Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Ik heb recent wat afgelost op mijn hypotheek zodat de renteopslag zou komen te vervallen. Nu ik dat heb gedaan komt de bank echter met een lagere opslag (0.2%) die vervalt dan wat ze in eerste instantie (0.4%) hebben verteld.

Weet iemand of ik die opslag ergens terug kan vinden. Ik heb de offerte / overeenkomst al bekeken maar daar staat er niets over.

Op de site zelf staat wel het percentage van 0.4%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:09
Rabo schermt in zulke gevallen vaak met kortingen die zijn verleend. Men schermt dan bijvoorbeeld nu met een toenmalige zgn adviesrente waarop direct al 0.2 of 0.4 korting is verleend in vorm van een actie of persoonlijk aanbod. Als klant heb je die kortingen echter meestal helemaal niet gezien en deze komen ook niet terug op de offerte, etc. Zelfs bij tussenpersonen (indien van toepassing) was gewoon een geldend tarief.

Als je online een beetje zoekt dan vind je ook wel gevallen waarbij men succesvol dit heeft aangevochten.

Bij mij speelt het nog niet direct, maar toen ik hier over mailde kreeg ik in eerste instantie een bevestigend mailtje terug, maar bij een vervolgvraag werd ik gebeld met eerst een ruw bevestigend antwoord, maar toen ik om een toezegging vroeg en men in de computer dook kwam men met deze aap uit de mauw. In mijn geval zou overigens geen enkele korting overblijven.

Overigens hoeft de opslag niet altijd 0.4 en 0.9 zoals nu zijn geweest waardoor waarschijnlijk ook nog een lagere rentekorting van toepassing kan zijn.

Je moet om een onderbouwing vragen en doorvragen.

[ Voor 38% gewijzigd door Rukapul op 06-01-2016 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Het is dus compleet ondoorzichtig en je bent overgeleverd aan hun goodwill...

Ik ga morgen weer eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-07 20:26

Gast1981

room with a moose!

Zal ongetwijfeld wel in de documenten staan, weet je zeker dat je alle papieren hebt?
Wij kregen destijds idd ook een renteopslag, want tophypotheek, maar werd weer teniet (korting) gedaan doordat we er ook 2 andere producten hebben lopen.
Laatst nog opgezocht, want zit te denken over aanpassen/aflossen hypotheek, en het staat er wel degelijk in.
Vaak is het wel zo, dat als jij je opslag eraf weet te krijgen dat zij dan weer een eerder gegeven korting eraf kunnen/mogen halen.

Mate van transparantie en medewerking zal ook wel liggen aan het regiokantoor waaraan je verbonden bent. Is bij de Rabo wel vaak zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Ik ben er nog mee bezig. Heb al wel de bevestiging op papier gekregen met het nieuwe percentage en daar staat wederom nog een opslag van 0,2% (dus na aftrek van de eerste 0,2%).

De korting aanpassen lijkt me niet mogelijk, die hebben we van te voren afgesproken met elkaar. Die kunnen ze dan niet eenzijdig aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-07 20:26

Gast1981

room with a moose!

Dat ligt aan de voorwaarden die voor die korting gelden ;)

In onze situatie: als ik 1 vd Rabo producten opzeg voldoe ik niet meer aan de voorwaarden voor de rentekorting, dus gaat mijn rente omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
na een hoop heen en weer bellen en mailen komt er uit dat er nu inderdaad nog 0,2% opslag wordt gerekend maar dit wordt er niet afgehaald. Grrr, tijd om alles wat kan weg te halen bij de Rabobank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:27

jjust

Het leven is een strijd

Bij mij was de opslag 0,3% bij mijn rabo hypotheek. Als de loan to value onder de 90% kwam ging daar 0,1% vanaf. Bij een loan to value van ik meen 66% of 60% ging de overige 0,2% er pas vanaf. Bij de berekening van de ltv werd wel rekening gehouden met de waarde in mijn spaarpolis (spaarhypotheek). Tevens was een Woz beschikking voldoende om de waarde van de woning te bepalen. Deze hoefde niet opnieuw te worden getaxeerd.

