Gasstel onsteker blijft vonken, hoe op te lossen.

Pagina: 1
Acties:
  • 114.463 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-06 20:31
Goedenavond, hoop dat ik hier snel een antwoordje kan krijgen.

Mijn gasstel blijft maar ontsteken proberen. ik woon in een studentenwoning, dus kan er niet te veel aan klussen.
is het schadelijk/gevaarlijk om de volledige metalen ring, waar hij naartoe vonkt weg te halen? of maakt dit niks uit.

NB, de stekker er uit halen is geen optie, deze hangt achter de inbouw koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 432173

Duidelijk toch iets mis met dat toestel, idealiter stekker uit stopcontact en gas afsluiten lijkt me. Op zichzelf is dat constante ontsteking niet zo'n probleem maar met gas toch maar beter geen risico's nemen.

Je huisbaas zo snel mogelijk contacteren en eventueel bellen naar brandweer voor advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
huisbaas is gebeld, gas al afgesloten, dat waren dingen die ik zelf ook had bedacht. het irritante is nu vooral het getik, aangezien ik er naast slaap. daarom wou ik misschien wel die ring er af waar hij naartoe vonkt.
bouwt zich dan spanning op? of maakt het niet zo veel uit als ik dat doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-07 09:22
Haal gewoon de stekker uit het stopcontact.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
dat is dus niet mogelijk, deze zit achter de inbouw koelkast, welke er logischerwijs niet uit kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:20
Die vonk ontstaat omdat er een bepaalde spanning wordt opgebouwd totdat het spanningsverschil te groot is voor de afstand tussen de twee contactenpunten (waarvan die ring er één is) en er een vonk overslaat als ontlading. Als je die ring weghaalt zal die opbouwende spanning een andere plek vinden om naar toe te ontladen. De kans bestaat dus dat het vonken gewoon doorgaat, maar hooguit minder controleerbaar.

Als dat vonken niet doorgaat blijf je wel een contactpunt hebben waar spanning opgebouwd wordt. Dat ligt dan open en bloot. Ook niet helemaal geweldig, en wellicht zelfs gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kunt om beter te kunnen slapen de stop in de meterkast uitzetten. Let wel op wat daar nog meer op zit (CV bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:20
Of een koelkast waarvan je niet bij de stekker kunt... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
oke thanks carpento, gewoon lekker laten tikken dus.

helaas gaat dat hem niet worden kunnen, zowel mijn kamer, als de cv-installatie zitten op deze groep.

Thanks voor de snelle hulp iedereen! wat mij betreft is dit opgelost :) (tenzij iemand weet wat er mis zou kunnen zijn met de kookplaat, dan hoor ik dat graag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een schakelaartje in de draaiknop zal wel hangen.... (of zijn het losse drukknoppen?)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Misschien wat dom gedacht maar tussen de ring en de ontsteking wat karton of wat anders wat niet geleid er tussen proppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-07 18:36
bobsquad schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 00:07:
Misschien wat dom gedacht maar tussen de ring en de ontsteking wat karton of wat anders wat niet geleid er tussen proppen?
Dan bouwt er spanning op in één punt. Niet ideaal.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Elektrische Oven(neem ik even aan) en koelkast op hetzelfde stopcontact ? Hoort dat? wel ik vermoed dat je oven zo'n vermogen heeft dat een eigen stopcontact hoort te beschikken (welke je dan ook eenvoudig uit kan zetten in de groepenkast)

Stop geen papier in de vonkweg. dat kan alleen maar in de brand vliegen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 03:29

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

In theorie zou je een paperclip ofzo tussen het vonk-pennetje en de ijzeren ring kunnen leggen. Zolang de 2 punten een verbinding hebben zal er geen vonk meer overvliegen en denk ik dat je ook geen/minder getik zal horen.

(allicht wat laat voor het 'slapen' maar wie weet heb je er nog wat aan)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigm4tic
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-07 19:21

Sigm4tic

High Five!

In het vorige huis was dit ook regelmatig bij mij. Wat in deed was gewoon random aan de bijbehorende knoop draaien en indrukken, dus gewoon een beetje met die knop kloten. In mijn geval hielp dit altijd.

