Rechtenprobleem Freenas

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-08 17:17
Beste Tweakers,

Na eerst wat aangemodderd te hebben in het opslagtechnologie topic, moet ik nu hierheen verhuizen. Ik heb dus voor mezelf een Freenas server gebouwd (4x 3TB, 8GB, intel celeron). Na een hoop geklus met ZFSguru ben ik overgestapt op Freenas, maar ik blijf tegen gelijkwaardige problemen aanlopen: rechten. Ik krijg het niet voor elkaar om al mijn plugins (SB, couchpotato en Sabnzb) de mappen te laten benaderen die ik ook via Windows deel. Ik heb hier en daar wel eens wat werkend gekregen, maar nog nooit zoals ik het hebben wil. Dat is heel simpel: dat het werkt, zonder telkens te moeten rommelen met rechten voor elke nieuwe map die wordt aangemaakt door welke user dan ook. Ik heb al zitten rommelen met users en groepen, maar dat wil niet werken. Ik zie het licht niet meer, en ben ook bijna in staat die hele kast door het raam te gooien. ZFS wil ik echt een hele grote kans geven, maar voor jan met de pet die niet heel bekend is in de commandlines, is het nog vrij lastig.

Waar ga ik de mist in? CHmod -R 777 geeft alleen maar errors (ivm mijn windows share, klaarblijkelijk)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:43

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Waar doe je die chmod?
Wat zijn de errors precies?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hele verhaal is nogal warrig. De meesten (iedereen?) die een NAS hebben en SB, CP en Sab draaien, downloaden niet naar een share, maar naar het lokale file system. Jij hebt 't over mappen die je deelt met Windows. Wil je daarmee zeggen dat je niets met je NAS lokaal doet, maar probeert te schrijven op een Windows share die je gemount hebt op je NAS? Want dan is het logisch dat een chmod e.d. niet werken, het is geen POSIX file system.

Het enige wat ik uit je verhaal haal, is het bekende klok/klepel verhaal. Je weet dat er iets is, maar je hebt geen idee wat je nou werkelijk aan het doen bent. Leg dus eens even rustig en goed uit wat nou je hele omgeving is, wat je doet, je configuratie, etc.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
Mijn verhaal is zeker warrig. Door alle dingen die ik heb gelezen en geprobeerd zie ik inderdaad door de bomen het bos niet meer.

Ik heb een gegevensset waar ik idealiter al mijn data in wil hebben. Namelijk:

- Mijn series map
- Mijn download map
- Mijn foto's map (het allerbelangrijkst, de NAS is primair voor het backuppen van mijn foto's).
- Mijn films map
- Mijn download map
- Evt andere dingen

Deze gegevensset is gedeeld middels CIFS, zodat ik via windows verkenner de boel kan benaderen. Deze wil ik ook als zodanig kunnen bewerken (namelijk foto's kopieren, downloads verwijderen, series kopieren enz.). Ik log in middels mijn account. Dit is tevens een group, die de rechten heeft van de hele gegevensset.

Nu kon ik tot voor kort alles aanpassen zoals ik dat wilde. Echter toen ik plex, SB en sickbeard probeerde in te stellen, hadden die geen rechten tot de mappen (terwijl ze dat wel eerder even hebben gehad). Ik probeer dus zeker wel op het lokale filesystem te schrijven.

Mijn inschatting van het probleem op dit moment: ik weet niet welke user de plugins gebruiken. Ik weet dus ook niet welke user ik toe moet voegen aan de group, zodat ze access hebben tot mijn gegevensset. Op internet heb ik gelezen dat sab de user 'media' heeft met UID 816. Deze heb ik aangemaakt en aan mijn group toegevoegd, maar dat biedt geen soelaas.

De melding die ik kreeg was 'permission denied'.

Ik hoop dat dit wat duidelijkheid verschaft. Dat lukte gisteravond door de frustratie niet zo geloof ik.

Mijn opstelling is:
- Intel celeron G1840
- 8GB DDR3 geheugen
- 4 x 3TB in RAIDZ1 opstelling
- Freenas 9.3 stable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 21:03
Ik het het wel draaien met dezelfde software.

Belangrijk om te weten is dat alle plugins in een jail draaien, dit is een soort gevirtualiseerd systeem binnen je systeem.
Omdat dit helemaal apart draait heeft de jail in eerste instantie geen toegang tot je bovenliggende mappenstructuur van het hoofdsysteem, dit kan je in de gui wel aanmaken onder jails > storage
De users zijn ook gescheiden.

Vervolgens:
Ik heb een groep storage aangemaakt in de gui (hoofd systeem)

voor elke plugin een user aangemaakt, en lid gemaakt van storage (user ook identike ID meegeven zoals in jail)
in elke plugin jail de storage groep aangemaakt en ook de user daar lid gemaakt. (identieke GID)

Die laatste twee stappen doe je door via ssh naar de shell van je hoofdsysteem vervolgens naar de shell van je jail te gaan
"jls" voor overzicht van jails en nummering
"sudo jexec # tcsh" (# gewensde jail nummer) om naar de jail te verhuizen met je commandline.

Daar zul je via de commandline ff moeten kijken welke users er zijn aangemaakt door de plugin, en groep aan te maken etc. dit is veel googlen op freebsd/linux commando's / bestandslocaties etc.

Ik heb waarschijnlijk wat dingen dubbel gedaan, maar was er ook erg zat mee, en heb toen besloten niets aan het toeval over te laten en overal dus alle users en groepen identiek te maken.

Er zijn zeker een aantal tutorials te vinden over freenas en sb sabnzb plex etc die dit duidelijk uitleggen, tot het punt van de users denk ik.
Dat is een stap die ik zelf extra heb genomen omdat ik niet alles 777 wil meegeven maar netjes rechten aan betreffende users/ groepen wil uitdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
Oke, ik heb veel van je post overgenomen. Ik heb nu een groep media met GID 816. Daar zit ik in, en het account media. Dat lijkt voor sabnzbd te werken. Ik kan ook gewoon bij mijn share alles verwijderen. Maar nu plex:

Ik heb in mijn folder voor foto's nieuwe foto's gekopieerd. Deze worden in plex prima bijgewerkt. Echter ziet hij de series in mijn folder series niet (ivm rechten probleem). Deze map heeft echter dezelfde rechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 21:03
Dan kloppen toch te rechten niet ;)

Ik denk dat ik het verkeerd heb uitgelegd.

De groep die ik aangemaakt heb 'storage' heeft een gid die niet specifiek overeenkomt met de users en of groepen uit de jail. En ook juist niet de generiek naam media.

Maar die groep wel ook doorvoeren in de jail hoe ie ook heet of welke gid ie heeft. Maar om issues te voorkomen zou ik juist iet id's en namen overnemen.

Zoals het nu lijkt heb je sabnzb met 816 geregeld maar plex heeft een andere user binnen de jail en heeft ook de groep 'storage' nodig.

De foto's zou ik de rechten toch nog een keer nalopen. Vooral de groep storage is dan handig wel rwx rechten geven.

Ook kan het dat freenas via cifs acl rechten gaat uitdelen naar onderliggende mappen. Dat heb ik uitgezet, alleen Unix rechten. Anders snap ik het niet meer.

[ Voor 1% gewijzigd door tweedebas op 07-01-2016 23:37 . Reden: Telefoon typfouten geëdit ]

Pagina: 1