paar euro per jaar schelen.

Update: Ik lees net in de spec dat de GS716T helemaal geen fan heeft. (wel het rooster maar geen fan)

"Fanless Design (GS716T and GS724T)"
Ja het is inderdaad een oud model, versie 2 / 200. Versie 3 / 300 is de huidige versie, ik heb gekeken naar de updates bij de nieuwste uitvoering maar zag daar geen bijzonderheden bij staan. Dit scheelt qua prijs ongeveer de helft met de laatste versie, dus dan maar niet het nieuwste model.

Vreemd van die fans! Ik zie inderdaad dat de GS716T versie 3 (of GS716T-300) inderdaad fanless is. Van de GS716T-200 is het mij nog niet 100% zeker, maar het zou inderdaad zo maar kunnen.

Die GS116v2 is unmanaged. Ik heb besloten wel voor een managed switch te gaan, echter zonder PoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 01:46
voor een klein aantal 3? 5? poe apparaten zijn poe injectoren efficienter, pas bij meerdere apparaten wordt een poe switch efficient.

ik ken maar heel weinig poe switches met passieve koeling (juniper EX2200-C bijvoorbeeld) en met fans hoor je volgens mij altijd, ik heb zelf HP, Juniper en Cisco in de meterkast gehad, en ze maakten allemaal herrie...

managed is aan te raden met IPtv toepassingen ja, maar het kan ook meer problemen veroorzaken dan het oplost, zeker vlans als je er niet zoveel van weet. maar eigenlijk alle switches switchen gewoon "out of the box"

en voor IPTV toepassingen wordt vaak een switch met IGMP snooping geadviseerd om multicast pakketjes alleen naar de juiste poorten te sturen, en dat hebben ze beide...

[ Voor 11% gewijzigd door Japidoff op 29-02-2016 01:37 . Reden: toevoeging ]

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Japidoff schreef op maandag 29 februari 2016 @ 01:21:
voor een klein aantal 3? 5? poe apparaten zijn poe injectoren efficienter, pas bij meerdere apparaten wordt een poe switch efficient.

ik ken maar heel weinig poe switches met passieve koeling (juniper EX2200-C bijvoorbeeld) en met fans hoor je volgens mij altijd, ik heb zelf HP, Juniper en Cisco in de meterkast gehad, en ze maakten allemaal herrie...

managed is aan te raden met IPtv toepassingen ja, maar het kan ook meer problemen veroorzaken dan het oplost, zeker vlans als je er niet zoveel van weet. maar eigenlijk alle switches switchen gewoon "out of the box"

en voor IPTV toepassingen wordt vaak een switch met IGMP snooping geadviseerd om multicast pakketjes alleen naar de juiste poorten te sturen, en dat hebben ze beide...
Ik hoef geen PoE switch, heb momenteel nog geen enkel PoE apparaat en mocht er één komen hang ik er wel zo'n adapter tussen.
Pagina: 1