Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

Topicstarter
Ik heb vandaag eens aardig in het rond gegoogled, maar ik kan weinig vinden. Wel veel over vakantiedagen kopen enzo, maar de situatie hier is anders.

Ik heb bij mijn huidige werkgever bij aanstelling een stevig pakket met vakantiedagen gekregen. Ruim 40/jaar. Nu vind ik vakantiedagen niet zo interessant en mijn werkgever is tot de conclusie gekomen dat ik veel meer dagen heb dan collega''s. De werkgever snapt ook wel dat ik niet zomaar iets ga inleveren en heeft mij gevraagd met een voorstel te komen voor het inleveren van 10 dagen. In de eerste instantie wilde ze gewoon dagen terugkopen, echter ga ik hier niet mee akkoord, ik heb wel aangeboden om mijn contract aan te passen naar een contract wat 30 dagen vakantie heeft en daarbij een hoger bruto salaris.

Zelf kom ik uit op dit:

Huidige situatie
261 werkbare dagen > 40 vakantie dagen = 221 dagen werk.

Toekomstige situatie
261 werkbare dagen > 30 vakantie dagen = 231 dagen werk.

(231/221)*100 = 4.52% bruto verhoging.

Nu is mijn vraag. Maak ik hier een denkfout? Moet ik rekenen met deze getallen, of zit het toch even iets anders. Zijn er andere factoren waar ik rekening mee moet houden?

Ter info (geen idee of het uit maakt), ik heb geen CAO. Verdere voorwaarden in het contract wijzigen niet, dus ook over het additionele salaris wordt pensioen opgebouwd, het verschil zal zijn dat de 40 in 30 veranderd en wat achter het €-teken staat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
In de eerste instantie wilde ze gewoon dagen terugkopen, echter ga ik hier niet mee akkoord
Waarom ga je hier niet mee akkoord? Dit is toch een vrij eenvoudige oplossing? Je levert 10 dagen in, bijvoorbeeld elk jaar januari, en krijgt in die maand bijna 50% meer brutoloon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 15:29

Gallus

Cheesy

10 vakantiedagen * fulltime uren per dag * uurloon lijkt me redelijk toch? Dat bedrag kun je dan op jaarbasis bij je salaris optellen. Zo bouw je er verder gewoon vakantiegeld/pensioen over op.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als je gewoon 10 dagen laat uitbetalen, kom je dan op hetzelfde bruto jaarsalaris uit als huidige jaarsalaris * 104,52?

Zoals hierboven genoemd zou ik het gewoon makkelijk houden en 10 vakantiedagen per jaar laten uitbetalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:53

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Deveon schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:02:
Als je gewoon 10 dagen laat uitbetalen, kom je dan op hetzelfde bruto jaarsalaris uit als huidige jaarsalaris * 104,52?

Zoals hierboven genoemd zou ik het gewoon makkelijk houden en 10 vakantiedagen per jaar laten uitbetalen.
In principe niet, hij gaat uit van een bruto-salaris voor 221 -> 231 dagen (dus 100% naar 104,52%), maar je bruto salaris is gewoon voor 261 dagen. In geval van 10 losse dagen terugkopen is dat 3,83% (10/261).

Vakantiedagen moet je niet los zien van je gewerkte dagen, vakantiedagen zijn gewoon doorbetaalde dagen die jij niet op je werkt bent, je jaar salaris is dan ook gewoon voor die 261 dagen.

[ Voor 14% gewijzigd door SinergyX op 06-01-2016 17:09 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

Topicstarter
RemcoDelft schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 16:50:
[...]

Waarom ga je hier niet mee akkoord? Dit is toch een vrij eenvoudige oplossing? Je levert 10 dagen in, bijvoorbeeld elk jaar januari, en krijgt in die maand bijna 50% meer brutoloon.
Mijn buikgevoel zegt dat deze club hier vooral van zal profiteren.

Een eenmalige betaling best leuk, maar ik heb dat extra geld in januari niet nodig, over dat mogelijke extra bruto salaris wordt ook pensioen opgebouwd, verhoogd jaarlijks mee, en heeft invloed op de hoogte van een mogelijk WW (maar dat laatste is niet echt relevant voor mij en in mijn vakgebied).
SinergyX schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:08:
[...]