Searching for the path of the least resistance using an ohmmeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-07 13:58

heuveltje

KoelkastFilosoof

Fish schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 00:15:
Elektrische Oven(neem ik even aan) en koelkast op hetzelfde stopcontact ? Hoort dat? wel ik vermoed dat je oven zo'n vermogen heeft dat een eigen stopcontact hoort te beschikken (welke je dan ook eenvoudig uit kan zetten in de groepenkast)

Stop geen papier in de vonkweg. dat kan alleen maar in de brand vliegen
Ik zou niet weten waarom een over een eigen stopcontact moet hebben, laat staan een eigen stroomgroep
Mattie112 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 08:37:
In theorie zou je een paperclip ofzo tussen het vonk-pennetje en de ijzeren ring kunnen leggen. Zolang de 2 punten een verbinding hebben zal er geen vonk meer overvliegen en denk ik dat je ook geen/minder getik zal horen.

(allicht wat laat voor het 'slapen' maar wie weet heb je er nog wat aan)
Met /\/\/\/\

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Allemaal knoeioplossingen! Niet echt ideal, dat continu ingeschakelde ontstekingsmechanisme, niet iets om zo maar te laten zitten. Er is maar één remedie, ook al is het misschien een flinke/lastige klus. Dat die koelkast zit ingebouwd, kan nooit betekenen dat hij niet even uitgebouwd kan worden. Als een koelkast defect raakt moet je dat uiteindelijk ook doen, zo onmogelijk is dat niet.

Maar wat dan? Een kookplaat zonder ontsteking, valt wel mee te leven. Maar vind je dat toch vervelend, dan is er maar één andere oplossing en tegelijk de fraaiste, hoe dan ook die kookplaat repareren. Wij hebben dit ook ooit gehad, nieuwe drukknop gekocht bij de importeur en klaar, klusje van niks. Een veel betere oplossing dunkt me. Moet hij ook even spanningsloos, maar met een beetje handig plannen is dat maar heel kort. Dus gewoon even de groepsschakelaar uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

heuveltje schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 08:42:
[...]

Ik zou niet weten waarom een over een eigen stopcontact moet hebben, laat staan een eigen stroomgroep

[...]

Met /\/\/\/\
Boven de 2Kw is dat toch gebruikelijk een eigen groep. Je bent dan gelukkig ook geen ovenfilosoof

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Ik weet het niet maar TS heeft het over een gasstel met een elektronische ontsteking. Stekker eruit en met een aansteker aansteken blijft de makkelijkste weg al begrijp ik dat die stekker moeilijk te bereiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 03-07 13:58

heuveltje

KoelkastFilosoof

Fish schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 12:23:
[...]

Boven de 2Kw is dat toch gebruikelijk een eigen groep. Je bent dan gelukkig ook geen ovenfilosoof
Als het een vast geplaatste oven in een nieuwbouw huis is bedoel je ?
Dan is het misschien gebruikelijk.

Maar als ik gewoon een niet-inbouw oven koop word die meestal gewoon in een gedeeld stopcontact aangesloten.

Hell in mijn huis heb ik 1 groep voor de wasmachine., 2 groepen voor de rest van het huis
Zou problematisch worden als ik dan mijn waterkoker,oven , magnetron, vaatwasser, electrische kacheltje. allemaal van een eigen groep moest voorzien
(en vrij zinloos ook als je bedenkt dat ze gemiddeld 3 minuten per dag aanstaan ofzo)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou ook een losse bedoel ik. Jij hebt een ouder huis denk ik waarschijnlijk uit de tijd dat de gasoven normaal was....

Er wordt ook meestal gewoon wat harder gereden, en vaak gaat dat gewoon goed ja. ik vermoed trouwens dat je oven, vaatwasser en kachel wel wat langer dan 3 minuten aanstaan.

Maar ja ik van de bouw af heb 4 gewone groepen en 1 kookgroep. en voor de oven vaatwasser allebij een extra groep gemaakt. en ook voor een mogelijk toekomstig boilertje

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 03:29

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Techneut schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:49:
Allemaal knoeioplossingen! Niet echt ideal, dat continu ingeschakelde ontstekingsmechanisme, niet iets om zo maar te laten zitten. Er is maar één remedie, ook al is het misschien een flinke/lastige klus. Dat die koelkast zit ingebouwd, kan nooit betekenen dat hij niet even uitgebouwd kan worden. Als een koelkast defect raakt moet je dat uiteindelijk ook doen, zo onmogelijk is dat niet.

