Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Na mijn afgelopen vakantie krijg ik steeds meer de behoefte om een goede camera aan te schaffen. Hoewel de camera van mijn Lumia 930 zeker niet slecht is, schiet deze in bepaalde situaties (met name low-light) toch te kort.

Een dSLR vind ik echter vaak net te groot, en ik voorzie dat het formaat en gewicht toch een barrière gaan vormen om vaak mee te nemen. De meeste compactcamera-sensoren zijn dan weer niet veel groter dan die in smartphones (met uitzonderingen zoals de RX100 daargelaten). Daarom zit ik te denken aan een systeemcamera, omdat deze grotere sensoren bezitten, verwisselbare lenzen, én nog relatief compact zijn.

De camera wil ik gebruiken voor de gebruikelijke huis, tuin en keukenfotografie, vakantiekiekjes (landschap en natuur), maar ook om foto’s van een museumcollectie te maken voor een stage (donkere omstandigheden). Video’s schieten is minder van belang.

Mijn budget is +/- 450 euro, inclusief kitlens. Na het lezen van vele reviews en ervaringen kwam mijn selectie op de volgende systeemcamera’s uit:

Panasonic Lumix GF7
+ Compact
+ MFT sensor/mount  groot lensaanbod
+ Kantelbaar scherm
+ Goede AF
- Geen EVF
- Matige batterijduur
- Geen hot shoe
(- Bouwkwaliteit?)

Olympus PEN E-PL6
+ Compact
+ Kantelbaar scherm
+ Prijs (299 euro)
- Geen WiFi
- Geen EVF (wel los, maar duur)

Panasonic Lumix G6
+ EVF
+ Kantelbaar scherm
+ Goede grip
- Prijs (469 euro)
- Formaat

Sony Alpha A5000
+ Grotere sensor (APS-C)
+ Kantelbaar scherm
+ Compact
- Matig LCD
- Geen touchscreen
- Geen EVF
- Geen hot shoe
- Kleiner lensaanbod

Samsung NX3000/NX3300
+ Grotere sensor (APS-C)
+ Kantelbaar scherm
+ Compact
+ Prijs (299 euro)
- Geen touchscreen
- Geen EVF
- Kleiner lensaanbod
- Samsung uit markt gestapt (?)

Zelf neig ik op dit moment naar de Lumix G6, voornamelijk omdat deze ook een EVF bezit. De reviews zijn erg goed, en op het iets grotere formaat na, lijken er geen grote gebreken aan de camera te zitten. Het is wel een camera uit 2013, en ik vraag me daarom af of de sensor wellicht al achterhaald is.

Graag jullie advies wat betreft de aanschaf van een systeemcamera, mijn eerste serieuze stap in fotografie.

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Verwijderd

De Panasonic G6 is een goede keuze, zeker voor deze prijs. En zo verouderd is de sensor ook weer niet.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:45

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Bij het aanmaken van een topic kan je ervoor kiezen om er een "vraag" topic van te maken. Ik heb het nu voor je gedaan, maar dan weet je het voor de volgende keer :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-11 15:56
De vraag is natuurlijk wat je met je camera zou willen doen. Foto only, video, macro, portret....?

Op zich is met de G6 niet zoveel mis en heb je hem zonder objectief al voor 300,= en met voor 400,=. Bij je bestaande budget waarschijnlijk de beste keuze. Mooie specs, snelle AF en veel keuze uit ook goede objectieven.

Alternatief zou bijvoorbeeld de GX7 kunnen zijn die je met objectief voor 550,= kunt krijgen. Maar dan wordt je prijs nog verder naar boven opgerekt en valt officieel buiten je budget. Die is "mooier", "compacter" en heeft stabilisatie. Als je de externe microfoonaansluiting kunt missen allemaal maar pluspunt(jes).

De Sony wint het alleen op cropfactor van MFT, en voor de rest zijn er geen goede redenen om daarvoor te gaan.

De Samsung moet je in principe links laten liggen als je wat meer wilt met fotografie, dat is op dit moment een doodlopende weg.

Het achterhaald zijn van de sensor zal nog wel meevallen als je "nieuw" begint en van een Lumia komt. De sensor is immers duidelijk groter dan wat je had. Ja er zijn beteren, maar dan moet je je limiet op prijs loslaten. Je moet je ook niet al te gek laten maken door de vermeende verbeteringen op dat gebied. Qua ruis zijn de verbeteringen beperkt. Die verbeteringen worden vaak (meer dan) teniet gedaan door meer megapixels waardoor je min of meer een soort stilstand krijgt op dat gebied. Meer megapixels heeft weer veel grotere bestanden tot gevolg terwijl het effect ook beperkt is omdat je moet kwadrateren als je het percentage wilt uitrekenen van de verbetering in beeldkwaliteit als gevolg van meer megapixels. Nu zitten de fabrikanten met name met de uitleessnelheid de knoeien om de video mogelijkheden te pimpen, daar is nog de meeste winst te behalen.