In principe niet, hij gaat uit van een bruto-salaris voor 221 -> 231 dagen (dus 100% naar 104,52%), maar je bruto salaris is gewoon voor 261 dagen. In geval van 10 losse dagen terugkopen is dat 3,83% (10/261).

Vakantiedagen moet je niet los zien van je gewerkte dagen, vakantiedagen zijn gewoon doorbetaalde dagen die jij niet op je werkt bent, je jaar salaris is dan ook gewoon voor die 261 dagen.
Ik volg je niet.

[ Voor 27% gewijzigd door 625164 op 06-01-2016 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:32

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Die eenmalige betaling is ook bruto salaris (net als vakantiegeld) waar pension mee opgebouwd word, wat jaarlijks meer word en invloed heeft op de hoogte van uitkeringen?

Mijn werkgever geeft mij ook iets van 50 uur extra vakantie wat ik gewoon kan laten uitbetalen in december als ik ze niet gebruik.
SinergyX schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:08:
[...]

Ik weet niet hoe jij werkt, maar ik werk 'per uur' en krijg 'per uur' loon (of per dag). Ik werk niet 'per jaar'. Mijn werkgever betaald mij dan ook om 40 (uur) * 52 -~ 30*8 (vakantiedagen) te werken. Als ik meer werk (omdat ik mijn vakantieuren niet opmaak) dan mag ik die het jaar erop opmaken of ze laten uitbetalen.

[ Voor 60% gewijzigd door Kees op 06-01-2016 17:25 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 10:05
Je moet niet uitgaan van een buigevoel ;) In principe is de dagen iedere keer uit laten betalen net zo voordelig als het contract aanpassen. Alleen in het laatste geval weet je zeker dat het zo blijft en in het 1e geval kan je baas na een paar jaar zeggen dat je die dagen maar op moet maken en hij ze dat jaar niet gaat terug kopen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

Topicstarter
Kees schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:15:

Ik weet niet hoe jij werkt, maar ik werk 'per uur' en krijg 'per uur' loon (of per dag). Ik werk niet 'per jaar'. Mijn werkgever betaald mij dan ook om 40 (uur) * 52 -~ 30*8 (vakantiedagen) te werken. Als ik meer werk (omdat ik mijn vakantieuren niet opmaak) dan mag ik die het jaar erop opmaken of ze laten uitbetalen.
Ik werk overigens ook per jaar. Niet per uur, dat zou in een klap 25-30% meer salaris opleveren, dromen moet kunnen. Ik heb bijvoorbeeld ook geen kloktijden. Rekenen per uur is ook niet echt handig voor mij aangezien ik veel aan het dienstreizen ben. Vandaar is het ook allemaal een beetje wazig voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-07 18:28
Je hebt toch wel een uurloon?

Anders is je uurloon gelijk aan "bruto loon / 2088 (= 261 * 8)". Dat keer 80 (8*10). Hier komt een bedrag uit, dat deel je door 12 en tel je maandelijks bij je bruto loon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik neem per jaar omdat de TS hiermee werkte, jij komt namelijk op 260 (40x52/8), wat weer een ander percentage geeft bij zijn berekening (marginaal, 4,54%), ik mag aannemen dat in zijn contract (en ook de jouwe) gewoon staat dat je jaarsalaris X is, en niet salaris Y per uur.

Of je nu 80/(52x40), 10/21,75 of 10/261 neemt, basis is het hetzelfde gemiddelde.

Naar TS, mijn uitleg ging meer over je voorstel, als jij die 10 dagen laat uitbetaling is dat omgerekend 3,83% van je brutoloon (op jaarbasis...), even alle overige premies/inhoudingen daar buiten gelaten.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:36
Veelal als je minder gaat werken, worden andere budgetten ook met een percentage gekort (leaseauto?). Laat dat ook meestijgen.

Persoonlijk zou ik niet een evenredig bod accepteren. Zeker als je boven modaal verdiend (?), ben je vast al gewend aan het salaris (maw, je uitgavenpatroon is daar op gebaseerd -uitzonderingen daargelaten). Een vakantiedag minder kan je dan meer waard zijn als een salarisdag, om het maar zo te zeggen. Zeker gezien de belastingdienst ca. de helft opstrijkt.