Ik weet niet wat je hebt afgelost en wat de hoogte is van de resterende hypotheekschuld en de waarde van de woning maar zolang de waarde niet substantieel hoger is dan de hypotheekschuld is het niet zo vreemd dat er nog een opslag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
jjust schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 18:17:
Ik weet niet wat je hebt afgelost en wat de hoogte is van de resterende hypotheekschuld en de waarde van de woning maar zolang de waarde niet substantieel hoger is dan de hypotheekschuld is het niet zo vreemd dat er nog een opslag is.
Ik zit nu op 52% dat zou voldoende moeten zijn om de volledige opslag teniet te doen maar helaas wil de bank er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brangus Glee
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
jjust schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 18:17:
Bij mij was de opslag 0,3% bij mijn rabo hypotheek. Als de loan to value onder de 90% kwam ging daar 0,1% vanaf. Bij een loan to value van ik meen 66% of 60% ging de overige 0,2% er pas vanaf. Bij de berekening van de ltv werd wel rekening gehouden met de waarde in mijn spaarpolis (spaarhypotheek). Tevens was een Woz beschikking voldoende om de waarde van de woning te bepalen. Deze hoefde niet opnieuw te worden getaxeerd.

Was dit nog recentelijk? Ik kreeg namelijk in 2015 te horen dat ik echt een (actueel) taxatierapport diende te hebben. Als dit nu mogelijk toch niet zo is dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Brangus Glee schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 19:43:
[...]

Was dit nog recentelijk? Ik kreeg namelijk in 2015 te horen dat ik echt een (actueel) taxatierapport diende te hebben. Als dit nu mogelijk toch niet zo is dan hoor ik dat graag.
De WOZ was bij mij ook genoeg, tenzij je net op het randje zit dan willen ze wel een echte taxatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

emnich schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 19:27:
[...]

Ik zit nu op 52% dat zou voldoende moeten zijn om de volledige opslag teniet te doen maar helaas wil de bank er niet aan.
Ja inderdaad. Het is toch geen hypotheek met een variabele rente met een vaste opslag?
Brangus Glee schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 19:43:
[...]

Dit was Q4 2014.

Ik heb het nog even opgezocht. De laatste opslag gaat er bij mij bij een ltv van 67,5% vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
jjust schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 20:47:
[...]

Ja inderdaad. Het is toch geen hypotheek met een variabele rente met een vaste opslag?
Haha, nee het gaat echt om een risico opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Je hebt de juiste insteek en toon te pakken. Rabobank speelt nu mooi weer, maar zet met ondoorzichtige opbouw (rentekorting niet expliciet vastgelegd of gecommuniceerd) en onlogische redenering (afbouw van een opslag gaat ten koste van eerdergenoemde rentekorting) haar meest betrouwbare klanten in de kou. Zoveel mogelijk wegtrekken is een mooi begin. En dan natuurlijk beginnen met de meest winstgevende meuk zoals de verzekeringen van partner/dochteronderneming Interpolis die ze stelselmatig proberen te slijten :7

En als je dan over een paar jaar met je afgeloste hypotheek en een paar ton op de niet-Rabo bank langs zo'n uitgestorven kantoor fietst nog even smalend lachen. Die private banking klant zijn ze toch maar mooi misgelopen :Y) niet dat iemand dat uberhaupt af wil nemen natuurlijk

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 20-01-2016 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 16:06

Pater

Terry Tate

emnich schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 16:01:
na een hoop heen en weer bellen en mailen komt er uit dat er nu inderdaad nog 0,2% opslag wordt gerekend maar dit wordt er niet afgehaald. Grrr, tijd om alles wat kan weg te halen bij de Rabobank.
Geven ze ook aan waarom ze de hogere opslag hanteren? Je kan het ook escaleren, aangeven dat je de manager hier over wilt spreken.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Pater schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:55:
[...]
Geven ze ook aan waarom ze de hogere opslag hanteren? Je kan het ook escaleren, aangeven dat je de manager hier over wilt spreken.
Ja, nu geven ze aan dat het er niet af kan omdat het geen NHG is. Maar in het eerste gesprek is gewoon gezegd dat er 0.4 op zat en dat dát er af zou gaan.

Daarna is gezegd dat er slechts 0.2 op zat en verder geen opslagen meer. Na verder spitten kwam er uit dat er tóch nog 0.2% op zit maar dit blijkt nu te komen doordat er geen NHG op zit en dat deze er daarom niet af kan. Ook blijven ze telkens maar zeggen dat ik ook een rentekorting heb bedongen bij het afsluiten maar dat heeft er uiteraard niets mee te maken.

