Gas-haard + schouw uit woonkamer verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 42.808 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Wij hebben een woning op het oog waar een gas-haard in aanwezig is.
De gas-haard is ter overname, dus daaruit valt op te maken dat deze er eenvoudig uitgehaald kan worden zodat je alleen nog een kale schouw hebt.

Nu willen we als het even kan die schouw ook weg hebben om ruimte in de woonkamer te winnen.

Ik lees diverse (horror)verhalen over dat de woning gestut moet worden en dat het flink in de papieren kan gaan lopen terwijl het naar ons idee niet meer is dan met een sloophamer wat bakstenen wegtikken en dan een stucadoor laten komen om het gat in het plafond (of het hele plafond als dat niet anders kan) en de muur strak te laten trekken.

Dat er een ongebruikt afvoerkanaal door het huis loopt is niet interessant.

Iemand met ervaring of tips, tricks, do's en dont's?

Betreft een jaren 60 tussenwoning.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kijken naar de constructietekening of de schouw een dragende functie heeft en of er verder nog meer doorheen loopt. Als die alleen ter aankleding is van de afvoerpijp zal het zo'n vaart niet lopen. Maar ik zou voor de zekerheid iemand die ervoor heeft doorgeleerd raadplegen. :)

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Volgens mij is het probleem vaak dat het hele rookkanaal (vaak zelfs inclusief de schoorsteen op het dak) wordt gedragen door het hele rookkanaal. Dan zul je dus het hele rookkanaal tot en met het dak wel moeten halen om te voorkomen dat het deel boven het deel dat je weghaalt instort. Erg belangrijk dus om te controleren of laten controleren hoe de constructie gebouwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:24
Jarod schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:37:
Volgens mij is het probleem vaak dat het hele rookkanaal (vaak zelfs inclusief de schoorsteen op het dak) wordt gedragen door het hele rookkanaal. Dan zul je dus het hele rookkanaal tot en met het dak wel moeten halen om te voorkomen dat het deel boven het deel dat je weghaalt instort. Erg belangrijk dus om te controleren of laten controleren hoe de constructie gebouwd is.
Dit klopt inderdaad. Je kan dan wel de schoorsteen veilig verwijderen door deze van boven naar beneden te slopen. Persoonlijk zou ik overigens niet te snel een rookkanaal weghalen. Zeker niet omdat het ook interessant begint te worden om een rookkanaal te behouden, en hier een pelletkachel oid voor te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:42

The Legend

*Plop*

Als het gaat om een gashaard dan is er geen sprake van een gemetseld constructief rookkanaal, maar gewoon een 100-150mm rookgasafvoer. Tenzij de gashaard in een bestaande oude houthaard is ingebouwd, dan geldt bovenstaande wel.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
The Legend schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 22:30:
Als het gaat om een gashaard dan is er geen sprake van een gemetseld constructief rookkanaal, maar gewoon een 100-150mm rookgasafvoer. Tenzij de gashaard in een bestaande oude houthaard is ingebouwd, dan geldt bovenstaande wel.
Ik moet het nog verder (laten) onderzoeken want de woning is nog niet van ons maar ik heb een vermoeden dat bovenstaande het geval is ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-06 17:04
Ik denk persoonlijk dat niemand je op dit moment het juiste advies kan geven. Dit omdat het erg afhankelijk is van de woning en de ligging van het kanaal.
Als het een dragende functie heeft kan je dit meestal wel zien op tekeningen.

Ander interessant punt waar je op kan letten, het betreft een jaren 60 woning.. Dit is ver voor het asbest verbod. Kans bestaat dat er een asbest aanwezig is in het afvoerkanaal, de pijp zelf of de isolatie ervan. Allicht ook interessant om op te letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:40

Daniel36

vernieuwde formule

The Legend schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 22:30:
Dit hadden wij in ons huis.
Bij de verbouwing van de woonkamer hebben we de haard en schouw inclusief rokkanaal tot het plafond laten weghalen.
Rookkanaal loopt dus nog wel de vloer van de bovenverdieping tot door het dak.
Maar zoals al eerder gezegd is: laat ff iemand met verstand van dit soort zaken ernaar kijken om gedoe te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Daniel36 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:46:
[...]