En wil je later eventueel kinderen, dan heb je nu makkelijk vaker een dag vrij te nemen. Terug gaan naar die 40 dagen zit er zo te horen niet in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
625164 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 16:46:
Ik heb vandaag eens aardig in het rond gegoogled, maar ik kan weinig vinden. Wel veel over vakantiedagen kopen enzo, maar de situatie hier is anders.

Ik heb bij mijn huidige werkgever bij aanstelling een stevig pakket met vakantiedagen gekregen. Ruim 40/jaar. Nu vind ik vakantiedagen niet zo interessant en mijn werkgever is tot de conclusie gekomen dat ik veel meer dagen heb dan collega''s. De werkgever snapt ook wel dat ik niet zomaar iets ga inleveren en heeft mij gevraagd met een voorstel te komen voor het inleveren van 10 dagen. In de eerste instantie wilde ze gewoon dagen terugkopen, echter ga ik hier niet mee akkoord, ik heb wel aangeboden om mijn contract aan te passen naar een contract wat 30 dagen vakantie heeft en daarbij een hoger bruto salaris.

Zelf kom ik uit op dit:

Huidige situatie
261 werkbare dagen > 40 vakantie dagen = 221 dagen werk.

Toekomstige situatie
261 werkbare dagen > 30 vakantie dagen = 231 dagen werk.

(231/221)*100 = 4.52% bruto verhoging.

Nu is mijn vraag. Maak ik hier een denkfout? Moet ik rekenen met deze getallen, of zit het toch even iets anders. Zijn er andere factoren waar ik rekening mee moet houden?

Ter info (geen idee of het uit maakt), ik heb geen CAO. Verdere voorwaarden in het contract wijzigen niet, dus ook over het additionele salaris wordt pensioen opgebouwd, het verschil zal zijn dat de 40 in 30 veranderd en wat achter het €-teken staat.
toon volledige bericht
Ik snap je post totaal niet eerlijk gezegd.

Je werkgever vind 40 dagen teveel en wil je extra geld geven als je naar 30 dagen gaat. Daar ga je niet mee akkoord.
Vervolgens is jouw voorstel om naar 30 dagen te gaan mits je werkgever er extra geld voor geeft 8)7

Ik zie echt totaal het probleem hier niet, volgens mij maak je het jezelf extreem ingewikkeld zonder reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeli
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-07 21:15
redwing schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:20:
Je moet niet uitgaan van een buigevoel ;) In principe is de dagen iedere keer uit laten betalen net zo voordelig als het contract aanpassen. Alleen in het laatste geval weet je zeker dat het zo blijft en in het 1e geval kan je baas na een paar jaar zeggen dat je die dagen maar op moet maken en hij ze dat jaar niet gaat terug kopen.
In dit geval was zijn buikgevoel wel correct volgens mij: http://www.belastingdiens...jzondere_beloning_in_2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-07 14:20

Piper

No guts, no glory

En toch maakt het geen snars uit. Bij je belastingaangifte gaat alles op 1 grote hoop en betaal je netjes volgens de belastingaangifte. Ja, als je meer gaat verdienen betaal je meer belasting maar dat komt door ons progressieve belastingstelsel. Als 'ie het elke maand als salaris had gekregen had 'ie aan het eind van het jaar net zoveel belasting moeten betalen..;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Xanaroth schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 22:04:
[...]

Ik snap je post totaal niet eerlijk gezegd.

Je werkgever vind 40 dagen teveel en wil je extra geld geven als je naar 30 dagen gaat. Daar ga je niet mee akkoord.
Vervolgens is jouw voorstel om naar 30 dagen te gaan mits je werkgever er extra geld voor geeft 8)7

Ik zie echt totaal het probleem hier niet, volgens mij maak je het jezelf extreem ingewikkeld zonder reden.
Het gaat TS hierom dat hij er niet achteruit gaat en wil een goede compensatie voor het inleveren van 10 vrije dagen. Hij legt de situatie uit en van die 10 dagen inleveren zijn ze het beide eens alleen nog niet hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:29
Ik denk dat jij een maandloon hebt afgesproken met je werkgever en dit elke maand terug zou kunnen rekenen naar een uurloon. Zo heeft februari 2016 21 werkdagen en maart 23, maar ik vermoed dat je voor beide maanden gewoon hetzelfde loon krijgt. Het uurloon ligt in februari dus hoger.