Met andere woorden, met een G6 kun je nog heel goed uit de voeten ;).

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 15:05
Ik mis de optie van de Olympus OM-D E-M10. Deze is als body voor 349 euro nieuw te verkrijgen. Voor 100 euro kan je wel ergens een (gebruikte) kitlens opduikelen.

De Oly heeft een zeer fijne EVF en veel features. De grip is even wennen (want redelijk afwezig), maar daar zijn prima (aftermarket) oplossingen voor.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-11 22:37
Kijk eens naar de Sony Alpha 5100 (review) en de Samsung NX500 (review). Allebei €500 met kitlens, maar de extra €50 zijn ze meer dan waard.

Verwijderd

Als je geen behoefde hebt aan een EVF, zijn de Sony A5100 en Samsung NX500, zeker de moeite waard.Uitstekende camera's.

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-10 19:19
Ik ben het volledig eens met Mikekiwi. Olympus OM-D EM10 is een prima camera. En door de mark II is de oude goedkoper. Het lenzen aanbod is groot. De 40-150 lens is nu flink in de aanbieding (moet je er wel rekening meehouden dat 40mm op 2x crop al een behoorlijke zoom is, en niet super geschikt voor landschap). Anders inderdaad voor een kitlens gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties tot zover!
Nomad schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:19:
Bij het aanmaken van een topic kan je ervoor kiezen om er een "vraag" topic van te maken. Ik heb het nu voor je gedaan, maar dan weet je het voor de volgende keer :)
Thanks, zal er op letten!
mikekiwi schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:26: Ik mis de optie van de Olympus OM-D E-M10. Deze is als body voor 349 euro nieuw te verkrijgen. Voor 100 euro kan je wel ergens een (gebruikte) kitlens opduikelen.
De body zie ik niet goedkoper dan 429 euro, en met kitlens staat 'ie voor 550 euro in de pricewatch. Dat is op dit moment buiten budget. Maar op welke punten is deze camera beter dan de G6? Hij lijkt een vergelijkbare sensor en features te hebben.
Krijgt inderdaad erg goede reviews. Echter heeft deze geen (optionele) EVF, een vrij klein lensaanbod, en beperkte touchscreenfunctionaliteit.
[b][message=45553157,noline]Samsung NX500
Ben wat huiverig om nu een Samsung aan te schaffen. Zoals Sodela al zegt, lijkt daar weinig toekomst in te zitten.

Mij is nog niet helemaal duidelijk wanneer een APS-C sensor voordeel heeft tegenover een MFT sensor. Zover ik het nu begrijp zijn voor MFT meer en compactere lenzen te krijgen, en heeft APS-C alleen voordeel in erg donkere omstandigheden. Of zie ik iets over het hoofd?

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 15:05
De E-M10 is voor 349 te verkrijgen bij Hans Keuzekamp in Zwolle:

http://www.fotohanskeuzek...ht/1441/1/om-d-e-m10.html

Voor die lens moet je een beetje zoeken en geduld hebben. Wat je ook kunt doen is kijken of er ergens een e-PM1 andere Pen wordt aangeboden met de lens. Dan houd je de lens en verkoop je de body. Zo kun je zo maar voor 50-75 een mooi lens rijker zijn.

Verschil tussen aps-c en MFT is mijns inziens vooral dat door de grotere sensor met dezelfde brandpuntsafstand en diafragma een kleinere scherptediepte kunt realiseren. Vooral interessant als je dit wilt en bij de kitlens wilt blijven. Er zijn een paar snoepjes van lenzen voor MFT verkrijgbaar met groot diafragma waarmee je dit ook kunt bereiken.

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-11 13:26
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:58:
Mij is nog niet helemaal duidelijk wanneer een APS-C sensor voordeel heeft tegenover een MFT sensor. Zover ik het nu begrijp zijn voor MFT meer en compactere lenzen te krijgen, en heeft APS-C alleen voordeel in erg donkere omstandigheden. Of zie ik iets over het hoofd?
Tjonge. Dat is een van de lastigste vragen om te beantwoorden. Veel ervaren fotografen gaan hier zelfs de mist in. Ik heb toevallig net geswitcht van een NEX 5 (APS-C) naar een OMD EM5 (MFT)

Als beginner zou ik me zeker niet te druk over maken. Zoveel verschil is er niet. De pluspunten van MFT zit hem in compactheid. Een populaire "normaal" lens op MFT is 25mm. Lekker klein. De 35mm lens op APSC geeft hetzelfde beeld, maar de lens zal wat groter zijn. Hoe meer mm hoe meer potentie voor onscherpe achtergronden / Bokeh.