Ze komen dus telkens met een andere versie en dat irriteert me voornamelijk. Het gaat uiteindelijk om een klein bedrag per maand maar ik heb vooral een hekel aan het ondoorzichtige gedoe

Escaleren heb ik uiteraard al gedaan tot niveau 3 maar ik kom er niet uit met ze.
Rukapul schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:32:
Je hebt de juiste insteek en toon te pakken. Rabobank speelt nu mooi weer, maar zet met ondoorzichtige opbouw (rentekorting niet expliciet vastgelegd of gecommuniceerd) en onlogische redenering (afbouw van een opslag gaat ten koste van eerdergenoemde rentekorting) haar meest betrouwbare klanten in de kou. Zoveel mogelijk wegtrekken is een mooi begin. En dan natuurlijk beginnen met de meest winstgevende meuk zoals de verzekeringen van partner/dochteronderneming Interpolis die ze stelselmatig proberen te slijten :7
Bij mij is de rentekorting wel expliciet benoemd en ze blijven daar nu ook naar wijzen. Die korting staat echter compleet los van de andere afspraken en van de risico's die ze lopen.

Die verzekeringen gaan er dus inderdaad uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 16:06

Pater

Terry Tate

Dan moet je aangeven dat je contact gaat opnemen met het Kifid. Als je de website erbij pakt, dan zie je dat er GEEN renteopslag toegepast wordt. Dus bij NHG (en dan maakt het niet uit wat de Loan-to-value is) of bij een LTV < 67,5% mag er geen renteopslag toegepast worden.

https://www.rabobank.nl/p...eekrente/opslagen/#totaal

www.kifid.nl/

Waar heb je momenteel je betaalrekening lopen? Dat is namelijk de enige reden waarom ze die 0,20% opslag mogen hanteren. https://www.rabobank.nl/p...hypotheek/hypotheekrente/
Deze rentes zijn inclusief Betaalpakketkorting. Uw rente is 0,2% hoger als u niet in aanmerking komt voor Betaalpakketkorting.
Je bent trouwens niet de enige met het probleem:
https://www.eigenhuis.nl/...g-rabobank-ter-discussie/
Update

Op 19 mei maakte de Rabobank bekend dat de tariefstructuur voor hypotheken per direct wordt aangepast. Bij hypotheken zonder NHG vervalt de rente-opslag van 0,2 %voor hypotheken die lager zijn dan 67,5 % van de marktwaarde van de woning. Dit wordt automatisch verwerkt in nieuwe hypotheken en renteherzieningen die ingaan op 1 juni, 1 juli en 1 augustus 2014.

Vereniging Eigen Huis vindt dat de rente-opslag ook dient te vervallen voor de hypotheken die op 1 mei 2014 zijn herzien. De Rabobank heeft de vereniging in een brief van 10 juni 2014 laten weten geen gehoor te geven aan die oproep.
Hup, hup, in de pen klimmen jij!

[ Voor 43% gewijzigd door Pater op 20-01-2016 12:08 ]

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Deze opslagen gelden voor nieuwe offertes en aanbiedingen bij renteverlengingen die de Rabobank na 19 mei 2014 heeft uitgebracht.
Die van mij is dus van voor 2014 en daarom is het niet van toepassing zegt de bank.

Betaalrekening loopt gewoon bij de Rabo en daarom is er inderdaad een stukje korting verleend.

Deze opslag is puur omdat het geen NHG is, zeggen ze nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Wat Pater zegt. Stuur een officiële klacht naar de Rabobank. Ze hebben hiervoor een procedure die waarschijnlijk op hun website staat. Over het aantal klachten en de afhandeling moeten ze waarschijnlijk naar de toezichthouder rapporteren. Mocht daar geen bevredigend antwoord op komen kan je naar het Kifid. Echter vermoed ik dat je daar zonder een duidelijke overeenkomst of schriftelijke bevestiging waarin de voorwaarden staan met de risico opslag weinig bereikt. Voor de procedure bij het Kifid geld een kleine eigen bijdrage. Je moet dan afwegen of het je dat waard is. Op de website van het Kifid kan je ook zoeken in uitspraken van het Kifid. Wellicht kom je daar nog wat tegen.

Daarnaast zou ik ook alle producten daar afbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Update

Na heel veel gesprekken, heeft de Rabo het uiteindelijk netjes opgelost en zullen ze een compensatie betalen.

Het is voor beide partijen jammer dat het zo lang moest duren maar toch is het nu keurig geregeld d:)b .

