Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Woning verduurzamen, jullie mening!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik schuif net aan in de duurzame kroeg, maar ik weet niet of ik in het ‘‘kroeggesprek’’ op de goede plek ben. Ik wil graag een aantal dingen weten over het verduurzamen van mijn woning. Daarom toch even een aparte post, hoor graag wat de bedoeling is.

Ik wil graag van jullie weten hoe jullie mijn woning zouden verduurzamen. Het gaat om een rijtjeshuis uit de jaren ‘70 met een spouwmuur, geen asbest aanwezig. Ik ga uit van een (zeer gemiddeld) energieverbruik van 1900m3/4000kWh.

Ik ben zelf in meer of mindere mate bekend met de volgende producten:

-Zonnepanelen
-Zonnecollectoren
-Warmtepomp
-PVT panelen
-Bodemisolatie
-Muurisolatie

In welke volgorde zouden jullie deze producten gebruiken om de woonlasten, ook met het oog op de veranderingen in energieprijzen/subsidies door het belastingplan, te verlagen? Hebben jullie andere producten die eigenlijk veel interessanter zijn, bijv. combinaties van producten, bijv. Combinatie van Zonnepanelen/warmtepomp?

Ook ben ik benieuwd naar jullie mening over financiering. Zouden jullie een duurzaamheidslening afsluiten om de woning te verduurzamen als de financiele middelen er niet zijn (of juist wel maar misschien is de lening wel erg interessant)? Ik heb zelf interesse in deze constructie omdat de panelen na de afbetaalperiode ook echt mijn eigendom zijn en mijn spaargeld staat nog op de bankrekening. Zien jullie hier nog addertjes onder het gras?

Tegenwoordig is het ook mogelijk om bijvoorbeeld zonnepanelen te huren (Zelfstroom, Zon erbij etc.). Is dit naar jullie mening interessant? Ik vind zelf de overkoopsom aan het eind van de huurperiode een grote horde ook al bespaar je wel direct op je rekening. Ik kan hierdoor wel mijn gespaarde geld in bijvoorbeeld isolatie investeren en tegelijkertijd zonnepanelen laten plaatsen, zonder investering voor de zonnepanelen. Graag jullie mening!

Ik ben zeer benieuwd naar de reacties!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:23
Wat offtopic maar wat versta je onder verduurzamen? Aan je verhaal lees ik het volgende: "Ik wil op korte termijn de maandlasten van gas/ electra verlagen en op lange termijn wil ik de investering er wel uit kunnen halen".

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-11 01:28
In welke volgorde zouden jullie deze producten gebruiken om de woonlasten, ook met het oog op de veranderingen in energieprijzen/subsidies door het belastingplan, te verlagen?
Om de energierekening te verlagen zou ik isoleren en eens goed naar de werking van je verwarming kijken.
1900m3 gas per jaar voor een tussenwoning is niet echt gemiddeld hoor, is dat het historisch verbruik volgens de gasmeter (Stand/leeftijd)? Ik voorzie wel wat laaghangend fruit.

1a) isolatie: Begin maar met het dak.
1b) isolatie: HR++ glas eventueel in combinatie met kozijnen.
1c) isolatie: spouwmuurisolatie. (Indien de kozijnen vervangen moeten worden dan dat eerst.)
1d) isolatie: De vloer, niet de bodem. Kun je voordelig zelf doen maar wel bewerkelijk.
Let wel op dat goed isoleren vraagt om goede ventilatie, dus minimaal geforceerde mechanische afzuiging.

Is je verwarmingsketel van deze eeuw? Zijn de radiatoren goed ingeregeld? Als je de warmte op dejuiste plek bent kan dat al behoorlijk schelen op je gasverbruik.

Als je woning eenmaal qua isolatie op orde is is je warmtevraag veel lager, dan kun je gaan kijken naar een duurzame opwek van deze warmte. Los van het isolatie/verwarmingsverhaal kun je met zonnepanelen je elektriciteitsverbruik gaan compenseren. Op een aantal bovengenoemde maatregelen is wel subsidie te krijgen, ook bestaan er leningen voor dit soort investeringen met een lage rente (0,5%).

www.wigle.net