Er zitten gemiddeld 260 werkdagen in een jaar. Bij een 8 urige werkdag kun je dus prima uitrekenen wat 1 vakantieuur in geld waard is, uitgaande van 8% vakantiegeld: (maandloon×12×1.08)÷(260×8).

Of je dit nu eenmalig uit laat betalen of naar rato bovenop je maandsalaris zet maakt niets uit, uiteindelijk hou je hetzelfde over

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is het heel vreemd om gewoon een praktisch voorstel te doen aan de werkgever ipv een financieel voorstel? Dus "werkgever, wat vind jij een vakantiedag waard gezien afstand / werkdruk / reistijd / etc?"

De norm is blijkbaar 30 vakantiedagen; met een beetje plannen is dat bijna 2 werkmaanden vrij. Hou je dus 10 maanden over zonder vakantiedagen. Jij hebt 10 dagen extra dus gemiddeld 1 vrije dag per volledige werkmaand over.

Je kan dus 1 dag in de maand niet uitslapen, je eigen dingen doen, in de file staan, (laat) vergaderen, stappen etc. Nou weet ik de exacte situatie niet maar als ik 8 uur moet werken (plus een half uur verplicht pauze) op kantoor, zit daar ook nog 2x 1.25 uur reistijd aan vast + 121km reisvergoeding.

Zonder prijs te stellen op mijn vrije dag, zou ik daar dus (8 x uurloon) + (2 x 1.25 x uurloon/vrije tijd) + reiskosten voor terug willen zien. En dan omgekeerd fiscaal opgeteld bij mijn normale maandelijkse bruto loon (dus de fiscale kosten voor de werkgever laten komen, niet voor jezelf).

Maar dat ben ik; je kan altijd nog water bij de wijn doen maar een vrije dag kan (later) heel veel waard zijn voor je. Als je daar nu afstand van doet, mag daar best een goed gebaar van werkgever tegenover staan.

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 07-01-2016 08:55 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

Topicstarter
Piper schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 07:40:
[...]

En toch maakt het geen snars uit. Bij je belastingaangifte gaat alles op 1 grote hoop en betaal je netjes volgens de belastingaangifte. Ja, als je meer gaat verdienen betaal je meer belasting maar dat komt door ons progressieve belastingstelsel. Als 'ie het elke maand als salaris had gekregen had 'ie aan het eind van het jaar net zoveel belasting moeten betalen..;)
Wellicht relevante informatie, elke euro die ik bruto extra ga verdienen is voor 52% van ome overheid. Ik betaal al een redelijk stevig deel in die tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:31
Ik zou zelf lekker de dagen contractueel houden en terug verkopen op jaar basis als je ze nu niet wil gebruiken. Je hebt ze nu in je contract staan, mocht je dan later alsnog een moment krijgen dat je denkt dat die extra dagen toch wel prettig zijn dan heb je ze contractueel nog, en kan je er ook gewoon weer gebruik van maken door ze niet terug te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Nee, want wat er gebeurt is dat het hoogste gedeelte van je inkomen nu extra wordt belast (heffings+arbeidskorting zijn inkomensafhankelijk). Omdat je vakantiegeld altijd extra bovenop je salaris komt wordt dat altijd in de hoogste schaal waar je met je inkomen valt belast. Om dus te voorkomen dat je achteraf belasting terug moet betalen hebben ze de berekening aangepast voor je vakantiegeld.

Wat er echter uitendelijk gebeurt is dat alles op 1 hoop wordt gelegd en je daar belasting over betaald. Oftewel ongeacht of het via je salaris binnen komt of via een uitkering van vakantiedagen betaal je uiteindelijk precies hetzelfde. De enige reden waarom je dus in bovenstaande link minder geld krijgt is omdat de belasting die je moet betalen over dat extra salaris simpelweg verhoogd is. En dat is dus ongeacht of je dat via je salaris of via een uitkering van vakantiedagen krijgt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-07 14:20

Piper

No guts, no glory

625164 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 09:27:
[...]

Wellicht relevante informatie, elke euro die ik bruto extra ga verdienen is voor 52% van ome overheid. Ik betaal al een redelijk stevig deel in die tarief.
Ik weet hoe je je voelt ;)

Ik zou die dagen lekker jaarlijks laten afkopen. Als je nu je contract laat aanpassen zie je ze nooit meer terug mocht je dat ooit willen.