Uiteindelijk is het toch de aanhouder die wint....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Op welke grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Op grond dat ze me nog graag als klant wilde hebben. :)

Feitelijk was het zo dat ze toegeven hun (mondelinge) afspraken niet na te komen. Dat hebben ze nu rechtgezet door het te compenseren. De opslag blijft dus gewoon staan en ze blijven van mening dat dat ook echt zo moet en niet anders kan. Echter omdat ze wel hebben aangegeven dat deze opslag er af zou gaan, wordt het nu zo opgelost.

Uiteraard heeft het stop zetten van diverse producten bij hun de doorslag gegeven. Blijkbaar is er dan toch wel e.e.a. mogelijk....

Maar goed, zoals gezegd, het koste wat moeite maar ze hebben het nu netjes opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:04

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb toevallig dezelfde discussie gehad met de rabobank. Hypotheek in 2011 afgesloten zonder nhg en inmiddels voldoende afgelost. Nu zegt de bank ook dat we 0,2 korting krijgen ipv 0,4 wat we in werkelijkheid hebben afgesloten toendertijd. Ik heb alles na zitten rekenen en het zou mij de investering /tijd niet waard zijn (moet ook kosten maken met taxatie rapport), dus heb het maar even zo gelaten. Mooi dat het bij jou wel is gelukt!

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-07 00:15
In de consumentenbond deze maand staat een oproepje: "Stop rente-opslag hypotheek". Consumentenbond gaat tegen dit soort praktijken (renteopslag niet afschaffen als het risico weg valt) actie voeren. Informatie op consumentenbond.nl/campagnes/rente-opslag alwaar ook voorbeeldbrieven e.d. zouden moeten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-07 11:43
Ach.. ik heb het niet eens geprobeerd met de Rabo. Tijdens de crisis liepen ze naast hun schoenen, tijdens Paul en Witteman zat de topman, Moerland, destijds te pochen dat ze de enige bank waren die niet gered hoefden te worden. Maar doordat de andere banken niet mochten concurreren vanwege staatssteun heeft de Rabobank veel geld verdiend door prijzen niet te verlagen terwijl in omliggende landen de rente stukken lager was.

Toen kwam er ineens de nodige schandalen zoals de Libor waarvan de Rabobank nooit enige berouw getoond heeft. Dan heb je nu het Renteswap schandaal waarbij bedrijven onder druk worden gezet om nu een nieuw contract te tekenen zodat de Rabobank veilig is voor vervolging.

Sorry, voor mij is de Rabobank in 8 jaar tijd veranderd in een prettige lokale bank naar een megalomane bank. Ik zal niet rouwen als de Rabobank failliet gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerseboer
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Google ook eens op de afdeling Bijzonder Beheer van Rabo. Daar komen ook de nodige stinkende casussen bovendrijven. Lijkt wel alsof ze al hun klanten helemaal aan het leegslurpen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Rukapul schreef op woensdag 6 januari 2016 @ 20:04:
Rabo schermt in zulke gevallen vaak met kortingen die zijn verleend. Men schermt dan bijvoorbeeld nu met een toenmalige zgn adviesrente waarop direct al 0.2 of 0.4 korting is verleend in vorm van een actie of persoonlijk aanbod. Als klant heb je die kortingen echter meestal helemaal niet gezien en deze komen ook niet terug op de offerte, etc. Zelfs bij tussenpersonen (indien van toepassing) was gewoon een geldend tarief.

Als je online een beetje zoekt dan vind je ook wel gevallen waarbij men succesvol dit heeft aangevochten.

Bij mij speelt het nog niet direct, maar toen ik hier over mailde kreeg ik in eerste instantie een bevestigend mailtje terug, maar bij een vervolgvraag werd ik gebeld met eerst een ruw bevestigend antwoord, maar toen ik om een toezegging vroeg en men in de computer dook kwam men met deze aap uit de mauw. In mijn geval zou overigens geen enkele korting overblijven.

Overigens hoeft de opslag niet altijd 0.4 en 0.9 zoals nu zijn geweest waardoor waarschijnlijk ook nog een lagere rentekorting van toepassing kan zijn.

Je moet om een onderbouwing vragen en doorvragen.
Rabobank stuurt vandaag een WTF brief.

Ten eerste zijn er toendertijd 1) inderdaad opslagen van toepassing geweest (overzichtje op website), 2) inderdaad kortingen van toepassing geweest (0.7% zonder nadere specificatie), maar nu wordt de opslag (0.3%) er ineens vanaf gehaald 8)7
Pagina: 1