Als beginner moet je nog ontdekken welke focuslengte / type fotografie je interesseert. Het heeft dan geen zin om je hoofd hierover te breken. Mocht je het idee hebben dat portretfotografie je interesseert dan kan je met een kitlens op APSC 55mm F5.6 nog best aardig "subject seperation" doen.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de hulp tot zover, allemaal.

Ik heb de Olympus E-PL6 met 14-42mm & 40-150mm objectieven, en de Panasonic G6 met 14-42mm objectief besteld.
Krijg beiden morgen thuisbezorgd, en kan ze dan rustig hands-on vergelijken. Degene die het minst bevalt gaat dan gewoon retour.

Ik zie overigens dat de OIS van de Olympus in de body zit, en die van de Panasonic in de lens.
Betekent dat dat wanneer ik voor de Panasonic zou gaan en ik additionele objectieven wil aanschaffen, deze OIS moeten hebben?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de afgelopen week een beetje kunnen spelen met de Olympus E-PL6 en Panasonic Lumix G6.
Moet zeggen dat het wel erg fijn is om de producten eerst in de praktijk te proberen, voor tot definitieve koop over te gaan.

De Olympus arriveerde als eerste. De bouwkwaliteit van de body was dik in orde, met een grotendeels metalen afwerking.
Over de losse flitser en de 14-42 en 40-150 objectieven was ik wat minder te spreken: veel plastic en voelen licht en kwetsbaar aan. Bij vervoer zou ik de flitser dan ook liever los vervoeren, opdat die niet kan afbreken.

Ook het kantelbare scherm was niet wat ik ervan gehoopt had. De resolutie is vrij laag (614k dots), en dat is stelt wat teleur wanneer je van full-HD smartphone scherm naar de camera switched. Ook het kantelmechanisme, dat werkt met 2 scharnieren, werkt wat omslachtig en niet erg soepel.

De foto-kwaliteit en de optische kwaliteit van de objectieven leek dik in orde, voor zover ik dat als beginner kan beoordelen. Zeker al een flink verschil met de camera van de Lumia 930.

Een dag later kreeg ik ook de Lumix geleverd. En het verschil met de Olympus was vrij groot. In tegenstelling tot de Olympus had ik meteen het gevoel dat ik een serieuze camera in m'n handen had. De grotere grip, en afwerking met rubber-achtig materiaal zorgen ervoor dat 'ie erg lekker in de hand ligt, als een soort mini-dSLR.

Het geheel voelt wat degelijker aan dan de Olympus, met een betere afwerking. Ook de details als de 'klik' van de knoppen en dichtklappen van het scherm voelt beter. Dat scherm is overigens ook merkbaar scherper (1036k dots) dan dat van de Olympus, en het uitklappen en kantelen werkt soepeler en intuïtiever.

Maar wat de Lumix vooral ook onderscheidt, is de aanwezigheid van de EVF. Dat werkt zoveel fijner dan alleen vanaf het scherm plaatjes schieten!

Die foto's lijken voor mijn onervaren ogen overigens qua kwaliteit niet veel te verschillen van die van de Olympus. Dat was natuurlijk te verwachten door de vergelijkbare MFT sensoren.

Het moge dus duidelijk zijn dat de Olympus is geretourneerd ;)

Ik wilde de Lumix G6 toch nog graag even met een dSLR vergelijken. Hoewel ik dSLR's in eerste instantie te groot vond, ben ik nu wel meer van mening dat handling wat belangrijker is dan formaat.
Want hoewel de Olympus prachtig compact is, ligt deze niet lekker in de hand en heb je niet het idee dat je een serieuze camera vast hebt.

Ben daarom op zoek gegaan naar een relatief compacte dSLR die goed uit de reviews komt, en qua prijs vergelijkbaar is met de Lumix. Heb de Nikon D3300, Canon 100D, en Canon 700D overwogen, maar heb uiteindelijk de Nikon D5200 (met 18-55 VRII kitlens) besteld.

Deze krijg ik morgen binnen, en kan 'm dus komende week in de praktijk gaan vergelijken met de Lumix G6.

Wellicht dat ik dan toch nog eindig met een dSLR ;)

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:23
Mooi om te lezen hoe je alle verschillen ervaart, nu je de camera's direct met elkaar vergelijkt. Ik hoor graag over je bevindingen met de D5200.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Topicstarter
We zijn weer een week verder, en ik ben eruit welke camera hier mag blijven.