Maar wat dan? Een kookplaat zonder ontsteking, valt wel mee te leven. Maar vind je dat toch vervelend, dan is er maar één andere oplossing en tegelijk de fraaiste, hoe dan ook die kookplaat repareren. Wij hebben dit ook ooit gehad, nieuwe drukknop gekocht bij de importeur en klaar, klusje van niks. Een veel betere oplossing dunkt me. Moet hij ook even spanningsloos, maar met een beetje handig plannen is dat maar heel kort. Dus gewoon even de groepsschakelaar uit.
Nou het was ook zeker niet bedoeld als permanente oplossing, eerder een tijdelijk iets zodat de TS toch kon slapen*

*ja ik weet dat ik het pas de volgende ochtend gepost heb maar ik weet niet wanneer de woningbouw langs zou komen

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Laatst online: 26-05 12:01
En toch, ook al is het huis wat ouder, wordt het tijd voor wat extra groepen.. en als je oven/kookstel zo dicht bij de koelkast staat dat het een stopcontact moet delen dan wordt het ook tijd voor een andere keuken indeling... Ik hoop toch dat de kabellengtes zo groot zijn dat er minimaal 1 kastje tussen je oven en koelkast zit...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maddog McHare
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01 00:38

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

mclegodude schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 22:48:

Mijn gasstel blijft maar ontsteken proberen. ik woon in een studentenwoning, dus kan er niet te veel aan klussen.
Heb niet echt alle comments geheel doorgenomen maar bij het lezen van bovenstaande deed dat mij iets triggeren :P . Heb hetzelfde gehad en het probleem lag aan het feit dat er "vuil" in de drukontseking is gekomen. In aanvang had ik ook de stekker eruit gehaald. Vervolgens er weer in en dit ging een paar uur goed maar uitweindelijk begon de ontsteking toch weer te vonken. Simpel pak gewoon een power degreaser en schrobben maar! Vast niet jullie hobby maar in mijn geval wel de oplossing!

Succes

[ Voor 15% gewijzigd door Maddog McHare op 07-01-2016 13:57 ]

M@Dd09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
haha, snap helemaal wat je gedachtegang is, maar valt reuze mee in dit geval. we hebben eens in de maand een schoonmaakster, en ben zelf ook vrij proper.

WD-40 is het enige wat ik in huis heb, maar dat is alleen vochtverdrijvend he? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Studentenwoning.......

Kan het zijn dat het gasstel dermate ranzig is geweest dat er troep bij de knop in is gelopen waardoor de ontstekings-switch vuil/defect is geraakt?

Tijdelijke oplossing: Trek eens aan de knoppen 1 voor 1. Kan zijn dat hij ineens stopt. Dan weet je welke je even moet nakijken.

Schakelaar verwijderen en contact schoonmaken is geen wereldklus. Normaliter staat er op die schakelaar geen 220v...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maddog McHare

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Waarnemer schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 13:48:
En toch, ook al is het huis wat ouder, wordt het tijd voor wat extra groepen.. en als je oven/kookstel zo dicht bij de koelkast staat dat het een stopcontact moet delen dan wordt het ook tijd voor een andere keuken indeling... Ik hoop toch dat de kabellengtes zo groot zijn dat er minimaal 1 kastje tussen je oven en koelkast zit...
Uiteindelijk maakt het allemaal niets uit wat je waar op aansluit als je maar de maximale belasting in ogenschouw houdt. Magnetron + koelkast + senseo op 1 groep gaat makkelijk. Het gaat dan ook over piekspanning waarop een groep eruit kan knallen. Pas wanneer er meerdere apparaten gelijktijdig äanslaan" kan dit een probleem veroorzaken . Zolang je geen kookgroep gaat combineren met andere apparaten en de droger niet bij de wasmachine op de groep zet en de totale comtinu opgenomen vermogen hoger is dan 3.5kW (230V x 16A= 3680Watt ) zal er in 99 van de 100 gevallen niets aan de hand zijn.

M@Dd09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maddog McHare

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

mclegodude schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:03:
haha, snap helemaal wat je gedachtegang is, maar valt reuze mee in dit geval. we hebben eens in de maand een schoonmaakster, en ben zelf ook vrij proper.

WD-40 is het enige wat ik in huis heb, maar dat is alleen vochtverdrijvend he? :P
Leuk dat je het zegt want WD40 heb ik ook gebruikt! echter pas op is wel vlambaar! maar kan helpen omvast zittende troep los te maken .