Tijd die geweest is kan je nooit meer terug krijgen. Geld kun je altijd wel weer verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

Topicstarter
Def1ant schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:43:
Veelal als je minder gaat werken, worden andere budgetten ook met een percentage gekort (leaseauto?). Laat dat ook meestijgen.

Persoonlijk zou ik niet een evenredig bod accepteren. Zeker als je boven modaal verdiend (?), ben je vast al gewend aan het salaris (maw, je uitgavenpatroon is daar op gebaseerd -uitzonderingen daargelaten). Een vakantiedag minder kan je dan meer waard zijn als een salarisdag, om het maar zo te zeggen. Zeker gezien de belastingdienst ca. de helft opstrijkt.

En wil je later eventueel kinderen, dan heb je nu makkelijk vaker een dag vrij te nemen. Terug gaan naar die 40 dagen zit er zo te horen niet in...
Ik ga dus meer werken. Overigens heeft dat bij mij geen invloed op zaken als mijn leasebedrag (vrije keuze tot €xxx, waar xxx een vast bedrag is onafhankelijk van mijn salaris). Voor de toekomst maakt het mij ook niet zoveel uit, 40 dagje is absurd en iets wat ik bijvoorbeeld bij een andere werkgever zo zou kunnen eisen. Geld technisch maak ik me niet zoveel zorgen, als het maar eerlijk is, wederzijds. Daarom ook mijn vraag.

Ik heb PZ net gevraagd wat proefberekeningen te doen met het uitbetalen van 10 dagen per jaar, eens kijken waar dat op uitkomt. Vanmiddag met mijn chef om tafel voor een voorstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
De vraag is vooral wat je liever hebt, standaard een hoger salaris (makkelijker met onderhandelingen mocht je een keer van baan veranderen) of dat je liever meer flexibiliteit hebt met je vakantiedagen. Dat laatste kan handig zijn als je een keer een jaar hebt waarbij je weet dat je meer dagen nodig gaat hebben (kinderen, verhuizen e.d.). De laatste optie heeft wel als 'nadeel' dat je baas dezelfde flexibiliteit heeft en kan beslissen om de dagen een jaar niet uit te betalen.

Aangezien je al aangeeft minder vakantiedagen geen probleem te vinden is het vooral een persoonlijke keuze welke van de 2 je handiger vind.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:30
Ik denk dat het verstandig is om voor het standaard hogere salaris te gaan. Toegegeven hij kan misschien niet meer terug naar 40 vrije dagen als dat in de toekomst nodig mocht zijn. Aan de andere kant worden bij mij voor bijvoorbeeld pensioen opbouw terugverkochte dagen niet meegenomen. Ik weet niet of dat bij ts ook het geval is. Dan is je ww nog eventueel op je salaris gebaseerd en mocht je een huis gaan kopen is het ook handig om een hoger salaris te hebben want op die mogelijk te verkopen dagen gaan ze je geen geld geven.
Overigens heb je misschien ook binnen je bedrijf een regeling dat je dagen kan bijkopen mocht dat in de toekomst nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

Topicstarter
DonChaot schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:46:
Ik denk dat het verstandig is om voor het standaard hogere salaris te gaan. Toegegeven hij kan misschien niet meer terug naar 40 vrije dagen als dat in de toekomst nodig mocht zijn. Aan de andere kant worden bij mij voor bijvoorbeeld pensioen opbouw terugverkochte dagen niet meegenomen. Ik weet niet of dat bij ts ook het geval is. Dan is je ww nog eventueel op je salaris gebaseerd en mocht je een huis gaan kopen is het ook handig om een hoger salaris te hebben want op die mogelijk te verkopen dagen gaan ze je geen geld geven.
Overigens heb je misschien ook binnen je bedrijf een regeling dat je dagen kan bijkopen mocht dat in de toekomst nodig zijn.
Dagen terugkopen is op zich mogelijk, maar ongebruikelijk. Huis kopen is niet echt relevant mbt salaris. We lenen nu al minder dan 50% van de max.

PZ is net teruggekomen met een berekening dat een eenmalige betaling bruto. neerkomt op 3.9% van mijn jaarsalaris.