Een dag na m'n laatste bericht hier arriveerde de D5200.
Na de Coolblue-doos geopend te hebben, viel het me echter op dat de Nikon-doos niet geseald was, en dus al eerder geopend leek te zijn. Verder zaten in de doos enkel een Poolse handleiding een een Pools garantieformulier. Daarnaast was de inhoud van de doos ook nog eens slecht gesorteerd, alsof deze al eerder unboxed is geweest. Het lijkt alsof ik dus een 'refurbished' exemplaar geleverd had gekregen, terwijl ik voor een volledig nieuwe camera had betaald.

Dat is nou niet bepaald het gevoel dat je wil hebben wanneer je je nieuwe camera voor het eerst in je handen hebt. :S

Desalniettemin heb ik de D5200 wel even uitgeprobeerd (uiteraard). Hele fijne camera om mee te werken.
Na wat instructievideo's te hebben bekeken, lukte het redelijk om alle instellingen te vinden en de camera in verschillende situaties uit te proberen.

In vergelijking met de Panasonic is de Nikon merkbaar groter en zwaarder. Het scheelt echter niet zoveel dat het hinderlijk wordt, en de Nikon ligt hierdoor wel beter in de hand.

De fotokwaliteit kan ik nog lastig beoordelen, maar de D5200 leek het met name in wat donkere omstandigheden beter te doen. Gezien het verschil tussen de sensoren, zou dat ook wel te verwachten zijn. Een ander pluspunt voor de Nikon is wel het feit dat er erg veel objectieven en verder accessoires voor de krijgen zijn, en ook de tweedehandsmarkt hierin een stuk groter is.

Ik heb daarom besloten om voor een Nikon dSLR te gaan. Toch heb ik de D5200, om bovenstaande redenen, weer samen met de Panasonic G6 retour verzonden. Coolblue zou mij een nieuw exemplaar van de D5200 sturen. Deze was echter uitverkocht, en ik moest dus langere tijd wachten tot deze weer op voorraad zou zijn.
Ik heb daarom het geld teruggekregen om elders een nieuwe te kopen.

Door een paar tientjes bij te leggen kon ik ook zijn opvolger krijgen, dus dat heb ik dan ook gedaan.
Daarom heb ik nu sinds een dag of vijf een Nikon D5300 in bezit. Niet de nieuwste in de 5000-serie, maar prijstechnisch toch een stuk interessanter dan de D5500, welke maar op een paar kleine punten verbeterd is. In vergelijking tot de D5200, heeft de D5300 een aantal verbeteringen: nieuwe (snellere) processor, groter LCD (nog geen touch), fijnere (diepere) grip, en ook de toevoeging van GPS en WiFi.
Dat was de meerprijs wat mij betreft wel waard in dit geval.

Afgelopen week heb ik m'n nieuwe aanwinst al een beetje kunnen uitproberen, en hij valt me absoluut niet tegen. De toevoegingen t.o.v. de D5200 maken 'm net wat gebruiksvriendelijker, en hij neemt ook niet veel meer ruimte in een tas in dan de Lumix G6. De fotokwaliteit lijkt absoluut in orde te zijn. De komende weken ga ik me nog veel verder verdiepen in de kunst van het fotograferen, zodat ik ook vertrouwd raak met de manuele standen van de camera.

Zo is het toch een dSLR geworden en geen systeemcamera, ondanks de titel van het topic.
Tot zover ben ik in elk geval erg tevreden met de Nikon D5300, en ben ik blij dat ik ben begonnen met deze mooie hobby. :)

• Universal Creations
Goed om te lezen dat je een weloverwogen besluit hebt genomen! Het gaat erom dat het goed voelt en de D5300 is een mooie camera waar je veel plezier aan zult beleven. Het is een mooie hobby, dat zeker, maar pas op voor GAS ;)

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-11 22:37
Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:11:
...
Een dag na m'n laatste bericht hier arriveerde de D5200.
Na de Coolblue-doos geopend te hebben, viel het me echter op dat de Nikon-doos niet geseald was, en dus al eerder geopend leek te zijn. Verder zaten in de doos enkel een Poolse handleiding een een Pools garantieformulier. Daarnaast was de inhoud van de doos ook nog eens slecht gesorteerd, alsof deze al eerder unboxed is geweest. Het lijkt alsof ik dus een 'refurbished' exemplaar geleverd had gekregen, terwijl ik voor een volledig nieuwe camera had betaald.