M@Dd09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
goed punt. ik kijk vanavond wel even of er wat in het schoonmakers hokje staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Bij ons was er water bij de ontsteking gekomen.
wel klik - klik - klik om de paar seconden.

Ik heb het gasstel een half uurtje op vol vermogen laten branden, en daarna was het opgelost ( verdampt )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mclegodude schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:12:
goed punt. ik kijk vanavond wel even of er wat in het schoonmakers hokje staat.
Jaaaaaaaa maak gelijk even een filmje dan. Dit is precies de manier waarop de buurvrouw 20 jaar geleden haar tv in de fik heeft gestoken. Schakelaar vol geblaft met contactspray en gelijk aangezet. halve voorkant weggesmolten

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
haha, nee, wd-40 is ook geen goed idee, daarom wou ik dus even in het kastje kijken wat voor ontvetter we hebben. Super bedankt voor alle tips guys! appreciated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-06 09:06
Wat bij mij de oorzaak was: Water in het gedeelte van de draaiknop. Hierdoor denkt het systeem dat het moet vonken en dat hoor je dus. De oplossing was het knopje eraf en goed laten drogen. Ik hoop niet dat je zoals hierboven is gesuggereerd gaat klooien met paperclips, daar kan je een flinke opdonder van krijgen als hij net op dat moment vonkt (eigen ervaring!). Water was erin gekomen met schoonmaken.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Maddog McHare schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:08:
[...]

<knip>
en de droger niet bij de wasmachine op de groep zet
<knip>
zitten bij mij op 1 groep. Maar redelijk nieuw huis, en zeer energiezuinige droger en wasmachine (uit 2013). Sterker nog: die twee stonden tegelijk aan, toen ze nog op 1 groep zaten samen met de plasma TV, Humax TV-ontvanger, Denon versterker en verlichting van de woonkamer (die ook allemaal aanstonden)...

toen we er twee maanden woonden kwam ik er achter dat de vorige eigenaar van het huis de groep van de woonkamer door getrokken had naar 1 stopcontact op zolder waar de wasmachine en droogtrommel staan.... 8)7
Daarna de wasmachine en droogtrommel toch maar even anders aangesloten :+

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-07 06:54
mclegodude schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:21:
dat is dus niet mogelijk, deze zit achter de inbouw koelkast, welke er logischerwijs niet uit kan
Een inbouwkoelkast zit toch altijd een plint onder? Of ben ik nou zo gek? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

MartijnAbel schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 23:59:
[...]

Een inbouwkoelkast zit toch altijd een plint onder? Of ben ik nou zo gek? :p
Je bent gek. https://www.google.nl/sea..._AUICCgC&biw=1366&bih=667
mclegodude schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:21:
Hoezo, heeft hij weerhaken ? is hij vastgelijmt ? is de kast gekrompen ?

[ Voor 52% gewijzigd door Fish op 08-01-2016 00:17 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
vastgeklemd door uitzetting van de kastjes er naast, je kunt er met geen mogelijkheid ergens tussen/onder/boven komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ah dan moet er een plank uit ja, hoe oud is die keuken ? alles volgezogen is meestal oud en aan vervanging toe

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhelios
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-05 21:28
Elk gasfornuis kan je uit elkaar schroeven. De ontsteker die vonkt is aangesloten via een kabel direct door naar de gas schakelaar. Veelal een piëzo ontsteker aangepast aan elk eind product.

Vanaf de drukknop loopt meestal een witte kabel door naar de daadwerkelijke ontsteker. De witte kabel kan je 99% van de gevallen eruit trekken, zowel bij de drukknop als bij de daadwerkelijke ontsteker. Zie foto's voor meer info. Op deze manier schakel je de ontsteking van de desbetreffende brander uit en zal deze ook niet meer tikken. Dan gewoon een kwestie van aanzetten met een lucifer of aansteker totdat het euvel opgelost is.

Afbeeldingslocatie: http://img.tweede-hands.net/pics/00/09/82/66/03/3c.jpg?ad26ec680c
Afbeeldingslocatie: http://img.tweede-hands.net/pics/00/09/82/66/03/4c.jpg?ad26ec680c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Fish schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 00:14:
[...]

Je bent gek. https://www.google.nl/sea..._AUICCgC&biw=1366&bih=667

[...]

Hoezo, heeft hij weerhaken ? is hij vastgelijmt ? is de kast gekrompen ?
Ik heb hier toch echt een plint onder de kast van de inbouwkoelkast. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

MartijnAbel schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 07:36:
[...]

