Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hepta7
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-07-2021
Goede dag.

Door problemen met mijn moederbord, een Asus M5A97R2.0 "moet" ik een bios update doen.

De reden dat ik denk dit te moeten doen is omdat mijn processor ( AMD FX 8350 ) officieel geen ondersteuning heeft van mijn huidige BIOS (versie 1302 een bios uit november 2012)

Volgens Asus krijgt mijn processor pas ondersteuning vanaf een veel hogere BIOS versie.
Ik krijg sinds windows 10 met regelmaat BSOD meldingen, deze lijken terug te herleiden richting processor/moederbord.

Ik heb de nieuwste BIOS versie nu binnen. ik heb er netjes de naam M5A97R20.CAP aan gegeven.
Dat is volgens Asus nodig, dus prima.

Nu komt het stukje waarbij ik mijn moederbord niet om zeep wil helpen.
Wat is de juiste manier om de BIOS te updaten?
in de beschrijving staat min of meer dat het bestand op een USB stickje moet, en dan de knop achterop je pc indrukken. Maar wanneer? wanneer de pc aan is zoals nu? wanneer het uit is? wanneer het in veilige modus opstart? iemand enig idee?

alvast bedankt voor het lezen, en voor de moeite van het antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markiboj97
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-08 22:44
Ik weet het niet precies meer, maar als je de handleiding van asus zelf volgt heb je de details er wel bij.

Waar het op neerkomt is gelukkig niet zo moeilijk, zelf al een keer gedaan met hetzelfde mobo. Je pakt een lege usb, zet daar het .cap bestand op, staat wel in de handleiding hoe dat er precies uitziet. Dan doe je die in de enige groene usb poort in de achterkant, staat ook iets bij van bios flasback. Dan is er een knop op je mobo zelf, dus de kast openmaken, die moet je een paar seconden indrukken en dan knippert er wat en ben je dacht k alweer klaar.

Succes!

Edit: Doe dit wanneer je pc uit is, niet van de stroom af!

[ Voor 5% gewijzigd door Markiboj97 op 06-01-2016 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hepta7
bios flasback is dus niet het zelfde als een upgrade? wel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Asus EZ flash in de uefi, bestand op een usb stick (fat geformateerd)
https://www.asus.com/nl/support/faq/1012154/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hepta7
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:46:
Asus EZ flash in de uefi, bestand op een usb stick (fat geformateerd)
https://www.asus.com/nl/support/faq/1012154/
Heel erg bedankt voor de link.
Daarmee is het inderdaad gelukt. Nu afwachten of dit inderdaad de BSOD stopt
omdat mijn processor opzich goed herkent zou moeten worden.
Dank voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Ik zou je vrm's maar goed koelen. Dat bord is eigenlijk niet geschikt voor 8-cores. Er zit namelijk maar een 4+2 fase voltage regulator op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Dit gaat niet goed komen, je cpu gaat zometeen onder load throttellen, dit moederbord is helemaal niet geschikt voor een octocore. misschien een fx-6 maar een fx-8 kan je vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hepta7
sinds bios 1006 is de FX-8350(FD8350FRW8KHK,4.0GHz,8C,125W,rev.C0,AM3+) gewoon ondersteund zover ik weet. Afgelopen 2 jaar geen problemen mee gehad. Tot nu de afgelopen tijd. Sinds de bios update gister geen problemen meer gehad. Kan altijd zijn dat het terug komt, en dat na 2 jaar het moederbord inderdaad geen trek meer heeft in mijn processor. Dan moet ik dingen misschien gaan vervangen inderdaad. Wel super dat je/jullie meedenken, want de kans was ook (of is ook?) aanwezig dat daar nu opeens een probleem mee is

qua temp. lijkt het met mijn CPU opzich goed te zitten de afgelopen 2 jaar.
Online speel ik World of Warcraft. Een spel wat naar mijn weten behoorlijk aanspraak doet op de CPU.
Op het moment dat mijn settings high en ultra zijn schiet de CPU temp naar 43 graden toe ipv de 36 die het normaal is. De GPU gaat mee en komt uit op 71 graden, heeel soms 73 graden. (R9 200 serie)
Zover ik al deze tijd heb gedacht zijn dat beide temps die acceptabel zijn. Ik heb er niet heel veel verstand van. Maar ik heb altijd begrepen dat je CPU onder de 50 graden zou moeten blijven, en de GPU onder de 80.
Daar valt het ruim binnen.

Maar goed, dat is wat ik begrepen heb. niet iets wat ik door eigen kennis weet of zeker van ben.

[ Voor 41% gewijzigd door hepta7 op 07-01-2016 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hepta7 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 12:58:

Maar goed, dat is wat ik begrepen heb. niet iets wat ik door eigen kennis weet of zeker van ben.
Maak je niet druk, volgens mij ging het topic hier niet over en duiden bsod's in de regel niet op de genoemde throttle acties. Mocht je in de toekomst problemen ondervinden op prestatiegebied dan open je een nieuw topic.
Pagina: 1