Mocht de baas dus vanmiddag komen met een alternatief voorstel dat hoger is doen we dat, en anders nog even nadenken, met inachtneming van wat er in dit topic gezegd is, over wat het gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bedenk ook even dat een nieuw contract aangaan de werkgever de ruimte biedt om bijvoorbeeld een relatie- of concurrentiebeding toe te voegen of te updaten. Of andere secundaire arbeidsvoorwaarden te wijzigen. Kan ook in positieve zin zijn. En mocht je die dagen echt kwijt willen, ruil ze dan om voor een scholingsbudget of tijd t.w. 10 vakantiedagen. Kun je ook je eigen kennis op peil houden zonder dat het je geld kost.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

625164 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:50:
[...]

PZ is net teruggekomen met een berekening dat een eenmalige betaling bruto. neerkomt op 3.9% van mijn jaarsalaris.
Dat is 10/257, oftewel het zelfde als wat je baas initieel voorstelde.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:44
Hier is het formeel 0,4% afgerond in de CAO.

365 dagen in het jaar
104 dagen weekend
6 feestdagen gemiddeld/jaar
Totaal 255 dagen. Dus een dag is 1/255 =>0,392%. Je wordt immers op alle dagen doorbetaald, dus elke dag (verlof of werk) heeft dezelfde weging.

TS gaat uit van meer werken. Dus een stijging van 10/221=4,52% aan werkdagen i.p.v. totaal aantal dagen. Ik zou dus die 4,52% voorstellen aan je baas. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

Topicstarter
Net gesproken met mijn baas. Hij had zelf ook zitten rekenen en kwam met het voorstel (nog voordat ik mijn mond open deed) van een verhoging van 5% per jaar met ingang van 1-1-2016. Hij wist ook wel dat dit meer is, maar hij vond het fair dat ik zo meegaand was. Ik ben meteen akkoord gegaan en stond in 10 minuten weer buiten. Eind goed al goed.

Thanks voor alle input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Goed voorstel van je leidinggevende

Bij ons (CAO Bouw en Infra) is het ongeveer hetzelfde
13 dagen (5 adv, 5 verlof en 3 kort verzuim) verplicht inleveren tegen 4,98%
Berekening is # in te leveren dagen / aantal werkbare dagen (13/261)

Dus 10 dagen tegen 5% is een prima deal!

Wij hebben echter nog wel de optie om onbetaald verlof op te nemen (wat onderaan de streep dus weer op 0% verhoging aankomt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

625164 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:06:
Net gesproken met mijn baas. Hij had zelf ook zitten rekenen en kwam met het voorstel (nog voordat ik mijn mond open deed) van een verhoging van 5% per jaar met ingang van 1-1-2016. Hij wist ook wel dat dit meer is, maar hij vond het fair dat ik zo meegaand was. Ik ben meteen akkoord gegaan en stond in 10 minuten weer buiten. Eind goed al goed.

Thanks voor alle input!
Dat is een nette deal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
BastaRhymez schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:33:
Goed voorstel van je leidinggevende

Bij ons (CAO Bouw en Infra) is het ongeveer hetzelfde
13 dagen (5 adv, 5 verlof en 3 kort verzuim) verplicht inleveren tegen 4,98%
Berekening is # in te leveren dagen / aantal werkbare dagen (13/261)

Dus 10 dagen tegen 5% is een prima deal!

Wij hebben echter nog wel de optie om onbetaald verlof op te nemen (wat onderaan de streep dus weer op 0% verhoging aankomt)
Ik zou de CAO eens nalezen. Een (vakantie)dag is gelijkgesteld aan 0,4%. Zie art. 26a lid 4, 26b lid 6 en 36b lid 4
De waarde van een roostervrije dag is gelijk aan 0,4% van het salaris.
Dus 13x0,4=5,2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
625164 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:06:

Thanks voor alle input!
Daar zou ik ook wel wat vakantiedagen voor inleveren :+ Lijkt me logisch dat je met zoiets gelijk accoord gaat en dit geeft natuurlijk ook gelijk mooi aan dat je baas goed tevreden met je is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:12:
[...]

Ik zou de CAO eens nalezen. Een (vakantie)dag is gelijkgesteld aan 0,4%. Zie art. 26a lid 4, 26b lid 6 en 36b lid 4

[...]