Ik heb hier toch echt een plint onder de kast van de inbouwkoelkast. ;)
Dus niet "altijd" heb je niet gewoon een koelkast waar de boenkant af is gehaald en onder je aanrecht geduwd is?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:33
dhelios schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 04:00:
Elk gasfornuis kan je uit elkaar schroeven. De ontsteker die vonkt is aangesloten via een kabel direct door naar de gas schakelaar. Veelal een piëzo ontsteker aangepast aan elk eind product.

Vanaf de drukknop loopt meestal een witte kabel door naar de daadwerkelijke ontsteker. De witte kabel kan je 99% van de gevallen eruit trekken, zowel bij de drukknop als bij de daadwerkelijke ontsteker. Zie foto's voor meer info. Op deze manier schakel je de ontsteking van de desbetreffende brander uit en zal deze ook niet meer tikken. Dan gewoon een kwestie van aanzetten met een lucifer of aansteker totdat het euvel opgelost is.

[afbeelding]
[afbeelding]
Bij mij (en de topicstarter) moet er een stekker van het fornuis in het stopcontact zitten, hoe werkt dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

ThinkPadd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:46:
[...]

Bij mij (en de topicstarter) moet er een stekker van het fornuis in het stopcontact zitten, hoe werkt dat dan?
In de drukknop zit een piëzo elementje die de hoge spanning opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Fish schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:44:
[...]

Dus niet "altijd" heb je niet gewoon een koelkast waar de boenkant af is gehaald en onder je aanrecht geduwd is?
Inbouwkoelkasten, zeker het grote formaat, worden geplaatst in een kast/behuizing waar hoe dan ook een plint onder zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhelios
memphis schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:49:
[...]

Eens! Daarom. Bij mij thuis ook hoor. Alleen professionele apparatuur heeft geen stekker omdat de piëzo ontsteker genoeg kracht kan opwekken uit zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 17:46
Ik verwonder mij wel over de aard van deze vraag. Zelf zou ik gewoon eerst rommelen met de knop en als dat niet werkt dan de stekker eruit halen.. Koelkast of niet, die kan er eenvoudig uit. Iets meer zelfredzaamheid / onderzoekend vermogen mag wel.

Gas afsluiten is totale onzin, het gaat om een hangende ontsteking. In het aller ergste geval gaat het gas dus aan. Maar een ontsteking die blijft hangen draait niet magisch de gaskraan ook open. Tenzij je electrische verwarming hebt is het afsluiten van het gas ook niet zo fijn. Totaal overbodig.

Trek die koekast naar voren na eventueel de deurschroefjes los te hebben gemaakt (waar de kast aan de deur zit) en trek de stekker van het gasstel er uit.

En kook dan voortaan met een aansteker. Klaar.

Oud collega heeft gewoon een weekend zonder stroom gezeten en riep maandag dat ze ook niet kon koken, want electrische ontsteking..... dat is toch om te huilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:34

Aganim

I have a cunning plan..

memphis schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:49:
[...]
Is geheel afhankelijk van het type, zo doet de ontsteking van mijn fornuis echt niets als de stroom eraf is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Hier ook gehad een blijvend vonkende ontsteker. Hier was met schoonmaken water in gekomen. Een nacht de stroom eraf gehad zodat het vocht gedroogd was, stroom er weer op en het was over.

Het kan bij jou natuurlijk wel een defect zijn, maar het is het proberen waard.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhelios
Aganim schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:13:
[...]

Is geheel afhankelijk van het type, zo doet de ontsteking van mijn fornuis echt niets als de stroom eraf is. ;)
Huishoudelijke gasfornuizen hebben vrijwel altijd een stekker voor de ontsteking ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

MartijnAbel schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:48:
[...]

Inbouwkoelkasten, zeker het grote formaat, worden geplaatst in een kast/behuizing waar hoe dan ook een plint onder zit.
Wederom,
niet altijd dus ..

edit: De de kast waar hij ingebouwd met een plint heeft heeft niets met de inbouwkoelkast zelfvte makenj

[ Voor 16% gewijzigd door Fish op 08-01-2016 14:00 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Aganim schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:13:
[...]