Dat is nou niet bepaald het gevoel dat je wil hebben wanneer je je nieuwe camera voor het eerst in je handen hebt. :S
...
En door drie gloednieuwe camera's te openen die je vervolgens een dag hebt gebruikt en weer teruggestuurd veroorzaak je precies hetzelfde gevoel bij 3 andere gebruikers :X.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:23
Balance schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:18:
[...]

En door drie gloednieuwe camera's te openen die je vervolgens een dag hebt gebruikt en weer teruggestuurd veroorzaak je precies hetzelfde gevoel bij 3 andere gebruikers :X.
Of hij de camera's nu in de winkel probeert en de verkoper de doos opent of hij het thuis zelf doet...... ;)

• Universal Creations
In de winkel gebruiken ze vaak 1 demo-model en die wordt dan later als zodanig verkocht. Ik ben het dan ook eens met Balance dat je juist met kopers die hun camera terugsturen dit soort opengemaakte dozen krijgt. Ze hadden opzich wel de doos wat beter kunnen vullen, zodat het er als nieuw uitziet. Voor de camera maakt het geen fluit uit, want die lijdt daar niet onder.

Verwijderd

Topicstarter
GAS?
Balance schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:18:
[...] En door drie gloednieuwe camera's te openen die je vervolgens een dag hebt gebruikt en weer teruggestuurd veroorzaak je precies hetzelfde gevoel bij 3 andere gebruikers :X.
Niet helemaal mee eens. Als consument heb je het recht op twee weken bedenktijd, en dat is erg fijn bij een aankoop waarbij het om aardig hoge bedragen gaat. Als ik wil retourneren, is het uiteraard wel mijn plicht om het product zonder gebruikssporen en compleet weer te verpakken.

De winkel heeft het vervolgens na controle geaccepteerd. Wanneer zij, Coolbue in dit geval, het product weer als nieuw verkopen, is het aan hen om de levering daar ook naar te maken. Met de D5200 vond ik dat niet voldoende, aangezien ze een slordig gesorteerde doos leverden met enkel Poolse documentatie.
Ik heb op zich geen moeite met een 'refurbished' product, maar dan moet dat wel duidelijk vermeld staan, en de prijs daar ook naar zijn.

• Universal Creations
Gear Acquisition Syndrome
Niet helemaal mee eens. Als consument heb je het recht op twee weken bedenktijd, en dat is erg fijn bij een aankoop waarbij het om aardig hoge bedragen gaat. Als ik wil retourneren, is het uiteraard wel mijn plicht om het product zonder gebruikssporen en compleet weer te verpakken.

De winkel heeft het vervolgens na controle geaccepteerd. Wanneer zij, Coolbue in dit geval, het product weer als nieuw verkopen, is het aan hen om de levering daar ook naar te maken. Met de D5200 vond ik dat niet voldoende, aangezien ze een slordig gesorteerde doos leverden met enkel Poolse documentatie.
Ik heb op zich geen moeite met een 'refurbished' product, maar dan moet dat wel duidelijk vermeld staan, en de prijs daar ook naar zijn.
Refurbished is zover ik weet iets heel anders dan jij omschrijft. Dat is wanneer een product gerepareerd is door de fabrikant. Daarnaast: wie zegt dat er sowieso niet alleen Poolse documentatie zat bij de camera? Veel winkels die voor een zo laag mogelijke prijs willen verkopen, kopen hun spullen elders in Europa in. Sommige winkels melden dit vooraf (Redcoon gaf vooraf aan dat een bepaalde droger met Duits opschrift geleverd zou worden). Sommige klanten vinden dit vervelend (die moeten maar naar een andere duurdere zaak gaan) en anderen vinden dit geen punt, omdat ze de handleiding gewoon vanaf internet halen. Vaak worden de volledige handleidingen niet eens meer geleverd bij een product en enkel een quick guide in 20 talen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je gelijk in, en het is natuurlijk goed als ze daarmee de prijs laag kunnen houden.

Maar ik zou het inderdaad wel fijn vinden als dat van te voren wordt vermeld. Daarnaast kon ik in dit geval waarschijnlijk wel een geseald exemplaar met Nederlandse of Engelse handleiding en garantiebewijs krijgen voor dezelfde prijs. Dat heeft dan m'n voorkeur, ook al is dat een gevoelsargument.

Anyway, genoeg daarover. Terug naar het topic ;)

Vandaag heb ik voor een vriendenprijsje een Nikkor 55-200mm VRII kunnen overnemen.
Dat leek me een mooie aanvulling of de kitlens, en de reviews waren ook erg positief.

Dus voorlopig heb ik wel een aardige set om mee te beginnen. :)
Pagina: 1