Dus 13x0,4=5,2%.
Wellicht zelf nog even goed lezen, art. 26a en 26b gaan over het terugkopen van dagen bij een vierdaagse werkweek.
In art 36b staat inderdaad dan wel weer dat een roostervrije dag gelijk is aan 0,4% van het salaris en daar heb je dus wel een punt!
Maar 2016 heeft 261 werkbare dagen, doe ik het aantal dagen keer 0,4% dan kom ik uit op 104,4% (261 * 0,4% = 104,4%). Geeft dit dan aan dat ik 4,4% meer jaarsalaris krijg?! Helaas niet! Ik heb een vast maandloon (ongeacht het aantal dagen / uren wat er in een maand zit). Zou hier wellicht profijt van hebben, wanneer ik wel per uur zou worden uitbetaald.
Daarnaast klopt de 4,98% imho ook gewoon. 13 dagen op jaarbasis is ook gewoon (om en nabij) de 4,98% (reken maar uit: 13 / 261). En als ik gebruik zou maken van de optie om gedurende het jaar deze dagen als onbetaald verlof op te nemen, heb ik evenveel vrije dagen als voorgaande jaren en gewoon hetzelfde salaris.
Wanneer ik 0,4% per dag krijg (dus 5,2% meer) en neem vervolgens onbetaald verlof, dan zou ik er op vooruit gaan. Iets wat natuurlijk niet helemaal klopt.
Maar feit is dat in art. 36b staat dat een roostervrije dag gelijk is aan 0,4%. Ga toch eens een belletje naar mijn leidinggevende / salarisadministratie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

Topicstarter
BastaRhymez schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:36:
[...]

Wellicht zelf nog even goed lezen, art. 26a en 26b gaan over het terugkopen van dagen bij een vierdaagse werkweek.
In art 36b staat inderdaad dan wel weer dat een roostervrije dag gelijk is aan 0,4% van het salaris en daar heb je dus wel een punt!
Maar 2016 heeft 261 werkbare dagen, doe ik het aantal dagen keer 0,4% dan kom ik uit op 104,4% (261 * 0,4% = 104,4%). Geeft dit dan aan dat ik 4,4% meer jaarsalaris krijg?! Helaas niet! Ik heb een vast maandloon (ongeacht het aantal dagen / uren wat er in een maand zit). Zou hier wellicht profijt van hebben, wanneer ik wel per uur zou worden uitbetaald.
Daarnaast klopt de 4,98% imho ook gewoon. 13 dagen op jaarbasis is ook gewoon (om en nabij) de 4,98% (reken maar uit: 13 / 261). En als ik gebruik zou maken van de optie om gedurende het jaar deze dagen als onbetaald verlof op te nemen, heb ik evenveel vrije dagen als voorgaande jaren en gewoon hetzelfde salaris.
Wanneer ik 0,4% per dag krijg (dus 5,2% meer) en neem vervolgens onbetaald verlof, dan zou ik er op vooruit gaan. Iets wat natuurlijk niet helemaal klopt.
Maar feit is dat in art. 36b staat dat een roostervrije dag gelijk is aan 0,4%. Ga toch eens een belletje naar mijn leidinggevende / salarisadministratie doen.
toon volledige bericht
Bij mijn vorige werkgever was het financieel ook gunstig om zoveel mogelijk dagen te verkopen en dan daarna dagen terug te kopen. Of het werd gewaardeerd is een tweede. Er was veel misbruik van, vooral van de productiemedewerkers. Aan het begin van het jaar maximaal kopen. Dan na de jaarlijkse salarisverhoging verkopen (tegen het hogere tarief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
BastaRhymez schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:36:
[...]

toon volledige bericht
Je vergeet de 'vaste' feestdagen. Ik heb die eens doorgeteld tot 20xx en dan kom je gemiddeld op 6 feestdagen per jaar uit. Dus 1/255=0,39% is afgerond 0,4%, vandaar dat ie zo in de CAO staat. En eens in de 4 jaar werken we een dag extra. :P

Maar goed, we hebben dezelfde bombshell hier gehad, ben benieuwd waar ze mee komen. 2 december een CAO vaststellen terwijl alle vakanties al vastgelegd waren is erg irritant.

Pagina: 1