Dit hadden wij in ons huis.
Bij de verbouwing van de woonkamer hebben we de haard en schouw inclusief rokkanaal tot het plafond laten weghalen.
Rookkanaal loopt dus nog wel de vloer van de bovenverdieping tot door het dak.
Maar zoals al eerder gezegd is: laat ff iemand met verstand van dit soort zaken ernaar kijken om gedoe te voorkomen.
Wat waren jullie ongeveer kwijt voor deze verbouwing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:40

Daniel36

vernieuwde formule

Lensent schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 13:31:
[...]

Wat waren jullie ongeveer kwijt voor deze verbouwing?
Geen idee meer en ik kan het totaalbedrag mogelijk wel terug vinden, maar dat was alles (woonkamer, bijkeuken en toilet inclusief het rookkanaal)maar niet gespecificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Is het niet interessant om het rookkanaal te behouden om hier later een houtkachel op aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 11:21
met ThinkPad, ik heb zelf de schouwombouw verwijderd en een stud/gipsen wand om het rookkanaal gezet en met de muren mee laten stucken (ik heb hier overigens wel een elektrische haard in gezet). Dit scheelde een hoop gedoe met sloopwerk en een toekomstige bewoner hoeft alleen de omzetwand te verwijderen om er weer een houtkachel in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Fotootje aub? Mijn inzicht met dit soort zaken is nog erg minimaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Ik zou hier ook graag een foto van willen zien. Ben bezig om een huis te kopen met rook kanaal en wil hier een pellet kachel plaatsen.

Mijn idee is om de open haard weg te halen tot aan het plafon en daar dus de kachel neer te zetten. Maar ik begrijp dus dat jij hier misschien een betere oplossing voor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Argh, wat een blunder! De waarde van je huis zakt meteen in. Laten zitten dat rookkanaal en die schouw en de gaskachel overnemen. Als je je huis ooit doorverkoopt ben je er blij om. Nu verbrand je 1000en euro's terwijl de rook nergens heen kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Waar baseer je dat op? Zoveel mensen zoveel wensen...kun je naar mijn idee niets over zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:13
Ik heb dit jaar juist een gashaard laten plaatsen in mijn huis van 1975 waarvan het rookkanaal nog nooit gebruikt wat. Die was bij mij ook van Eternit (=asbestcement), ga er maar vanuit dat het bij jou ook zo is.

Als je het gewoon kan laten zitten maakt het niet veel uit, maar verwijderen van dat spul komt wel wat bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reley
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:12

Reley

Simply Clever

je kan ook bij de buren/straat navragen of mensen dit al eerder hebben gedaan. Bij woningen uit de jaren 60 zijn de tekeningen niet altijd aanwezig.
Wij hebben zelf ook onze schouw eruit gehaald. stond vroeger ook een gashaard. Echter bij diverse buren nagevraagd en geen van allen hadden moeten stutten omdat het geen draagmuur was.
Hou er met slopen wel rekening mee dat ze in die tijd nog konden metselen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lensent schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 21:46:
Waar baseer je dat op? Zoveel mensen zoveel wensen...kun je naar mijn idee niets over zeggen
Normaal gezond verstand: de meeste mensen vinden een open haard/schouw of een rookkanaal een plus, het is vrij kostbaar en verhoogt dus de waarde van je huis.

Zie bijvoorbeeld AD:
http://www.ad.nl/ad/nl/55...-haard-is-het-waard.dhtml

Van Makelaar Online:
"Ook vaste elementen dragen verder bij aan de waarde van het huis. Denk bijvoorbeeld aan een mooie trap of een sfeervolle open haard."