Het ging om de foto vlak boven mijn post met de grote rode drukknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
In de drukknop zit een piëzo elementje die de hoge spanning opwekt
Eens! Daarom. Bij mij thuis ook hoor. Alleen professionele apparatuur heeft geen stekker omdat de piëzo ontsteker genoeg kracht kan opwekken uit zichzelf.
Nee, het zijn gewoon twee verschillende systemen. Het heeft niets met al dan niet professioneel of met duur tegenover goedkoop te maken. Met een stroomaansluiting heb je gewoon een bobine die zorgt voor de hoge spanning. Geen van beide kan volgens mij bestempeld worden als beter dan de ander.
De oorzaak van het euvel hier is gewoon een vastzittenden knop of een door vocht geleidelijk slechter geworden isolatie. Die knop kan gemakkelijk los gehaald worden en vervangen, of heel misschien kan hij schoongemaakt worden. Maar in beide gevallen moet de spanning er af en dat kan uiteraard ook door de hele groep even uit ts schakelen. De even is als je het een beetje voorbereidt hooguit een kwartiertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
Uiteindelijk heeft de huisbaas de gasplaat er uit weten te tillen (kreeg ik niet voor elkaar, wou niks stukmaken :P) en zo de stekker er uit gehaald. over een dikke week komt er een nieuwe keuken in, omdat de huisbaas vond dat dit zo toch echt niet kon.

Thanks voor al jullie replys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 878253

Is meestal vocht , knoppen eraf halen, kwartier föhnen en met stofzuiger laatste vochtige lucht afzuigen . Misschien nog een keer herhalen . Werkte prima bij mij ipv 48 uur wachten tot het misschien vanzelf over gaat .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:28

Rmg

FreshMaker schreef op donderdag 7 januari 2016 @ 14:21:
Bij ons was er water bij de ontsteking gekomen.
wel klik - klik - klik om de paar seconden.

Ik heb het gasstel een half uurtje op vol vermogen laten branden, en daarna was het opgelost ( verdampt )
Zelfe probleem hier gehad heb alleen de knoppen er af getrokken en de föhn op standje medium er op gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:24
Dan bedoelen jullie de plastic draaiknoppen? Niet t metalen asje wat dr onder zit? Ik heb zelf ook last van een tikkende / niet onstekende (2 verschillende) pitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 08:48
Die asjes moet je niet aan lopen rossen ;)

Met een beetje beleid kun je dit meestal wel fixen, maar ik heb ook gewoon de stekker eruit getrokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mclegodude
Nogmaals thanks voor de replies mensen, maar dit topic is ondertussen een jaartje oud :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

Maddog McHare schreef op donderdag 7 januari 2016 @ 14:09:
[...]

Leuk dat je het zegt want WD40 heb ik ook gebruikt! echter pas op is wel vlambaar! maar kan helpen omvast zittende troep los te maken .
WD40 is helemaal niet brandbaar, alleen het drijfgas dat erbij in de bus zit. Je kunt het dus prima op plaatsen met brandgevaar spuiten zolang er maar geen brandgevaar is op het moment dat je aan het spuiten bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Anoniem: 878253 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 07:48:
Is meestal vocht , knoppen eraf halen, kwartier föhnen en met stofzuiger laatste vochtige lucht afzuigen . Misschien nog een keer herhalen . Werkte prima bij mij ipv 48 uur wachten tot het misschien vanzelf over gaat .
Vocht inderdaad. Iets overgekookt ofzo.
Pas ook gehad, stekker er uit, gas dicht en 24u laten drogen. Werkte weer goed daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mark-k schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 17:49:
[...]

WD40 is helemaal niet brandbaar, alleen het drijfgas dat erbij in de bus zit. Je kunt het dus prima op plaatsen met brandgevaar spuiten zolang er maar geen brandgevaar is op het moment dat je aan het spuiten bent.
nou .... ;) klik

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

Lekker nuttige bron zeg, een wsbk motor bevat genoeg brandbare stoffen, dat is echt geen WD40 geweest. Spuit maar eens wat op een tegelvloer en zet er dan de brander op, gebeurt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mark-k schreef op zondag 29 januari 2017 @ 11:19:
[...]

Lekker nuttige bron zeg, een wsbk motor bevat genoeg brandbare stoffen, dat is echt geen WD40 geweest. Spuit maar eens wat op een tegelvloer en zet er dan de brander op, gebeurt niks.
PFFF laat maar, geen gevoel voor humor zie ik al

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:29

SA007

Moderator Tweaking
Dit gaat nergens over.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.