Slecht vertaalde weergave van een Amerikaans onderzoek:
"In 2007 enquête overeengekomen 46 procent van huiskopers dat zij een mediaan $1.220 prijsstijging voor de toevoeging van een open haard betalen zou.

Je gaat dus heel veel geld betalen voor het slopen van iets dat je huis meerwaarde geeft. Je verliest 2x geld omdat je 1 m2 ofzo wil winnen.

Bijzonder slecht idee, sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 23:31
Wij hebben ook een haard, en juist dit huis gekocht vanwege die mogelijkheid. Maar, je moet er zelf wonen, en de mensen -na- jou zijn daarom niet zo belangrijk lijkt mij.. Tenzij je het huis koopt als investering.

Voor de vraag van TS. Ons huis uit 1960 heeft 2 schoorstenen, en een betonnen / stenen verdiepingvloer (1e etage). De zoldervloer is vervolgens van hout.

Er stond bij aankoop een gashaard + schouw, en nu staat er een inbouwhaard met mooie kolom/schouw. Tijdens het verbouwen hebben wij eerst boven gekeken of de schoorsteen OP de betonnen vloer stond of niet. In ons geval staat deze schoorsteen op de verdiepingsvloer.

Wij hebben vervolgens de schouw beneden dan ook gewoon weggetikt. De schoorsteen zit aan de buiten gevel 'gehangen' én staat op de verdiepingsvloer. Zou ik het deel van de 1e etage weghalen, dan hangt de schoorsteen alleen nog maar aan de muur, want hij rust niet op de houten zoldervloer.

Kijk dus zelf gewoon even boven of de schouw op of door de verdiepingsvloer loopt. Als deze vloer van hout is loopt hij er doorheen en kan je niet zomaar de schouw weghalen.

Ik denk echter wel, dat het daadwerkelijk -weghalen- van het gehele rookkanaal zonde is. Als jij geen haard wilt prima, en maak het mook strak beneden, maar zorg ervoor dat het kanaal bruikbaar blijft, ook voor jezelf over 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-05 21:29
Er is wel een verschil tussen een rookgaskanaal voor bv open haard en een rookgasafvoer van een gaskachel. Op die van een gaskachel kan je niet zo maar een openhaard aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Helaas is dit verhaal niet meer van toepassing. De bewuste woning had een zwamprobleem dus we zijn afgehaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zodra je Grote Smurf ziet lopen weet je meestal wel hoe laat het is.

Maar even serieus, als een huis is aangetast door huis- of kelderzwam, zou ik ook meteen afhaken. Jammer maar liever verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentL89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-02-2021
Wij hebben reeds enkele maanden geleden onze schouw weg gedaan enkel beneden. Dit is perfect mogelijk maar als deze doorloop moet je deze wel stutten en een portel of lento plaatsen om te zorgen dat de rest niet naar beneden komt. Als ik het hoe heb gaat het om een schouw die grenst aan de buitenmuur? Dan moet je eerst de muur evenwijdig met de buitenmuur verwijderen zodat je spudpalen of baddings kunt plaatsen waardoor de muur terug gedragen wordt. Het beste is al je link en rechts een spudpaal zet en daaronder en daarboven een stuk badding de breedte van de schouw plaatst. zo zorg je voor een zo breed mogelijke draagkracht. Vervolgens kun je de linkse en rechtse muur verwijderen. Daarna moet je bekijken op welke muren je een portel kan laten dragen die de schouw ondersteun op het eerste verdiep. Als het plafond uit baddings bestaat kan de deze zelfs daartussen inwerken. je zal er zowiezo 2 moeten plaatsen zodat je zeker genoeg draagt over de hele breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentL89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-02-2021
Bovenstaande in het geval jullie een andere woning vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:09

Amphiebietje

In de blubber

Topic van 2 jaar oud, ik neem aan dat je advies een beetje laat komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Aangezien deze casus al afgerond was en het topic inmiddels al ruim twee jaar in rust was, doe ik deze op slot.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.